اخبار داغ

باغات روستای فرات دامغان در حال خشک شدن/ رنج بیکاری و افزایش مهاجرت روستاییان

باغات روستای فرات دامغان در حال خشک شدن/ رنج بیکاری و افزایش مهاجرت روستاییان
روستای فُرات که در 30 کیلومتری جنوب دامغان واقع شده از بزرگترین دهستان بخش امیرآباد است که با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، سخن از مشکلات و مصائب روستاهای استان سمنان تمامی ندارد، روستای فُرات یکی از روستاهای نزدیک شهر دامغان است. که  جمعیت این روستا حدود 400 نفر است که در ایام تعطیلات، محرم، تابستان و... تا دو برابر افزایش دارد. شغل اکثر مردم این روستا کشاورزی و دامداری می باشد که خشک شدن قنوات آب کشاورزی مردم روستا را از لحاظ معیشتی با مشکلاتی مواجه کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

50 هکتار از باغات کشاورزی بخاطر کمبود آب در حال خشک شدن است

, 50 هکتار از باغات کشاورزی بخاطر کمبود آب در حال خشک شدن است,

مجید فراتی رئیس شورای روستای فرات در گفتگو با خبرنگار مرآت با بیان اینکه کم آبی خسارتهای زیادی به معیشت روستاییان وارد کرده است، گفت: روستای فرات 50 هکتار باغ کشاورزی دارد که اکثر روستاییان معیشت خود را از طریق آن تامین می کنند.

,

وی با بیان اینکه آب مورد نیاز برای کشاورزی روستاییان از طریق یک حلقه چاه تامین می شده است، افزود: با خشک شدن این چاه، 50 هکتار از باغات کشاورزی فرات در حال خشک شدن است.

,

رئیس شورای روستای فرات در خصوص وضعیت آب شرب روستا اظهار کرد: با احداث منبع ذخیره جدید برای آب شرب در سال گذشته، فعلا در این خصوص مشکل خاصی در روستا وجود ندارد.

,

وجود آثاری با قدمت 800 ساله در روستا

, وجود آثاری با قدمت 800 ساله در روستا,

فراتی با اشاره به وجود 80 دانش آموز در مقطع راهنمایی و دبیرستان در روستای فرات، اظهار کرد: 12 دانش آموز در مقطع ابتدایی وجود دارند که روزانه برای شرکت در کلاسها به روستای حسن آباد می روند.

,

وی بیان کرد: با اینکه روستای فرات از لحاظ فضای آموزشی مشکلی ندارد و هم اکنون 4 مدرسه خالی در این روستا وجود دارد ولی تلاش ما برای آوردن معلم در مقطع ابتدایی بی نتیجه ماند و مدرسه ابتدایی در روستا بسته شده است.

,

رئیس شورای روستای فرات با اشاره به قدمت بیش از 800 ساله ی روستای فرات، گفت: در این روستا مسجدی با قدمت 500 سال، یک درخت پسته به قدمت حدود 800 سال، یک یخدان قدیمی و یک قلعه ی قدیمی وجود دارد که دیوارهای باقیمانده از آن در حال تخریب است.

,

فراتی با اشاره به وجود امکانات بهداشتی در روستا، گفت: از لحاظ ورزشی امکانات خاصی در روستا وجود ندارد و فقط یک میز پینگ پنگ و یک فوتبال دستی در محل کودکستان روستا برای بازی بچه ها قرار داده ایم.

,

بیکاری، مهمترین عامل مهاجرت روستاییان به شهر

, بیکاری، مهمترین عامل مهاجرت روستاییان به شهر,

رئیس شورای روستای فرات با بیان اینکه بسیاری از جوانان روستا به علت بیکاری به شهرها مهاجرت کردند، افزود: کمبود آب کشاورزی و خشک شدن قنوات در چند سال اخیر باعث تشدید مهاجرت جوانان به شهرها شده است و عده ای هم که توان پرداخت اجاره خانه در شهر را ندارند به ناچار برای امرار معاش روزانه در حال رفت و برگشت به شهر و روستا باشند.

,

فراتی با بیان اینکه چند سال پیش با تخریب یک مدرسه قدیمی، یک مدرسه دو طبقه با امکانات خوب و هزینه بالا در این روستا ساخته شده است، گفت: مقرر شده بود تا دانش آموزان منطقه معلمان، کوه زر و چند آبادی دیگر که برای تحصیل به صید آباد می رفتند به اینجا بیایند ولی به دلایل نامعلوم در حالی که مرحله فنداسیون برای ساخت خوابگاه هم انجام شده بود، این خوابگاه به امیر آباد انتقال یافت.

,

کوچه های داخل روستا از لحاظ آسفالت وضعیت مناسبی ندارند

, کوچه های داخل روستا از لحاظ آسفالت وضعیت مناسبی ندارند,

مهدی فراتی دهیار روستای فرات در گفتگو با خبرنگار مرآت با اشاره به برخی از مشکلات این روستا از قبیل: کمبود آب کشاورزی و خشک شدن باغات، مهاجرت جوانان روستایی بخاطر نبود اشتغال، نداشتن معلم برای مقطع ابتدایی و..گفت: با وجود اجرای طرح هادی در این روستا، وضعیت چند کوچه از لحاظ آسفالت مناسب نیست و به ویژه هنگام بارش نزولات جوی، مشکلاتی را برای روستاییان بوجود می آورد.

,

دهیار روستای فرات با اشاره به عدم امکانات ورزشی مناسب در این روستا، اظهار کرد: یک سالن بین حسن آباد و فرات وجود دارد که در نظر داریم آن را راه اندازی کنیم اما هنوز امکانات ورزشی خاصی به ما نداده اند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه