اخبار داغ

قطب تولید خرما در انتظار بازار فروش/ طلای سیاه هرمزگان بی سرو سامان است

قطب تولید خرما در انتظار بازار فروش/ طلای سیاه هرمزگان بی سرو سامان است
هرمزگان یکی از اصلی ترین تولید کنندگان خرما در سطح کشور بوده و نخل داری به عنوان اصلی ترین شغل کشاورزان در تمام شهرستان ها و به خصوص روستاهای این استان به شمار می رود اما هیچ مرکز فروش مشخصی برای این محصول در نظر گرفته نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛ خرما یکی از اصلی ترین محصولات کشاورزی در جنوب کشور به شمار می رود و این میوه بسیار مقوی و شیرین در انواع مختلف و با خواص پزشکی و درمانی بسیاری وجود دارد که در ساخت عسل خرما و چیپس خرما استفاده بسیاری دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  هرمز,

هرمزگان یکی از اصلی ترین تولید کنندگان خرما در سطح کشور است و نخل داری به عنوان اصلی ترین شغل کشاورزان در تمام شهرستان ها و به خصوص روستاهای این استان به شمار می رود.

,

بندرعباس، مرکز این استان به عنوان قطب اقتصادی و دریچه صادراتی کشور محسوب می شود که باعث ایجاد بازار های پر رونقی در این شهرستان شده است.

,

با وجود رونق بازار های مختلف در این شهر، هیچ بازار فروش مشخصی برای خرما در بندرعباس و سایرشهرستان های آن وجود ندارد.

,

نبود بازار فروش مجهز و مشخص باعث شده پای دلالان به این حوزه هم باز شود و با دست درازی آن ها به این طلای سیاه، باعث خرید ارزان آن از کشاورزان شوند.

,

مردم این استان با جمع آوری محصولات خود یا مجبورند آن ها را دست فروشی کرده و یا با انبار کردن محصولات، آن ها را خوراک دام های خود کنند.

,

, ,

عرضه این میوه در فضاهای باز توسط دست فروشان مشکلات بسیاری را هم برای مدیریت شهری و هم از لحاظ بهداشتی به دنبال دارد و بر کیفیت خرما هم تأثیرات منفی می گذارد.

,

با توجه به ظرفیت تولید بالای خرما در این استان و سیل عظیم گردشگران، می توان با ایجاد بازاری مسقف و شکیل این محصول را به عنوان یکی از سوغاتی های هرمزگان به مردم معرفی کرد.

,

همچنین می توان با ایجاد کارگاه های صنعتی، سایر مشتقات خرما مانند شیره خرما، عسل و...را تولید و عرضه کرد که این کار باعث ایجاد بستر های لازم برای خرید خرما از دست کشاورزان می شود.

,

مهدی خباز، یکی از گردشگرانی که از تبریز به این شهر سفر کرده در گفتگو با هرمز با بیان اینکه خرما و نخل نماد جنوب است، اظهار کرد: دفعات بسیاری را برای کار و تفریح به بندرعباس سفر کرده ام.

,

, ,

این گردشگر تبریزی افزود: انواع ماهی ها و خرما از اصلی ترین سوغاتی های بندرعباس به شمار می روند که هر گردشگری برای خرید آن ها در این شهر مشکلات عدیده ای دارد.

,

خباز به نبود بازاری برای خرید خرما اشاره کرد و گفت: با توجه به مرغوبیت خرمای هرمزگان هیچ مکان فروشی برای آن در نظر گرفته نشده و اشخاص غیر بومی برای تهیه آن ها دچار سردرگمی می شوند.

,

وی ادامه داد: در بیشتر اوقات این میوه را فقط در دست فروشی ها می توان یافت که از نظر بهداشتی چندان قابل قبول نبوده و ماندگاری پایینی هم دارد.

,

این گردشگر اظهار کرد: حضور دستفروشان در پیاده رو ها جهت فروش خرما و ریختن شیره آن به زمین باعث شده کف پیاده رو بسیار چسپنده باشد که احساس ناخوشایندی را به شهروندان القا می کند.

,

خباز در پایان خاطر نشان کرد: نیاز است با احداث مرکزی مشخص، کشاورزان را برای عرضه محصولات خود ساماندهی کرد تا هم مسائل ایمنی و بهداشتی مورد توجه قرار گیرد و هم مردم و مسافران برای تهیه این محصول از سردرگمی رها شوند.

,

چشم امید کشاورزان برای فروش این تولیدات به مسئولان دوخته شده که نیاز است با ایجاد بستر های لازم، فروش خرمای مرغوب جنوب را تسهیل و باعث رونق کار نخل داران هرمزگانی شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه