اخبار داغ

معرفی کتاب بانکداری، ربا و قوانین مالی اسلام

معرفی کتاب بانکداری، ربا و قوانین مالی اسلام
کتاب بانکداری، ربا و قوانین مالی اسلام به قلم شهید آیت الله محمد حسین بهشتی نوشته شد و توسط بنیاد نشر آثار و اندیشه‌های ایشان به چاپ رسید. این کتاب در نظر دارد تا طرح نظام اقتصادی مطابق با دستورات اسلامی و الهی را ارائه دهد. در ابتدای کتاب فعالیت‌های گوناگون بانکی مورد بررسی قرار می‌گیرد و پرده از تفاوت‌های میان ربا و بیع برداشته می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از انقلاب نیوز ، بدون شک در یک نظام اقتصادی سالم، همان‌گونه که برای تولید نرخ گذاری عادلانه می‌شود، برای توزیع هم نرخ گذاری عادلانه است. این اثر که از نوشتار (بانکداری و قوانین مالی اسلام) و گفتارهای تفسیری شهید بهشتی در جلسات (مکتب القرآن) تشکیل شده، نکات قابل تاملی را در تبیین و شناخت ربا و اثرات مخرب آن در اقتصاد جامعه و بانکداری بیان کرده‌است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, انقلاب نیوز , انقلاب نیوز ,

نویسنده فعالیت‌های بانکی را به دو دسته تقسیم می‌کند. وی فعالیت‌هایی از قبیل حواله، برات، حساب جاری، چک و مبادلات ارزی و پولی دیگر، که معمولا همراه با بهره نیست را در دسته اول و فعالیت‌هایی از قبیل دادن اعتبار یا وام تجاری، صنعتی، کشاورزی و نظایر آن را در دسته دیگر قرار می‌دهد.‌‌ شیوه صحیح و اسلامی معاملات همچون، اجاره، مضاربه، مساقات و مزارعه و جایگاه آنان در برنامه اقتصاد اسلام روشن می‌شود. شهید بهشتی به اشکالاتی که منتقدین در این زمینه‌ها وارد کرده‌اند نیز پاسخ می‌دهد.

,

در نظام اقتصادی اسلام، به همه واکنش‌های قلبی، معنوی، مادی توجه می‌شود؛ درحالی که این مسائل در قانون یکنواختی ندارد و حکومت باید متناسب با شرایط زمان و مکان، این قانون را عرضه کند و چون این قانون الهی نیست، به راحتی قابل تغییر است. در بحث بعدی، توضیحات بیشتری پیرامون ماهیت پول، معایب و مزایای انواع سکه و اسکناس ارائه می‌شود و ایشان معاملات گوناگون روی پول که بسیار محدود است را بر می‌شمارد.

,

به طور قطع، در یک اقتصاد شکوفا اگر اعتبارات بانکی نباشد، پیشرفتی حاصل نخواهد شد. قرض الحسنه به عنوان یکی از این اعتبارات نام برده می‌شود‌‌. اسلام برای تشویق افراد که سرمایه خود را در این راه به کار بیندازند، از دو روش استفاده کرده ‌است.

,

ابتدا این عمل را نوعی انفاق و دارای اجر اخروی تلقی می‌کند و همچنین خداوند وعده داده است تا چندین برابر به او پاداش دهد، از طرف دیگر نیز، به محض آنکه شخص پول خود را به صورت قرض الحسنه به شخص دیگری می‌دهد که پول را به گردش انداخته و با او کار می‌کند، دیگر به آن پول زکات تعلق نمی‌گیرد.

,

در حقیقت قانون زکات به معنای مالیات بر سرمایه راکد است تا کسانی که سرمایه دارند، پولشان را راکد نگذارند. در ادامه، مسائل و مشکلات در مورد بانک داری بدون ربا مطرح می‌شود و ایجاد شرکت‌های سهامی، با سهام‌داران بی نام و وسیع را به‌عنوان راهکار حل  مشکلات سرمایه‌گذاری در اقتصاد  معرفی می‌کند. به عقیده شهید بهشتی، دست سیاست ربا خواران بزرگ دنیا، در شکست نهضت‌های سهامی تولیدی و تجاری به‌ روشنی دیده می‌شود.

,

یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در کتاب، ربا در خرید و فروش و مسئله ربا در قرض و وام است. با استناد به منابع دینی و قرآن به بررسی آنان پرداخته است. ایشان همچنین به‌ وظیفه سنگین علما در مبارزه با این فساد بزرگ که در قرآن از آن با تعبیر جنگ با خدا یاد شده است، اشاره می‌کند.

,

بدون شک معیار و مقیاس‌های تحلیل و بررسی در یک انسان که بینش‌های ماتریالیستی و مادی گرایانه دارد، با معیارهای فردی که نسبت به عالم نگاهی الهی دارد، متفاوت است. استاد در این قسمت، نگاه و بینش ماتریالیست‌ها به سیاست، اقتصاد و مفهوم آزادی را ریشه‌یابی می‌کند و راهکار صحیح را با توجه به جهان بینی الهی و اسلامی به مخاطبان عرضه می‌کند.

,

صفحات انتهایی کتاب، به مسائل رایج و مورد ابتلا مردم در مسائل اقتصادی از جمله: سود بانکی، اجاره، قرعه کشی در بانک‌ها و کارمزد در بانکداری اسلامی می‌پردازد و قوانین فقهی و اسلامی مورد نیاز در فعالیت‌های اقتصادی روزمره جامعه را بیان می‌کند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه