اخبار داغ

کارشناس سیاسی:

بدونِ تصویب FATF و لغو تحریم قیمت دلار کاهش یافت/ لزوم کنترل و هدایت هوشمندانه نقدینگی به سمت تولید

بدونِ تصویب FATF و لغو تحریم قیمت دلار کاهش یافت/ لزوم کنترل و هدایت هوشمندانه نقدینگی به سمت تولید
کارشناس سیاسی گفت: اکنون که قیمت دلار کاهش یافت، تحریم لغو نشد، FATF تصویب نشد و برجام نیز عامل کاهش قیمت دلار نبود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید مصطفی موسوی‌نژاد کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی و فعال رسانه‌ای در گفت‌وگو با خاورستان، با بیان این‌که کاهش قیمت دلار، عاملی محرک داشت گفت: بانک مرکزی جهت حفظ منابع ارزی بانک مرکزی، عرضه‌کردن ارز به صرافی‌ها را از ابتدای سال‌جاری متوقف کرده بود و این باعث شد، کمبود شدیدی در بازار ارز ایجاد شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

 

,

تزریق ارز و هجوم مردم از عوامل کاهش قیمت دلار

, تزریق ارز و هجوم مردم از عوامل کاهش قیمت دلار, تزریق ارز و هجوم مردم از عوامل کاهش قیمت دلار,

وی افزود: دولت از اول مهرماه‌جاری شروع به تزریق ارز به صرافی‌ها کرد و این باعث شد نرخ ارز مقداری کاهش یابد.

,

 

,

کارشناس سیاسی گفت: زمانی که نرخ ارز مقداری کاهش یافت و حدود 2 هزار تومان ارزان شد، ناگهان افرادی که مقدار زیادی سکه و دلار خریداری کرده بودند ترسیدند ضرر شدیدی داشته باشند.

,

 

,

موسوی‌نژاد افزود: برخی افراد خانه و زندگی‌شان را فروخته و دلار 17 هزار تومانی خریده بودند تا دلار را با قیمت 25 هزار تومان بفروشند اما دلار 10 هزار تومان شود و ترسیدند متضرر شوند که به همین دلیل، هر چه دلار داشتند فروختند.

,

 

,

وی تصریح کرد: عرضه بسیار زیاد دلار به بازار باعث شد قیمت دلار کاهش یابد و به قیمت کنونی برسد.

,

 

,

فعال رسانه‌ای گفت: عامل محرک، تزریق ارز از سوی بانک مرکزی به صرافی‌ها و عامل اصلی، هجوم مردم جهت فروختن ارز می‌شود.

, عامل محرک, عامل اصلی,

 

,

بدونِ لغو تحریم و تصویب FATF قیمت دلار کاهش یافت

, بدونِ لغو تحریم و تصویب FATF قیمت دلار کاهش یافت, بدونِ لغو تحریم و تصویب , FATF, FATF, قیمت دلار کاهش یافت,

موسوی‌نژاد تصریح کرد: اکنون که قیمت دلار کاهش یافت، تحریم لغو نشد، اف‌ای‌تی‌اف (FATF) تصویب نشد و برجام نیز عامل کاهش قیمت دلار نبود.

, اکنون که قیمت دلار کاهش یافت، تحریم لغو نشد، اف‌ای‌تی‌اف (FATF) تصویب نشد و برجام نیز عامل کاهش قیمت دلار نبود., FATF,

 

,

وی اظهار کرد: عده‌ای برای رسیدن به مقاصدشان، شایعه و شانتاژ رسانه‌ای کردند که اگر FATF تصویب شود، دلار ارزان می‌شود! این‌ها همان افرادی هستند که می‌گفتند اگر برجام تصویب شود، قیمت دلار یک‌هزار  تومان می‌شود اما دلارِ 3 هزار تومانی به 20 هزار تومان رسید.

, عده‌ای برای رسیدن به مقاصدشان، شایعه و شانتاژ رسانه‌ای کردند که اگر , FATF, FATF, تصویب شود، دلار ارزان می‌شود! این‌ها همان افرادی هستند که می‌گفتند اگر برجام تصویب شود، قیمت دلار یک‌هزار  تومان می‌شود اما دلارِ 3 هزار تومانی به 20 هزار تومان رسید.,

 

,

نقدینگی از عوامل افزایش قیمت دلار است

, نقدینگی از عوامل افزایش قیمت دلار است, نقدینگی از عوامل افزایش قیمت دلار است,

کارشناس سیاسی گفت: عامل اصلی گرانی دلار، برجام و اف‌ای‌تی‌اف نیست بلکه عوامل دیگری دارد که مهم‌ترین عامل، نقدینگی است که باید هدایت شود.

, نقدینگی ,

 

,

موسوی‌نژاد افزود: دولت باید زودتر و به صورت هوشمندانه وارد بازار می‌شد و دخالت می‌کرد نه‌مانند آن دفعه که دلار 4200 تومانی به دست همه بدهد تا همه، همه‌چی وارد کنند و کلی از منابع و ارزهای بانک مرکزی از بین برود و نه‌مانند اکنون که عرضه دلار را قطع می‌کند.

, دلار 4200 تومانی, عرضه دلار,

 

,

وی تأکید کرد: مدیریت دولت باید هوشمندانه و دقیق باشد.

,

 

,

لزوم کنترل و هدایت نقدینگی به سمت تولید به صورت هوشمندانه

, لزوم کنترل و هدایت نقدینگی به سمت تولید به صورت هوشمندانه, لزوم کنترل و هدایت نقدینگی به سمت تولید به صورت هوشمندانه,

فعال رسانه‌ای گفت: اگر بخواهیم قیمت دلار و نقدینگی را کنترل کنیم باید جلوی نقدینگی را بگیریم.

,

 

,

موسوی‌نژاد افزود: به اندازه کل تاریخ انقلاب اسلامی، در دولت آقای روحانی نقدینگی به وجود آمد.

, به اندازه کل تاریخ انقلاب اسلامی، در دولت آقای روحانی نقدینگی به وجود آمد.,

 

,

وی تصریح کرد: اگر نقدینگی هدایت نشود، بسیار خطرناک است و هر بازاری را بهم می‌ریزد. همانطور که شاهد بودیم بازارهای دلار، طلا، مسکن و خودرو را بهم ریخت و با شایعه قحطی به بازار پوشک و سایر اقلام وارد شد و اقلام را گران کرد چراکه این نقدینگی در دست مردم بود و مردم می‌گفتند این پول بی‌ارزش می‌شود و باید به کالا تبدیل کنیم تا کم‌ترین ضرر برای ما رخ دهد.

,

 

,

کارشناس سیاسی با بیان این‌که نقدینگی باید کنترل و به سمت مهم، هدایت شود گفت: اگر بخواهیم از نقدینگی هوشمندانه استفاده کنیم، باید آن را به سمت تولید بفرستیم.

,

 

,

باید قسمت‌هایی از تولید که سوددهی بالایی دارد به مردم معرفی کرد/ لزوم توجه به توسعه میدان‌های نفتی

, باید قسمت‌هایی از تولید که سوددهی بالایی دارد به مردم معرفی کرد/ لزوم توجه به توسعه میدان‌های نفتی, باید قسمت‌هایی از تولید که سوددهی بالایی دارد به مردم معرفی کرد/ لزوم توجه به توسعه میدان‌های نفتی,

موسوی‌نژاد افزود: ممکن است برخی سؤال کنند چگونه مردم را ترغیب کنیم تا نقدینگی و پول‌ها را به سمت تولید که هر روز به سوی ورشکستگی می‌رود هدایت کنند؟ در پاسخ باید گفت باید بتوانیم قسمت‌هایی از تولید که سوددهی بالایی دارد را به مردم معرفی کنیم تا مردم در آن‌جا سرمایه‌گذاری کنند. مردم را سهامدار کنید تا به سوددهی برسند.

,

 

,

وی اظهار کرد: یکی از تولیدات و صنایعی که باارزش است و به سوددهی می‌رسد، توسعه میدان‌های نفتی است.

,

 

,

کارشناس سیاسی یادآور شد: به آقای زنگنه وزیر نفت گفتند چرا توسعه میدان‌های نفتی را به شرکت‌های داخلی نمی‌دهید؟ پاسخ داد شرکت‌های داخلی پول ندارند.

, توسعه میدان‌های نفتی,

 

,

موسوی‌نژاد افزود: در این‌جا نیاز بود دولت اوراق مشارکت با سودی بالاتر از سود بانکی منتشر و مردم را در میدان‌های نفتی سهامدار می‌کرد چراکه  100 درصد سود این میدان‌ها، بسیار بالاست و مردم نیز بسیار راضی خواهند بود و دولت نیز به اهدافش می‌رسید و این پول در داخل کشور خرج می‌شود.

, در این‌جا نیاز بود دولت اوراق مشارکت با سودی بالاتر از سود بانکی منتشر و مردم را در میدان‌های نفتی سهامدار می‌کرد چراکه  100 درصد سود این میدان‌ها، بسیار بالاست و مردم نیز بسیار راضی خواهند بود و دولت نیز به اهدافش می‌رسید و این پول در داخل کشور خرج می‌شود.,

 

,

وی یادآور شد: شرکت مپنا گفته بود دولت توسعه یکی از میدان‌های نفتی را به این شرکت بدهد و هیچ نگرانی بابت تأمین نقدینگی آن نداشته باشد. هم‌چنان‌که شرکت مپنا برای پروژه‌ای نیروگاهی نیاز به تدمین مالی 400 میلیارد تومانی داشت. زمانی‌که به بورس رفت، در یک دقیقه توانست این 400 میلیارد تومان را جذب کند و پروژه‌اش را با قدرت انجام دهد. مردم نیز به او اعتماد کردند چون شرکت با سابقه خوبی است و در جای خوبی نیز سرمایه‌گذاری می‌کند.

, شرکت مپنا, توسعه یکی از میدان‌های نفتی, زمانی‌که به بورس رفت، در یک دقیقه توانست, 400, میلیارد تومان,

 

,

کارشناس سیاسی تأکید کرد: باید نقدینگی را به سمتی هدایت کرد که برای کشور مفید باشد و از کف بازار جمع شود تا تکانه‌های اقتصادی به کشور وارد نکند.

, باید نقدینگی را به سمتی هدایت کرد که برای کشور مفید باشد و از کف بازار جمع شود تا تکانه‌های اقتصادی به کشور وارد نکند.,

 

,

مجازات مفسدان بسیار اثرگذار است

, مجازات مفسدان بسیار اثرگذار است, مجازات مفسدان بسیار اثرگذار است,

موسوی‌نژاد گفت: اقدامات قضایی و برخورد با مفسدان در کاهش قیمت دلار کاملا مؤثر است.

,

 

,

وی افزود: بسیاری از دانه‌درشت‌هایی که بازار را بهم ریختند، دستگیر شدند و احکام اعدام و حبس‌های طولانی برای آن‌ها صادر شده است و اکنون افراد معمولی که تحت‌تأثیر جو، پول‌ها را تبدیل به طلا و دلار می‌کردند در بازار هستند.

,

 

,

فعال رسانه‌ای گفت: این بسیار مهم است که دانه‌درشت‌ها دستگیر و مجازات شدند و مردم مشاهده کنند با کسانی که وضعیت اقتصاد را بهم می‌ریزند، چه برخوردهای سنگینی می‌شود و اثرگذار است که جا دارد از اقدام انقلابی قوه قضائیه تشکر کنیم.

,

 

,

دولت آقای روحانی همچنان به بیرون کشور نگاه می‌کند/ بعد از برجام دولت روی FATF متمرکز شده است

, دولت آقای روحانی همچنان به بیرون کشور نگاه می‌کند/ بعد از برجام دولت روی FATF متمرکز شده است, دولت آقای روحانی همچنان به بیرون کشور نگاه می‌کند/ بعد از برجام دولت روی , FATF, FATF, متمرکز شده است,

موسوی‌نژاد اظهار کرد: امید داشتیم بعد از برجام، دولت متوجه شود ریشه مشکلات در داخل کشور است اما متأسفانه بازهم مشاهده می‌کنیم دولت همچنان نگاه به بیرون از کشور دارد.

, امید داشتیم بعد از برجام، دولت متوجه شود ریشه مشکلات در داخل کشور است اما متأسفانه بازهم مشاهده می‌کنیم دولت همچنان نگاه به بیرون از کشور دارد.,

 

,

وی افزود: بعد از برجام، دولت روی FATF متمرکز شده است و راه و چاره‌ی مشکلات کشور را در خارج از کشور می‌بیند با این امید که با تصویب FATF کلی دلار می‌تواند وارد کشور و مشکلات را حل کند! در حالی که باید به کارهای زیربنایی بپردازیم و مشکلات اساسی اقتصادمان را حل کنیم.

, بعد از برجام، دولت روی FATF متمرکز شده است, FATF, FATF, باید به کارهای زیربنایی بپردازیم و مشکلات اساسی اقتصادمان را حل کنیم.,

 

,

کارشناس سیاسی گفت: حتی اگر بر فرض قرار است FATF اقدام مثبتی برای ما انجام دهد که امیدی به آن نیست، باید کارهای زیربنایی انجام دهیم تا ورود دلار به کشور، تورم‌زا نشود و اقتصاد را بهم نریزد بلکه باعث شود وضعیت اقتصادی بهبود یابد و دلارها در پروژه‌های مهم صرف شود و اقتصاد کشور پیشرفت و رشد کند.

, FATF, امیدی به آن نیست،,

 

,

دولت آقای روحانی اقتصادی مقاومتی را کنار گذاشته است

, دولت آقای روحانی اقتصادی مقاومتی را کنار گذاشته است, دولت آقای روحانی اقتصادی مقاومتی را کنار گذاشته است,

موسوی‌نژاد اظهار کرد: دولت آقای روحانی، اقتصادی مقاومتی را کنار گذاشته است و این مشکل اساسی این دولت است و هر اقدامی انجام شود حتی اگر دلار ارزان شود و حتی اگر مشکلات حل و تحریم‌ها برداشته شود، باز هم مشکلات اساسی ما حل نخواهد شد.

, دولت آقای روحانی، اقتصادی مقاومتی را کنار گذاشته است و این مشکل اساسی این دولت است و هر اقدامی انجام شود حتی اگر دلار ارزان شود و حتی اگر مشکلات حل و تحریم‌ها برداشته شود، باز هم مشکلات اساسی ما حل نخواهد شد.,

 

,

وی افزود: تا زمانی که به اقتصاد مقاومتی و مقاوم‌کردن اقتصاد توجه نکنیم، مشکلات حل نخواهد شد.

, تا زمانی که به اقتصاد مقاومتی و مقاوم‌کردن اقتصاد توجه نکنیم، مشکلات حل نخواهد شد.,

 

,

کارشناس سیاسی گفت: سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری دارای 24 بند است که همه اقتصاددانان کشور، راه و چاره را در اجرای این بندها می‌بینند و راه نجات کشور همین است.

,

 

,

موسوی‌نژاد اظهار کرد: دولت با سیاست‌هایی که دارد، اگر به نتجیه‌ای نرسد، بازهم در حق مردم کوتاهی خواهد کرد و باید جواب‌گوی مردم باشد.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه