اخبار داغ

بخشی از کتاب حکومت و ولایت؛

بررسی نظرات مقام معظم رهبری درباب ولایت، حکومت الهی و حاکم اسلامی

بررسی نظرات مقام معظم رهبری درباب ولایت، حکومت الهی و حاکم اسلامی
در قرآن کریم وقتی صحبت از آمدن پیامبر است، صحبت از بعثت او است. وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولً می‌باشد این بعثت به چه معانایی هست و رابطه آن با پیامبران چگونه هست؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از انقلاب نیوز ، بعثت در معنی لغوی قرآنی به معنای برانگیختگی می‌باشد که این تحول و برانگیختگی در تمام پیامبران هست و به دو صورت انجام می‌شود که اولین تحول درون وجود پیامبران است که پیامبران برای تحول در یک جامعه بشری باید درون خودشان تحول ایجاد کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, انقلاب نیوز , انقلاب نیوز ,

زمانی که درون پیامبران انقلاب صورت گرفت باید دومین دگرگونی را  در جامعه بشری باید انجام دهند تا رسالت خود را کامل کنند و نکته‌ای که هست، بار رسالت پیامبر یک کار شاهی نیست، بلکه باید جامعه را از جاهلیت به توحید هدایت کنند که این کار گاندی، لومومبا، سقراط و افلاطون نیست زیرا مایه‌ای که در نبی وجود دارد از مایه‌های مردم معمولی غنی‌تر عمیق‌تر و قابل استفاده‌تر است.

,

پیامبران برای اینکه بخواهند درون مشرکین بعثت ایجاد که تا دل او را جذب خدای یکتا کنند موضوع خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ(آفرینش) می‌باشد. نکته‌ای که وجود آیا هدف اصلی پیامبران فقط ایجاد تحول درون خود و جامعه می‌باشد؟

,

هدف اصلی پیامبران را می‌توان در چند کلمه خلاصه کرد، پیغمبران به این جهان می‌آیند تا انسان را از به سر منزل تعالی و تعامل مقدرش برسانند. زیرا انسان دائما در حال کامل شدن است و نمونه بارز آن بعد جسمانی می‌باشد که هر روز نسبت به روز قبل بدنش قوی‌تر و کامل‌تر می‌شود.

,

در معنویت، روحیات و فضائل انسان عینا به همین قرار است. پس پیامبران برای پاک کردن بعد روحانی انسان از صفات بد، دور کردن از هوسرانی‌ها و زندگی حیوانی می‌باشد.

,

نکته‌ای که وجود دارد، اینکه معجزه پیامبران آیا فقط شکافتن دریا، بلند کردن کوه و زنده کردن مردگان است؟ اما برخلاف تصور بزرگ‌ترین معجزه پیامبران ساختن انسان‌های خوب است. این بزرگ‌ترین معجزه نبوت است و شوخی نیست؛ نمونه بارز آن ابوذر، بلال حبشی و... می‌باشد.

,

به نظر می‌آید که همین تفکر را مادیون هم می‌گویند که فقر کنار گذاشته شود تا دنیا را آباد کنیم، جهل را از بین ببریم و... اما سوالی که پیش می‌آید، در این جامعه انسانیت می‌خواهد به کجا برسد؟ آن‌ها پاسخی در این رابطه ندارند، اما مکتب الهی در این باره می‌گوید: این موجود دو پا به بنی آدم تبدیل شود، سپس بنی آدم به انسانیت برسد و انسانیت پیراسته شود.

,

مادیون می‌گویند: بعدش چه شود. مکتب الهی در جواب می‌گوید: بعد ندارد، انسان نامحدود است که به قدر قدرت خدا نامحدود است، إنّا لله وإنّا إلیهِ رَاجعُون. در نتیجه انبیاء می‌آیند تا انسان را از بدی‌ها، پستی‌ها، رذیلت‌های اخلاقی و... نجات بدهند و آنها را به انسانی کامل متعالی بسازند.

,

به همین خاطر می‌بینیم که پیغمبر اسلام در این باره می‌فرمایند: إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ که این حرف اول پیامبران است. حرف دوم پیامبران ساختن انسان یا کارخانه انسان‌سازی می‌باشد و به این منظور به محیط پاک احتیاج دارند که پیامبران می‌گویند: اگر بخواهیم یکی یکی آدم‌ها را درست کنیم، شب می‌شود و عمر می‌گذرد، به این منظور ما به جامعه و نظامی لازم داریم تا در یک نظام، انسان‌ها به شکل دلخواه ساخته شوند تا به جامعه توحیدی برسند.

,

به این منظور ما شاهد این هستیم که پیامبر برای اینکه بخواهد جامعه الهی را برپا کنند، در مکه آدم سازی فردی انجام می‌دهد و مجموعا صد الی دویست نفر را می‌سازد و اینها می‌شوند. این جامعه باید با هم متحد باشند، دارای ایمان راسخ، گام‌های استوار هدفمند شوند تا به این اتحاد ولایت می‌گویند که به سرپرستی الله است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه