اخبار داغ

به بهانه سالروز شهادت امام جمعه ای که تشریفات نداشت؛

ساده زیستی و مردم داری شهید اشرفی اصفهانی؛ الگویی برای امامان جمعه کشور

ساده زیستی و مردم داری شهید اشرفی اصفهانی؛ الگویی برای امامان جمعه کشور
ساده زیستی و مردم داری باید یکی از صفات امام جمعه ها باشد که آیت الله اشرفی اصفهانی در این صفت بسیار جلو بود و البته در دیگر صفت های زیبا هم او مردی کامل بود که امام خمینی در خصوص او فرمودند: وقت آقای اشرفی اصفهانی را می‌بینم، به یاد خدا می‌افتم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  قم فردا،  امام‌جمعه دائم مراکز استان‌ها از سوی ولی فقیه یا رهبر حکومت اسلامی-شیعی انتخاب و مشروعیت پیدا می‌کند و نماینده ولی فقیه در آن استان نیز می‌باشند.
حضور امامان جمعه در مراکز استان‌ها به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه  همواره موردتوجه رسانه‌های داخلی و خارجی بوده است بعد از پیروزی انقلاب اسلامی امامان جمعه از محبوب‌ترین شخصیت‌ها در بین مردم هر شهر بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا، , قم فردا،, قم فردا, قم فردا,
,


چندی پیش استفاده از خودروی پرادو توسط امام جمعه سابق ایلام واکنش های انتقادی را به همراه داشت، این انتقادات هم به مراسم مفصل ولیمه تولد نوه امام‌جمعه ایلام برمی‌گشت که  با حضور تعدادی از فوتبالیست‌ها و بازیگران سینما و تلویزیون برگزارشده و هم به ماشین شاسی‌بلندی که مورداستفاده امام‌جمعه  ایلام بود که با واکنش امام جمعه سابق ایلام روبرو شد او در خطبه‌های نماز جمعه جملات تندی علیه معترضان به ماشین شاسی بلندش گفت. اینکه «از بچه‌بازی‌هایتان دست بردارید»، «اهانت به جایگاه نماز جمعه، اهانت به رهبری و قابل پیگیری است» و «توصیه می‌کنم به این جایگاه که مین‌گذاری است، نزدیک نشوید و چنانچه نزدیک شوید، با مین به هلاکت خواهید رسید!»

,
,


مردمی بودن امام جمعه تبریز صفوف نماز جمعه را طولانی تر کرد

,
, مردمی بودن امام جمعه تبریز صفوف نماز جمعه را طولانی تر کرد,


این نوع صحبت ها باعث رنجش مردم شد درنهایت حجت‌الاسلام‌والمسلمین «محمد نقی لطفی» که مدت 18 سال امام جمعه ایلام و نماینده ولی فقیه در این استان بود استعفا کرد و چند روز پیش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور حکمی حجت الاسلام الله نور کریمی تبار را به‌عنوان نماینده‌ ولی‌فقیه در استان و امام جمعه‌ شهر ایلام منصوب کردند.
آنچه باید مد نظر قرار داد این است که ائمه جمعه به دلیل انتصابشان از سوی رهبر انقلاب همواره خود و خانواده‌هایشان باید ساده زیست بوده و به حق نماینده ولی فقیه باشند که البته همواره امامان جمعه  این مسئله را رعایت کردند از جمله حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم امام جمعه و نماینده ولی فقیه در تبریز از جمله این ائمه جمعه است که با تبعیت از رهبر انقلاب توانسته محبوبیت زیادی بین مردم تبریز و کشور به دست بیاورد.

,
,
,


آل هاشم خرداد سال گذشته به عنوان نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و به عنوان ششمین امام جمعه تبریز منصوب شد. مردم زیادی به استقبالش رفتند و او کاری کرد که آن مردم زیاد، نه‌تنها پشیمان نشدند، بلکه صفوف نماز هر جمعه طولانی تر شد.

,
,


بیش از یک سال است که نماز جمعه تبریز با حضور پرشور مردم برگزار می‌شود، یک سال است که هیچ نماز جمعه‌ای بدون پشتوانه چندین هزارنفری مردم خوانده نمی‌شود. از پارسال، جمعه‌ای نیست که مصلی تبریز تا آخرین ردیف‌اش پر نباشد.

,
,


مطالبات رهبری از ائمه جمعه

,
, مطالبات رهبری از ائمه جمعه,


این سادگی همان چیزی است که رهبری از امامان جمعه انتظار  دارد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سه سال اخیر، هفت امام جمعه یا نماینده ولی فقیه در استان را منصوب نموده‌اند که در متن این انتصاب‌ها، مطالباتی نیز بیان شده است، از جمله ارتباط با جوانان بویژه جوانان مؤمن و انقلابی، ارتباط صمیمی با مردم، ترویج اندیشه و عمل انقلابی،ارتباط با علما و روحانیون،   ارتباط و همکاری با دانشگاهیان، افزایش اثرگذاری و غنای محتوایی نماز جمعه،   تاکید بر وحدت کلمه مردم، همدردی با ضعیفان، همدلی با ایثارگران و  ارتباط با مسئولین از جمله مطالبات رهبر از ائمه جمعه بوده است.

همچنین رهبری اقامت در محل را نیز از ائمه جمعه مطالبه می‌کند و می‌گویند: «آقایان ائمه جمعه باید در همان محل امامت جمعه ‌شان واقعاً برای همه کار مصروف بشوند، چرا که امام جمعه بودن از اهمیت خاصی برخوردار است و ائمه جمعه باید خود را برای تعلیم مردم آماده کنند تا نماز جمعه بتواند آن‌چنان‌که از آن انتظار هست مفید واقع شود.

,
,
,
,


آیت الله عطاالله اشرفی اصفهانی ششمین  شهید محراب که در 23 مهر سال 61 در محراب نماز جمعه کرمانشاه به شهادت رسید یکی از بزرگترین الگوهای ائمه جمعه است ، تلاش برای وحدت میان شیعه و اهل سنت از مهمترین فعالیت‌های ایشان  بود.

,
,


آیت الله اشرفی اصفهانی الگوی امامان جمعه

,
, آیت الله اشرفی اصفهانی الگوی امامان جمعه,


آیت الله اشرفی بار‌ها به دلیل افشاگری علیه خاندان پهلوی دستگیر و به ساواک برده شد، یک‌بار هم دستگاه امنیتی وقت قصد تبعید ایشان را داشت، اما به دلیل محبوبیت این روحانی عظیم الشان در نزد مردم کرمانشاه و احتمال اعتراض و شورش مردم، دستگاه حکومتی از این کار منصرف شد.

,
,

, ,


بعد‌ها و با گسترش اعتراضات، آیت‌الله اشرفی در تمام راهپیمایی‌ها و تظاهرات‌ها پیشاپیش مردم کرمانشاه حضور داشتند که این مسئله خود قوت قلبی برای مردم کرمانشاه به ویژه مبارزین بود.

,
,


ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی حضرت امام (ره) به عنوان نماینده تام الاختیار ایشان در منطقه غرب و امام جمعه کرمانشاه منصوب شد و مدت ۳۸ ماه به اقامه نمازجمعه پرداخت و در این مدت مساجد، ابنیه و مدارس علمیه متعددی به همت ایشان در خمینی شهر و استان کرمانشاه بازسازی و ساخته شد.

,
,


آیت الله اشرفی اصفهانی زندگی بسیار ساده‌ای داشت و بعد از پذیرفتن مسئولیت امامت جمعه کرمانشاه هم زندگی‌اش تغییری نکرد. او در خانه‌ای بسیار کوچک و قدیمی زندگی می‌کرد و در پاسخ به اصرار اطرافیان برای تعمیر خانه می‌گفتند: «خانه‌های مردم را هواپیماهای عراقی خراب کرده‌اند و بندگان خدا زیر چادرها زندگی می‌کنند، [آن وقت] شما می‌خواهید خانه را تعمیر کنید. پولی را که برای گچ می‌خواهید بدهید، به جنگ‌زده‌ها بدهید ثوابش خیلی بیشتر است.

,
,

, ,


فرزندش می‌گوید: "در مدت شانزده یا هفده سالی که با ایشان بودم، یک شب ندیدم که نماز شب ایشان ترک بشود". همچنین امام خمینی در تجلیل از او گفت: "هر وقت آقای اشرفی اصفهانی را می‌بینم، به یاد خدا می‌افتم."

,
,


آیت الله اشرفی اصفهانی در مدّت نمایندگی امام خمینی در استان کرمانشاه دوبار مورد سوء قصد قرار گرفت و در ظهر جمعه ۲۳ مهر ۱۳۶۱ در نماز جمعه مسجد جامع کرمانشاه و توسط سازمان مجاهدین خلق به شهادت رسید. پیکر او پس از تشییع در کرمانشاه و خمینی شهر در گلزار شهدای تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

امام خمینی در پیام تسلیتی خود را از ارادتمندان شهید اشرفی دانست و از صفای نفس و آرامش روح و اطمینان قلب و خالی از هواهای نفسانی و تارک هوی بودن او یاد کرده و مجاهدت‌های او را ستوده است.

,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه