اخبار داغ

رئیس حوزه هنری استان قزوین:

استاد دبیرسیاقی یک شخصیت ملی و فراملی است

استاد دبیرسیاقی یک شخصیت ملی و فراملی است
رئیس حوزه هنری استان قزوین با اشاره به اینکه استاد دبیر سیاقی یک شخصیت ملی و فراملی بود گفت: توجه مرحوم دبیرسیاقی در عرصه‌های علمی و ادبی وی را به یک سرمایه فرهنگی در استان قزوین و کشور تبدیل کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی هوشمند رئیس حوزه هنری استان قزوین در گفت‌‌وگو با   شاخص، ضمن تسلیت درگذشت استاد محمد دبیرسیاقی به جامعه فرهنگی، هنری و ادبی و خانواده آن مرحوم اظهار کرد: استاد سیاقی یک انسان والا و خود ساخته بود و علی رغم اینکه در بستر دانشگاه حضور نداشت اما به واسطه علاقه‌ به ادبیات عمر ارزشمند خود را در این راه صرف کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  شاخص,

وی افزود: این استاد والا مقام با بیش از ۳۰۰ مقاله و حدود  ۱۰۰ اثر تالیفی و مکتوب در حوزه ادبیات، لغت شناسی و تصحیح متون، آثار خوبی در زمینه‌های مختلف فرهنگی و ادبی به جامعه عرضه کرد که نشان از تراز علمی وی دارد.

,

این مسئول با اشاره به اینکه استاد دبیر سیاقی یک شخصیت ملی و فراملی بود افزود: توجه مرحوم سیاقی در عرصه‌های لغت، تصحیح متون، ادبیات، مقالات علمی و فرهنگی وی را به یک سرمایه فرهنگی نه تنها برای استان قزوین بلکه برای ایران زمین تبدیل کرد.

,

هوشمند بیان کرد: وی تا پایان عمر خود همواره جلسات مدونی را با حضور بسیاری از شخصیت‌های ادبی قزوین برگزار می‌کرد و در آن فضای ادبی و فرهنگی از تجارب ایشان استفاده می‌شد.

,

رئیس حوزه هنری استان قزوین خاطرنشان کرد: استاد دبیر سیاقی انسانی بی نظیر بود و سخت می‌توان تصور کرد که دوباره روزرگار یک دبیر سیاقی دیگر به جامعه فرهنگ و هنر و ادب ایران تحویل دهد.

,

وی در انتها گفت: مراسم تشییع آن مرحوم امروز از مدرسه‌ای که دوران ابتدایی خود را در آنجا گذراند و امروز تحت عنوان “پژوهشکده دبیر سیاقی” نام گذاری شده به سمت امامزاده حسین(ع) خواهد بود و در مزار خانوادگی در بهشت حسینی خاکسپاری می‌شود.

,

به گزارش شاخص، سید محمد دبیر سیاقی متولد ۱۲۹۸ محله گلبنه قزوین در مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی مشغول به کار و مصحح بسیاری از متن‌های کهن فارسی بود.

, شاخص،,

مرحوم دبیرسیاقی نزدیک به ۸۰ متن ادبی و تاریخی را تصحیح و منتشر کرد که از میان آن‌ها می‌توان شاهنامه فردوسی، دیوان منوچهری، نزههالقلوب، فرهنگ سروری و سلطان جلال‌الدین خوارزمشاه و تصحیح لغت فرس اسدی طوسی را نام برد.

,

او در فاصله سال‌های ۱۳۲۶ تا ۱۳۳۴ در گردآوری لغت‌نامه با علی‌اکبر دهخدا همکاری داشت، از آن پس همکاری او با مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی تا ۱۳۵۹ که کار این اثر به پایان رسید ادامه یافت.

,

مرحوم دبیرسیاقی در حال نوشتن لغت‌نامه فارسی بود که به پایان نرسید، اما برخی از مجلد‌های آن چاپ شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه