اخبار داغ

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد:

تصور حفظ یزد بدون حفظ کشاورزی تصور غلطی است

تصور حفظ یزد بدون حفظ کشاورزی تصور غلطی است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد تاکید کرد:حیات ما با کشاورزی گره خورده و تصور حفظ یزد بدون حفظ کشاورزی تصور غلطی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، پیش از ظهر امروز اعضای مرکز تفکر و آزاد اندیشی بسیج دانشجویی یزد جهت بررسی وضعیت بحران آب در استان با رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد دیدار کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

سید جمال سجادی پور در این جلسه با اشاره به وضعیت آبی استان گفت: استان یزد باید به سمتی برود که رویکردش چه در کشاورزی، چه در صنعت و چه در شرب عوض شود. خوشبختانه اکنون این موضوع توسط استان در کارگروه سازگاری با کم آبی نیز دنبال می‌شود.

,

وی اضافه کرد: اگر این روند در استان ادامه پیدا کند، آینده استان یزد در خطر است.

,

سجادی پور با اشاره به خشکسالی ۱۷ ساله ای که کشور درگیر آن است اظهار کرد: طبق آمارهای آبی میزان مصرف آب در بخش کشاورزی در آغاز این خشکسالی ۱ میلیارد و ۴۹۵ میلیون متر مکعب بوده که این میزان امسال به ۹۲۲ میلیون متر مکعب رسیده است. این مطلب نشان می دهد کشاورزی متاثر از خشکسالی بوده و میزان کشاورزی کاهش پیدا کرده است. خشک شدن باغات تفت و مهریز و اراضی زراعی در ابرکوه و خاتم نیز گواه این ادعاست.

,

 این مقام مسئول بیان کرد: حیات ما با کشاورزی گره خورده و تصور حفظ یزد بدون حفظ کشاورزی تصور غلطی است.

,

وی عنوان کرد: جمعیت روستاهای استان یزد اکنون به ۱۵ درصد رسیده که نشان دهنده کم آبی و خشک شدن چشمه ها و قنوات و به تبع آن مهاجرت مردم از روستا ها است. کنترل این وضعیت نیز دشوار است چون کشاورزی در استان یزد خرده ملکی بوده اما خوشبختانه امروز با استفاده از دانش روز می‌توان روند مهاجرت را معکوس کرد.

,

سجادی پور گفت: تا پایان سال ۹۰ کل شبکه نوین آبیاری ما در استان یزد ۱۰ هزار و ۴۰۰ هکتار بوده که از سال ۹۰ تاکنون به ۲۳ هزار هکتار رسیده است.

,

این مقام مسئول با اشاره به عملکرد چشمگیر گلخانه های یزد خاطرنشان کرد: در زمین های سر باز هر هکتار ۲۴ تن عملکرد دارد ولی در گلخانه این میزان به ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن می رسد. هم چنین به ازای هر متر مکعب آب ۲۲ تا ۲۳ کیلو محصولات گلخانه تولید می‌شود که در فضای باز خیلی خوشبینانه این مقدار یک و نیم کیلوگرم است.

,

وی تاکید کرد: استان یزد از سال ۷۲ به سمت کشت گلخانه‌ای رفته و هم اکنون هزار و ۵۵۰ هکتار گلخانه در استان یزد موجود است که حدود ۴۵۰ هزار تن تولید محصول دارد.

,

وی اعلام کرد: تا پیش از این گلخانه های استان یزد تک محصولی بودند و افت قیمت و مسائل دیگر بر روی آنها اثر می‌گذاشت. به همین دلیل تنوع تولیدات در دستور کار قرار گرفت و اکنون گلخانه‌های استان محصولاتی نظیر خیار، گوجه، فلفل، آلوئه ورا، توت فرنگی و حتی لیموترش را به عنوان محصول ترکیبی تولید می کنند.

,

سجادی پور بیان داشت: استان اکنون باید به سمت تغییر الگوی کشت برود و الگوی کشتی را برگزیند که متناسب با نیاز و شرایط استان باشد.

,

این مقام مسئول وضعیت کشاورزی در استان را رو به جلو ارزیابی و اظهار کرد: امروز به ازای هر متر مکعب آب یک و شش دهم کیلوگرم محصول در استان یزد برداشت می شود که میانگین این میزان در کشور یک کیلوگرم است لذا از این لحاظ جایگاه مناسبی داریم. البته نگاه ما این است که با برنامه‌ریزی در سال ۱۴۰۰ این میزان را به سه کیلوگرم به ازای هر متر مکعب افزایش دهیم

,

سجادی پور در پاسخ به سوالی گفت: آب انتقالی به استان به هیچ وجه در بخش کشاورزی استفاده نخواهد شد. همچنین سال گذشته هم ۱۷ تا ۱۸ چاه کشاورزی را آن هم در اوج نیاز محصولات بستیم تا به مصرف بخش شرب برسد.

,

وی با تأکید بر لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی گفت: خوشبختانه علیرغم اینکه آب در اختیار بخش کشاورزی کاهش یافته و سطح کشت محصولاتی نظیر گندم و چغندرقند نیز کاهش داشته اما می بینیم که سه سال است در بخش کشت گندم خودکفا هستیم و یا در بحث تولید شکر هم مشکلی نداریم، این به دلیل این است که روند اصلاح نژاد، بهبود عملکرد و اصلاح ارقام در دستور کار قرار گرفته استو

,

سجادی پور عنوان کرد: در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی نظیر بحث فرآوری پسته، فرآورده‌های لبنی و فرآورده های کنجدی استان یزد ظرفیت بسیار خوبی دارد و از این لحاظ جزو استان‌های پیشگام در کشور هستیم.

,

وی با اشاره به لزوم اصلاح نژاد دام نیز گفت: هم اکنون در کشور ۱۴ میلیون راس دام سبک شیری داریم که سرانه تولید شیر در آنها ۲۹ لیتر در سال است. در حالی که در نژادهایی مانند بز سانن سرانه تولید شیر ۷۰۰ لیتر است که اصلاً با هم قابل قیاس نیست.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه