اخبار داغ

زباله‌هایی که همچنان در سایه غفلت مسئولان می‌سوزد

زباله‌هایی که همچنان در سایه غفلت مسئولان  می‌سوزد
تغیر الگوی مصرف جوامع و ازدیاد سرسام آور زباله ها از یک سو، و نبود روشهای علمی و مدیریتی اصولی در امر تولید باعث تخریب محیط زیست خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل سپاس؛ با توجه به قانون مدیریت پسماند، مدیریت اجرایی زباله ها در شهر به عهده شهردار و در روستا ها بر عهده بخش داریها و دهیاری هاست، که متأسفانه مشاهده می شود دفع این زباله ها بویژه در روستاها کاملا غیر بهداشتی انجام می گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس, .,

اصول بهداشت و بهسازی محیط در هر شهر ایجاب می کند که زباله ها در حداقل زمان  از منازل و محیط زندگی انسان دور شده و در اسرع وقت دفع شود. زباله ها نه فقط باعث تولید بیماری های منتقله از طریق حشرات و جانوان موذی، تعفن و زشتی مناظر می‌شود بلکه می‌تواند بوسیله آلوده کردن خاک، آب و هوا خسارت فراوان را به بار آورد. در شهرهای استان بوشهر دفع بی رویه زباله اکثراً با دفن غیربهداشتی که مخالف ضوابط حفاظت محیط زیست است، صورت می گیرد که از نظر بهداشت محیط کاملاً خطرناک است.

,

 متداولترین روش های  دفع پسماند عبارتست از بازیافت، کمپوست ( کود گیاهی)، دفن بهداشتی و سوزاندن. یکی از روش های مدیریت مواد زائد جامد سوزاندن پسماندها می باشد که از دستگاه زباله سوز به منظور سوزاندن پسماند استفاده می شود ولی هیچ دستگاه زباله سوزی وجود ندارد.

,

 گذاشتن زباله سوز مستلزم این است که حتما می بایست تجهیزات کنترل آلودگی هوا بر روی آن نصب شود، همانگونه که در تصاویر بوضوح پیداست.

,

بهتر است اینگونه بگوییم که درطی سالیان گذشته این معضل دچارمشکلات بسیاری شده و درطول این سال‌ها نیز هیچ دستگاه و نهادی درخصوص عدم امحای صحیح، اصولی و بهداشتی زباله‌ها در بوشهر پاسخگو نیست؛ به عبارتی برای هیچ دستگاهی بحث مدیریت پسماند در اولویت قرار ندارد.

, .,

شهرداری های استان بوشهر مستقیماً به آخرین گزینه های دفع پسماند شهری یعنی دفن بهداشتی رفته ولی دو نکته کلیدی را فراموش کرده است که در دفن بهداشتی استحصال گاز  از مواد زائد دفن شده و مدیریت شیرابه بسیار حایز اهمیت است و می توان به  راحتی آن ها را مدیریت کرد نه اینکه همینجوری بر روی زمین ریخته  و به حال خود رها شود.

,

موضوع مهم دیگر بحث زباله دزدی است که چنین پدیده ای زشت و ناپسند روز به روز در حال افزایش است. دست‌های چرک و پینه بسته را در میان زباله ها فرو می برد و میان آنها را با دقت می کاود؛ پلاستیک های قابل بازیافت و رخت و لباس،‌کیف یا کفش هایی که هنوز قابل استفاده باشد را جدا می کند و در گونی پلاستیکی بزرگی که روی شانه های نحیفش انداخته می‌ریزد تا به صاحب کارش تحویل دهد و در برابر  آن مبلغی پول یا حتی به اندازه مصرفش مواد مخدر بگیرد.

, .,

این موارد صرفنظر از خطرات بهداشتی  و بیماری های مسری متعددی که به همراه دارد، دارای ظرفیت بالقوه برای جذب در باندها و شبکه های توزیع مواد مخدر هستند.

,

در ادامه باید اینگونه بیان کرد که متاسفانه تجمع زباله‌های معمولی و درمانی به چندین روستای اطراف بخش ساحلی نیز کشیده شده است و جندین بار به این نکته پرداخته شده است اما تاکنون هیچ تصمیم و یا راهکاری مبنی بر تعامل با شرکت مسئول جمع‌آوری زباله‌ها اخذ نشده است.

, .,

در این جا لازم است با همکاری شهرستانهای مجاور، برای حفظ محیط زیست ودفع این زباله ها یک نقطه مشترک وجود داشته باشد ،که نیاز است، مسوولین این شهرستانها همکاری لازم را با همدیگر داشته باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه