اخبار داغ

گلایه به‌حق کامیون‌داران از وعده‌های نافرجام مسئولان

گلایه به‌حق کامیون‌داران از وعده‌های نافرجام مسئولان
گزارش‌های میدانی و گفت‌وگو با اتحادیه‌های تعاونی برجسته مازندران حاکی از نارضایتی رانندگان به وضع موجود است که هیچ‌یک از مطالبات آنان در سال جاری مرتفع نشده است و در مقابل افزایش قیمت لاستیک و قطعات یدکی روند افزایشی نیز گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، روز سه‌شنبه اول خرداد بود که در استان‌های قزوین، لرستان، آذربایجان شرقی، مازندران و چند استان دیگر اعتصاب کامیون‌داران با خودداری آنها از حمل بار آغاز و سپس گسترش یافت.
 
آنچه گذشت...

 با پیوستن کامیون‌های تانکر به این اعتصاب چندین جایگاه سوخت بنزین از مدار سوخت‌رسانی خارج شدند و کمبود گازوئیل در تهران و کمبود بنزین به ویژه در اراک، شیراز و چند شهر دیگر استان فارس سبب شد تا صف‌های دراز خودروها در برابر جایگاه‌های توزیع سوخت در این شهرها تشکیل شود.
 
روز چهارشنبه دوم خرداد ۱۳۹۷ اعتصاب گسترده کامیون‌داران ادامه داشت و برخی رانندگان با نصب پلاکاردهای بزرگ در جلو کامیون خود به «گران شدن عوارض و لوازم یدکی» در عین «ثابت ماندن کرایه بار» اعتراض کردند.
 
در ادامه این اعتصاب، با پیوستن سایر شهرهای کشور، موج جدیدی از اعتراضات اعضای این صنف نسبت به مطالبات کامیون‌داران در کشور راه افتاد و رفته رفته این اعتراض عمر خود را به نزدیک دو هفته رساند.
 
مطالبات عمده کامیون‌داران چیست؟

علت اعتصاب سراسری کامیون‌داران ثابت بودن کرایه‌ها، نیاز به الگوی محاسبه قانونی کرایه‌ها (منطق رفتار هزینه ها بر حسب کیلومتر)، افزایش قیمت بیمه‌ها، عوارض اتوبان‌ها، کمیسیون بالای باربری‌ها، هزینه بالای تعمیرات و قیمت بالای لوازم یدکی خودروها بود.
 
کامیون‌داران نسبت به رفع برخی از مشکلات آن‌ها از جمله «کم بودن نرخ کرایه‌ها»، در برخی شهرستان‌ها اجتماع و رسیدگی به مشکلات صنفی خود را خواستار شدند.
 
کامیون‌داران در این اعتراضات به افزایش قیمت لوازم یدکی، لاستیک، حق بیمه رانندگان در سال‌های اخیر و پایین بودن نرخ کرایه اشاره و تاکید کردند که قیمت حمل بار باید افزایش یابد.
 
در ادامه با گسترش اعتراضات و به دستور رییس کمیسیون اجتماعی مجلس مقرر شد تا کمیته ویژه مطالبات رانندگان در کمیسیون اجتماعی متشکل از نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی و نمایندگان صنوف برای بررسی تخصصی مشکلات تا حصول نتیجه تشکیل شود.
 
وعده‌های توخالی و صبری که شاید لبریز شود

با ورود دستگاه‌های متولی به حل و فصل موضوع و با بیان مطالبات کامیون‌داران، مقرر شد تا یکم مرداد سال‌جاری فرصت داده شود تا مطالبات مطروحه مرتفع و اصلاحات اجرایی شود، اما گویی این وعده هم شعاری بیش نبوده و در گوشه و کنار کشور اعتراضات همچنان باقی است و شاید خویشتن‌داری کامیون‌داران مانع از اعتصابات دیگری در سطح کشور شده است.

مسئولان به دادن شعار بسنده نکنند

جدا از جمعیت قابل ملاحظه این صنف و تحت تاثیر قرار گرفتن جمعیت کثیری از خانوارهای ایرانی از تامین معیشت، بخش اعظمی از حمل‌ونقل کالاهای اساسی از مواد اولیه کارخانجات تا دارو و مواد غذایی از طریق این قشر انجام می‌گیرد که خلل در این امر، موجب مشکلات فراوانی در کشور خواهد شد که بنا به حساسیت موضوع انتظار می‌رود مسئولان ملی در خصوص حل‌وفصل حتی بخشی از مطالبات کامیون‌داران اقدامات جدی و عملی را در دستور کار خود قرار دهند و تنها به چند وعده و آرام کردن فضا بسنده نکنند.

لازم به یادآوری نیست که چندی پیش شایعه اعتصاب کامیون‌داران در استان مازندران و اثرات روانی این موضوع چه مشکلاتی را در بخش سوخت و صف‌های طولانی جایگاه‌های بنزین را رقم زد.

جمعیت 12500 نفری کامیون‌داران در مازندران تا گلایه‌هایی که پاسخی برایشان نیست

محمدعلی فرجی رئیس اتحادیه حمل و نقل تعاونی مازندران در خصوص شایعاتی مبنی بر اعتصاب رانندگان کامیون در کشور و آیا اینکه آیا این موج به استان مازندران هم رسیده است یا خیر به خبرنگار ما گفت: هیچگونه اعتصابی ذر استان مازندران نداریم و امکان هم ندارد رانندگان استان مازندران در این شرایط حساس اقدام به اعتصاب کنند.

وی با بیان اینکه در استان مازندران برای 12 هزار و 500 راننده کارت ناوگان صادر شده است، افزود: اتحادیه حمل و نقل تعاونی مازندران بیش از 8 هزار عضو دارد و لاستیک، بیمه تأمین اجتماعی، بیمه تکمیلی، توزیع لوازم یدکی، تقسیم عادلانه بار، قرار گرفتن در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور و کاهش حق کمیسیون از مهمترین مطالبات رانندگان این صنف برشمرده می‌شود.

کمبود 4000 لاستیک مصرفی تا عرضه‌ای که پاسخگوی تقاضا نیست

رئیس اتحادیه حمل و نقل تعاونی مازندران با تایید کمبود لاستیک در سراسر کشور تصریح کرد: نیاز سالانه مصرف لاستیک کامیون‌داران در کشور به 5 هزار جفت لاستیک است که در حال حاضر تنها یک‌هزار جفت آن در داخل کشور تولید می‌شود و مابقی آن می‌بایست از خارج از کشور تامین شود که در شرایط تحریم فعلی، مسئولان امر را با مشکل مواجه کرده است.

تقاضای افزایش سهمیه لاستیک را داریم

این مسئول ضمن اشاره به افزایش سرسام‌آور لاستیک عنوان کرد: قیمت حال حاضر لاستیک 14 میلیون تومان است که لاستیک سهمیه‌ای که به ما تعلق و در اختیار رانندگان قرار می‌دهیم 4 میلیون تومان ست و با توجه به اختلاف فاحش قیمت و از سویی دیگر سهمیه بسیار کم آن در مقایسه با اعضای تحت پوشش، ما به جهت پاسخگویی تحت فشار هستیم و همواره با اعتراضات شهرهای گوناگون و تقاضاهای مکرر برای افزایش سهمیه مواجه هستیم.

افزایش چندبرابری قطعات یدکی صدای رانندگان ر درآورده است

فرجی ادامه داد: مشکل فعلی رانندگان تنها لاستیک نیست که اگر تامین شود گله و اعتراضی نباشد، افزایش بی‌رویه قیمت لوازم یدکی صدای تمام رانندگان این سندیکا را دراورده است و برای نمونه یاتاقان 800 هزار تومانی کامیون در حال حاضر به 8 میلیون تومان رسیده است و اگر راننده‌ای بخواهد اقدام به تعمیر موتور وسیله نقلیه خود کند باید نزدیک به 80 میلیون تومان هزینه پرداخت کند که بسیار سنگین است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تمام تعاونی‌ها و سندیکاهای کامیون‌داران کشور با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت: واقعا با این افزایش قیمت لاستیک و دو تا سه برابر شدن لوازم یدکی برای رانندگان انجام سرویس مقرون به صرفه نیست.

افزایش چند برابری قیمت تایر تا کاهش محسوس تولیدات داخلی

داوود سعادتی‌نژاد نیز طی گفت‌وگویی در خصوص مشکلات بخش تولید تایر در کشور اظهار کرد: اجناس ما 2 تا 2.5 برابر افزایش قیمت داشته و از سویی تولید کارخانه‌ها بسیار کاهش یافته است.

وی گفت: تقاضا در بازار بالاست اما جنس در بازار به میزان تقاضا نیست و کارخانه‌ها تولید کافی نداشته‌اند چرا که برای تامین مواد اولیه دچار مشکل هستند و با کمبود این مواد برای تولید مواجه شده‌اند؛ البته برخی کارخانه‌ها هم دلیل عدم تولید را تعطیلات تابستانی عنوان کرده‌اند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنچرگیران و فیلترسازان عنوان کرد: حواله ورود لاستیک تولید شده زمان‌بر است و حدود 40 روز طول می‌کشد تا حواله آن صادر و لاستیک وارد بازار شود.

 عدم ترخیص کالا در گمرک و بلوکه شدن مواد اولیه کارخانجات

وی با اشاره به مشکلات ترخیص کالا و مواد اولیه از گمرک خاطرنشان کرد: برخی کارخانه‌ها به ما اطلاع دادند که مشکل ترخیص مواد اولیه از گمرک دارند و حدود دو ماه در گمرک بلوکه شده است.

سعادتی نژاد در ادامه اذعان داشت: لاستیک وارداتی هم در گمرک بلاتکلیف مانده است و مابه التفاوت آن را از واردکننده خواسته‌اند در حالی که با ارز 4200 تومانی ثبت سفارش شده اما گمرک مابه التفاوت آن را با ارز روز محاسبه می‌کند.

کامیون‌داران اقدام به بارگیری نمی‌کنند

حسن نصیری نیز در گفت‌و‌گو با بلاغ، اظهار کرد: اتحادیه کامیون‌داران با وجود شایعات موجود در فضای مجازی مبنی بر اعتراض رانندگان کامیون اعلام بار می‌کند، اما رانندگان اقدام به بارگیری نمی‌کنند.
 
ممانعت رانندگان از حمل‌ونقل برون استانی

وی با بیان اینکه رانندگان در شهرستان جویبار به وضع موجود معترض هستند، افزود: حمل و نقل در داخل استان روان و در حال انجام است اما رانندگان از حمل بار به سایر استان‌های کشور ممانعت می‌کنند.

رانندگان: امنیت جانی و مالی نداریم

مدیرعامل تعاونی کامیون‌داران جویبار خاطرنشان کرد: رانندگان می‌گویند ما در سفرهای برون استانی امنیت جانی و مالی نداریم و چند فقره پرتاب سنگ به سمت خودروها را گزارش داده‌اند.

نصیری ادامه داد: مشکلات اساسی رانندگان بیمه، گرانی لاستیک، افزایش چندین برابری لوازم یدکی و نرخ پایین کرایه‌ در مقابل حجم بالای هزینه ها است که انجام سرویس را برایشان غیر مقرون به صرفه می‌کند.

انجام سرویس مقرون به صرفه نیست

وی با اشاره به اینکه در فضای مجازی منتشر شده است که کامیون‌داران خواستار افزایش 70 درصدی نرخ کرایه هستند اما در حقیقت این میزان کم است و رانندگان خواستار افزایش بیشتر از 70 درصد هستند، تصریح کرد: زمانی که لاستیک یک میلیون و 500 هزار تومانی به 9 میلیون تومان می رسد، آیا با افزایش حتی 70 درصدی هم قابل صرفه است؟
 
مدیرعامل تعاونی کامیون‌داران جویبار با بیان اینکه با این وجود، حتی این لاستیک 9 میلیون تومانی نیز پیدا نمی شود، اعلام کرد: لاستیک از سوی صنعت، معدن و تجارت به صورت سهمیه‌بندی در اختیار اتحادیه‌ها قرار می‌گیرد اما به اتحادیه ما که 200 دستگاه کامیون وجود دارد تنها 11 جفت لاستیک تخصیص می‌دهند و نمی دانیم به چه شکلی این تعداد را میان رانندگان تقسیم کنیم این در حالی است که تنها یک 10 چرخ، 5 جفت لاستیک نیاز دارد.
 
افرایش قیمت روغن و عدم حل مشکل بیمه تکمیلی کامیون‌داران

نصیری با اشاره به حق پرداخت بیمه تامین اجتماعی رانندگان نیز، گفت: هر راننده در ماه 231 هزار تومان به تامین اجتماعی پرداخت می‌کند و که در گذشته این مبلغ 205 هزار تومان بوده که بنا بود به روال قبلی باز گردد که انجام نشد. از سوی دیگر مشکل بیمه تکمیلی رانندگان نیز حل نشده است.

وی با بیان اینکه روغن در گذشته 80 هزار تومان بود اما امروز به 190 هزار تومان رسیده است، خاطرنشان کرد: در بحث افزایش حقوق بازنشستگی نیز رانندگان مطالبه دارند به طوری که حقوق بازنشستگی را از یک میلیون و 300 به یک میلیون و 700 هزار تومان رساندند؛ اما مشکل اصلی تامین قطعه و کمبود لاستیک است و هم‌اکنون 60 درصد از دستگاه‌های کامیون ما فاقد لاستیک مناسب برای انجام سرویس هستند.

گله‌مندی رانندگان از افزایش سرسام‌آور نرخ لاستیک و قطعات یدکی

نوری مدیرعامل تعاونی کامیون‌داران نکا نیز با بیان اینکه 1700 دستگاه کامیون تحت پوشش این تعاونی مشغول فعالیت هستند، به خبرنگار ما گفت: غالب رانندگان از افزایش بی‌رویه قیمت لاستیک و لوازم یدکی گله‌مندند و با این گرانی طبیعی است که انجام سرویس برای رانندگان این بخش مقرون به صرفه نیست.

وی با تایید اینکه ما با اعتراض و مواردی اعتصاب رانندگان کامیون برای انجام سرویس مواجه هستیم، اظهار کرد: اعضا از من توقع و مطالبه لاستیک با نرخ دولتی را دارند که وقتی به من سهمیه مناسب و درخوری تعلق نمی‌گیرد، من هم نمی‌توام پاسخگوی مطالبات آن‌ها باشم.

مدیرعامل تعاونی کامیون‌داران نکا اضافه کرد: تاکنون نزدیک به 70 جفت لاستیک به ما تعلق گرفته است که در برابر 1700 عضو تحت پوشش، حتی پاسخگوی 10 درصدی مطالبات هم نیست.

این مسئول با بیان اینکه قیمت واتر پمپ 180 هزار تومانی با ده برابر افزایش هم اکنون یک میلیون و 180 هزار تومان در بازار است، گفت: افزایش سرسام‌اور لوازم یدکی واقعا شرایط را در کنار سایر مطالبات و هزینه‌های حمل بار کار را برای رانندگان سخت و غیرقابل توجیه اقتصادی کرده است.

نرخ لاستیک و لوازم یدکی به قبل برگردد

نصیری در پایان اذعان کرد: ما توقعی برای افزایش نرخ کرایه نداریم خواسته ما این است که نرخ کرایه پایین بیاید اما در مقابل قیمت لوازم یدکی و لاستیک به همان روال گذشته باز گردد.

هشدار! احتمال قوت گرفتن اعتراضات درصورت عدم تمکین مطالبات از سوی مسئولان

آنچه پس از گزارشات میدانی ما و گفت‌وگو با اتحادیه‌های تعاونی برجسته استان حاصل شد حاکی از نارضایتی رانندگان به وضع موجود است که هیچ‌یک از مطالبات آنان در سال جاری مرتفع نشده است و در مقابل افزایش قیمت لاستیک و قطعات یدکی روند افزایشی نیز گرفته است که با احتساب این موارد، گلایه رانندگان در صورت عدم تمکین از سوی مسئولان امر، احتمال اعتراضات گسترده‌تر را بدنبال خواهد شد.

از سویی دیگر افزایش سهمیه لاستیک به تعاونی استان مازندران و افزایش تخصیص سهمیه به تعاونی‌های شهرستان‌های استان تا حد فراوانی تب اعتراضات را فروکش خواهد کرد، امری که با این دست و آن دست کردن مسئولان، تنها زمینه اعتصابات دیگر را در استان فراهم خواهد کرد!

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نقل از بلاغ, بلاغ,
,
, آنچه گذشت..., آنچه گذشت...,
,
,
,
,
,
,
,
, مطالبات عمده کامیون‌داران چیست؟, مطالبات عمده کامیون‌داران چیست؟,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, وعده‌های توخالی و صبری که شاید لبریز شود, وعده‌های توخالی و صبری که شاید لبریز شود,
,
,
,
, مسئولان به دادن شعار بسنده نکنند, مسئولان به دادن شعار بسنده نکنند,
,
,
,
,
,
, جمعیت 12500 نفری کامیون‌داران در مازندران تا گلایه‌هایی که پاسخی برایشان نیست, جمعیت 12500 نفری کامیون‌داران در مازندران تا گلایه‌هایی که پاسخی برایشان نیست,
,
,
,
,
,
, کمبود 4000 لاستیک مصرفی تا عرضه‌ای که پاسخگوی تقاضا نیست, کمبود 4000 لاستیک مصرفی تا عرضه‌ای که پاسخگوی تقاضا نیست,
,
,
,
, تقاضای افزایش سهمیه لاستیک را داریم, تقاضای افزایش سهمیه لاستیک را داریم,
,
,
,
, افزایش چندبرابری قطعات یدکی صدای رانندگان ر درآورده است, افزایش چندبرابری قطعات یدکی صدای رانندگان ر درآورده است,
,
,
,
,
,
, افزایش چند برابری قیمت تایر تا کاهش محسوس تولیدات داخلی, افزایش چند برابری قیمت تایر تا کاهش محسوس تولیدات داخلی,
,
,
,
,
,
,
,
,  عدم ترخیص کالا در گمرک و بلوکه شدن مواد اولیه کارخانجات,  عدم ترخیص کالا در گمرک و بلوکه شدن مواد اولیه کارخانجات,
,
,
,
,
,
, کامیون‌داران اقدام به بارگیری نمی‌کنند, کامیون‌داران اقدام به بارگیری نمی‌کنند,
,
,
,
, ممانعت رانندگان از حمل‌ونقل برون استانی, ممانعت رانندگان از حمل‌ونقل برون استانی,
,
,
,
, رانندگان: امنیت جانی و مالی نداریم, رانندگان: امنیت جانی و مالی نداریم,
,
,
,
,
,
, انجام سرویس مقرون به صرفه نیست, انجام سرویس مقرون به صرفه نیست,
,
,
,
,
,
, افرایش قیمت روغن و عدم حل مشکل بیمه تکمیلی کامیون‌داران, افرایش قیمت روغن و عدم حل مشکل بیمه تکمیلی کامیون‌داران,
,
,
,
,
,
, گله‌مندی رانندگان از افزایش سرسام‌آور نرخ لاستیک و قطعات یدکی, گله‌مندی رانندگان از افزایش سرسام‌آور نرخ لاستیک و قطعات یدکی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, نرخ لاستیک و لوازم یدکی به قبل برگردد, نرخ لاستیک و لوازم یدکی به قبل برگردد,
,
,
,
, هشدار! احتمال قوت گرفتن اعتراضات درصورت عدم تمکین مطالبات از سوی مسئولان, هشدار! احتمال قوت گرفتن اعتراضات درصورت عدم تمکین مطالبات از سوی مسئولان,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه