اخبار داغ

پیام روشن نتایج کنکور97 در فارس:

شکست سنگین تاجران عرصه آموزشی/ رتبه 22 فارس در کنکور 97

شکست سنگین تاجران عرصه آموزشی/ رتبه 22 فارس در کنکور 97
متاسفانه برخی مسئولین آموزشی به جای مقابله با تجارت ناجوانمردانه در حوزه آموزش، آموزشگاه های وابسته به نواحی آموزش و پروش راه انداختند که از این نمد کلاهی هم برای خود دست و پا کنند!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شیرازه، میان نفرات برتر کنکور سراسری سال ۹۷ جای خالی داوطلبان استان پهناور فارس خیلی به چشم می‌آید. بعد از استان تهران که با ۱۲ رتبه برتر دارای بیشترین تعداد نفرات برتر کنکور بود، آذربایجان شرقی، اصفهان و خراسان رضوی با ۳ نفر برتر افتخار حضور دربالاترین رده‌های این لیست را آز آن خود کردند و استان های مازندران، هرمزگان، البرز با ۲ رتبه برتر در رده بعدی قرار دارند. استان های قم، گیلان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، سمنان و کردستان هر کدام یک نفر برتر در میان برترین های کنکور ۹۷ دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه, شیرازه,

جای خالی فارس در برترینهای کنکور97

متاسفانه آموزش و پرورش استان فارس سال تحصیلی خوبی را پشت سرنگذاشت و به گفته مسئولین استان خیلی گرفتار تغییر و تحول و سیاست زدگی بود. البته در کنکور سال 96 هم در لیست اعلام نتایج چهل و هفتمین آزمون سراسری کشور تنها نام یک دانش آموز فارسی دربین رتبه‌های برتر دیده می‌شد.

بسیاری از فرهنگیان در فارس معتقد هستند فضای آموزشی استان فارس به شدت تحت تاثیر آموزشگاه‌های آزاد قرار گرفته است که عملا هم از لحاظ محتوای آموزشی و انتخاب معلمان و مشاوران هم از لحاظ نرخ کلاس‌ها آزاد از هرگونه نظارتی هستند. خیلی از اساتید تهران با دیدن نرخ کلاس‌های آموزشگاه‌ها در فارس انگشت حیرت به دهان می‌برند. سن وسال برخی مدرسان و تجربه آموزشی آن‌ها هم جای سوال است.

از طرفی یک گزارش میدانی کافیست که دریابید اکثر این آموزشگاه‌ها توسط معلمان اداره نمی‌شوند.
,
, جای خالی فارس در برترینهای کنکور97,
,
,
,
,
,
,
به گفته مدیرکل مدارس و مراکزغیردولتی وزارت آموزش و پرورش «در سالیان اخیر مدرسان کنکوری که صلاحیت آنها از نظر تخصصی در حوزه تعلیم و تربیت به تایید هیچ مرجعی نرسیده و حداقل دوره‌های آشنایی با فرایند معلمی مانند روانشناسی یادگیری، روانشناسی تربیتی، روانشناسی رشد، مبانی ارزشیابی تحصیلی، روش‌ها و فنون تدریس و ... را ندیده‌اند، صرفا به دلیل تخصص در مبانی نظری یک ماده درسی به عنوان مدرسان کنکور و بعضا نیز با مدارک غیر‌مرتبط و صرفا با اتکا بر مهارت‌های کلامی و ارتباطی و تکنیک‌های جذب دانش‌آموزان در مدارس فعالیت می‌کنند و بعضا با درخواست رقم‌های نجومی از موسسان برای تدریس یک کتاب درسی در پایه‌های آخر متوسطه  دوم مشغول به کار می‌شوند.
,
طهرانیان معتقد است موسسان نیز به دلیل وجود فضاهای رقابتی در بخش خصوصی و همچنین به دلیل عدم آگاهی کافی و شناخت دانش‌آموزان و والدین از فضاهای آموزشی و روش‌های مطلوب درسی و به خاطر جذب و حفظ دانش‌آموزان خود متاسفانه تن به انعقاد قراردادهایی خارج از عرف و رویه موجود در مدارس داده و سالانه هزینه‌های هنگفتی به این گروه از مدرسان پرداخت می‌کنند.
,
این پدیده یکی از مهمترین دلایل افزایش نرخ شهریه در مدارس غیردولتی به ویژه در متوسطه دوم و همچنین تمکین‌ نکردن مدیران از شهریه مصوب تعیین شده دولت است.»

 آیا الزاما موفقیت در کنکور به دامن زدن به تجارت در عرصه آموزشی نیاز دارد؟

علاوه بر قانون‌های سلیقگی برخی مدارس غیرانتفاعی و ثبت نام اختیاری والدین برای عقب نماندن فرزاندان‌شان از ماراتن کنکور در آموزشگاه‌های آزاد  متاسفانه در خیلی از مدارس ،  ثبت نام در کلاس‌های فوق برنامه در آموزشگاه‌ها و یا خرید کتاب های کمک درسی از یک برند خاص را با هزینه‌های هنگفت  اجبارا به خانواده‌ها تحمیل می‌کنند.

آیا اکنون وقت آن نشده که هم والدین و هم مسئولان آموزشی استان یک ارزیابی از نتیجه این روند بیمار داشته باشند؟ آیا الزاما موفقیت در کنکور به دامن زدن به تجارت در عرصه آموزشی نیاز دارد؟ براستی آن آموزشگاه هایی که تز آموزش تضمینی و برگرداندن وجه شهریه در صورت عدم قبولی در کنکور می‌دادند الان سر حرف خود هستند؟

کافیست کمی فکر کنیم تطمیع رتبه‌های برتر کنکور و مصادره موفقیت آنها  برای تبلیغات دروغین آموزشگاه ها چه دلیلی دارد؟

هرچقدر که والدین و مسئولان آموزشی خود را به ندیدن  پیام آشکار نتایج کنکور و شکست سنگین تاجران آموزشی می‌زنند و دوباره هنوز جوهر نتایج کنکور خشک نشده ، موج ثبت نام پشت کنکوری ها در این تجارت‌کده ها شروع می‌شود، خود این آموزشگاه‌ها بهتر پیام این نتایج را دریافت کرده و با تطمیع رتبه‌های برتر کنکور و مصادره موفقیت آنها با پول و وعده و وعید وهزینه کردن برای تبلیغات دروغین سعی در پوشاندن این ناکامی از دید آحاد جامعه دارند تا مجددا بتوانند با حضور در این عرصه وخراب کردن ذائقه دانش آموزان و والدین آرزومند آنها  پولی به جیب بزنند.

در حالیکه وزیر آموزش و پرورش در یکی از برنامه های صبحگاهی صدا وسیمای ملی علناً از پیشنهاد یکی از مؤسسات کنکور به یک رتبه برتر آزمون سراسری97 برای شرکت در تبلیغ تلویزیونی و تعریف و تمجید از آزمون های آزمایشی آن مؤسسه پرده برداشت؛ گزارش های منابع فعال بازار کنکور نیز نشان می دهد که بیش از نود درصد از رتبه های زیر صد کشوری و مناطق سه گانه، در خصوص تأثیرگذارترین عوامل موفقیت خود  نظرات قابل تأملی ارائه نموده اند و حضور در این آموزشگاه‌ها و خرید کتاب‌های درسی گران و معروف را ذره ای در این موفقیت‌ها سهیم نمی‌دانند.

در حال حاضر باید دید باتوجه به تنور داغ اعلام نتایج برترین های کنکور97 مقام مسئولی وجود دارد که یک آمار رسمی از تعداد آموزشگاه های فارس و تاثیر آنها در موفقیت دانش آموزان در کنکور ارائه دهد؟
,
,
,  آیا الزاما موفقیت در کنکور به دامن زدن به تجارت در عرصه آموزشی نیاز دارد؟,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
فارس از لحاظ تعداد آموزشگاه و میزان شهریه برای هر کلاس کنکور جلوتر است یا اصفهان و قم و سمنان و خراسان و هرمزگان و کردستان و چهارمحال و بختیاری و آذربایجان شرقی و غربی؟
,
 
,
البته بدیهی است که تنها کسب رتبه برتر ملاک نیست اما این رتبه ها به عنوان مشت نمونه خروار است. فارس در رتبه بندی کنکور استان بیست و دوم کشور شده و با این همه استعداد علمی و امکانات و برخورداری جایی در انتهای لیست استان‌ها با فاصله زیاد از استان های کم برخوردارتر قرار گرفته که نیاز به آسیب شناسی جدی دارد.

گزارش های مردمی نشان می دهد متاسفانه برخی مسئولین آموزشی به جای مقابله با تجارت ناجوانمردانه در حوزه آموزش، آموزشگاه های وابسته به نواحی آموزش و پروش راه انداختند که از این نمد کلاهی هم برای خود دست و پا کنند  و سرشان از این سود هنگفت بی کلاه نماند.
,
,
,
 
,
وقتی متولی هم خودش وارد بازی پرسود اقتصادی شود طبیعتا  نظارت‎‌ها ضعیف و ضعیف تر خواهد شد. یا اینکه ضمن حفظ ارادت به مدیران پاکدست و باشرافت برخی آموزشگاه‌ها مدیرانی که وجدان ضعیف تری دارند رصد کرده و به آنها از سود حاصله درصدی می‌دهند مدیران هم متأسفانه تحت تاثیر این درصدها که هرچه تعداد دانش آموزانی که به آموزشگاه‌ها روانه می‌شوند  بیشتر باشد، طبیعتا درصد هم بیشتر خواهد بود، دیگر توجه نمی‌کنند که این آموزشگاه معلم شایسته دارند یا خیر؟
,

همین امسال گزارش های تاسف باری از موسات آموزشی و مشاوره ای در شیراز داشتیم که با شکایت مردمی پلمپ شدند. اما درطی  چند سال فعالیت خود در سایه غفلت مسئولین و عدم نظارت به موقع  سرنوشت خیلی از دانش آموزان را با آسیب جدی مواجه کردند.

بنظر می‌رسد وقت آن رسیده که هم مردم هوشیار باشند و دربازار عرضه و تقاضا نشان دهند که پیام نتایج کنکور97 را درک کردند و دیگر  فریب تجارتگران و سوداگران عرصه آموزشی را نمی‌خورند، همانطور که رتبه برترها دست رد به سینه آموزشگاه‌ها زدند و تطمیع آنها را نپذیرفتند. هم ناظران و متولیان امر نظارت خود را قوی تر کنند و نتایج آن را به مردم ارائه کنند تا این ضعف مزمن در نظام آموزشی یکبار برای همیشه اصلاح شود.

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه