اخبار داغ

۷۰ درصد مردم قم در بافت فرسوده زندگی می‌کنند

۷۰ درصد مردم قم در بافت فرسوده زندگی می‌کنند
یک هزار و 435 هکتار از مساحت شهر قم را بافت‌های فرسوده تشکیل می دهد، امری که باعث شده شهر قم به یکی از فرسوده ترین و غیرایمن ترین شهرهای کشور مبدل شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، در حال حاضر بیش از 697 هزار و 320 نفر معادل بیش از 70 درصد جمعیت قم در بافت های ناکارآمد این شهر سکونت دارند، این مسئله می تواند،  در حوادث غیرمترقبه ای همچون زلزله فاجعه ای بزرگ برای شهروندان رقم بزند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

بازدید میدانی خبرنگار قم فردا، حکایت از آن دارد که بخش های فرسوده شهر قم از لحاظ امکان دسترسی بسیار نامناسب است، به این معنا که در صورت وقوع حادثه در محله های قدیمی توان امدادرسانی به آسیب دیدگان با مشکل جدی همراه خواهد بود.

, قم فردا,

عدم استحکام ساختمان ها یکی دیگر از مشکلاتی است که می تواند قدرت تخریب و خسارت را در حوادث احتمالی همچون سیل، زلزله و آتش سوزی را به حداکثر برساند.

,

علیرغم اینکه چندین سازمان و نهاد در شهر قم متولی امر بهسازی و ایمن سازی بافت فرسوده هستند اما به نظر می رسد که این نهادها در سال های گذشته اقدام درخوری در راستای وظایف خود صورت نداده اند.

,

انتقاد امیرآبادی از سازمان‌های شهری

,

این در حالی است که  احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از عملکرد دستگاه های مسئول گفت: مناطقی همچون گذرخان، آذر و چهارمردان خواستگاه انقلاب اسلامی بود و در دوران های بعد از انقلاب بسیاری از علما و شهدای دفاع مقدس در این مناطق از شهر زندگی کرده اند اما متاسفانه در این سالها توجهی به این مناطق نشده و بافت آن همچنان فرسوده و خطرپذیر است.

,

راه اندزای بازارچه های سنتی در بافت های فرسوده

,

این نماینده مجلس  به بیان راهکارهایی برای حل مشکل این مناطق اشاره کرد و بیان داشت: اقتصاد بافت تاریخی باید با راه اندازی بازارچه های سنتی و فعالیت مغازه ها تقویت شود تا زائران نیز وارد این بافت ها شوند، چراکه از این طریق می توان فضای عمومی این بخش از شهر را رونق داد.

,

مشکلات اقتصادی مهمترین دلیل مهاجرت ساکنان از بافت های فرسوده است

,

همچنین محسن بهشتی معاون امور عمرانی استانداری قم نیزدر این خصوص  گفت: مشکلات اقتصادی یکی از مهم ترین دلایل مهاجرت ساکنان بافت های تاریخی و فرسوده است، باید در همین راستا اقداماتی صورت گیرد تا کسب و کار در این مناطق رونق و انگیزه ساکنان برای ماندن و زائران برای سفر به این بافت ها افزایش یابد.

,

 وی همچنین به جایگاه حرم حضرت معصومه(س) در شهر قم و بافت شهری اطراف حرم اشاره کرد و بیان داشت: حرم حضرت معصومه(س)  در مرکز بافت تاریخی و فرسوده قرار گرفته که باید از نظر سیما و منظر اقدامات مناسبی در این محدوده صورت گیرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه