اخبار داغ

یادداشت؛

قراردهایی که استقلال و عزت کشور را تهدید می کنند

قراردهایی که استقلال و عزت کشور را تهدید می کنند
درست 54 سال بعد از اجرایی شدن کاپیتولاسیون در کشور این بار قوانین دیگری در حال تحمیل به جمهوری اسلامی ایران هستند که در واقع روح کاپیتولاسیون در آن ها وجود دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  قم فردا، کاپیتولاسیون این اجازه را به اتباع کشور خارجی که شامل این قرارداد بودند می داد که برابر هر تخلفی که رخ داد مصونیت داشته باشند و برای محاکمه به کشور خود فرستاده شوند.
در ایران چند بار در دوره های مختلف این قانون اجرایی و عملیاتی شده است یک بار در زمان قاجاریه و دوره ای در زمان رضاشاه که بلافاصله لغو شد و دوره ای دیگر در زمان محمدرضا شاه پهلوی که از سال 1343 شروع شد.
در واقع از مهرماه سال 1343 با تصویب مجلس این قانون برای شهروندان آمریکایی عملیاتی شد و تا سال 1358 ادامه داشت که با دستور رهبر انقلاب امام خمینی(ره) لغو شد.
البته امام خمینی(ره)از همان ابتدای اجرایی شدن این قانون بیکار ننشست و به روشنگری پرداخت، به طوری که علاوه بر سخنرانی های خودشان نمایندگانی را نیز به شهرهای مهم کشور فرستادن و مردم را از این قرارداد ننگین آگاه کردند.
کاپیتولاسیون در کشور ما بلکه در هر کشوری که اجرایی شود استقلال و حاکمیت آن کشور را به متزلزل می کند و اوج وابستگی و ذلت یک کشور را نشان می دهد.
امام خمینی (ره) همان زمان دست به کار شدند به طوری که با اعلامیه های مختلف حقایق اجرایی شدن این قرارداد نگین را بیان کردند.
در بخشی از اعلامیه های امام خمینی(ره) آمده است: " آیا ملت ایران می داند که مجلس به پیشنهاد دولت سند بردگی ملت ایران را امضا کرد؟.... سند وحشی بودن ملت مسلمان را به آمریکا داد.... قلم سیاه کشید بر جمع مفاخر اسلامی و ملی ما... اهانت به ارتش محترم ایران و صاحب منصبان و درجه داران نمود... حیثیت دادگاههای ایران را پایمال کرد... اکنون مستشاران نظامی و غیر نظامی آمریکا با جمیع خانواده و مستخدمین آنها آزادند هر جنایتی بکنند. هر خیانتی بکنند، پلیس حق بازداشت آنها را ندارد... بر پیشوایان دول اسلامی است که فریاد ما را به دنیا برسانند... هدف مراجع عظام و روحانیون در هر جا باشند یکی است و آن پشتیبانی از دیانت مقدسه اسلام و قرآن مجید و طرفداری از مسلمین است....

همین سخنرانی ها و افشاگری ها امام بود که تا حدودی رژیم شاه را به عقب راند و بندی در قانون کاپیتولاسیون اضافه شد که در موارد خاص دولت ایران می تواند به تخلف اتباع آمریکایی رسیدگی کند

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,
,
,
,
,
,
,
,
,

بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند قراردادهای مانند برجام و FATF نیز همانند کاپیتولاسیون استقلال و عزت کشور را هدف قرار داده اند.

در واقع قراردادهایی که غربی ها با عنوان بین المللی در کشورهای جهان سوم اجرایی می کنند و خود تعیین می کنند که کشورها از چه سازمان ها و نهادهایی حمایت بکنند یا نه همان کاپیتولاسیون است اما به نحوی مدرنتر و شیک تر.

به واقع روشن ساختن زوایای پنهان این قراردادها و انتخاب هوشمندانه مسئولان می تواند راه را بر این اقدامات ببندد.

,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه