اخبار داغ

گزارشی از واکنش ها به ناپدید شدن خاشقجی؛

دیپلمات‌آمریکایی: سعودی‌ها از انتقاد آمریکا مصون هستند/ تعلیق برخی پروژه‌های عربستان از سوی سرمایه‌گذاران خارجی

دیپلمات‌آمریکایی: سعودی‌ها از انتقاد آمریکا مصون هستند/ تعلیق برخی پروژه‌های عربستان از سوی سرمایه‌گذاران خارجی
اگر سعودی ها در ناپدیدی جمال خاشقچی رونامه نگار مقیم آمریکا دست داشته باشد، نتیجه آن زلزله ای عظیم در روابط بین المللی است. تلاش قدرتمندِ لابیِ سعودی ها و امارات، سکوت کشورها و دیپلمات های عربی را رقم زده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ سه شنبه گذشته، روزنامه نگار مشهور عربستانی و مقاله نویس واشنگتن پست به کنسولگری سعودی در استانبول ترکیه رفت. هیچ کس تاکنون وی را ندیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, "تیتریک",
 
,
جمال خاشقچی، منتقد صریح دولت عربستان سعودی بود و به خاطر ترس از دستگیر شدن در وطنش طیِ تبعیدی خود خواسته در آمریکا زندگی می کرد.
,
 
,
مقامات ترکیه براساس مدارک صوتی و تصویری ادعا می کنند که حکومت عربستان سعودی خاشقچی را شکنجه داده، در داخل کنسولگری به قتل رسانده و بدن قطعه قطعه شده ی وی را قاچاق کرده است.
,
 
,
این امر به طور قطعی اثبات نشده است، اما بنا به شواهدی که طی هفته گذشته هویدا شده، به نظر می رسد که به احتمال زیاد خاشقچی مرده است.
,
 
,
اما مشخص نیست که آیا او به طور هدفمند کشته شده یا قربانی یک تلاش غلط برای ربودن و قاچاق وی به عربستان سعودی شده است.
,
 
,
 
,
تأثیر ناپدیدی روزنامه نگار عربستانی زلزله ای شدید در روابط بین المللی است
, تأثیر ناپدیدی روزنامه نگار عربستانی زلزله ای شدید در روابط بین المللی است,
 
,
چرا در صورت گناهکار شناخته شدن سعودی ها در قتل خاشقچی در استانبول، ترکیه تحت فشار خواهد بود؟
, چرا در صورت گناهکار شناخته شدن سعودی ها در قتل خاشقچی در استانبول، ترکیه تحت فشار خواهد بود؟,
 
,
کارشناسان معتقدند که اگر سعودی ها در ناپدیدی جمال خاشقچی رونامه نگار مقیم آمریکا دست داشته باشد، نتیجه آن زلزله ای عظیم در روابط بین المللی است.
,
 
,
دولت ترکیه بارها گزارشِ اتهام به آدم ربایی و قتل جمال خاشقچی، مخالفِ صریح سعودی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول را تأیید کرده است. بانگ این رسوایی همانند بمب ساعتی، نه تنها روابط بین ترکیه و عربستان، بلکه روابط آمریکا و عربستان را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.
,
 
,
تأثیر ناپدیدی روزنامه نگار عربستانی زلزله ای شدید در روابط بین المللی است
, تأثیر ناپدیدی روزنامه نگار عربستانی زلزله ای شدید در روابط بین المللی است,
 
,
جیم جاتراس دیپلمات سابق آمریکایی و ریک استرلینگ روزنامه نگار تحقیقاتی آمریکایی اظهار داشتند که اگر پشت پرده ی اتهامات پادشاهی عربستان به رهبری شاهزاده محمد بن سلمان، صحت داشته باشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟
,
 
,
استرلینگ معتقد است که اگر عربستان در توطئه ناپدیدی خاشقچی دست داشته باشد، فشار بر اردوغان و ترکیه افزایش خواهد یافت.
,
 
,
استرلینگ ادامه داد: "عربستان سعودی، سعد حریری نخست وزیر لبنان را ربود، او در ریاض پیدا شد و استعفا داد. سپس معلوم شد که به نوعی یا شیوه ای وادار به آن کار شده بود. دولت عربستان سعودی تندرو و عجیب و غریب است و ما باید ببینیم که واقعیت ها در این مورد چگونه شکل می گیرند، اما این بی ثباتی، دولتی را نشان می دهد که سالانه سر صدها شهروند را جدا می کند."
,
 
,
وی افزود که رژیم سعودی، متحد بسیار نزدیک آمریکا و اسرائیل شده است. این حادثه، زلزله ای بزرگ در روابط بین المللی خواهد بود که منجر به کاهش جدی در ادامه روابط می شود.
,
 
,
تأثیر ناپدیدی روزنامه نگار عربستانی زلزله ای شدید در روابط بین المللی است
, تأثیر ناپدیدی روزنامه نگار عربستانی زلزله ای شدید در روابط بین المللی است,
 
,
جاتراس گفت: "با وجود سال ها خشونت (عربستان) علیه مردم خود، ناپدیدی خاشقچی، خشونت بی پروای رژیم سعودی را به جهان معرفی کرده است."
,
 
,
وی افزود: "عربستان سعودی معمولا از انتقاد از سوی آمریکا مصون است. آنها می توانند یمن را نابود کنند، آنها می توانند سر مردم را جدا کنند و ...؛ ما کشف کردیم که عربستان سعودی، رژیم ستمگری است که مردم را می کشد."
,
 
,
تعدادی از رسانه ها و شرکت ها برای خروج از ابتکار سرمایه گذاری آینده (FII) در ریاض به مورد خاشقچی اشاره کرده اند. در ضمن، فشارها بر دولت ترامپ به منظور توقف فروش سلاح های آمریکایی به عربستان سعودی در حال افزایش است.
,
 
,
تا کنون، ترامپ با توقف فروش 110 میلیارد دلاری سلاح به عربستان سعودی مخالفت کرده است.
,
 
,
 
,
 
,
شرکت هایی که به خاطر ناپدیدی خاشقچی با عربستان سعودی قطع رابطه کردند
, شرکت هایی که به خاطر ناپدیدی خاشقچی با عربستان سعودی قطع رابطه کردند,
 
,
طی هفته گذشته، دولت ترامپ، سازمان ملل متحد و دیگران خواستار یک تحقیق کامل و شفاف در مورد سرنوشت خاشقچی بوده و از ناپدید شدن وی و عدم پاسخگویی دولت عربستان سعودی خشمگین بودند.
,
 
,
در واکنش به این رویداد، چندین رسانه، شرکت و شخص از کنفرانس آینده ی ابتکار سرمایه گذاری آینده (FII) در ریاض خارج شده اند. آنها عبارتند از:
,
 
,
سی‌ان‌ان
,
نیویورک‌تایمز
,
بلومبرگ
,
آریانا هافینگتن بنیانگذار هافینگتن‌پست
,
زانی مینتون بدوز سردبیر هفته نامه انگلیسی اکونومیست
,
فایننشال‌تایمز
,
دارا خسروشاهی مدیر عامل شرکت اوبر
,
باب بکیش٬ مدیر عامل شرکت ویاکام
,
جیم یونگ کیم رئیس بانک جهانی
,
سی‌ان‌بی‌سی
,
پاتریک سون شیونگ مالک نشریه لس‌آنجلس‌تایمز
,
 
,
با این حال، استیو منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا روز جمعه با اشاره به اینکه عربستان شریک بسیار خوبی است، به سی‌ان‌بی‌سی گفت که هنوز قصد شرکت در کنفرانس سرمایه گذاری را دارد.
,
 
,
سخنگوی کنفرانس FII به خبرگزاری رویترز گفت که حتی اگر سخنرانان و شرکای آن خارج شده باشند، تصمیم به پیشبرد این رویداد که قرار است در 25-23 ماه اکتبر برگزار شود را دارد.
,
 
,
سرمایه گذاران برجسته و مدیران فن آوری نیز به دلیل نگرانی ها در مورد اتهامات خاشقچی از عربستان سعودی فاصله گرفته اند. این افراد عبارتند از:
,
 
,
سر ریچارد برانسون بنیانگذار گروه ویرجین و کارآفرین انگلیسی، موقعیت خود به عنوان مدیر دو پروژه گردشگری در پادشاهی عربستان و مذاکرات شرکتش با این کشور درباره سرمایه گذاری در دو پروژه فضایی را معلق کرد.
,
 
,
این فهرست شامل؛ حداقل چهار عضو از هیئت مشورتی پروژه نئوم (مگاشهر جدید و 500 میلیارد دلاری عرستان سعودی)، ارنست مونیز وزیر انرژی پیشین آمریکا، دَن دکتر اُف بنیانگذار شرکت زیرساخت Sidewalk Labs، سم آلتمن شریک سرمایه گذار استارت‌آپ Y Combinator و نیلی کروز معاون کمیسیون اروپا است.
,
 
,
و شگفت آور این است که گروه هاربِر شرکت برجسته ای که منافع دولت عربستان سعودی در واشنگتن را به نمایش می گذارد، روز پنج شنبه روابط خود را با مشتری قدرتمندش قطع کرد و به قرارداد ماهانه ی 80000 دلاری خود پایان داد.
,
 
,
این وضع ممکن است به هالیوود هم برسد. به گزارش خبرنگار هالیوود، جرارد باتلر بازیگر اسکاتلندی به دلیل اتهامات در مورد خاشقچی، تصمیم سفرش به ریاض را به منظور ترویج فیلم قاتل شکارچی (Hunter Killer) لغو کرد.
,
 
,
به نظر می رسد که پادشاهی عربستان سعودی به زودی قادر به اتمام این ماجرا نخواهد بود.
,
 
,
 
,
تأثیر ناپدیدی روزنامه نگار عربستانی زلزله ای شدید در روابط بین المللی است
, تأثیر ناپدیدی روزنامه نگار عربستانی زلزله ای شدید در روابط بین المللی است,
 
,
علت سکوت کشورهای عربی در ناپدیدی این روزنامه نگار
, علت سکوت کشورهای عربی در ناپدیدی این روزنامه نگار,
 
,
به گفته منابعی در سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب، کشورها و دیپلمات های عربی از ترس پیامدهای دیپلماتیک، واکنش عربستان سعودی و امارات متحده عربی و از دست دادن شغل خود در مورد ناپدید شدن جمال خاشقچی سخن نمی گویند.
,
 
,
تلاش قدرتمندِ لابیِ سعودی ها و امارات، این سکوت را رقم زده است.
,
 
,
مقام دیگری از سازمان همکاری اسلامی از جده گفت: "فضا بسیار متشنج است، اما صرف نظر از آنچه که فاش شده، ما نمی توانیم چیزی بگوییم. رهبر فعلی، عربستان سعودی است. دبیرخانه عمومی ما در عربستان سعودی است و هر کسی که چیزی بگوید بلافاصله اخراج خواهد شد."
,
 
,
یک مقام مصری ناشناس در اتحادیه عرب با تأیید این تهدیدات گفت که تلاش گسترده لابیِ عربستان و امارات در 22 کشور عرب در حال انجام است و به طور دیپلماتیک به این کشورها هشدار می دهد که تمام قدرت سیاسی خود را برای عزل هر مقام رسمی که در مورد این موضوع بیانیه ضد عربستان سعودی صادر کند به کار می گیرد.
,
 
,
جمال خاشقچی روزنامه نگار 59 ساله عربستانی که خود را به عنوان منتقد وظیفه شناس شاهزاده محمد بن سلمان نامید، از 2 اکتبر تاکنون گم شده است. با وجود اینکه کشورهای جهان خواستار شفاف سازی و پاسخگویی در این رابطه شده اند، کشورهای عربی همچنان سکوت اختیار کرده اند.
,
 
,
رسانه های بین المللی قویا در این مورد ادعا کردند که یک گروه 15 نفره متهم به همکاری در قتل احتمالی خاشقچی هستند و واشنگتن پست گزارش داده است که مقامات ترکیه صوت و ویدئویی از استنطاق، شکنجه و سپس قتل وی را دارند.
,
 
,
منبع اتحادیه عرب افزود: "حتی اگر بتوانیم چیزی بگوییم، تعبیر کمی درباره آن وجود دارد. گذشته از این، هیچکدام از کارمندان دیپلماتیک حاضر به ایجاد مشکلات بین کشور خود و عربستان سعودی نیستند. این کار هزینه بسیار زیادی دارد."
,
 
,
ایاد مدنی دبیرکل سازمان همکاری اسلامی (OIC) که پس از یک شوخی در کنفرانس مطبوعاتی در سال 2016، مجبور به استعفا شد. وی گفت: "من مطمئنم که باجی قائد سبسی (Beji Caid Essebsi) رئیس جمهور تونس چیزی بیشتر از آب در یخچالش دارد."
,
 
,
مدنی، سبسی را با سیسی رئیس جمهور مصر که ادعا کرده بود زندگی سختی داشته و به مدت 10 سال در یخچال خانه‌ اش تنها آب داشت، اشتباه گرفت.
,
 
,
وی نتیجه گرفت: "دبیر کل کنونی سازمان همکاری اسلامی از این موضوع بسیار آگاه است و احتمالا جانب احتیاط را رعایت می کند."
,
 
,
- فقدان دیدگاه یا خودداری از اظهار آن؟
, - فقدان دیدگاه یا خودداری از اظهار آن؟,
 
,
یک منبع که برای خانواده سلطنتی اردن کار می کند و خواست تا ناشناس بماند، گفت که عدم واکنش مقام رسمی از اردن عادی است.
,
 
,
وی خندید و ادامه داد: "چرا کسی انتظار دیگری دارد؟ عربستان سعودی یکی از بزرگترین متحدان ماست."
,
 
,
او افزود: "بعلاوه، خاشقچی شهروند آنها است. اگر آنها (در این ناپدیدی) دخالت داشتند، که هنوز در حد حدس و گمان است، آزادند تا هر کاری می خواهند با او بکنند. اگر ما چیزی بگوییم به عنوان مداخله در امور داخلی آنها محسوب می شود."
,
 
,
وقتی از نظر واقعی خانواده سلطنتی اردن سؤال شد، وی پاسخ داد: "آن مهم نیست. هیچ چیز تغییر نخواهد کرد. حتی اگر آنها (عربستان سعودی) مسئول باشند، نظر یا فکر هیچ کسی این موضوع را تغییر نخواهد داد."
,
 
,
او گفت: "این اولین و آخرین خبرنگار مفقود در خاورمیانه نبوده است."
,
 
,
- این امر برای روزنامه های عربی عادی است
, - این امر برای روزنامه های عربی عادی است,
 
,
اما سکوت بیش از سازمان های منطقه ای است و اثر تدریجی بر رسانه های ملی سراسر خاورمیانه داشته است.
,
 
,
روزنامه مصری الاهرام در صفحه نخست خود هیچ اشاره ای به ناپدید شدن خاشقچی نکرد.
,
 
,
روزنامه های اماراتیِ خلیج‌تایمز (Khaleej Times)، نشنال (National) و اخبار خلیج فارس (Gulf News) هیچ اشاره ای به احساسِ رسانه های جهانی نکردند.
,
 
,
در عوض، روزنامه اخبار خلیج فارس در چکیده مهم ترین بخش هایش (لید) اینگونه نوشت: "ترکیه می تواند کشیش اندرو برانسون را در روز جمعه آزاد کند."
,
 
,
چکیده مهم ترین بخش ها در خلیج‌تایمز در مورد گِلرودهای اوگاندا بود، در حالی که روزنامه کویتیِ عرب تایمز آنلاین (Arab Times Online) درباره دانشمندان کویت و تغییرات آب و هوایی نوشت.
,
 
,
بحرین، اردن و عمان در این مورد اغلب خاموش مانده اند.
,
 
,
حتی روزنامه های عربستان سعودی از گلاویز شدن با این موضوع اجتناب کرده اند. خبرگزاری سعودی (Saudi Press Agency)، روزنامه انگلیسی زبان سعودی گازته (Saudi Gazetteand) و اخبار عرب (Arab News) همگی ساکت ماندند و در عوض مسائل داخلی و هر موضوع بین المللی دیگری به جز ناپدید شدن اسرار آمیز روزنامه نگار عربستان را گزارش کردند.
,
 
,
در ضمن، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصدیق کرد که اتحادیه اروپا از مقامات آمریکا مبنی بر طلب شفاف سازی مقامات در مورد مفقود شدن روزنامه نگار در ترکیه حمایت کرد.
,
 
,
تأثیر ناپدیدی روزنامه نگار عربستانی زلزله ای شدید در روابط بین المللی است
, تأثیر ناپدیدی روزنامه نگار عربستانی زلزله ای شدید در روابط بین المللی است,
 
,
دیوید کی (David Kaye) گزارشگر ویژه کنونی سازمان ملل متحد در زمینه حمایت و ترویج حق آزادی بیان و عقیده، خواستار یک تحقیق بین المللی و مستقل در مورد ناپدید شدن خاشقچی شد.
,
 
,
در همین اثنا، اتحادیه اروپا از درخواست های بین المللی برای شفاف سازی رسمی در مورد پرونده خاشقچی حمایت کرد.
,
 
,
 
,
معصومه میرحسینی 
, معصومه میرحسینی ,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه