اخبار داغ

دفتر وزارت خارجه نیاز مبرم خراسان‌جنوبی؛

خطر تعطیلی دائم بیخ گوش دفتر وزارت خارجه در بیرجند/مسئولان عاجز از انتخاب یک مدیر!

خطر تعطیلی دائم بیخ گوش دفتر وزارت خارجه در بیرجند/مسئولان عاجز از انتخاب یک مدیر!
در حالی خراسان جنوبی نیاز به دفتر وزارت خارجه در مرکز این استان دارد که شش ماه است حتی یک مدیر برای این دفتر انتخاب نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، دفتر نمایندگی وزارت خارجه بیرجند در آبان ماه سال 93 بود که با حضور مسئولان استان در بیرجند افتتاح شد اما اکنون خبرهای تعطیلی دفتر وزارت خارجه در حالی به گوش می رسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,
 
,
اولین مسئول دفتر وزارت خارجه در بیرجند با حسین ابراهیمی بود که ماموریت وی در این دفتر در هشــتم شهریورماه ۹۵ به اتمام رســید و بیرجند را به مقصد مالزی ترک کرد.
,
 
,
در زمان ابتدای تاسیس وزارت خارجه در بیرجند، تلاش‌های فراوانی برای حضور سفیران کشورهای مختلفی به استان صورت گرفت و زمینه ورود گردشگرانی بسیاری را به استان فراهم کرد.
,
 
,
محمدهادی جزینی زاده دومین مسـئول دفتــر نمایندگی وزارت خارجه بود کــه همان روز اتمــام ماموریت ابراهیمی کارش را آغاز کرد و ابراهیمی که خود در مدت فعالیتش همکاری زیادی از مســئولان اســتان ندیده بود توصیه کرد که
,
مســئولان جزینی زاده را تنها نگذارند تا وی برای استان مفید باشد، اما انگار مسئولان اســتان چندان توجهی به این دفتر نداشتند.
,
 
,
پس از ۹ ماه از حضور جزینی زاده در دفتر نمایندگی وزاررت خارجه بیرجند، ماموریت وی ۱۹ اردیبهشت ماه سال ۹۶ به پایان رسید.
,
 
,
هرچند جزینی زاده اتمام ماموریتش را مساوی با تعطیل شدن دفتر ندانسته بود اما این سخن او که تا زمان تعیین جانشینش امورات استان از دفتر وزارت خارجه خراسان رضوی پیگیری می شود، باعث شد که بار دیگر زمزمه تعطیلی دفتر نمایندگی وزارت خارجه بیرجند در سطح رسانه ها بازتاب داشته باشد.
,
 
,
اما پس از گذشت دو ماه، محمد فیاضی در ۲۴ تیرماه 96 به عنوان سومین سرپرست دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در بیرجند معرفی شد و هفت ماهی بیشتر در این دفتر نماند و این دفتر اکنون بدون مدیر است و مشخص نیست چه زمانی برای این دفتر مدیر معرفی خواهد شد.
,
 
,
وجود نمایندگی دفتر وزارت امور خارجه در خراسان‌جنوبی با وجود ویژگی‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی اهمیت فراوانی دارد و باید از موقعیت جغرافیایی خراسان‌جنوبی و همجواری آن با افغانستان برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و تقویت اقتصاد استان نهایت استفاده را کرد که تعطیلی این دفتر این مزیت ها را از استان گرفته است.
,
 
,
تسهیل رفت و آمد با کشور افغانستان، گسترش ارتباط خراسان جنوبی با جوامع بین‌الملل، جذب سرمایه‌گذار خارجی و شناساندن ظرفیت‌های گردشگری استان از جمله مزیت‌های راه‌اندازی این وزارت‌خانه در خراسان جنوبی است که با تعطیل شدن آن این مزیت هایی که نصیب استان می شد هم به فراموشی سپرده شد.
,
 
,
هم چنین تعطیل شدن دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه به طور قطع بر روی حضور گردشگران، بحث های کنسولی و سرمایه گذاری خارجی در استان تاثیر منفی خواهد گذاشت.
,
 
,
علاوه بر این، وجود دفتر نمایندگی وزارت خارجه در بیرجند در اوضاع کنونی با وجود ممنوعیت صادرات چهار نوع کالا از ایران به کشورافغانستان اهمیت دوچندانی پیدا کرده است.
,
 
,
محمد فیاضی، مسئول سابق دفتر نمایندگی وزارت خارجه در بیرجند در گفت‌وگو با خاورستان، اظهارکرد: از زمانی که اتمام ماموریتم در دفتر نمایندگی وزارت خارجه، تاکنون هنوز هیچ کس مسئولیت این دفتر را برعهده نگرفته است.
, خاورستان,
 
,
وی افزود: امیدوارم فردی به عنوان مسئول دفتر وزارت خارجه تعیین شود که بتواند در جهت راه اندازی دوباره این دفتر موثر باشد.
,
 
,
مسئول سابق دفتر نمایندگی وزارت خارجه در بیرجند با بیان این‌که وجود دفتر نمایندگی وزارت خارجه برای خراسان جنوبی اهمیت بسزایی دارد، افزود: این استان، استانی مرزی و با اهمیتی است که وجود این دفتر می‌تواند سبب گشایش در تجارت بین دو کشور ایران و افغانستان شود.
,
 
,
فیاضی یادآورشد: این تبادلات اقتصادی و رفت و آمدها بین دو کشور ابعاد خاصی را پیدا می کند که یک دفتر فعال وزارت خارجه می تواند کمک حال این وضعیت برای توسعه استان رونق تجاری است.
,
 
,
وی ابراز کرد: امیدوارم دفتر نمایندگی وزارت خارجه به فعالیت طبیعی خود برگردد و کمک حال وضعیت استان باشد.
,
 
,
مسئول سابق دفتر نمایندگی وزارت خارجه در بیرجند گفت: باید موانعی که بر سر راه این دفتر وجود دارد با حوصله، تدبیر و درایت برداشته شود تا این دفتر به کار خود ادامه بدهد.
,
 
,
حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدباقرعبادی، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خاورستان، اظهارکرد: دفتر وزارت خارجه نعمت بزرگی برای خراسان‌جنوبی است که باید قدر آن دانسته شود.
, خاورستان,
 
,
وی افزود: دفتر وزارت خارجه به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد اما با مشارکت دستگاه‌های اجرایی همه کار می‌تواند انجام دهد.
,
 
,
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این دفتر پل ارتباطی برای دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی با همه سفرای ایران در کشورهای مختلف است.
,
 
,
حجت الاسلام عبادی گفت: از ظرفیت دفتر نمایندگی وزارت خارجه می‌توان حداکثر استفاده برای سرمایه‌گذاری، معرفی محصولات، جذب گردشگری و صدور فرهنگ مردم متدین خراسان‌جنوبی و خدماتی که می تواند برای کنسولی ارائه دهد بهره گرفت.
,
 
,
وی ضمن تصریح این‌که تاکنون آن طور که باید و شاید قدردفتر نمایندگی وزارت خارجه دانسته نشده است، گفت: دفتــر وزارت امــور خارجه ای که من با خون دل آن را تاسیس کردم؛ دســتور آن را در دوره گذشته مجلس از وزیر خارجه گرفتم و ایــن دفتر ایجاد شــد که خدمات فراوانی هــم ارائه مــی داد.
,
 
,
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این دفتر در ابتدایی که تاسیس شد مدیر و دستگاه های اجرایی همراهی کردند؛ مدیر دفتر وزارت خارجه فرد پر تلاشی بودند؛ خیلی تاثیر گذار بود به طوری که سفرایی ازکشورهای سوئیس، ژاپن و آلمان به خراسان‌جنوبی سفرکرده و گردشگرها آمدند اگر با گردشگر درست برخورد کنیم هم فرهنگ صادر کرده و اشتغال ایجاد کنیم که دفتر وزارت خارجه در همه زمینه ها می تواند کمک کند.
,
 
,
حجت الاسلام عبادی تصریح کرد: متاسفانه خمیدگی در دستگاه های اجرایی نسبت به بهره گیری از ظرفیت بالای دفتر وزارت خارجه در خراسان جنوبی مشاهده می کنیم که کسی توجه به این ظرفیت بالا ندارد.
,
 
,
وی گفت: دفتر وزارت خارجه همانند یک وزارت خارجه برای کشور است که واقعا می تواند موثر باشد اگر بخواهیم از این ظرفیت استفاده شود تلاش بیشتری نیاز داردکه متاسفانه سستی مشاهده می شود.
,
 
,
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید دستگاه های اجرایی به جای تمرکز بر بازی‌های سیاسی به بهره گیری این دفتر تمرکز کنند. 
,
 
,
حجت الاسلام عبادی اظهارکرد: وزارت خارجه از همان ابتدا که در خواست برای تاسیس داشت تاکید شده بود در صورت استفاده از این دفتر، این دفتر نگه داشته می شود که باید برای نگه داشت این دفتر همکاری شود و نیروی انسانی و امکانات خوب در اختیار این دفتر گذاشته شود.
,
 
,
وی با بیان این‌که اســتانداری متعهد شــده بود که یک ســری امکانات در اختیــار این دفتر قــرار دهد، افزود: دستگاه‌های اجرایی استان باید یک سری چیزهایی در اختیار بگذارند دفتر وزارت خارجه از همان ابتدا تاکنون نسبت به امکاناتی که تعهد داده شده در اختیار آنها قرار بگیرد راضی نبوده است.
,
 
,
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی افزود: انتخاب مسئول قوی برای این دفتر و همراهی دستگاه های اجرایی می‌تواند ر رونق این دفتر تاثیرگذار باشد چراکه این دفتر، مانند آچار فرانسه ای است که خیلی از دردها را می توان با آن درمان کرد.
,
 
,
وی یادآورشد: در ابتدای بازگشایی این دفتر معاونت استانداری تعهداتی به دفتر وزارت خارجه داده است که امکاناتی برای این دفتر فراهم کند.
,
 
,
طبق این گزارش، به نظر می رسد عدم بهره گیری و همکاری دستگاه های اجرایی از ظرفیت دفتر نمایندگی وزارت خارجه، نبود نیروی انسانی لازم و عدم ارائه امکانات لازم برای فعالیت این دفتر از جمله مشکلات مهمی است که این دفتر را به تعطیلی کشانده است.
,
 
,
علی رغم نیاز مبرم خراسان جنوبی به فعالیت دفتر نمایندگی وزارت خارجه، متاسفانه ماموریت مدیران این دفتر هر چند مدتی به اتمام می رســد و فعالیت این دفتر کند می شود، مسئولان استان به جای بهره گیری موثر از این دفتر برای پیشبرد اهداف استان در حوزه های مختلف از جمله سرمایه گذاری، گردشگری و مراودات تجاری و اقتصادی به این دفتر بی مهری می‌کنند.
,
 
,
وجود نمایندگی وزارت خارجه در بیرجند نیاز مبرم استان مرزی خراسان جنوبی است و باید مسئولان استان نسبت به نگه داشت دفتر نمایندگی وزارت خارجه تلاش مضاعفی داشته باشند اما متاسفانه این دفتر بدون مسئول رها شده است.
,
 
,
پایگاه خبری تحلیلی خاورستان، در راستای رسالت خبری خود آماده است پاسخ مسئولان را در راستای فعالیت نمایندگی در خراسان جنوبی است. 
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه