اخبار داغ

در آستانه فصل برداشت طلای سرخ؛

چهارمین جشنواره ملی عکس زعفران در منطقه تربت حیدریه برگزار می شود

چهارمین جشنواره ملی عکس زعفران در منطقه تربت حیدریه برگزار می شود
چهارمین جشنواره ملی عکس زعفران در روزهای 18 تا 22 آبان ماه امسال به میزبانی تربت حیدریه و زاوه برگزار می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  تابان تربت، دبیر جشنواره روز چهارشنبه در پیوند با آن به خبرنگاران گفت: همچون دوره های قبل، جشنواره با هدف معرفی زعفران به عنوان محصول پایه این خطه، که بزرگترین تولید کننده طلای سرخ کشور و جهان است و نیز کمک به افزایش سرانه مصرف زعفران برپا می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تابان تربت,

سلیمان گلی با بیان این که معرفی این پایگاه مهم تولید و عرضه زعفران و نیز ثبت و مستند‌سازی مراحل مختلف برداشت، فرآوری و بسته ‌بندی این محصول از دیگر اهداف برپایی جشنواره است، گفت: این رویداد بزرگ فرهنگی توسط انجمن عکاسان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت حیدریه برای چهارمین سال پیاپی، برگزار می شود.

,

وی در ادامه به موضوعات جشنواره اشاره و اظهار کرد: زعفران برداشت فرآوری و بسته بندی، زعفران داروی گیاهی هزاره سوم، زعفران عامل شادی و نشاط، زعفران غذاها، نوشیدنی ها و محصولات جانبی، زعفران گل سلامتی، زعفران ایرانی در عرصه جهانی، زعفران عامل اشتغال و توسعه ارزش های اقتصادی و فرهنگی روستا، زعفران بهداشت و افزایش راندمان تولید، زعفران در هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی، زعفران صنعتی، زعفران یک تجارت عادلانه، زعفران و مزارع ارگانیک آرمانی از جمله این موضوعات است.

,

گلی با بیان این که جشنواره در 2 بخش اصلی و جنبی برگزار و امسال دست عکاسان را باز گذاشتیم تا از هر موضوع مرتبط با زعفران عکاسی کنند و خود را محدود به مزارع زعفران نکنند، گفت: شرکت کنندگان در بخش اصلی یا حضوری، با دوربین های دیجیتال و تنها از مزارع مورد نظر جشنواره مجاز به تهیه تصویر هستند، اما در بخش جنبی با غیرحضوری می توانند با هر نوع دوربین و حتی تلفن همراه از مزارع شهر و استان خود عکس تهیه و ارسال کنند.

,

وی آخرین مهلت ثبت نام برای شرکت در جشنواره را، 28 مهرماه جاری و مراسم پایانی را در تربت حیدریه اعلام کرد و افزود: ساعد نیک زات، کیارنگ علایی و شادی قدیریان سه داور جشنواره هستند و علاقه مندان به شرکت، ضمن آنکه باید در نظر داشته باشند حجم هر عکس ارسالی شان از یک مگابایت بیشتر نباشد، برای کسب اطلاعات تکمیلی می توانند با دبیرخانه جشنواره به آدرس اینترنتی Saffronfestival4@yahoo.com ارتباط برقرار کنند.

,

گلی جوایز بخش اصلی را رتبه اول: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ بیست و پنج میلیون ریال جایزه نقدی، رتبه دوم: دیپلم افتخار و مبلغ بیست میلیون ریال جایزه نقدی، رتبه سوم: دیپلم افتخار و مبلغ پانزده میلیون ریال جایزه نقدی و جوایز بخش جنبی را رتبه اول: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ بیست میلیون ریال جایزه نقدی، رتبه دوم: دیپلم افتخار و مبلغ پانزده میلیون ریال جایزه نقدی و نیز رتبه سوم: دیپلم افتخار و مبلغ ده میلیون ریال جایزه نقدی اعلام کرد.

,

گلی همچنین گفت: موفقیت پارسال ما در برگزاری جشنواره موجب شد تا امسال نیز بخش خصوصی به عنوان حامی مالی پشتیبان جشنواره باشد، اما بیان جزییات آن به آینده موکول می شود و در تلاش هستیم امسال نیز میزبان مهمان خارجی باشیم.

,

یکی از شاخص ترین محصولات کشاورزی شهرستان تربت حیدریه که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده، زعفران است. تولید زعفران یکی از مهمترین منابع اشتغال و درآمد تربت حیدریه می باشد زیرا برای حدود 400 هزار نفر روز طی مراحل کاشت، داشت و برداشت این محصول اشتغال ایجاد می کند.

,

تعداد بهره برداران بخش کشاورزی زاوه نیز 17 هزار نفر است که بالغ بر 90 درصد آن ها به کشت زعفران مشغول هستند.
اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران در زاوه، 220 نفر روز مشغول کار هستند که در کل 70 هزار نفر اشتغال مستقیم و دو تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.

,
,

در حالی که متوسط تولید زعفران در استان چهار کیلوگرم در هر هکتار است، این رقم در شهرستان تربت حیدریه بین 3.8 تا 4.1 کیلوگرم در هکتار است که در سال تولید 32 تن زعفران خشک را برای این خطه به همراه دارد که در شهرستان زاوه نیز همین ارقام به طور متوسط وجود دارد ولی در سال های اخیر به دلیل کاهش نزولات جوی، شاهد کاهش میزان تولید هستیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه