اخبار داغ

آغوش باز تالاب‌های سرزمین «سنگ و آب»؛

پرندگان «مهاجر» در راهند / شکارچیان اسلحه‌هایشان را غلاف کنند

پرندگان «مهاجر» در راهند / شکارچیان اسلحه‌هایشان را غلاف کنند
کمتر از چند هفته دیگر پرندگان مهاجر مهمان تالاب‌های سرزمین سنگ و آب می‌شوند و مسئولان محیط زیست از شکارچیان می‌خواهند تا اسلحه‌هایشان را غلاف کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  مرصاد ، همه ساله تالاب‌های سرزمین سنگ و آب در این ایام محلی برای اتراق و استراحگاه مهاجران پرنده‌ای می‌شود که از سرزمین‌های دور و سرد کوچ زمستانی‌شان را به سمت مناطق گرمسیری آغاز می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصاد,

پرندگان مهاجر در مسیر حرکت خود از کرمانشاه عبور می‌کنند و گاهی توقف پرندگان فقط چند ساعت طول می‌کشد؛ اما برخی از آن‌ها که قدرت پرواز خود را از دست می‌دهند و مدت طولانی‌تری در این منطقه می‌مانند.

,

از جمله این پرندگان زیبا می توان به اردک، غاز، سرسبز، اگرت، حواصیل، باکلان و... اشاره کرد که عمدتا در برکه‌ها، تالاب‌ها، رودخانه‌ها و خصوصا سدهای استان فرود می‌آیند.

,

اما در این بین کشتار بی‌رحمانه این مهمانان مهاجر توسط شکارچیان به یک معضل نه تنها در استان که در کشور تبدیل شده است و سالانه صدها هزار از پرندگان مهاجر در ایران به وسیله شکارچیان کشته شده و هر سال از آمار پرندگان ورودی کاسته می شود.

,

فریدون یاوری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: تا آغاز کوچ پرندگان مهاجر فرصت باقی است اما به طور معمول از آبان ماه شاهد شروع کوچ این پرنده ها هستیم.

,

وی با بیان اینکه در سالهای گذشته هم با سرد شدن هوا کوچ پرنده ها به سمت مناطق گرمتر انجام می شد، افزود: مردم به طور جدی از شکار پرنده ها خودداری کنند چرا که این پرنده ها به عنوان مهمان از استان ما عبور می کنند و در چرخه اکولوژی حائز اهمیت هستند.

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه بیان داشت: در برخی ایام سال به ویژه زمستان که به دلیل برف سنگین این موجودات به غذا دسترسی ندارند دانه پاشی برای پرنده ها  توصیه می شود.

,

وی خاطرنشان کرد: در این فصول مردم هر جایی به لاشه پرنده یا پرنده بیمار برخورد کردند مراتب را به دامپزشکی یا محیط زیست اطلاع دهند.

,

یاوری با بیان اینکه کوچ پرنده های مهاجر چالش محسوب نمی‌شود، افزود: اگرچه این مهاجرت دسته جمعی یک رویه طبیعی است اما بشر در مواردی نسبت به تخریب زیست گاه پرندگان اقدام می کند.

,

وی گفت:مواردی از جمله وجود برخی بیماری های مشترک بین انسان و پرنده خطر ابتلا به این بیماری ها را افزایش می دهد که باید نکات بهداشتی به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه  گفت: در واقع کوچ پرندگان مهاجر یک فرصت است که افراد دوستدار طبیعت از آن خوشحال می شوند و علاقه مندان به کارهای تحقیقاتی نیز در این فصل دست به کار می شوند و نیزاز نظر گردشگری منافع اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه