اخبار داغ

کج‌سلیقگی در انتخاب نام یک مدرسه روستایی

کج‌سلیقگی در انتخاب نام یک مدرسه روستایی
ماجرای نامگذاری مدرسه‌ای خیّرساز در روستایی از توابع شهرستان خوی موجب شده تا جای خالی نظارت از سوی دستگاه‌های متولی بیش از پیش خودنمایی کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، «کفچرین» نام یکی از روستاهای اطراف بخش قطور شهرستان خوی است که با ۱۳۲ خانوار و ۵۹۱ نفر جمعیت طی سال‌های اخیر با همت محسن منصوری از خیّران مدرسه‌ساز صاحب مدرسه‌ای ۴ کلاسه شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

ذات این اقدام و نیز توجه این خیّر به ساخت مدرسه در روستایی محروم قابل ستایش و تقدیر است و باید قدردان چنین اقداماتی در مکانی کوچک و دور از امکانات لازم بود. اما آنچه در زمینه ساخت و بهره برداری از این مدرسه به عنوان یکی از نکات مبهم و البته مهم قابل توجه است، عنوانی است که توسط سازنده بر آن نهاده شده است.

,

«فیروز نادری» نامی است که بر مدرسه ۴ کلاسه این روستای محروم نقش بسته؛ فردی که جزو دانشمندان علمی و دارای سوابق ممتاز پژوهشی در عرصه بین‌المللی است و یکی از نخبگان ناسا به شمار می‌رود.

,

قطعا دلیل نامگذاری این مدرسه به نام این دانشمند، سوابق علمی و توانمندی‌های پژوهشی وی بوده و خیّر مدرسه‌سازی که چنین نامی را برای مدرسه انتخاب کرده هدفی جز معرفی چهره‌های علمی کشور به دانش آموزان و ترغیب آنها برای رسیدن به مدارج علمی بالاتر نداشته است. اما وقتی به کارنامه نادری نگاه می‌اندازیم با نکاتی روبرو می‌شویم که ضرورت و دقت مسئولان را در نامگذاری مدارس نمایان می‌سازد.

,

فردی که نام وی برای مدرسه دوره اول متوسطه انتخاب شده، در گفت‌و‌گویی خبری اینطور عنوان داشته که "نه تنها اعتقادی به خدا و دین ندارد، بلکه بر عدم التزام افراد بر دین‌مداری نیز تاکید فراوانی دارد".

,

او در مصاحبه با یکی از برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای، در پاسخ به این سؤال که نظرش دربارهٔ تئوری استیون هاوکینگ دربارهٔ عدم وجود خدا چیست، پاسخ داد که «به هیچ نوع دین و مذهب اعتقاد ندارد، خدا برایش از دین مجزاست و اندیشه سپیریچوال دارد.»

,

اینکه نام چنین فردی با عقاید ضددینی و ضدالهی برای مدرسه‌ای در حساس‌ترین بازه سنی دانش آموزان یک منطقه محروم انتخاب شود و متاسفانه بدون نظارت مسئولین و نهادهای متولی تابلویی با اسم این دانشمند که به ادعای خودش اعتقادی به خدا ندارد بر سردر مدرسه‌ای خیّرساز که با افکار کاملا اسلامی و الهی نسبت به ساخت مدرسه اقدام کرده، نقش ببندد، به طور یقین نشانگر کم‌کاری و نبود تفکرات درست در راس سیستم آموزشی است که وظیفه اصلی نظارت بر نامگذاری مدارس و مراکز آموزشی را دارد.

,

اقدام این خیّر در انتخاب نام یک دانشمند برای مدرسه را بار دیگر قابل ستایش می‌دانیم، اما سوال اصلی اینجاست که واقعا فرد دیگری از اندیشمندان نامی کشور چه داخلی و چه خارجی برای این مدرسه وجود نداشت یا متولیان نظارت بر نامگذاری مدارس زحمت جستجوی ساده در خصوص این نام را به خود نداده‌اند؟!

,

مطلوب است که مسئولین و متولیان امر نسبت به تغییر نام مدرسه اقدام کرده و البته به عنوان ناظران بر نامگذاری مدارس دلایل این بی توجهی را اعلام کنند تا شاید مشخص شود که با چه دلیل و برهانی زمینه را برای چنین اقدامی فراهم ساخته‌اند؟!

,

امروز که در بسیاری از مناطق محروم و روستاهای کمتر برخوردار شاهد نبود مدرسه و مراکزی برای علم‌آموزی فرزندان هستیم، چه خوب است که مسئولین و متولیان نظارت، اندکی به خود زحمت داده و در زمینه‌های مختلف اطلاعات خود را افزایش دهند تا از چنین نامگذاری‌ها و اقدامات سهوی و عمدی جلوگیری کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه