اخبار داغ

تحلیل‌گر سیاسی مطرح کرد؛

اجرای دستورات مقام معظم رهبری و برخورد با مفسدان از عوامل کاهش قیمت دلار است

اجرای دستورات مقام معظم رهبری و برخورد با مفسدان از عوامل کاهش قیمت دلار است
تحلیل‌گر سیاسی با بیان این‌که برجام را قبول کردیم که این مشکلات نباشد گفت: اجرای دستورات مقام معظم رهبری، برخورد با مفسدان و حمله موشکی ایران به تروریست‌ها از عوامل کاهش قیمت دلار است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حامد شبانی تحلیل‌گر مسائل سیاسی و اقتصادی در گفت‌وگو با خاورستان، پیرامون کاهش قیمت دلار اظهار کرد: دلیل مشخصی برای کاهش قیمت دلار وجود ندارد و مجموعه‌ای از دلایل و عوامل دست به دست هم داده که هم‌اکنون شاهد کاهش قیمت دلار هستیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان,
 
,
وی افزود: اولین مسئله این است که باید بدانیم اوج‌گرفتن قیمت دلار طی چند ماه اخیر نشان‌دهنده آن بود که هیچ نظارتی از سمت نهادهای نظارتی بر بازار پول و ارز کشور وجود نداشت.
,
 
,
تحلیل‌گر سیاسی با اشاره به دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری با رهبر معظم انقلاب اسلامی، بیان کرد: مقام معظم رهبری در این دیدار به یک شاه‌کلید مهمی اشاره کردند و مسئله مهمی را تذکر دادند. ایشان گفتند: "نگوییم آن‌که دلار یا ارز خریده مقصر است بلکه کسی که ارز و دلار را فروخته نیز مقصر است".
,
 
,
شبانی عنوان کرد: این دلار را چه کسی فروخته است؟ مشخص است که دولت این کار را انجام داده پس دولت نیز در این زمینه مقصر است.
,
 
,
تحلیل‌گر سیاسی گفت: در هیچ جای دنیا نمی‌آیند ذخایر و پشتوانه پولی مملکت خود که طلا است را ذوب کنند، سکه کنند و به مردم بدهند و بعد مشخص شود که یکسری آدم‌هایی از عربستان و آمریکا داخل کشور بیایند و این ذخایر را درو کرده و ببرند. هیچ کشوری نمی‌آید ارزی را که با زحمت و مشقت وارد کشور می‌شود به مردم بفروشد.
,
 
,
شبانی اظهار کرد: کشور ایران در شرایطی که در تحریم است و دلارها را با چمدان وارد کشور می‌کند و اتفاقاتی که قرار بود از برجام برای کشور ما بیفتد و نیفتاد، حال در این شرایط  به دلیل برخی سیاست‌های غلط بانکی، سکه و دلار به مردم بفروشد و وارد چرخه بازار کند آن هم نه از راه صحیح بلکه از راه غلط.
,
 
,
تحلیل‌گر سیاسی تصریح کرد: نظارتی بر صرافی‌ها و بازار وجود ندارد تا جایی که انسان احساس می‌کند این عدم‌نظارت عمدی بوده است و بسیاری از کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس می‌گفتند که ما احساس می‌کنیم در این شرایط که روز به روز قیمت دلار بالا می‌رود، تعمدی در کار است.
,
 
,
شبانی با بیان این‌که هم اکنون حدود دو ماه است کشور ما وزیر اقتصاد ندارد و وزیر رفاه نیز نداریم، بیان کرد: وقوع این اتفاقات یعنی این‌که یک تعمدی در کار است.
,
 
,
وی گفت: یکی از دلایل کاهش قیمت دلار می‌تواند مربوط به ستاد جنگ اقتصادی که به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شده است باشد چراکه ایشان در این ستاد دستوراتی به مسئولان دادند و به نظر می‌رسد تذکرات و دستورات مقام معظم رهبری مؤثر بوده و مقداری آقایان مسئول خود را موظف کرده و نظارت بر بازار بیشتر شده است.
, تذکرات و دستورات مقام معظم رهبری مؤثر بوده,
 
,
تحلیل‌گر سیاسی عنوان کرد: دلیل دوم کاهش قیمت دلار می‌تواند برخوردهای قضایی که اخیرا رخ داده و بسیاری از دلالان ارز و کسانی که بازار را به تلاطم کشیده بودند بازداشت شدند، باشد. به‌گونه‌ای که در مدت کوتاهی برای سه نفر از این‌ها حکم اعدام و برای برخی حکم‌های طولانی مدت صادر شده است و حتی این برخوردهای قضایی کار را به جایی رسانده است که کم‌کم پای برخی از مسئولان اقتصادی کشور وسط آمده است.
,
 
,
شبانی با اشاره به سلطان سکه، شخصی که بیشترین سکه را خریداری کرده است، اظهار کرد: در مورد این فرد، سخنگوی قوه قضائیه گفته است ما این فرد را سال 91 به همین اتهام بازداشت کردیم و بانک مرکزی گفت او از آدم‌های ما است و تحریم‌ها را دور می‌زند و آن سال وی را آزاد کردند.
,
 
,
وی ادامه داد: مجددا این‌بار نیز این فرد محکوم شده و بانک مرکزی گفته است این آدم ما است اما این‌بار دیگر وی را آزاد نکرده‌اند. بعد از آن معاون ارزی بانک مرکزی آقای عراقچی بازداشت می‌شود و این اتفاقات که می‌افتد رئیس کل بانک مرکزی عزل می‌شود و این‌ها یعنی این‌که رئیس کل بانک مرکزی مقصر است.
, معاون ارزی بانک مرکزی آقای عراقچی بازداشت می‌شود,
 
,
تحلیل‌گر سیاسی بیان کرد: چطور می‌شود که رئیس کل بانک مرکزی ناگهان مشاور رئیس جمهور می‌شود؟ و یک مسئولیت اجرایی می‌گیرد؟ شاید دلیل این است که می‌خواهد از نگاه نیروهای قضایی مصون بماند. در هر صورت چیزی که احتمال می‌رود این است که پیگیری‌های قضایی به برخی از افراد رده بالای اقتصادی کشور رسیده است.
, پیگیری‌های قضایی به برخی از افراد رده بالای اقتصادی کشور رسیده است.,
 
,
شبانی عنوان کرد: به نظر می‌رسد به دلیل این‌که فشارها کم شود، شاید دولت نظارت‌ها را بر سیستم پولی کشور بیشتر کرده و این تلاطم افزایش قیمت دلار کم شده است. البته این‌ها همه حدس است و می‌تواند دلیل کاهش قیمت دلار باشد.
,
 
,
وی تأکید کرد: اما بدون شک یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت دلار برخوردهای قضایی اخیر است که در فضای اقتصادی کشور رخ داده است.
,
 
,
تحلیل‌گر سیاسی گفت: حمله موشکی ایران به تروریست‌ها در سوریه که در 3 مایلی آمریکا قرار داشتند و اقتدار آمریکا را می‌شکند، جزو دلایل کاهش قیمت دلار است.
, جزو دلایل کاهش قیمت دلار است.,
 
,
شبانی عنوان کرد: حمله یمنی‌ها به امارات و فرار سرمایه از امارات که بسیاری از ایرانی‌ها هستند نیز یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت دلار است. رشد و سودآوری بالای بورس و علاقه مردم به سرمایه‌گذاری در بورس نیز می‌تواند یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت دلار باشد.
, رشد و سودآوری بالای بورس,
 
,
وی بیان کرد: این‌که هم‌اکنون ارز پتروشیمی وارد بازار شده و قرار است اوراق مشارکت منتشر شود که البته این‌ها همه دستورات درستی است که از دولت که صادر شده نیز می‌تواند از جمله دلایل کاهش قیمت دلار باشد.
, ارز پتروشیمی وارد بازار شده,
 
,
تحلیل‌گر سیاسی گفت: حال این سوال به وجود می‌آید که چرا این دستورات تاکنون صادر نشده بود؟ و اکنون بعد از این همه تلاطم گرانی که در بازار به وجود آمده در حال انجام است؟ که بازهم امیدواریم این مسائل و مشکلات حل شود.
, چرا این دستورات تاکنون صادر نشده بود؟,
 
,
شبانی با بیان این‌که بسیاری از محصولاتی که گران می‌شود و بازار را متلاطم می‌کند ربطی به قیمت دلار ندارد، اظهار کرد: بسیاری از مشکلات ما به دلیل عدم نظارت بر بازار است. ما امروز یک وزارت بازرگانی داخلی نیاز داریم که بر ارزش قیمت‌ها در بازار نظارت و کنترل داشته باشد.
, بسیاری از محصولاتی که گران می‌شود و بازار را متلاطم می‌کند ربطی به قیمت دلار ندارد،,
 
,
وی عنوان کرد: افزایش ناگهانی قیمت لبنیات، گوشت قرمز، گوشت سفید و سایر اقلام مورد نیاز مردم هیچ معنی و توجیهی ندارد چراکه این‌ها تولدات داخلی است. این افزایش قیمت نشان می‌دهد که مراودات و کنترلی که باید دولت بر اقتصاد داشته باشد، وجود ندارد.
,
 
,
تحلیل‌گر سیاسی خاطرنشان کرد: از طرفی قطعا فشارهای اقتصادی بیگانگان در این قضیه نقش دارد اما سوال مهمی که دولت باید پاسخ دهد این است که ما برجام را قبول کردیم که این مشکلات نباشد و افرادی که برجام را به کشور تحمیل کردند و سیستم هسته‌ای مملکت را نابود کردند، برای رسیدن به رفاه اقتصادی که امروز نه رفاه اقتصادی است، نه برجامی و نه سیستم هسته‌ای، آن‌ها اول باید محاکمه شوند و پاسخ‌گو باشند.
, تحلیل‌گر سیاسی خاطرنشان کرد: از طرفی قطعا فشارهای اقتصادی بیگانگان در این قضیه نقش دارد اما سوال مهمی که دولت باید پاسخ دهد این است که ما برجام را قبول کردیم که این مشکلات نباشد و افرادی که برجام را به کشور تحمیل کردند و سیستم هسته‌ای مملکت را نابود کردند، برای رسیدن به رفاه اقتصادی که امروز نه رفاه اقتصادی است، نه برجامی و نه سیستم هسته‌ای، آن‌ها اول باید محاکمه شوند و پاسخ‌گو باشند.,
 
,
شبانی تصریح کرد: دولت نمی‌تواند اکنون خود را مظلوم نشان دهد و بگوید که بیگانگان با ما خوب نیستند. شما قول دادید که بیگانگان با شما خوب شوند و شما گفتید با برجام مشکل آب خوردن مردم حل خواهد شد که همان هم حل نشد.
, شما گفتید با برجام مشکل آب خوردن مردم حل خواهد شد,
 
,
وی بیان کرد: قطعا مراودات خارجی در وضعیت اقتصادی کشور و قیمت ارز تأثیر دارد اما بیشتر مشکلات ما مربوط به وضعیت اقتصاد داخلی است.
,
 
,
تحلیل‌گر سیاسی گفت: امروز کارشناسان اقتصادی می‌گویند قیمت واقعی دلار 5 هزار تومان است نه 13 و 20 هزار تومان و این یعنی این‌که دولت در کنترل بازار داخلی مقصر است.
,
 
,
شبانی عنوان کرد: دولت باید به بند آخر نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره تصویب برجام که خطاب به شورای عالی امنیت ملی در سال 95 منتشر شد توجه کند، رهبر معظم انقلاب اسلامی در آن نامه گفته‌اند: "دولت به اقتصاد مقاومتی توجه کند چون اقتصاد این مملکت در ارتباط با آمریکا نیست و حتی اگر برجام هم تصویب شود اقتصاد را درست نخواهد کرد" همچنین مقام معظم رهبری گفته بودند: "سروَری دلار را از این مملکت بگیرید".
,
 
,
وی با بیان این‌که بیشتر نفت ایران را چین و هند می‌خرند، گفت: چرا ما با پول خود این کشورها با آن‌ها معامله نمی‌کنیم؟ در حالی‌که بیشترین مراودات اقتصادی ما با چین است و چین نیز با آمریکا دشمنی دارد چرا ما با پول خود چین با آن‌ها معامله نمی‌کنیم؟ چرا با هند و روسیه با پول خود آن‌ها معامله نکنیم؟ این‌ها را دولت می‌داند و کارشناسان اقتصادی خوبی نیز دارد که این موارد را توصیه می‌کنند و از همه مهم‌تر نسبت به شرایط اقتصادی فهم و امید دارند اما متأسفانه دولت توجهی به این‌ها نداشته و احساس می‌کند که ارتباط با غرب می‌تواند این اوضاع را درست کند که قطعا اشتباه می‌کند.
, چرا ما با پول خود این کشورها با آن‌ها معامله نمی‌کنیم؟, دولت توجهی به این‌ها نداشته و احساس می‌کند که ارتباط با غرب می‌تواند این اوضاع را درست کند که قطعا اشتباه می‌کند.,
 
,
تحلیل‌گر سیاسی در توصیه به افرادی که دلار خریده‌اند، گفت: مردم در این اوضاع اقتصادی شتابزده عمل نکنند و افرادی که دلار خریده بودند به بانک‌های عاملی که سپرده‌های ارزی باز می‌کنند مراجعه کرده و سپرده ارزی باز کنند. وارد بحث خرید و فروش نشوند. شاید ارزش دلار پایین بیاید شاید مقداری نیز افزایش داشته باشد اما هرگز به 20 هزار تومان نخواهد رسید.
,
 
,
شبانی اظهار کرد: افرادی که دلار خریده‌اند بیش از آن‌که به فکر منافع شخصی خودشان باشند به فکر اقتصاد کشور باشند. ان‌شاءالله ما از این سختی‌ها عبور خواهیم کرد. فقط مردم باید هوشمندانه عمل کنند و اقتصاد مقاومتی را مد نظر داشته باشند.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه