اخبار داغ

افزایش ۴۵ درصدی صادرات کالا به عراق

افزایش ۴۵ درصدی صادرات کالا به عراق
تراز تجاری کشور با احتساب میعانات گازی مثبت ۹۴۱ میلیون دلار برآورد شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۲۰ درصد رشد داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، کالاهای کشورمان در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ با احتساب میعانات گازی، به وزن بیش از ۵۶ میلیون تن و ارزش بیش از ۲۳ میلیارد دلار به دنیا صادر شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۳ درصد افزایش ارزشی و ۳ درصد کاهش وزنی داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

همچنین در ۶ ماهه منتهی به شهریور سال ۹۷ صادرات غیرنفتی (بدون احتساب میعانات گازی) به رقم ۲۰۷۰۵ میلیون دلار رسید که در مقایسه با رقم ۱۷۰۷۹ میلیون دلار مدت مشابه در سال گذشته نشان‌دهندۀ رشد ۲۱ درصدی است.

,

طبق اعلام دفتر آمار و پژوهش‌های تجاری مبنی بر افزایش وزنی و ارزشی صادرات محصولات بخش‌های کشاورزی، صنعت و پتروشیمی، محصولات کشاورزی در ۶ ماهه نخست امسال به ارزش ۱۶۴۶ میلیون دلار و وزن ۲۴۳۱ هزارتن صادر شد که نسبت به صادرات سال گذشته به وزن ۱۸۴۹ هزار تن و به ارزش ۱۲۲۴ میلیون دلار،  افزایش ۳۴ درصدی در ارزش و ۳۱ درصدی در وزن داشته است. همچنین کالاهای بخش پتروشیمی و صنعت نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد افزایش ارزشی داشته‌اند.

,

۵ بازار نخست هدف صادراتی کشور ۷۰ درصد کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده‌اند که بر این اساس، صادرات به چین با ارزش ۴۶۳۳ میلیون دلار، صادرات به عراق ۴۵۶۴ میلیون دلار، صادرات به امارات ۴۰۶۳ میلیون دلار، صادرات به افغانستان با ارزش ۱۶۶۸ میلیون دلار و صادرات به هند با ارزش ۱۲۵۵ میلیون دلار صورت گرفت.

,

از میان بازارهای صادراتی نیز افزایش ۴۵ درصدی وزنی و ارزشی در صادرات کالا به عراق، افزایش ۳۱ درصدی در ارزش و ۱۵ درصدی در وزن کالاهای صادراتی به افغانستان، افزایش ۶۶ درصدی در ارزش و ۳۸ درصدی در وزن کالاهای صادر شده به پاکستان و افزایش ۵۵ درصدی در ارزش و ۲۴ درصدی در وزن کالاهای صادر شده به تایلند مشاهده می‌شود.

,

از اقلام صادارتی کشورمان، می‌توان به ۵ قلم عمده صادراتی شامل میعانات گازی به ارزش ۲۴۱۸ میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش۱۰۷۴ میلیون دلار، روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین ۸۶۱ میلیون دلار، متانول به ارزش ۶۹۳ میلیون دلار و نفت یا روغن‌های معدنی قیری را به ارزش ۶۱۰ میلیون دلار اشاره کرد.

,

واردات کشورمان طی ۶ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد کاهش وزنی و ۱۲ درصد کاهش ارزشی داشته است.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه