اخبار داغ

نقد برنامه‌های اسپانسرمحور تلویزیون؛

نگاه تلویزیون برای تولید برنامه‌های کودک و نوجوان به اسپانسرنباشد

نگاه تلویزیون برای تولید برنامه‌های کودک و نوجوان به اسپانسرنباشد
یک جامعه‌شناس تاکید کرد که تلویزیون برای تولید برنامه های کودک و نوجوان بودجه مستقل بگذارد نه اینکه نگاهش به حضور اسپانسرها باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا شریفی یزدی جامعه‌شناس درباره حضور اسپانسرها در تلویزیون که باعث شده است این رسانه به سمت برنامه‌های سلبریتی‌محور حرکت کند، عنوان کرد: اینکه اسپانسرها به کمک برنامه‌سازی بیایند در کل دنیا مرسوم است اما حضور اسپانسرها در تلویزیون ما ویژگی‌هایی دارد که باید به بررسی آن‌ها پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی ادامه داد: ما در این سال‌ها خلا برنامه‌های مرتبط با حوزه کودک و نوجوان را احساس می‌کنیم و مدیران صداوسیما باید این خلا را با مدیریت بودجه‌ها تامین کنند.

,

این جامعه شناس با اشاره به ساخته نشدن برنامه‌های کودک و نوجوان به دلیل نداشتن اسپانسر گفت: مطالعات ما نشان می‌دهد گرایش‌های کودکان و نوجوانان در چند سال اخیر به شبکه‌هایی مثل جم جونیور و جم کیدز بیشتر شده است و حتی خانواده‌ها هم بیشتر شبکه‌های ماهواره ای را تماشا می‌کنند. درواقع مخاطب عظیمی‌در این سال‌ها از صداوسیما کنده شده و به سمت رسانه‌های خارجی سوق پیدا کرده است؛ رسانه‌هایی که هم به لحاظ فرهنگی و هم سبک زندگی با ما فرق می‌کنند و محتوایی که منتقل می‌کنند با فرهنگ ما همخوانی ندارد و این یک پیامد منفی مهم است.

,

این محقق حوزه جامعه‌شناسی تصریح کرد: برای کودک و نوجوان ما امکانات تفریحی مناسبی در سطح کشور فراهم نشده است پس او وقت زیادی برای تماشای تلویزیون صرف می‌کند و از آنجایی که تلویزیون برنامه مناسبی برای این سنین ندارد بچه‌ها بیشتر برنامه‌های بزرگسال را نگاه می‌کنند و این پیامد منفی دیگری است.

,

وی با تاکید بر لزوم مدیریت بودجه‌ها گفت: مدیران رسانه ملی باید بخشی از هزینه برنامه‌ها را با بودجه خود تامین کنند. درست است که بودجه‌ها کم شده ولی قطع نشده است و مدیران باید اولویت ها را تعیین کرده و برای آنها بودجه بگذارند. اولویت ما ابتدا باید کودک و نوجوان و جوان باشد که بیشتر در مظان آسیب هستند و باید برای آن‌ها سرمایه‌گذاری شود.

,

این جامعه شناس تصریح کرد: به عنوان راهکار می‌توان تا حد امکان شبکه‌های موازی و برنامه‌های شبیه به هم را متوقف کرد؛ شبکه‌هایی که بیننده زیادی ندارند ادغام شوند تا هم از هزینه‌ها کاسته شود و هم کیفیت افزایش یابد.

,

شریفی در پایان گفت: امروز تلویزیون دیگر به عنوان رسانه انحصاری نقشی ندارد اما رسانه‌ها به طور کلی سومین منبع تاثیرگذار در هویت و تربیت نسل‌ها هستند و باید این نکته را در نظر گرفت که اگر برنامه مناسبی برای کودک و نوجوان نباشد او خوراک خود را از رسانه‌های دیگری تامین می‌کند.

,

 

,

منبع:مهر

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه