اخبار داغ

واجبی که فراموش شده است/ ۳۰ سال غفلت برای تصویب یک قانون

واجبی که فراموش شده است/ ۳۰ سال غفلت برای تصویب یک قانون
امر به معروف و نهی از منکر یک واجب الهی است که همه ی مردم نسبت به اجرای آن تکلیف شرعی دارند اما زنگ خطر ناشی از تَرک این واجب الهی هم اکنون در جامعه به صدا درآمده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از مرآت  امر به معروف و نهی از منکر که به عنوان یک تکلیف شرعی بر دوش همگان نهاده شده است، فریضه ای است که در جامعه کنونی تا حدود زیادی به فراموشی سپرده شده و زنگ خطر ناشی از تَرک این واجب الهی هم اکنون در جامعه به صدا درآمده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت  ,

خبرنگار مرآت، به منظور بررسی دلایل کمرنگ شدن این فریضه، گفتگویی با چند نفر از صاحب نظران انجام داده است که در ذیل می آید:

, مرآت,

اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به خوبی جا نیافتاده است/ بسیاری از مشکلات اقتصادی، نتیجه ی نبودِ نظارتهاست

, اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به خوبی جا نیافتاده است/ بسیاری از مشکلات اقتصادی، نتیجه ی نبودِ نظارتهاست,

حجت الاسلام والمسلمین سید جلال احمدپناهی مسئول ستاد اقامه نماز جمعه سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت  با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر امام حسین(ع) در بالاترین سطح خود بوده است، گفت: طبق تحلیل بزرگانی که با تاریخ ائمه(ع) آشنایی دارند تا آن زمان منکری تا این حد واقع نشده و آن عبارت از انحراف کلی نظام اسلامی و جامعه ی اسلامی در حد وسیع، عمیق و جدی بود.

, مرآت ,

مسئول ستاد اقامه نماز جمعه سمنان بیان کرد: یکی از درسهای قیام امام حسین(ع)سکوت نکردن در مقابل گناه و انحراف و قدم برداشتن برای اصلاح در زمینه های مختلف می باشد و هدف از قیام ابا عبدالله(ع) نیز تجدید بنای نظام اسلامی و جلوگیری از انحراف وسیع و گسترده در سطح بسیار بالا بود.

,

احمدپناهی بیان کرد: اگر ما به 50 سال پیش برگردیم، شرایط کشور ایران در حدی بود که نیاز داشت شخصی حسینی و پیرو امام حسین(ع) علیه منکری چون نظام شاهنشاهی و تسلط بیگانگان بر این مملکت اقدامی انجام دهد.

,

وی افزود: برپایی نظام اسلامی در جامعه ی ما در واقع از قبیل همان اقدام برای امر به معروف و نهی از منکر امام حسین(ع) بود با این تفاوت که قیام ابا عبدالله (ع) که در انتها به شهادت ایشان انجامید در ظاهر منجر به تشکیل حکومت نشد ولی خون او اثر خود را گذاشت و سبب ایجاد بیداری ها و حرکتها شد اما در زمان امام خمینی(ره) که پیرو امام حسین(ع) بود،که به علت وفاداری ملت، منجر به تشکیل حکومت اسلامی شد.

,

مسئول ستاد نماز جمعه سمنان تصریح کرد: حفظ نظام، تقویت نظام و دفاع از نظام به معنای صحیح کلمه و حکومت، یک معروف است و تضعیف ارکان و اصل نظام به هر بهانه ای اعم از: سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی که باشد، منکر است و باید از آن دوری کرد.

,

این کارشناس مسائل سیاسی و دینی در پاسخ به این سوال که چرا فریضه امر به معروف و نهی از منکر در برهه ی کنونی کمرنگ شده است، گفت: هم اینک این سوال مطرح است که چرا مردم ایران اسلامی با اینکه برای تشکیل بزرگترین معروف که همان تشکیل نظام اسلامی است، اقدام کردند و بزرگترین منکر که نظام استبدادی ست را از بین بردند ولی در مسائل مختلف داخلی مانند: الهی،ارزشی، احکام، دین، ومسائل مختلف اقتصادی، رشوه خواری، بدحجابی، حجاب و عفاف و...حتی خود قوای سه گانه نظام اسلامی از صدر تا ذیل با همه ی ارکان خود، در این زمینه همت ندارند؟

,

وی با بیان اینکه اهمیت فریضه امر به معروف و نهی ازمنکر بخوبی در جامعه جا نیافتاده است، تصریح کرد: از جهت نظری اهمیت این دو فریضه و نقش آن در بقیه ارزشها و اینکه اگر نباشد چه اتفاقاتی می افتد، به خوبی جانیافتاده است و از نظرعقلی هم کاملا مشخص است و تجربه تاریخی هم نشان داده که اگر مردم نسبت به معروفها و منکرها بی توجه باشند، چگونه دودش به چشم همگان خواهد رفت و مشکلات خیلی زیادی برای جامعه پیش می آید که هم اکنون نیز این مشکلات را مشاهده می کنیم.

,

احمدپناهی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات اقتصادی فعلی نظیر:گرانی ها، احتکارها، اجحاف، ظلم و ستم ها، حقوق های نجومی، اختلاسها، رشوه خواری ها، رانت خواری ها و دزدی های کلانی که در خصوص ارز و سکه انجام گرفت، چه در رده های بالا و چه رده های پایین، یک شبه انجام نشده است، گفت: برخی از اینها حاصل بی تفاوتی ها نسبت به یکدیگربخاطر فرهنگ نشدن امر به معروف و نهی از منکر و نبودن نظارت های قوی است.

,

مسئول ستاد نماز جمعه سمنان با بیان اینکه ضعف عملکرد و ضعف امید در تاثیر گذاری از دیگر عوامل کمرنگ شدن فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه کنونی می باشد، گفت: برخی مواقع ضعف ایمان، نبود انگیزه، ایمان نداشتن به هدف و ضعف در عملکرد و گرفتار بودن خود، سبب بی تفاوتی انسان نسبت به یک مسئله می شود؛ بعنوان مثال شخصی که خود در خواندن نماز کاهل است،رشوه می گیرد، گران فروش است و... نمی تواند در مواجهه با چنین مسائلی امر به معروف و نهی از منکر کند؛ از طرفی برخی افراد امر به معروف و نهی ازمنکر را به خوبی می شناسند، انگیزه کافی برای اینکار هم دارند ولی از آنجا که احتمال کم بودن تاثیر گذاری را می دهند، نسبت به این کار اقدام نمی کنند که البته اینهم نباید بهانه شود.

,

احمدپناهی جَری شدن اهل گناه بخاطر بی تفاوتی ها را از دیگر عوامل کمرنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ی امروزی برشمرد و افزود: افرادی که منکرات را در جامعه انجام می دهند وقتی بی تفاوتی دیگران را مشاهده می کنند، جرات و جسارت پیدا می کنند و با قد علم کردن در برابر دیگران می ایستند و در واقع بی تفاوتی دیگران باعث شیوع پیدا کردن منکرات در جامعه می شود.

,

وی افزود: عملکرد نادرست برخی مسئولان و متدینینی که از آنها انتظار خطا نیست نیز در سُست شدن عموم مردم و بی انگیزگی آنها نسبت به این امر تاثیر گذار است.

,

این کارشناس سیاسی با تاکید بر لزوم حمایت قوای سه گانه و حامیان قدرت، بصورت عملی(نه کاغذی) از آمران به معروف و ناهیان از منکر، گفت: شخصی که در کوچه، خیابان، بازار،دپارک، اداره، حوزه و دانشگاه و..،امر به معروف و نهی از منکر می کند اگر بطور رسمی از او حمایت نشود،سُست خواهد شد.

,

احمدپناهی در خاتمه با بیان اینکه امربه معروف و نهی از منکرشرایط خاصی دارد،ابراز کرد: اصل امر به معروف و نهی از منکر همان تذکر لسانی است یعنی با زبان به کسی که گناه انجام می دهد ( اعم از گناه سیاسی،اقتصادی، فرهنگی، روانی و رسانه ای)، تذکر دهد.

,

وی افزود: عموم مردم باید در برابر گناه قلبا ناراضی باشند و در مواجهه با شخص گنهکار روتُرش کرده و اخم کنند؛تذکر لسانی هم متعلق به کسانی است که امکانات دارند و می توانند،از هر گروه در جامعه باید یکسری باشند که به این امر اقدام کنند و نگذارند که یک واجب کفایی برزمین بماند. اقدام عملی و وارد شدن با قدرت و مسائل اجباری،کار نظام و قوای سه گانه است که رسما وارد شوند و قوه ی قضائیه در مواردی که لازم است، متخلفان و مفسدان را محکوم نماید.

,

به واسطه ی امر به معروف و نهی از منکر، دیگر واجبات الهی قوام می یابد

, به واسطه ی امر به معروف و نهی از منکر، دیگر واجبات الهی قوام می یابد,

حجت الاسلام و المسلمین سید علی رضا آرامی امام جمعه گرمسار در گفتگو با خبرنگار مرآت، با بیان اینکه حضرت سیدالشهدا(ع) یکی از دلایل قیام خود را اصلاح امت پیغمبر(ص) و مبارزه با مفاسد و کژی ها بیان کرده است، گفت: جمع شدن بدی ها از سطح جامعه آنقدر مهم است که شخصیت مهمی چون اباعبدا..(ع) باید جانش را در این راه از دست بدهد و زینب کبری(س) به اسارت رود.

, مرآت,

امام جمعه گرمسار، بیان کرد: امام حسین (ع) برای نجات انسانها از جهالت، جانش را فدا کرد و این نشان می دهد گناه اینقدر برای جامعه ضرر دارد وبرای جمع شدن بساط گناه و نافرمانی خدا، چنین هزینه های سنگینی داده می شود.

,

آرامی تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر یک واجب بسیار بزرگ و با عظمت است که به فرموده ی امام صادق(ع): به واسطه ی امر به معروف، واجبهای دیگر در جامعه قوام پیدا می کند و با تَرک آن واجبات دیگر از بین می رود؛ بزرگترین آسیب ترک امر به معروف و نهی از منکر هم همین است که اگر ترک شود جامعه ی ما رنگ سعادت به خودش نمی بیند، خوبیها از بین می رود، بدیها وگناه گسترش می یابد،افراد فاسق و بی دین بر مردم مسلط می شوند، و اگر امربه معروف که بزرگترین واجب الهی ست، احیا شود طبق روایات: راهها امن می شود، جامعه در برابر بیماریها واکسینه می شود، بساط فقر ازجامعه جمع می شود و به واسطه ی آن واجباتِ دیگر به مرحله اجرا می رسد.

,

امام جمعه گرمسار در خصوص دلایل کمرنگ شدن این فریضه ی بزرگ در جامعه ی کنونی، گفت: یکی از دلایل کمرنگ شدن این فریضه ی مهم، دنیا زدگی ست؛ کسی که دنیا زده می شود ، غفلت او را می گیرد وعلاقمندی به دنیا،مال اندوزی و چشم و هم چشمی سبب دور شدن او از ارزشها می شود؛ کسی که از ارزشها دور شود، تَن به امر به معروف و نهی از منکر نمی دهد.

,

حجت الاسلام آرامی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر یک واجب برون گراست، گفت: بیشتر واجبات مربوط به خودِ شخص انسان است و لازمه ی آن برقراری ارتباط با دیگران می باشد؛ بعضی ها روحیه ی اجتماعی ندارند،عبادات شخصی و ترک از گناهِ خودشان را دارند اما برای این واجب اجتماعی تربیت نشده اند به همین دلیل از آن فاصله می گیرند.

,

امر به معروف و نهی از منکر از پشتوانه ی شرعی برخوردار است/ 30 سال غفلت را نمی توان طی یک سال، جبران کرد

, مر به معروف و نهی از منکر از پشتوانه ی شرعی برخوردار است/ 30 سال غفلت را نمی توان طی یک سال، جبران کرد,

حیدر آسیابی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر قبل از آنکه جنبه ی قانونی پیدا کند چون حکم الهی ست از یک پشتوانه ی شرعی برخوردار است، گفت: این واجب الهی مورد تاکید پیامبر اسلام(ص) و ائمه(ع) نیز بوده است و در اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز پیش بینی شده و در آنجا امر به معروف و نهی از منکر از ناحیه ی مردم نسبت به یکدیگر، مردم نسبت به دولت و دولت نسبت به مردم، مشخص و مقرر شده است.

, مرآت,

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان سمنان با بیان اینکه برای اجرای اصول قانون اساسی، باید یک قانون عادی در مجلس تصویب شود، گفت: یکی از دلایل ضعف امر به معروف و نهی از منکر عدم تصویب به موقع قانون عادی این فریضه است که نهایتا بعد از سه دهه از تصویب قانون اساسی در سال 94 این قانون تصویب و اجرای این فریضتین از یک پشتوانه ی قانونی برخوردار شد.

,

آسیابی افزود: قبل از تصویب قانون عادی در این خصوص، فقط یک پشتوانه ی شرعی و یک پشتوانه ی قانون اساسی بدون مشخص کردن ضمانت اجراها و پشتوانه های قانونی (که اگر یکی امر به معروف و نهی از منکر کرد،قانون و عوامل دولتی چه پشتیبانی از او باید بکنند) وجود داشت و چارچوب ها چندان مشخص نبود.

,

وی تصریح کرد: گرچه ستاد امر به معروف و نهی از منکر قبل از این قانون هم فعال بود، اما طبق دستاورد و ساختاری که دارد "ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر" نام داشت ولی بعد از تصویب قانون با اجرایی تر شدن آن به " ستاد امر به معروف و نهی از منکر" تغییر نام پیدا کرد.

,

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان سمنان، با اشاره به اینکه تصویب قانون عادی امر به معروف و نهی از منکر که ضمانت اجرایی لازم برای این امر را پیش بینی می کرد خیلی دیر و زمانی به تصویب رسید که ما با جنگ نرم دشمن و هجمه ها و شبیخون فرهنگی دشمن مواجه بودیم، گفت: هر چند که مقام معظم رهبری بیش از 2 دهه است که دغدغه شان مباحث فرهنگی و جنگ نرم بوده است و بیانات خوبی هم در زمینه امر به معروف و نهی از منکر، شیوه ها و ضرورت پیاده سازی آن، مطرح نموده بودند اما مسئولین در این زمینه غفلت کردند و توجه لازم را نداشتند.

,

آسیابی با بیان اینکه در قانون فعلی اجراشده نیز هنوز بسیاری از ساختارها شکل نگرفته است وبرای پیشبرد اهداف نیاز به یکسری اعتبارات هزینه ای و عوامل انسانی دارد، گفت: قانونی که تصویب شده هنوز به خوبی به مرحله اجرا در نیامده است و چون قانون جدیدی هم هست قطعا مقداری زمان می برد اما هم اکنون تذکرات لسانی در اکثر استانها بصورت سازماندهی شده از ناحیه ستادها انجام می شود؛ در ادارات و اصناف نیز شوراهای امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شده است و عملا ساختارهای خود ستاد شکل گرفته و خیلی هم منسجم پیش می رود.

,

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان سمنان با اشاره به اینکه: فرهنگ و جنگ نرم به تدریج متاثر می شود و نتیجه اش بعد از سالها تبلور می یابد، گفت:اقدامات فرهنگی وامر به معروف و نهی از منکر نیز در حوزه ی فرهنگ و حوزه های اجتماعی با این معضلات فرهنگی که وجود دارد اینطور نیست که یک شبه یا یک ساله جواب دهد؛ وضعیت فعلی حاصل 30 سال غفلت است و نمی توان آن را طی یکی دو سال بعد از تصویب قانون، جبران کرد و شاید بیشتر از آن زمانی که غفلت شده واین اتفاق افتاده است، احتیاج به زمان و برنامه ریزی دارد.

,

آسیابی با بیان اینکه متولی مدیریت امر به معروف و نهی از منکر با خود ستاد است، گفت: ارگانهای دولتی،بخش های خصوصی، همه ی جامعه و حتی آحاد مردم نسبت به اجرایی شدن این فریضتین در جامعه تکلیف دارند و اگر همکاری همگانی در این خصوص نباشد، قدمی به جلو نخواهد رفت.

,

وی افزود: در بحث فرهنگ و موضوعات فرهنگی باید دستگاههای متولی وتمامی دستگاههای اجراییِ ما حتی بخش خصوصی که زیر مجموعه اش یک معاونت فرهنگی و مجموعه ی فرهنگی دارد، ورود پیدا کنند و ستاد امر به معروف و نهی از منکر هم به عنوان مرجعی که فقط در این حوزه فعالیت دارد به عنوان مطالبه گر در حوزه هایی که کم کار بوده اند یا وظایف خود را رها کرده اند، مداخله کند.

,

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با بیان اینکه به فرموده ی مقام معظم رهبری در کشور ما کمبود قانون وجود ندارد بلکه در خیلی مواقع با تراکم قوانین مواجه هستیم، گفت:مشکل ما در اجرایی کردن یا رها کردن و مطرود گذاشتن قوانین لازم الاجراست که با پشتوانه ی ایجاد شده از لحاظ قانونی برای فریضه ی امر به معروف و نهی از منکر،مصوبات با عزم جدی از سوی ستاد، پیگیری می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه