اخبار داغ

آغاز برداشت مرغوبترین خرمای جهان در هرمزگان/ پیارم، طلایی شیرین با شهرت فرا ملی

آغاز برداشت مرغوبترین خرمای جهان در هرمزگان/ پیارم، طلایی شیرین با شهرت فرا ملی
خرمای پیارم که به طلای شیرین شهرت دارد فصل برداشت آن در شهرستان حاجی آباد هرمزگان آغاز شده و تا پایان آذر ماه ادامه دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  هرمز؛ درشمالی ترین نقطه استان هرمزگان در انتهای رشته کوه های زاگرس منطقه ای بکر وجود دارد که پرورش دهنده خرمای پیارم، یکی از خوشمزه ترین خرماهای نیمه خشک جهان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  هرمز,

شهرستان حاجی آباد با طبیعتی سرسبز و چشم اندازهای بکر و دیدنی دارای نخلستان های سربه فلک کشیده ای است که خرمای پیارم آن شهرتی فرا ملی دارد و علاوه بر تامین نیاز بازارهای داخلی به خارج نیز صادر می شود.

,

هرمزگان که به دیار شرجی و خرماپزان شهرت دارد شهروندان آن خرما را جز لاینفکی از زندگی خود دانسته و همیشه در سفره های غذای خود از انواع خرما از جمله پیارم استفاده می کنند.

,

, ,

خرمای پیارم که به طلای شیرین شهرت دارد دارای پوست نازک و قهوه ای رنگ بوده و گوشت و پوست آن به طور کامل به یکدیگر چسپیده و زیبایی و طعم منحصر به فردی به آن بخشیده و به دلیل درصد رطوبت کم آن از ارقام میوه های نیمه خشک محسوب می شود.

,

خرمای پیارم جزء میوه های دیر رس و سرشار از مواد قندی، پروتئینی و سایر مواد معدنی بوده و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و قند موجود در آن به راحتی و سرعت در متابولیسم بدن استفاده شده و برای افراد مبتلا به دیابت مناسب است.

,

خرمای پیارم که شهرتی جهانی دارد هر ساله به کشورهای اروپایی، کانادا، آمریکا، استرالیا و روسیه صادر شود و یکی از پر طرفدارترین میوه های صادراتی جهان به شمار می رود.

,

شهرستان حاجی آباد قطب تولید بهترین خرمای پیارم جهان است و برداشت این طلای شیرین از اوایل مهر ماه در روستاهای طارم، درآگاه، دهستان، تزرج، برآفتاب، برغنی، جائین آغاز شده است.

,

, ,

بالغ بر 10 تن خرمای پیارم برداشت می شود

, بالغ بر 10 تن خرمای پیارم برداشت می شود,

مسعود گرگیج، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه پیارم به علت خشک و قابل نگهداری بودن در مدت طولانی به غذای بحران و خرمای شکلاتی معروف است، پیش‌بینی کرد تا پایان فصل برداشت ده هزار تن خرمای پیارم برداشت شود که ده درصد بیشتر از پارسال است.

,

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به اینکه تغذیه و اصلاح باغات و کنترل آفات و بیماری‌ها علت افزایش تولید محصول امسال است، گفت: برداشت خرمای پیارم از مهرماه شروع شده و تا اواخر آذر ادامه دارد.

,

گرگیج پیش‌بینی کرد شصت درصد محصول برداشت‌شده به کشورهای اروپایی، کانادا، آمریکا، استرالیا و روسیه صادر شود.

,

وی با اشاره به اینکه پیارم، خاصویی، شاهانی، مضافتی، خنیزی، مرداسنگ، زاهدی، خارکلوت و بر دیوار مهم‌ترین ارقام خرمای شهرستان حاجی‌آباد است، تصریح کرد: بیشترین نخلستان‌های پیارم در دهستان‌های سرچاهان، معدنوئیه، شهدادی، درآگاه ، طارم، تزرج و اطراف شهر حاجی‌آباد است.

,

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه شهرستان حاجی‌آباد به علت داشتن آب‌وهوای گرم و خشک تنها منطقه کشت پیارم در کشور است، تصریح کرد: خرمای پیارم سرشار از مواد قندی، پروتئین، کلسیم، پتاسیم، فسفات، منیزیم، آهن، ویتامین و مواد معدنی است.

,

گرگیج افزود: هرمزگان با برداشت سالانه 140 هزار تن خرما از 34 هزار هکتار، رتبه چهارم تولید و سوم سطح زیر کشت را در کشور دارد.

,

وی با بیان اینکه در هرمزگان 55 نوع خرما تولید می‌شود که 20 رقم آن تجاری است، خاطر نشان کرد: سه رقم پیارم، خاصویی و مضافتی به کشور‌های استرالیا، کانادا، روسیه و آسیای میانه صادر می‌شود.

,

انتهای پیام/

,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه