اخبار داغ

گذری بر محله قدیمی بندرعباس؛

گم شدن نوستالژی ساحل نشینان پشت در همهمه زندگی مدرن! +تصاویر

گم شدن نوستالژی ساحل نشینان پشت در همهمه زندگی مدرن! +تصاویر
اسکله صیادی پشت شهر که در غرب بندرعباس واقع شده به دلیل نزدیکی به بازار ماهی فروشان نقش بسزایی در تامین آبزیان مصرفی مردم دارد و صیادان بلافاصله پس از صید، محصولات خود به صورت تازه مستقیما در بازار عرضه می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛شهرستان بندرعباس به عنوان کانون تجارت و اقتصاد کشور از دیرباز مورد توجه بوده که به دلیل قرار گرفتن در کنار تنگه استراتژیک هرمز از اهمیت بسزایی در فعالیت های بندری در سطح منطقه و بین المللی برخوردار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

بندرعباس در گذشته با نام های جرون و گمبرون شناخته می شده و می توان آثار از حضور استعمارگران و ملت های مختلف در این شهر ساحلی مشاهده کرد که در قسمت نوار ساحلی بیش از بیش عرض اندام می کنند.

,

سرتاسر نوار ساحلی بندرعباس محلاتی را تشکیل می دهد که شغل اغلب ساکنانشان صیادی و قایقرانی است از این رو تشت های قایق و موتورهای شناور در کنار خانه ها و کوچه ها خودنمایی می کند و در نگاه اول چشم هر بیننده ای را به خود معطوف می دارد.

,

, ,

چندی پیش تا قبل از احداث بلوار ساحلی در بندرعباس خانه های مردم در همسایگی ساحل قرار داشت و ساحل دریا حکم زمین بازی کودکان و عرصه کار مردان را شامل می شد اما به واسطه احداث خیابان در قسمت ساحل و پرکردن دریا نه تنها آسیب های جدی زیست محیطی به اکوسیستم دریا وارد شد بلکه نوستالژی های بندری نیز زیر خروارها سنگ و سیمان دفن شد تا نمادی از توسعه شهرنشینی را رقم بزند.

,

در میان محلات قدیمی و ساحل نشین بندرعباس، محله پشت شهر به واسطه همجواری با سوروی قدیم، برخورداری از اسکله صیادی و قرار گرفتن بازارچه ماهی فروشان در دل محله نام آشناتر از سایر محلات قدیمی بندرعباس است.

,

, ,

اسکله پشت شهر که در غرب بندرعباس واقع شده به دلیل نزدیکی به بازار ماهی فروشان نقش بسزایی در تامین آبزیان بندرعباس دارد و صیادان بلافاصله پس از صید، محصولات خود به صورت تازه مستقیما در بازار عرضه می کنند که موجب جذب مشتری حداکثری از گوشه و کنار کشور برای تهیه و خرید ماهی تازه و سالم می شود.

,

در حال حاضر که فصل برداشت میگو به اوج خود رسیده ماهیگران بندری در تکاپوی هرچه تمام برای صیدی پربار و بازاری مشتری پسند هستند از سوی دیگر علاقه آحاد مردم به ماهیگیری موجب شده تا گوشه و کنار ساحل پشت شهر شاهد حضور علاقه مندان به این حرفه باشد که ساعاتی از اوقات فراغت خود را به این تفریح سالم و پرنشاط می پردازند.

,

برهم خوردن توازن ساحل بندرعباس به واسطه خیابان کشی و پر کردن دریا تبعات زیست محیطی فراوانی از جمله نابودی زیستگاه جانوران آّبزی، کف زی و پرندگان مهاجر داشت و علاوه بر آن روش های صید سنتی و دستی را هم به نابودی کشانده است.

,

, ,

در گذشته به دلیل وجود ذخیره گاه تغذیه آبزیان در نوار ساحلی اهالی شهر به راحتی امکان صید با روش های مشتا، تور داشتند اما اکنون با قرار گرفتن سنگ های غول پیکر در ساحل بندرعباس و ایجاد سازه های مختلف موجب برچیده شدن و یا به حداقل رسیدن صیادی در ساحل شده است.

,

احداث بازارچه جدید ماهی فروشان در محله تاریخی و قدیمی پشت شهر بندرعباس با وجود مخالفت های مکرر مسئولان خصوصا نماینده ولی فقیه در استان تیر خلاصی بر حیات ساحل نشینان پشت شهر است چرا که علاوه بر محصور کردن دریا و عدم دسترسی شهروندان به ساحل حجم بالایی از فاضلاب و پسماند را روانه دریا  می کند.

,

علی ای حال محله پشت شهر به واسطه برخورداری از اسکله ملوانی،  مرکز صیادی در بندرعباس به شمار می رود که ین روزها به واسطه تداخل های بی حد و حصر انسان در محیط زیست روند رو به زوالی را شاهد است،دیگر محله پشت شهر هیچ گونه دسترسی به ساحل ندارد و سازه های متفاوت شهری از قبیل خیابان کشی،احداث اسکله و بندرگاه، پارک و بازار نیمه کاره ماهی فروشان سراسر محدوده محله را در برگرفته است.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه