اخبار داغ

مدیر کل هواشناسی خراسان جنوبی خبر داد؛

افزایش ۹۲ درصدی روزهای غبار آلود در سال جاری نسبت به سال گذشته/ میزان بارندگی سال زراعی 96-97 نسبت به بلند مدت 23 درصد کاهش داشته است

افزایش ۹۲ درصدی روزهای غبار آلود در سال جاری نسبت به سال گذشته/ میزان بارندگی سال زراعی 96-97 نسبت به بلند مدت 23 درصد کاهش داشته است
مدیر کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: تعداد روزهای همراه با گرد و غبار در 6 ماهه نخست سال گذشته 12 روز و در 6 ماهه نخست امسال 23 روز بوده که این میزان نسبت به سال گذشته 92 درصد افزایش داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا خندان‌رو مدیر کل هواشناسی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، گفت: میزان بارندگی سال زراعی 96-97 ، 88.6 میلی‌متر ، میزان بارندگی سال زراعی 95-96، 88.5 میلی‌متر و میزان بارندگی مدت مشابه بلندمدت 115 میلی‌متر بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,
 
,
 
,
وی افزود: میزان بارندگی سال زراعی 96-97 نسبت به دو سال قبل 0.1 درصد افزایش و نسبت به بلندمدت، 23 درصد کاهش داشته است.
,
 
,
 
,
مدیر کل هواشناسی خراسان جنوبی اظهار کرد: میزان بارندگی از ابتدای فروردین 97 تا 31 شهریورماه سال جاری 37.6 میلی‌متر ، در مدت مشابه سال قبل 19.6 میلی‌متر و در مدت مشابه بلندمدت 27.9 میلی‌متر گزارش شده است.
,
 
,
 
,
خندان‌رو بیان کرد: میزان بارندگی از ابتدای فروردین تا 31 شهریورماه 97 نسبت به دو سال قبل 92 درصد افزایش و نسبت به بلندمدت 34.8 درصد افزایش داشته است.
,
 
,
 
,
وی خاطر نشان کرد: میزان بارندگی در سال  گذشته 70.6 میلی‌متر و در  دو سال قبل  89.3 میلی‌متر گزارش شده است که این میزان 20.9 درصد کاهش داشته است.
,
 
,
 
,
مدیر کل هواشناسی خراسان جنوبی با بیان این‌که میزان بارندگی در پاییز در حد نرمال بلند مدت پیش بینی شده است، افزود: بیشترین میزان بارندگی در 6 ماهه نخست سال جاری در سربیشه با 103.9 میلی‌متر بوده است.
,
 
,
 
,
خندان‌رو خبر داد: گرم‌ترین روز بیرجند در تابستان امسال دوم مرداد ماه با حداکثر دمای 39.5 درجه سانتیگراد بوده و گرم‌ترین شهر استان در تابستان امسال نیز طبس با حداکثر دمای 46.7 درجه سانتیگراد در دوم مردادماه بوده است.
,
 
,
 
,
وی با بیان این‌که میانگین تعداد روزهای همراه با گرد و غبار در 6 ماهه نخست سال گذشته 12 روز و در 6 ماهه نخست امسال 23 روز بوده است، افزود: این میزان نسبت به سال گذشته 92 درصد افزایش داشته است.
,
 
,
 
,
مدیر کل هواشناسی خراسان جنوبی در خصوص سامانه تهک گفت: طرح توسعه هواشناسی کاربردی و توسعه هواشناسی کشاورزی است که در استان اجرا شده و نتایج قابل توجهی داشته است به طوری که در بخش توسعه هواشناسی کشاورزی، ارزش افزوده حاصل از پیش‌بینی‌ها و توصیه‌های به موقع هواشناسی کشاورزی بیش از 80 میلیارد تومان بوده است. 
,
 
,
 
,
خندان‌رو اضافه کرد: در این طرح با شناسایی کاربران نهایی بخش‌های مختلف کشاورزی، اطلاعات و توصیه‌های هواشناسی کشاورزی که توسط کارشناسان این اداره کل با همکاری کارشناسان جهاد کشاورزی تهیه شده است، بدون واسطه جهت کاربران ارسال می‌شود. 
,
 
,
 
,
وی افزود: این طرح در چند سال گذشته به صورت پایلوت در خراسان جنوبی اجرا شده است و در سال جاری نیز سامانه تهک به آدرس tahak.irimo.ir راه اندازی شده برای خراسان جنوبی سهمیه 5 هزار نفر در نظر گرفته شده است که کاربران و کشاورزان با مراجعه به این سامانه پس از ثبت نام، توصیه‌ها و اطلاعیه‌های هواشناسی کشاورزی ویژه هر محصول را به صورت رایگان از طریق پیامک دریافت می‌کنند.
,
 
,
 
,
مدیر کل هواشناسی خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: در سال جاری علاوه بر محصولات استراتژیک استان از جمله زعفران،زرشک و عناب محصولات دیگر شامل انار،پسته،خرما،گندم و جو نیز تحت پوشش سامانه تهک قرار خواهند گرفت.
,
 
,
 
,
خندان‌رو یادآور شد: با توجه به خشکسالی‌های چند ساله در خراسان جنوبی از مردم تقاضا داریم در مصرف آب صرفه جویی کرده و از کشاورزان استان نیز تقاضا داریم به توصیه‌های صادر شده توجه کرده و با نظر کارشناسان جهاد کشاورزی، محصولاتی که مصرف آب کم‌تری دارند را جایگزین محصولات آب‌بر کنند.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/ 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه