اخبار داغ

گفت‌وگوی آناج با نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو؛

از قرقی بانک مرکزی تا مَش قربانعلیِ ماشین‌سازی/ روایت سعیدی از گزینه‌ی مخالفان FATF: آبستراکسیون!

از قرقی بانک مرکزی تا مَش قربانعلیِ ماشین‌سازی/ روایت سعیدی از گزینه‌ی مخالفان FATF: آبستراکسیون!
سعیدی می‌گوید: بانک مرکزی نه‌تنها قرقی نشد بلکه شبکه‌ی فسادی را نیز به وجود آورد تا مش قربانعلی فرخ‌زاد 300 میلیون دلار را بالا بکشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گروه سیاسی آناج: جهت اطلاع از موضع نمایندگان ملت در خصوص FATF، پشت پرده‌ی نوسانات ارزی و فضاسازی‌ها علیه نظام جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگویی با محمداسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو داشتیم که در این مصاحبه او صراحتاً از خیلی مسایل پرده برداشت. مشروح گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

خیر! اکثریت مجلس دستِ انقلابی‌ها نیست/ مستقلین و اصلاح‌طلبان با محوریت لاریجانی متحد می‌شوند

آناج: به‌زعم عده‌ای اکثریت مجلس در دست اصولگرایان است و جریان انقلابی تاثیرگذاری بیشتری دارد، نظرتان دراین باره چیست؟!

این عقیده را مجری شبکه‌ی افق نیز داشت و طی گفت‌وگویی با حاجی بابایی ضمن تکرار این ادعا عنوان کرد شما یک حرکت زدید و کم مانده بود لاریجانی از ریاست مجلس سقوط کند، پس اکثریت دست شماست! اما بنده معتقدم در اکثریت نیستیم.

ترکیب مجلس را سه گروه اصلاح‌طلبان، مستقلین و ولایی‌ها تشکیل می‌دهند و ولایی‌ها همان انقلابیون‌اند و اصلاح‌طلبان در قالب لیست امید تعریف می‌شوند اما این وسط جریان مستقلین به ریاست علی لاریجانی در مسایل مختلف با لیست امید به اتحاد می‌رسند و اکثریت را آنان شکل می‌دهند.

مدرس حکومت را نامشروع می‌خواند و یک‌نفره اوضاع را تغییر می‌داد

در خوش بینانه‌ترین حالت ولایی‌ها بین 80 تا 90 نفر و در بدبینانه‌ترین حالت بین 50 تا 60 نفرند. این را می‌گویم چون برخی‌ها در برهه‌های حساس متزلزل می‌شوند و همین 50 تن در صحنه باقی می‌مانند.

با این حال از جریان اقلیت انتظار زیاد است و بعضاً از ما سودال می‌شود چگونه مدرس در برابر یک مجلس می‌ایستاد و شما 50 نفر نمی‌توانید مدرس‌وار تاثیرگذار شوید. برای این سوال پاسخ داریم و می‌گوییم مدرس در برابر نظام طاغوتی می‌ایستاد و جمهوری اسلامی را طلب می‌کرد اما شکل حکومتی فعلی ما جمهوری اسلامی است و ملاحظات زیادی داریم. شهید مدرس حاکمیت را نامشروع می‌خواند و با تمام توان مقابل آن می‌ایستاد ولی اکنون حاکمیت ما مشروع است و جریان انقلابی باید به‌گونه‌ای جهت رفع مشکلات سخن بگوید که اصل زیر سوال نرود.



طیف مقابل ما تعهدی در برابر نظام ندارد/ هرچه از دهانشان در می‌آید درست و غلط می‌گویند

طیف مقابل هیچ‌گونه ابایی ندارد و هرچه از دهان‌شان بیرون می‌آید درست و غلط پشت تریبون مطرح می‌کنند چراکه تعهد و مسئولیتی در قبال نظام ندارند و اتفاقاً معتقدند عامل مشکلات نظام است. در دهه‌ی 80 پشت پرده این حرف‌ها را می‌زدند و اکنون با صراحت در نطق میان دستور هر آنچه می‌خواهند را علیه نظام می‌گویند.

اگر مرعشی و امثالهم تایید می‌شدند کوتوله‌ی سیاسی مثل سلحشوری نماینده نمی‌شد

برای نمونه وقتی خانم پروانه سلحشوری نماینده اصلاح‌طلب تهران پشت تریبون رفت و علیه نظام صحبت کرد، چند نماینده من‌جمله بنده به نطق وی اعتراض کردیم. به خانم سلحشوری گفتم شما صحیح می‌فرمایید اگر شورای نگهبان موسوی، مرعشی، کروبی و امثالهم را تایید می‌کرد امروز کوتوله‌های سیاسی همچون شما اینگونه دریده سخن نمی‌گفتند، جنابعالی بهترین خوراک را برای رسانه‌های معاند فراهم می‌کنید و آنچه آنان می‌گویند را پشت تریبون مجلس بر زبان می‌آورید.

حضرت امام راحل می‌گفتند حفظ نظام واجب است و ما نباید طوری سخن بگوییم که اصل نظام به حاشیه رود. متاسفانه مدتی برخی از چهره‌های منتسب به طیف ما نیز در شبکه‌های اجتماعی و تریبون‌ها چنین حرف‌هایی می‌زدند و آدم فکر می‌کرد در طول این 40 سال جز بدبختی، فحشا و فقر نظام دستاورد دیگری نداشته است.

بیایید نام مسئولان ارشد اقتصادی را روی تخته سیاه بنویسیم تا ببینیم مسببان وضعیت موجود چه‌ کسانی‌اند

ما در بخش اقتصاد غفلت‌هایی کرده‌ایم اما بیایید اسامی مسئولین ارشد اقتصادی را در یک تخته سیاه بنویسیم و ببنیم این‌ها چه کسانی بوده‌اند که این شرایط را به وجود آورده‌اند. متاسفانه گاهاً از جلو برآمدگی هم می‌کنند و می‌گویند مسبب مشکلات امروز جریان انقلابی است و چنانچه شما با تسخیر لانه جاسوسی با آمریکا مخالفت نمی‌کردید و جنگ را با رژیم بعث ادامه نمی‌دادید اینگونه نمی‌شد! جالب است کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند خود در تسخیر لانه جاسوسی نقش داشته و در زمان قدیم تفریط و افراط زیاد کرده‌اند اما در گذر دوران اسیر چرب و شیرین مادیات شده‌ و حالا رنگ عوض کرده‌اند.

وقتی به نماینده اصلاح‌طلب از پیامدهای FATF گفتم، گفت: اینگونه که با تصویب FATF شرافت‌مان را هم می‌فروشیم!

آناج: به نظرتان FATF در مجلس تصویب می‌شود؟ رهبر انقلاب پیش‌تر مخالفت‌شان را با این کنوانسیون اعلام کرده‌اند.

به نظر بنده FATF به مراتب خطرناک‌تر از لایحه پالرمو است و ما را ملزم می‌کند کلیه‌ی تراکنش‌های مالی‌مان را در اختیار آنان قرار دهیم. اخیراً در مجلس گفت‌وگویی در این باره داشتیم و یکی از همکاران اصلاح‌طلب خطابم قرار داد مگر چه اشکالی دارد؟ اگر ریگی به کفشتان نیست بدهید! چون می‌دانستم سلامت نفس دارد به او گفتم می‌دانید در لیست سیاه چه کسانی قرار گرفته‌اند که کنوانسیون FATF از ایران می‌خواهد آنان را تحریم کنیم؟ در صورت تصویب این لایحه باید تمامی حساب‌های آن افراد را در داخل کشور مسدود نماییم. آن نماینده اصلاح‌طلب پاسخ داد: به یک‌باره بگویید باید شرافت‌مان را بفروشیم.

با تصویب FATF بهانه دست‌شان می‌دهیم تا تحریم‌مان کنند/ حافظه‌ی برخی نمایندگان اشکال فنی دارد!

در واقع ما خود را ملزم به رعایت تعیین و تکلیف‌های FATF می‌کنیم و چنانچه فردا خلاف آن عمل کنیم بهانه‌ی دیگری برای تحریم می‌دهیم تا علاوه بر آمریکا سایر کشورها نیز با الزاماتی که دارند در تحریم‌های ایران شریک شوند. رهبر انقلاب در دیداری که با نمایندگان مجلس داشتند گفتند خودتان قانون ضدپولشویی و تامین مالی تروریسم تدوین و تصویب کنید، چه نیازی دارد به کنوانسیون‌هایی بپیوندید که منافع و خواست خودشان را می‌نویسند و برای سایر کشورها دیکته می‌کنند.

بعد این جلسه ما گفتیم کار تمام است اما گویا یک عده از نمایندگان حافظ ذهنی‌شان اشکال فنی دارد و بعد یک هفته صحبت‌های رهبری از یادشان رفت و سخن از الحاق به FATF به میان آوردند. این‌بار نیز مدعی شدند اگر به این کنوانسیون ملحق نشویم تحریم‌های آمریکا متصل به اروپا می‌شود و حتی چین و روسیه نیز ایران را تحریم می‌کنند.

آقا گفته‌اند مجلس برود کار عاقلانه را بکند/ ایشان پیش‌تر مخالفت‌شان را با FATF اعلام کرده‌اند

حتی عده‌ای نزد رهبری رفته و گفته‌اند شرایط موجود کشور این است و ما نمی‌توانیم نرخ دلار و ارز را کنترل کنیم، بعد از گزارشات آنان رهبری گفته‌اند مجلس برود و کار عاقلانه‌ی خودش را بکند. بعید نیست فردا نیز این را علم کنند و بگویند رهبری با FATF موافقت کرده‌اند درحالیکه ایشان نظرشان را پیش‌تر گفته‌اند و حالا که می‌بینند عده‌ای مخالف نظرشان اصرار به تصویب FATF دارند نمی‌خواهند مداخله‌ای نمایند، بالاخره این کشور بر پایه‌ی نظام مردم‌سالاری است. اکنون گروهی از نمایندگان مخالف FATF نیز سست شده‌اند و می‌گویند نکند رهبری موافق است!



دولت می‌گوید پوتین به ما گفت عضو FATF نشوید تحریم‌تان می‌کنیم!

دولت‌مردان نیز مدعی‌اند رؤسای جمهور کشورهای بزرگ و حتی روسیه گفته‌اند به کنوانسیون FATF ملحق شوید تا در برابر تحریم‌های آمریکا کمکتان کنیم. فرض بر این است که اگر مجلس لایحه را تصویب و شورای نگهبان رد کند با اصرارشان آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهند برد و از همین حالا با برخی اعضاء مجمع وارد مذاکره شده‌اند.

دو ماه قبل وقتی علی لاریجانی برای تصویب FATF تلاش کرد ما او را تحت فشار قرار دادیم و گفتیم اگر مذاکرات در این باره استمرار یاید نمایندگان مخالف صحن علنی را ترک خواهند کرد. رئیس مجلس یک گام رو به عقب گذاشت و لایحه مسکوت ماند اما در نشست اخیر به ریاست مطهری دوباره آن را در دستور کار مجلس قرار دادند و فردا این لایحه بررسی خواهد شد و یکی از گزینه‌های مخالفان آبستراکسیون است.

بانک مرکزی باید قرقی می‌شد اما نشد!

آناج: ربط نوسانات ارزی اخیر با FATF در چیست و فکر می‌کنید چه عواملی موجب شد قیمت دلار تا 18 هزار تومان برود؟!

آنچه مسلم است بانک مرکزی به وظایف خود عمل نکرده و در این باره کوتاهی‌هایی کرده است، اصولاً باید این نهاد به‌مانند قرقی نوسانات ارزی را رصد و کنترل می‌کرد اما اینگونه نشد و این اجازه را نیز داد تا دولت در کارهایش مداخله نماید. از سویی دیگر معاونین بانک مرکزی همراه با مسئول سابق حراست یک مثلث را تشکیل و با ایجاد شبکه‌ای فاسد، ارز را به کانال‌هایی خاص هدایت می‌کردند. در همین راستا نیز "مش قربانعلی" خریدار کارخانه ماشین‌سازی تبریز 250 میلیون یورو یا به عبارت دیگر 300 میلیون دلار را به‌نام واردات گرفت و بالا کشید.

دولت فعلی اطلاعات مسیرهایی که ارز را به کشور می‌آوردیم تقدیم آمریکا کرد تا مسدودشان کنند

در زمان رئیس‌جمهور گذشته تحریم‌ها تشدید شد اما او اعلام کرد صادرکننده خود می‌داند چگونه ارز را به داخل کشور بیاورد و آن زمان نیز علی‌رغم تحریم‌های بانکی ارز می‌آمد اما دولت فعلی نه تنها در برجام تحریم‌های بانکی را رفع نکرد بلکه برای اینکه حسن نیت خود را به FATF نشان دهد تمام اطلاعات ارزی خود را در اختیار آن‌ها گذاشت تا آمریکا طی اقداماتی در دبی سایر مسیرهایی را که منجر به ارزآوری می‌شد مسدود کند.

طی جلسه غیرعلنی ما هر چقدر به معاون اول رئیس‌جمهور فشار آوردیم تا با ملزومات ورود ارز را باز کنند، قبول نکردند و گفتند قیمت دلار را در 4 هزار و 200 تومان ثابت نگه می‌دارند اما شکست خوردند. آنان می‌گفتند از هر کسی ارز بگیریم مجرم تلقی می‌کنیم، برای همین هم یک ایرانی را که در کشورهای عراق و ترکیه کارخانه دارد و ماهیانه ارز زیادی به کشور می‌آورد را دستگیر کرده بودند!

با راه‌اندازی سیستم تخصیص ارز، بستر فساد را فراهم کردند

کسانی که در دستگاه‌های اجرایی با تخصیص ارز سر و کار دارند می‌دانند بررسی یک پرونده حداقل یک ساعت طول می‌کشد، 12 هزار نفر برای تخصیص ارز ثبت‌نام کرده‌اند و کار بررسی را به یک معاونت در وزارت صمت سپرده‌اند. تولیدکننده 3 ماه در انتظار مانده و می‌گوید ارز ندارم مواد اولیه وارد کنم و از سویی دیگر زمینه‌ی فساد نیز فراهم شده تا عده‌ای 100 میلیون بگیرند و نوبت اینور آنور کنند.

گفت‌وگو از: مجید قنبرزاده

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه