اخبار داغ

گزارش آناج از سرنوشت CFT؛

دولت و مجلس در انتظار واکنش مراجع تقلید و تصمیم شورای نگهبان

دولت و مجلس در انتظار واکنش مراجع تقلید و تصمیم شورای نگهبان
برخی از مراجع تقلید برخلاف برجام، این‌بار با تصویب لوایح FATF مخالفت می‌کردند و حال که شاهد رأی مثبت اکثریت نمایندگان به ‌آن شده‌اند باید دید چه واکنشی نشان می‌دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج: نمایندگان ملت با آراء مخفی لایحه‌ی CFT را با 143 رأی تصویب کردند و حال موافقان الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در انتظار تائیدیه‌ی شورای نگهبان نشسته‌اند.

محمد اسماعیل سعیدی از نمایندگان تبریزیِ مخالف CFT طی مصاحبه‌ای که با آناج داشت، می‌گفت حتی اگر شورای نگهبان لایحه را رد کند، موافقان بر پذیرش آن اصرار خواهند کرد تا کار به مجمع تشخیص مصلحت نظام برسد و از آنجایی که دولت‌مردان با برخی اعضاء رایزنی کرده‌اند، مشکلی پیش نخواهد آمد.

چنانچه پیش‌بینی این نماینده رنگ واقعیت به‌خود بگیرد، دولت و مجلس به هدف نهایی‌شان خواهند رسید و عملاً کاری از دستِ منتقدان بر نمی‌آید مگر آنکه اتفاقاتِ خاصی رخ دهد و بر حساسیت‌های شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام بیفزاید.

آیت‌الله نوری‌همدانی از مراجع تقلید شیعیان پیش‌تر در مخالفت با الحاق ایران به این کنوانسیون گفته بود: "از طریق این قرارداد می‌‌‌خواهند برای مقابله با تروریسم قواعدی وضع کنند و همه در این خصوص همپیمان شوند ولی اختیار را به دست تحریم‌کنندگان ما و حامیان صهیونیست‌‌ها می‌دهند، مبادا FATF مانند برجام شود، وکلای مردم باید در خانه ملت مراقب باشند؛ در این میان حوزه علمیه نیز وظیفه دارد که بیدار بوده و با تمام قوا با این قرارداد مخالفت کند."

با این اوصاف باید منتظر واکنش مراجع تقلید و حوزه‌های علمیه به اقدام مجلس ماند تا اعضاء مجمع در دوراهی خواست روحانی و لاریجانی و مطالبه‌ی سایر بزرگان قرار گیرند. هرچند چشم‌ها به مجمع تشخیص مصلحت نظام تا وقتی باز می‌ماند که شورای نگهبان آن را تائید و مطابق اصول قانون اساسی و شرع تشخیص ندهد.

از هم‌اکنون موافقان CFT فشار رسانه‌ای خود را بر شورای نگهبان آغاز کرده‌اند و با اینکه همچون ظریف می‌گویند تضمینی برای حل مشکلات در صورت الحاق ایران به کنوانسیون وجود ندارد، اما عدم پذیرش لایحه را نیز مساوی با ورود آسیب‌های جبران‌ناپذیر بر معیشت مردم می‌دانند.

منطقی که جایِ ایراد دارد و مخالفان در پاسخ به آن می‌گویند مگر در طول سال‌های اخیر با عدم پذیرش آن چه آسیب‌هایی وارد شد که اکنون با قبولِ آن نیز مرتفع نمی‌شود و چنانچه سودی برای ایران ندارد چرا باید گروه‌های مقاومت حامی خود را تروریست تلقی کنیم و در صورت حمایت از آنان با تحریم‌های قانونی و جهانی مواجه شویم؟!

علی‌رغم تمام مباحثی که در محافل عمومی و نخبگانی درباره مهم‌ترین لایحه‌ی FATF وجود دارد، شورای نگهبان از دو طرف می‌خواهد صبر پیشه کنند تا همچون سایر لوایح و طرح‌ها برای بررسی CFT نیز وقت بگذارد و قطعاً بابِ میل دولت‌مردان و علی لاریجانی تایید این لایحه است.

گزارش کوتاه از: مجید قنبرزاده

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه