اخبار داغ

استاد دانشگاه کرمان:

شبکه های مجازی منبع شایعه پراکنی هستند /ایجاد شایعه تحت تاثیر سه عامل ترس ، امید و تنفر است

شبکه های مجازی منبع شایعه پراکنی هستند /ایجاد شایعه تحت تاثیر سه عامل ترس ، امید و تنفر است
استاد دانشگاه کرمان گفت : شایعه فضای نا سالمی را ایجاد می کند که به شدت امنیت روانی ما را به زوال می برد زمانی که ما درگیر شایعات می شویم نمی توانیم بر روی موضوعات اصلی تمرکز کنیم لذا با درگیر حواشی یک موضوع شدن پیامد جالبی به لحاظ روانی برجای نمی گذارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ساناز باغخانی استاد روانشاسی دانشگاه کرمان در خصوص شایعه و اثرات مخرب آن بر سلامت جامعه به راه آرمان گفت : انسان موجودی اجتماعی است که ناگزیرمجبور به ارتباط با دیگران است لذا این ارتباط سبب تبادل فکر، اندیشه و دریافت یک سری اطلاعات است از اصلی ترین انگیزه هایی که یک فرد برای ارتباط با دیگران دارد همین تبادل اطلاعات ودریافت تازه ترین اخبار است .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

استاد دانشگاه کرمان با اشاره به این امر که میزان قابل توجهی از صحبت هایی که بین افراد رد و بدل شده ومی شنویم شایعه و اخبار ساختگی است ، تاکید کرد : شایعه یکی از عواملی است که به ما اضطراب و استرس را تحمیل می کند و در نهایت منجر به یاس و ناامیدی می شود .

,

وی در خصوص این امر که شایعه چیست ، عنوان کرد :  پیامی که بین افراد جامعه معمولا به صورت شفاهی و دهان به دهان می گردد و واقعیت آن تایید نشده و شواهد و مستندات کافی برای تایید واقعیت شایعه وجود ندارد را شایعه می نامند .

,

استاد باغخانی ادامه داد : همیشه نمی توانیم به صورت ساده در مورد اخبار سالم و واقعی در خصوص شایعات اظهار نظر کنیم یعنی تمییز دادن اخباری که واقعی بوده و از منابع با مستندات واقعی منتشر می شوند از اخباری که جزو شایعات هستند بسیار سخت و مشکل است .

,

وی در خصوص نشراخبار به منابع آن اشاره کرد و گفت : همیشه با ید این سئوال برای افراد مطرح شود که منبع خبر منتشر شده چه کس و یا چه ارگانی است لذا بدون منبع نمی توان به آن استناد کرد صرفا شنیدن خبر از یک نفرنمی تواند منبع باشد لذا گفتن یک فرد نشان می دهد که منبع خبر قوی نبوده و خبر از شفافیت لازم برخوردار نیست دراین صورت شایعه بودن یک خبر قوت می گیرد .

,

مدرس دانشگاه درخصوص اینکه چه زمانی این شایعات ساخته می شوند ، تاکید کرد : زمانی که ما به اندازه کافی راجع به یک موضوع اطلاعات نداریم و البته از کانال های درست در خصوص آن موضوع اطلاع رسانی صورت نگرفته است راه شایعه باز می شود.

,

ساناز باغخانی با مثالی به چگونگی انتشار یک شایعه پرداخت و گفت : یک نانوایی ساده را در نظر بگیرید که در یک روز میزان مراجعه کنندگان به این واحد صنفی از دیگر روزها بیشتر بوده باشد و شما نیز شاهد این حجم عظیم از مراجعه کننده هستید ، لذا یک تصویراز ازدحام و شلوغی که علت آن مشخص نیست در ذهن شما شکل گرفته است اما به چرایی این موضوع پاسخی داده نشده است و شما هم به تشخیص این امر که چرا این اتفاق رخ داده نمی رسید لذا در این مواقع سعی می کنید از منابع غیر رسمی کسب اطلاعات کنید که این امر پایه ساز ایجاد یک شایعه می شود .

,

این روانشناس افزود  : شایعه ایجاد شده در سطح کوچک (تصویر سازی )  با چرخش دهان به دهان قوت گرفته و موجب دامن زدن به آشفتگی صحنه دیده شده صبح ما از آن نانوایی می شود از آنجایی که می توانیم بخشی از تخیلات خودمان را نیز در شایعات دخیل کنیم پس نا خواسته به آن دامن می زنیم و بزرگ می کنیم .

,

وی ادامه داد :افراد ناخوداگاه دوست دارند که خبر بگیرند و از وقایع و موضوعات مختلف آگاهی داشته باشند در واقع خود ما پذیرای این شایعات هستیم ، بطور مثال زمانی که شایعه ایی را می شنویم ممکن است نسبت به آن موضوع خوشحال و یا دغدغه شخصی داشته باشیم لذا به محض شنیدن این شایعه بخشی از دغدغه ها و نظریات شخصی خود را که نتوانستیم به خورد جامعه بدهیم را در دل شایعه گذارده و خودمان هم به رشد این شایعه کمک می کنیم .

,

مدرس روانشناسی دانشگاه در خصوص کارکرد شایعه عنوان کرد : شایعه می تواند هم پیامد مثبت و هم منفی داشته باشد ولی در حال حاضر آنچه ۹۰ درصد جامعه با آن درگیر هستند پیامدهای منفی و نادرست شایعه است لذا اکنون کارکرد های  منفی و نادرست شایعه بیشتر در جامعه ما وجود دارد .

,

وی افزود  : شایعه یک فضای نا سالمی را ایجاد می کند که به شدت امنیت روانی ما را به زوال می برد وقتی که ما درگیر شایعات می شویم نمی توانیم روی موضوعات اصلی تمرکز کنیم لذا با درگیر حواشی یک موضوع شدن پیامد جالبی به لحاظ روانی برجای نمی گذارد این پیامدها می تواند برای ما ایجاد ناامنی و اضطراب کرده و موجب  نگرانی های بیشتر برای ما شود لذا معولا وقتی که درارتباطات جمعی با پیامدهای حواشی یک خبر قرار بگیریم سبب بروز پیامدهای مخفی بسیار زیاد می گردد.

,

باغخانی دلیل رواج شایعات را د رعلاقه مندی شنیدن افراد به خبر دانست و گفت  : باید انتقال یک خبر برای شنونده و گوینده مهم باشد اگر یک موضوع جالب توجه وبا اهمیت باشد ناخود آگاه جرات انتشارش بیشتر می شود همیشه انگیزه هایی برای شایعه پراکنی  و افراد شایعه کننده وجود دارد که  تحت تاثیر سه عامل ترس ، امید و تنفر است .

,

این مدرس دانشگاه تاکید کرد : وقتی مردم از یک موضوعی احساس ترس ، امید و یا تنفر داشته باشند آن زمان است که شایعه به کارکردهای خودش ادامه داده و  سبب رشد سوء ظن ها تنفر ها و ترس ها شده و نگرانی ها فزون یافته و امیدها رو به تنزل کرده و به واقع اضطرابی جدی را تحمیل می کنند ، قطعا این اضطراب به صورت روانشناختی برای سلامت روانی جامعه مناسب نمی دانیم .

,

وی دلیل انتشار شایعات را بستر مناسب فضای مجازی دانست و گفت : ما در ادوار گذشته هیچ وقت به ابزار شایعه پراکنی با این وسعت مجهز نبوده ایم ، ابزاری که به راحتی در دسترس عامه مردم وجود دارد و به لحاظ روانشناختی هنوز در کشور ما زیر ساخت استفاده از این فضا فراهم نشده است، قطعا در بسیاری از مسائل روانشناختی که برای افراد رخ می دهد و سبب از بین رفتن برخی روابط اجتماعی می شود حاصل استفاده ابزاری از این فضا است .

,

باغخانی تاکید کرد : در حال حاضر ما خیلی مجهزبه ابزار انتشار خبرهستیم و شبکه های اجتماعی در این فضا بستری را ایجاد کرده اند که ما به راحتی و خیلی سریع به اطلاعات و اخبار دسترسی داریم  گرچه کسی منکر مزایای این فضا نیست ، اما محتوای غیر معتبر و شایعاتی که بعضا دروغ هستند به صلاح امنیت روانی مردم جامعه نیست نیز از همین سیگنال عبور و پخش می شوند.

,

استاد روانشناس دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد :به مردم جامعه توصیه می کنیم زمانی که خبری را می خوانید و یا می شنوید حتما به دنبال منبع اصلی خبر باشید و تا زمانی که از منابع رسمی و آگاه در خصوص آن خبر مطلع نشده اید از انتشار خبر پر هیز کنید و سعی نکنیم حتی شخص خودمان را درگیر آن خبر کرده و زندگی خودمان را تحت تاثیر آن خبر قرار بدهیم تا نا خوداگاه در جهت اهداف نادرست و غیر عقلانی آن خبر حرکت نکرده و امنیت ، سلامت روانی جامعه و خودمان را به خطر نیانداخته باشیم .

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه