اخبار داغ

معرفی صنعتی به قدمت بندرنشینی؛

گرگوربافی صنعت جامانده کهن در سواحل هرمزگان

گرگوربافی صنعت جامانده کهن در سواحل هرمزگان
گرگور بافی از آن دسته صنایع دستی است که خوشبختانه به لطف وجود اساتید برجسته‌ای که در استان ساحلی هرمزگان وجود دارد این ارثیه آبا و اجدادی به فراموشی سپرده نشده و هنوز نفس می کشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ صیادی از شغل های رایج در استان های ساحلی کشور و میراثی باقی مانده از آبا و اجداد ساحل نشینان محسوب می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

دریادلان هرمزگانی که دریا و صیادی جز لاینفک زندگی آنها به شمار می رود از روش های مختلفی برای صیادی استفاده کرده و روزی خود را از دریای بی کران طلب می کنند.

,

یکی از روش های قدیمی صیادی سنتی که جایگاه ویژه ای در میان صیادان هرمزگانی پیدا کرده صید به روش گرگور است به طوری که در گوشه و کنار شهر های ساحلی این استان از جمله جزایر قشم، هرمز، لارک، روستاهای ساحلی شهرستان جاسک و بخش سیریک روستای کوهستک از توابع شهرستان میناب می توان کارگاه های تولید گرگور را یافت.

,

گرگور که در گویش محلی به آن کلگر گفته می شود نوعی قفس گنبدی شکل بزرگ برای صیادی است که در گذشته ساحل نشینان هرمزگانی از ترکه های درخت نخل و چوب درخت گز برای ساخت آن استفاده می کردند.

,

, ,

با گذشت زمان و پیشرفت جوامع و  ورود سیم های مخصوص به اسم گالوانیزه بافت گرگورها کاملا سیمی شد و مفتول های نازک فلزی جایگزین چوب های گز و تنه درخت نخل شد.

,

از آن جایی که عمده مراحل ساخت گرگور با دست انجام می شود لازمه دقت، علاقه و حوصله بالا صنعتگران بوده و تنها ابزاری کاربردی در طول مراحل ساخت نوعی سیم چن استو صنعتگران دریادل سیم های مفتولی را به صورت دسته دسته به هم بافته تا وسیله صید مهیا شود.

,

صنعتگران و صیادان هرمزگانی با ظرافت منحصر به فردی ابتدا با رد کردن مفتول ها از زیر و روی هم و با حفظ فواصلی معین، فرم گنبدی­ شکل اولیه ساخته و سپس بخش زیرین که متحرک بوده به قسمت گنبدی­ شکل گرگور متصل می شود.

,

گرگور که حالتی قیفی مانند دارد با ورود ماهی به آن در تله افتاده و راه خروج نمی یابد مگر اینکه ماهیان بسیار ریز به همین دلیل این روش صید برای به تور انداختن ماهی های بزرگ مانند سنگسر بسیار مناسب است.

,

, ,

صیادان برای کشاندن ماهی ها به تور از انواع طعمه ها، منجمله امعاء و احشاء ماهیها و آبزیانی که قبلاً صید نموده ­اند، استفاده می­ کنند و این قفس های فلزی را با طناب به ته دریا می فرستند و ابتدای طناب یک قطعه چوب پنبه بسته تا گرگورها را گم نکنند.

,

گرگورها را به کف دریا می فرستند و  ماهی هایی را که در اعماق 50 تا 60 متری وجود دارد مانند سنگ سر، هامور، شخ، سرخو، جش کپلک، کپر را صید می کند و به ماهی هایی که به وسیله گرگور صید شده ماهی های گرگوری می گویند.

,

گرگور بافی از آن دسته صنایع دستی است که خوشبختانه به لطف وجود اساتید برجسته‌ای که در گوشه گوشه استان ساحلی هرمزگان وجود دارد این ارثیه آبا و اجدادی به فراموشی سپرده نشده و هنوز نفس می کشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه