اخبار داغ

گزارش دانا از تنبلی دولت در جوانگرایی در کشور؛

چشم امید جوانان به اجرای صحیح قانون منع بکارگیری بازنشستگان/ از واکنش به انتقادات از دولت پیر و خسته تا ماجرای «ننه جان» معاون اول

چشم امید جوانان به اجرای صحیح قانون منع بکارگیری بازنشستگان/ از واکنش به انتقادات از دولت پیر و خسته تا ماجرای «ننه جان» معاون اول
رهبر معظم انقلاب جوانان را راه حل مشکلات کشور دانستند با این حال یکی از مشکلات اصلی وجود افراد بازنشسته و پیر در سیستم مدیریت کشور است.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بکارگیری نیروهای جوان و باانگیزه این روزها در کشور بسیار احساس می شود. استفاده درست و کارآمد از منابع انسانی یکی از اصول و فنون مدیریت است که درکشورمان با اینکه روی آن هم تاکید فراوان شده، در عمل مورد توجه قرار نگرفته است. این درحالی است که در کشورهایی که امروزه به قطب صنعتی و اقتصادی جهان تبدیل شده‌اند نیروی انسانی به عنوان بازوی اصلی و مغز ایده پرداز بسیار حائز اهمیت است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

رهبر انقلاب: جوانان راه حل کشورند نه مشکل

, رهبر انقلاب: جوانان راه حل کشورند نه مشکل, , رهبر انقلاب: جوانان راه حل کشورند نه مشکل,

کشورهایی مانند چین و هند که از نیروی انسانی زیادی برخورد هستند و تا چندی پیش این موضوع به عنوان مشکل برای آنان به شمار می‌آمد این تهدید را به فرصت تبدیل کردند و حالا با استفاده از نیروی انسانی به قدرتهای مهم اقتصادی جهان تبدیل شده‌اند که با کشورهایی مانند آمریکا و اتحادیه اروپا رقابت دارند.

,

این موضوع همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته اند. چندی پیش هم در اجتماع 100 هزار نفری بسیجیان در ورزشگاه آزادی حضرت آیت الله خامنه ای با انتقاد از کسانی که نقش کاملاً تعیین کننده جوانان را در حال و آینده کشور مورد توجه قرار نمی‌دهند، فرمودند: «اینگونه افراد می خواهند جوانان را مشکل کشور وانمود کنند و یا آنها را به مشکل کشور تبدیل کنند اما اینجانب با اعتقاد تأکید می کنم که جوانان راه حل کشورند نه مشکل کشور.»

, «اینگونه افراد می خواهند جوانان را مشکل کشور وانمود کنند و یا آنها را به مشکل کشور تبدیل کنند اما اینجانب با اعتقاد تأکید می کنم که جوانان راه حل کشورند نه مشکل کشور.», «اینگونه افراد می خواهند جوانان را مشکل کشور وانمود کنند و یا آنها را به مشکل کشور تبدیل کنند اما اینجانب با اعتقاد تأکید می کنم که جوانان راه حل کشورند نه مشکل کشور.», .,

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه راه پیشرفت کشور باز است اما این راه همراه با موانع و فراز و نشیب هایی است که باید آنها را پشت سر گذاشت، گفتند: «پیمودن مسیر پیشرفت و برداشتن موانع این مسیر شرایطی دارد که گام اول آن، «درک و احساس وجود و حضور دشمن» است زیرا تا انسان حضور دشمن را حس نکند، سنگر و حفاظ و سلاح لازم تهیه نمی‌کند.»

, .,

انتقاد از دولت پیر و خسته و واکنش جهانگیری 

, انتقاد از دولت پیر و خسته و واکنش جهانگیری  , انتقاد از دولت پیر و خسته و واکنش جهانگیری  ,

اما واقعیات مدیریتی کشور چه چیزی را بیان می کند؟ در دولت گذشته انتقادات زیادی نسبت به سن و سال کابینه دولت یازدهم صورت می گرفت و به کابینه دولت گذشته روحانی «دولت پیر و خسته» گفته می شد. موضوعی که با واکنش «اسحاق جهانگیری» معاون اول دولت روبرو شد.

,

جهانگیری در واکنش به پیر و خسته بودن دولت یازدهم گفت: « کسانی که می‌گویند دولت یازدهم پیر و خسته است باید بدانند که خدا و قیامتی نیز هست و منظور از پیر و خسته بودن چیست؟ تورم کشور از 40 درصد یک رقمی شده، اشتغال از صفر به 700 هزار نفر در سال رسیده است. پارس جنوبی توسعه یافته و برداشت ما از قطر پیشی گرفته، خرید تضمینی گندم از 4 میلیون و 800 هزار تن سال 92 با قیمت هر کیلوگرم 800 تومان به 11.5 میلیون تن با قیمت 1270 تومان رسیده است به طوری که برای پرداخت پول گندمکاران 14.5هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.»

, « کسانی که می‌گویند دولت یازدهم پیر و خسته است باید بدانند که خدا و قیامتی نیز هست و منظور از پیر و خسته بودن چیست؟ تورم کشور از 40 درصد یک رقمی شده، اشتغال از صفر به 700 هزار نفر در سال رسیده است. پارس جنوبی توسعه یافته و برداشت ما از قطر پیشی گرفته، خرید تضمینی گندم از 4 میلیون و 800 هزار تن سال 92 با قیمت هر کیلوگرم 800 تومان به 11.5 میلیون تن با قیمت 1270 تومان رسیده است به طوری که برای پرداخت پول گندمکاران 14.5هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.», « کسانی که می‌گویند دولت یازدهم پیر و خسته است باید بدانند که خدا و قیامتی نیز هست و منظور از پیر و خسته بودن چیست؟ تورم کشور از 40 درصد یک رقمی شده، اشتغال از صفر به 700 هزار نفر در سال رسیده است. پارس جنوبی توسعه یافته و برداشت ما از قطر پیشی گرفته، خرید تضمینی گندم از 4 میلیون و 800 هزار تن سال 92 با قیمت هر کیلوگرم 800 تومان به 11.5 میلیون تن با قیمت 1270 تومان رسیده است به طوری که برای پرداخت پول گندمکاران 14.5هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.», .,

جهانگیری درحالی از نسبت دادن پیر و خسته به کابینه دولت یازدهم گلایه‌مند بود که میانگین سنی مدیران طراز اول و ارشد دولت یازدهم رقم بالایی را نشان می‌دهد و در این دوران پیرترین عضو کابینه روحانی ۷۲ سال سن داشت.

,

, ,

در آن زمان میانگین سنی ۳۷ نفر از مدیران ارشد دولت یازدهم عدد بالای 60 سال را نشان می داد که موضوع بسیار عجیبی بود و دولت یازدهم را به عنوان پیرترین دولت بعد از انقلاب معروف کرد.

,

مدیران بی انگیزه آویزان کشور شده‌اند 

, مدیران بی انگیزه آویزان کشور شده‌اند  , مدیران بی انگیزه آویزان کشور شده‌اند  ,

بعدها معاون رئیس جمهور در دولت دوازدهم با اینکه پیشتر از «پیر و خسته» نامیدن دولت اتنقاد کرده بود، از خسته و بی انگیزه بودن همین مدیران گلایه کرد و گفت: « متأسفانه برخی مدیران بی انگیزه، آویزان کشور شده اند و نه تنها خود شجاعت کنار رفتن را ندارند بلکه هیچ فردی نیز شجاعت کنار زدن آنها را ندارد.»

, « متأسفانه برخی مدیران بی انگیزه، آویزان کشور شده اند و نه تنها خود شجاعت کنار رفتن را ندارند بلکه هیچ فردی نیز شجاعت کنار زدن آنها را ندارد.», « متأسفانه برخی مدیران بی انگیزه، آویزان کشور شده اند و نه تنها خود شجاعت کنار رفتن را ندارند بلکه هیچ فردی نیز شجاعت کنار زدن آنها را ندارد.», .,

واکنش منتقدان به صحبت های این مقام بلندپایه دولتی این بود که پس این مدیران بی انگیزه را چه کسی برکنار می کند و از جهانگیری خواسته شد تا می تواند لااقل سیستم اجرایی کشور را از وجود مدیران به قول خودش آویزان و بی انگیزه و ریسک ناپذیر در این موقعیت حساس کشور پاک سازی کند. همچنین مطرح شد که این مدیران ناتوان و ناکارآمد از کجا آمده اند و تا چه وقت قرار است بر سر کار بمانند و «فرصت سوزی» کنند؟ از جهانگیری این سئوال مطرح شد که اگر شما به عنوان بالاترین و عالی ترین مقام اجرایی کشور پس از رئیس جمهور توان شناسایی و برکناری مدیران به قول خودتان «آویزان» و «بی انگیزه» و ریسک ناپذیر را ندارید، پس از مدیران رده های بعدی چه انتظاری می توان داشت؟!

, !,

, ,

بعدها این انتقادات از سوی رئیس جمهور هم مطرح شد. حسن روحانی در جمع مدیران ارشد دولتی، ضمن انتقاد از مدیرانی که "روزه سکوت گرفته‌اند" و "معلوم نیست از چه می‌ترسند"، گفته بود: «هر کس در پست مدیریتی خود باید بداند طبق قانون اساسی و وظیفه شرعی، دارای توانمندی بالایی است و باید به وظیفه خود عمل کند و اگر می‌ترسد و از اخم این و آن هراس دارد، باید کنار برود. واجب نیست این افراد تا پایان چهار سال بر صندلی خود بنشینند.»

, «هر کس در پست مدیریتی خود باید بداند طبق قانون اساسی و وظیفه شرعی، دارای توانمندی بالایی است و باید به وظیفه خود عمل کند و اگر می‌ترسد و از اخم این و آن هراس دارد، باید کنار برود. واجب نیست این افراد تا پایان چهار سال بر صندلی خود بنشینند.»,

سخنان روحانی از جمله درباره سیاست‌های ارزی و لزوم ایستادگی مدیران دولتی در برابر فشار، با واکنش‌هایی عمدتا انتقادی روبه‌رو شد. به گفته یک نماینده مجلس، تنها کسی که می‌تواند "برخورد قاطع" کند، شخص رئیس جمهور است.

,

دهه شصتی‌ها مشکل هستند یا فرصت؟!

, دهه شصتی‌ها مشکل هستند یا فرصت؟!, دهه شصتی‌ها مشکل هستند یا فرصت؟!,

بعدها اسحاق جهانگیری، در همایش روز جهانی آینده با اشاره به ابرچالش های موجود کشور گفت: «متولدین دهه 60 در هر مقطعی وارد شدند با مشکل مواجه شدیم. از زمان ورود به دبستان تا دبیرستان و دانشگاه و الان هم بحث اشتغال و در آینده موضوع سالمندی آنها باید مورد توجه جدی قرار گیرد.»

, «متولدین دهه 60 در هر مقطعی وارد شدند با مشکل مواجه شدیم. از زمان ورود به دبستان تا دبیرستان و دانشگاه و الان هم بحث اشتغال و در آینده موضوع سالمندی آنها باید مورد توجه جدی قرار گیرد.», «متولدین دهه 60 در هر مقطعی وارد شدند با مشکل مواجه شدیم. از زمان ورود به دبستان تا دبیرستان و دانشگاه و الان هم بحث اشتغال و در آینده موضوع سالمندی آنها باید مورد توجه جدی قرار گیرد.», .,

سخنان و ادبیات جهانگیری بلافاصله با واکنش کاربران شبکه های اجتماعی رو به رو شد. اینکه جهانگیری از فرصت نیروی کار به جای اینکه به عنوان یک مدیر بهره برداری و فرصتی برای ترقی و پیشرفت کشور تلقی آنرا مشکل عنوان می‌کند، بسیار گلایه شد.

, .,

, ,

برخی بیان می کردند که آقای جهانگیری! کاش در زمان گفتن این حرف‌ها دست‌کم حرمت همکار خود را در کابینه حفظ می کردید. «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر دهه شصتی کابینه اعتدال که از قضاء پرتحرک‌ترین وزیر کابینه‌ی کهنسال اعتدال است.

, .,

بعد از این جار و جنجال‌ها معاون اول رئیس جمهور با اشاره به صحبت‌هایش درباره دهه شصتی ها و حواشی آن، در توئیتر نوشت: «همه دهه شصتی‌ها را مثل فرزندانم دوست دارم. جمله‌ایی که از من منتشر شده تقطیع شده است، گفتم دهه شصتی‌ها با ورود به هر مرحله از زندگی خود با مشکلاتی رو به رو شدند که ناشی از عدم آینده نگری مسئولان بود.»

,

جهانگیری: پول باشد ننه جان من نیز کار انجام می‌دهد

, جهانگیری: پول باشد ننه جان من نیز کار انجام می‌دهد, جهانگیری: پول باشد ننه جان من نیز کار انجام می‌دهد, ,

بعد از تشدید مشکلات اقتصادی بخصوص با بالا رفتن قیمت سرسام آور دلار بسیاری ترمیم کابینه و روش مدیریتی و تغییر و برکناری مدیران بی انگیزه را به عنوان راه حل درست عنوان کردند. این درحالی بود که پیشتر خود دولتمردان از مدیران نالایق صحبت کرده بودند اما در این جهت تلاش و تغییری از سوی دولت ندیدیم. حتی نمایندگان مجلس نیز به رئیس جمهور برای تغییر تیم مدیریتی دولت نامه نوشتند و بعد از اینکه دیده شد که دولت در این زمینه کاری نمی‌کند، بهارستان نشینان خود دست به کار شدند و دو وزیر اقتصاد و دارایی و کار را برکنار کردند. البته با برکناری این وزرای مهم اقتصادی هم هنوز دولت جایگزینی برای آنان تعیین نکرده است. با این اوصاف شاهد صحبت های جدیدی از سوی جهانگیری در خصوص مدیران و نحوه عملکرد آنان هستیم.

,

اخیرا معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه برای حل مشکلات تنها راه برطرف کردن آن مدیر نیست گفت: «مدیران با انگیزه بن‌بست‌ها را می‌شکنند و مدیر باید راهکار ایجاد کند وگرنه پول به اندازه کافی وجود داشته باشد ننه جان من هم می‌تواند کار پیدا کند.»

, «مدیران با انگیزه بن‌بست‌ها را می‌شکنند و مدیر باید راهکار ایجاد کند وگرنه پول به اندازه کافی وجود داشته باشد ننه جان من هم می‌تواند کار پیدا کند.»,

جهانگیری گفت: «در شرایط فعلی عرصه برای زندگی مردم تنگ شده و فشارهای اقتصادی زیاد شده است. مدیران باید تصمیمات خوبی بگیرند تا از این شرایط بتوانیم با سربلندی عبور کنیم.»

,

قانون منع بکارگیری بازنشستگان در سمت‌های مدیریتی کشور

, قانون منع بکارگیری بازنشستگان در سمت‌های مدیریتی کشور, قانون منع بکارگیری بازنشستگان در سمت‌های مدیریتی کشور, ,

قانون منع بکارگیری بازنشستگان توسط مجلس اصلاح و برخی از مدیران نیز به آن افزوده شد. رئیس جمهوری در اواخر شهریورماه سال جاری قانون اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان» را برای اجرا ابلاغ کرد.

, .,

در حالی که دولت بایستی در این جهت خود اقدامات مقتضی را انجام دهد اما دیده می شود که مدیران بازنشسته سعی دارند که با لطایف الحیلی خود را در سمت شان ابقا کنند. اخیرا حتی خبری عجیب در این زمینه در رسانه‌ها منتشر شد که یکی از معاونین وزراء برای فرار از قانون حتی تصمیم به دادن رشوه گرفته است.

,

در همین رابطه، «سید احسان قاضی‌زاده هاشمی»، رئیس فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی با اشاره بر اینکه یکی از معاونین وزرا 600 میلیون به یک صندوق تامین اجتماعی داده تا سوابق خدمتی‌اش را حذف کند، افزود: «با پاک کردن یک صندوق نمی‌توان قانون را دور زد و اینها قابل پیگیری است.»

, در همین رابطه، «سید احسان قاضی‌زاده هاشمی»، رئیس فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی با اشاره بر اینکه یکی از معاونین وزرا 600 میلیون به یک صندوق تامین اجتماعی داده تا سوابق خدمتی‌اش را حذف کند، افزود: «با پاک کردن یک صندوق نمی‌توان قانون را دور زد و اینها قابل پیگیری است.», در همین رابطه، «سید احسان قاضی‌زاده هاشمی»، رئیس فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی با اشاره بر اینکه یکی از معاونین وزرا 600 میلیون به یک صندوق تامین اجتماعی داده تا سوابق خدمتی‌اش را حذف کند، افزود: «با پاک کردن یک صندوق نمی‌توان قانون را دور زد و اینها قابل پیگیری است.»,

اینکه این شغل چقدر برای آقای معاون سودمند بوده که حاضر است 600 میلیون تومان رشوه بدهد موضوعی است که از نوعی بده بستان و فساد مدیریتی حکایت دارد.

,

این قانون یکی از بارقه‌های امید برای چرخش مدیران و جایگیری مدیران نسل نو و جوان به جای افراد پیر و خسته‌ای است که در میزهای خود جای خشک کرده اند و تصمیمات آنان مشکلاتی برای کشور به وجود آورده است. با این حال روند نوسازی سیستم مدیریت کشور با استفاد از جوانان مستعد به کندی پیش می رود و با ضرب و زور قانون در حال اجرا شدن است و اراده و تلاش زیادی برای این موضوع دیده نمی شود.  

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه