اخبار داغ

وقتی رویدادهای تاریخی دانش را به بوته فراموشی می سپارد؛

قدمت 400 ساله زنجان در تولید زعفران/تمامی مناطق زنجان،مستعد کاشت زعفران

قدمت 400 ساله زنجان در تولید زعفران/تمامی مناطق زنجان،مستعد کاشت زعفران
استان زنجان به واسطه طبیعت متنوع و مستعد خود شرایط کشت انواع محصولات را داراست، زعفران یکی از این محصولات است که می تواند استان زنجان را در تولید این محصول به جایگاه بهتری برساند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از موج رسا،طی سال های اخیر اغلب کشاورزان زنجانی برای کاشت طلای سرخ رنگ ایران، "زعفران" ترغیب شده و با کاشت آن به نتایج و محصول خوبی دست یافته اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا,

امروزه به غیر از برخی مناطق طارم، در تمام هفت شهرستان استان زنجان، زعفران کشت می شود و کشاورزان به محصول خوبی نیز دست یافته اند.

,

طی سالهای اخیر با کاشت زعفران در مزارع هرچند کوچک استان زنجان، مسوولان به این نتیجه رسیده اند که این منطقه استعداد بالایی در پرورش این گیاه ارزشمند دارد و می تواند در مدت زمان کوتاهی به یکی از قطب های تولید زعفران در کشور تبدیل شود.

,

"حسین عباسی"یکی از کارآفرینان زنجانی است که در زمینه کشت زعفران به موفقیت های مطلوبی دست یافته است.

,

این کارآفرین در سه کیلومتری زنجان، روستای سلمانلو در زمینی به وسعت 5 هزار متر مربع با اخذ تسهیلات 150 میلیون ریال اقتصاد مقاومتی نسبت به خرید مواد اولیه و پیازچه زعفران اقدام کرده است.

,

وی با اشاره به اینکه با کشت زعفران در زنجان زمینه اشتغال چندین جوان را فراهم کرده ام، گفت: با کشت زعفران در زمینی به وسعت 5 هزار متر مربع زمینه اشتغال 10 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم شده است.

,

, ,

کارآفرین عرصه اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه زعفران در زنجان در هر هکتار 5 کیلو بهره دهی دارد، خاطرنشان کرد: در صورت افزایش زمین به وسعت 5 هزار متر مربع 2.700 گرم تا 3 کیلو گرم برداشت خواهم کرد.

,

وی به صادرات زعفران به خارج از کشور اشاره کرد و افزود: با هماهنگی تجار استان های مرزی سعی در این است که محصولات برداشتی خود را به خارج از کشور صادر کنیم .

,

به گفته کارشناس علوفه، برنج و زعفران سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز کل مناطق استان زنجان، مستعد کاشت زعفران است و شهرستان طارم معروف به هندوستان ایران در این عرصه بیشترین پتانسیل را دارد.

,

خلیل ببری گفت: در حال حاضر در مناطق ابهر، قیدار، سلطانیه، ایجرود، زنجان،ماهنشان سلطانیه این محصول کشت می شود.

,

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان نیز در این زمینه معتقد است، همه شهرستان‌های استان زنجان به غیر از برخی مناطق طارم مستعد کشت زعفران است و پیش‌بینی می‌شود امسال 60 کیلوگرم زعفران از مزارع استان زنجان برداشت شود.

,

اوجاقلو با بیان اینکه زعفران نیز از جمله گیاهان دارویی است که نیاز چندانی به آب نداشته و در برابر کم‌آبی و خشکی مقاوم است،ادامه داد: با هدف مدیریت منابع آبی و مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی، کشت انواع محصولات با نیاز آبی کم‌تر و سازگار با منطقه در استان زنجان دنبال می‌شود. 

,


وی خاطرنشان کرد: گیاه زعفران در مقایسه با سایر محصولات زراعی و باغی مقاوم به شوری بوده و این موضوع سبب می‌شود تا از منابع آبی که کیفیت چندان مطلوبی ندارد نیز در روند تولید و پرورش این محصول در استان زنجان استفاده شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان،خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه شرکت پشتیبان در استان زنجان از صفر تا صد تولید محصول زعفران را برعهده دارند.

, ,
,
,

اوجاقلو افزود: متقاضیان برای تامین پیاز مورد نیاز خود و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به واحد باغبانی جهادکشاورزی شهرستان مربوطه مراجعه کنند.

,

وی گفت: امسال سطح زیر کشت زعفران در استان به 40 هکتار می‌رسد و متوسط عملکرد زعفران در استان زنجان 5 کیلوگرم در هکتار است.

,

این مسئول بیان داشت:در حال حاضر 25 هکتار از مزارع زعفران استان در اوج باردهی قرار دارد. زنجیره تولید زعفران حدود یک سال است که در استان راه‌اندازی شده است.

,

گفتنی است،بر اساس اسناد و مدارک موجود تا 400 سال پیش در منطقه سلطانیه زعفران به وفور تولید می شد و در این مدت بر اثر رویدادهای تاریخی به مرور دانش تولید این محصول از بین رفته و این منطقه از لیست تولیدکنندگان زعفران ایران خارج شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه