اخبار داغ

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یزد:

توسعه پایدار یزد نیازمند نیروی انسانی سالم است

توسعه پایدار یزد نیازمند نیروی انسانی سالم است
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه توسعه پایدار یزد نیازمند نیروی انسانی سالم است، گفت: اگر خود مراقبتی را در جامعه نهادینه کنیم و سواد سلامت مردم را افزایش دهیم در سرمایه ملی صرفه جویی کرده ایم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، محمد حسن لطفی پیش از ظهر امروز در نشست خبری به دلیل تشکیل و ورود معاونت اجتماعی در عرصه بهداشت و درمان اشاره کرد و افزود: در دهه شصت زمانی که نظام مراقبت های اولیه پزشکی در کشور راه‌اندازی شد مبتنی بر اصولی بود که سازمان جهانی بهداشت ابلاغ کرده بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه مراقبت های پزشکی بر اساس سه ضلع نظام سلامت، مردم و ادارات اجرا می شود، اظهار کرد: امروز می‌بالیم که در دنیا، نظام مراقبتهای اولیه بهداشتی کشورمان سرآمد است با توجه به دورانی که در جنگ بودیم این نظام مراقبتی راه‌اندازی شد و بسیار موفق عمل کرد.

,

لطفی در ادامه با بیان اینکه اکنون بعد از سه دهه اکنون به دوره های از بیماریهای غیر واگیر رسیده‌ایم که کنترل آن با یک ضلع امکان پذیر نیست، اذعان کرد: بیماریهای غیر واگیردار بیماری های پیچیده ای هستند که علل و عوامل مختلفی در شکل‌گیری و بروز آنها نقش دارد و اکنون وقت آن است ضلع های دیگر نظام مراقبتی تشکیل شود.

,

وی افزود: 40 سمن در استان یزد شناسایی شده داریم که در راستای بهداشتی، درمانی و پیشگیری از آسیب ها در حال فعالیت هستند و با آنها ارتباط داریم و باید بیشتر مورد حمایت قرار گیرند.

,

لطفی در ادامه به معرفی پیام گذاران سلامت و وظایف آنها پرداخت و اذعان کرد: پیام گذاران افرادی هستند که در ادارات دولتی و غیردولتی از افراد خود اداره انتخاب شده و با شرایطی که فرد علاقه به کارهای بهداشتی دارد توسط اداره معرفی می شود و وظیفه تشکیل شورای ارتقای سلامت در آن اداره را دارند.

,

وی با بیان اینکه مردم در چهار محیط کار آموزش زندگی و تفریح روز خود را می گذارند، افزود: محیط کار بسیار مهم است و اگر از لحاظ جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سلامت کارمند تامین نشود قطعاً در محیط پیرامون و خود شخص تاثیر می گذارد.

,

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه محور توسعه انسان سالم است، گفت: کشورهایی که توسعه یافته هستند نیروی کار خود را تا می‌توانند تقویت می‌کنند بنابراین اکنون با این نگاه با ادارات استان در حال مذاکره هستیم.

,

وی ابراز کرد: کارمندان دولت از نظر چهار بعد سلامت رها شده هستند ‏و ادارات ما بعضا تصمیماتی می گیرند که آثار سو یا خوب آن مرتبط می شود با مردمی که در کنار این اداره زندگی می کنند.

,

لطفی در ادامه بیان کرد: پیام گذاران عناصر کلیدی هستند. در حال حاضر90 پیام گذار در ادارات استان داریم که می‌توانند ضلع بین بخشی که مغفول مانده است را اجرایی کنند و ادارات دولتی را پای کار آورند.

,

وی گفت: 250 پروژه توسط ادارات استان یزد در راستای برنامه جامع سلامت جمع آوری شده است و در کارگروه توسعه استان نیز تصویب شده و قرار است تا پایان سال ۲۰ مورد از این پروژه ها اجرایی شود.

,

وی با بیان اینکه اگر سند سیاست های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری را دیده باشیم رویکرد سلامت همه جانبی و انسان سالم در آن وجود دارد، افزود: اکنون هزینه هایی که به نظام سلامت وارد می شود غیر قابل تحمل است اگر خود مراقبتی را در جامعه نهادینه کنیم و سواد سلامت مردم را افزایش دهیم در سرمایه ملی صرفه جویی کرده و به نحوی اقتصاد مقاومتی را اجرا می‌کنیم.

,

وی گفت در سال ۹۴ پایش کشوری

,

در ارتباط با سطح سلامت مردم یزد انجام شد که بسیار خطرناک بود. به طوری که در این پایش یزد در بین ۳۱ استان جز چهار استان انتهای جدول قرار داشت و در همایش استانی که برگزار شد متاسفانه این رقم تایید شد در حال حاضر ۲۱ کانون سلامت در محله های استان یزد راه اندازی می شود و در راستای ارتقاء سطح سواد سلامت ومشکلات محله پیگیری های لازم صورت می گیرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه