اخبار داغ

خواسته نخبگان از مسؤولان؛ «سیاست‌های رهبری را اجرا کنید»

خواسته نخبگان از مسؤولان؛ «سیاست‌های رهبری را اجرا کنید»
رهبر معظم انقلاب همواره بر توجه مسؤولان به علم و فناوری و تحقق خواسته‌های نخبگان برای پیشرفت علمی کشور تأکید داشته‌اند و نخبگان نیز از مسؤولان می‌خواهند که سیاست‌های رهبری درباره علم و فناوری به طور کامل اجرایی شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «هیچ کشوری را نمی‌بینیم که مقام اول آن کشور به اندازه مقام معظم رهبری بر علم و فناوری تأکید داشته باشد.» این گفته نخبگان و محققان کشور است که فقط یک خواسته دارند و آن هم این است که سیاست‌های مقام معظم رهبری به طور کامل اجرایی شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
آن‌ها نخبگان این کشور هستند و به خوبی می‌دانند که رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های علم و فناوری و تأکیدات و توصیه‌هایشان به تمام جوانب اشاره فرموده‌اند و اگر این سیاست‌ها به طور کامل اجرایی شود قطعا مسیر پیشرفت محققان و نخبگان هموارتر می‌شود.
,
 
,
* سیاست‌های رهبر انقلاب در زمینه علم و فناوری
,
 
,
مقام معظم رهبری در سال ۹۳ با ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نقشه راه پیشرفت علم و فناوری کشور را در اختیار مسؤولان قرار دادند.
,
 
,
در این سیاست‌ها که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده بود، بر مواردی مانند جهاد مستمر علمی با هدف کسب مرجعیت علمی و فناوری در جهان، بهینه سازی عملکرد و ساختار نظام آموزشی و تحقیقاتی کشور به منظور دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز و شکوفایی علمی، حاکمیت مبانی، ارزش‌ها، اخلاق و موازین اسلامی در نظام آموزش عالی، تحقیقات و فناوری و تحقق دانشگاه اسلامی، تقویت عزم ملی و افزایش درک اجتماعی نسبت به اهمیت توسعه علم و فناوری، ایجاد تحول در ارتباط میان نظام آموزش عالی، تحقیقات و فناوری با سایر بخش‌ها، گسترش همکاری و تعامل فعال، سازنده و الهام بخش در حوزه علم و فناوری با سایر کشورها و مراکز علمی و فنی معتبر منطقه‌ای و جهانی بویژه جهان اسلام همراه با تحکیم استقلال کشور تأکید شده است.
,
 
,
* آنچه نخبگان از مسؤولان می‌خواهند
,
 
,
در همان سال ۹۳ و پس از ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری از سوی رهبر معظم انقلاب، نخبگان کشورمان بسیار خوشحال شدند چرا که نقشه راهی را مقابل خود و مسؤولان می‌دیدند و از طریق هر تریبونی که در اختیارشان قرار گرفت از مسؤولان می‌خواستند که سیاست‌های رهبری به طور کامل اجرا شود.
,
 
,
رهبر معظم انقلاب حتی نامگذاری سال‌ها را هم در زمینه‌ای انتخاب کردند که به نوعی حمایت از محققان کشورمان باشد، همان‌طور که امسال به نام «حمایت از تولید ملی» انتخاب شده است و محققان انتظار دارند این تأکید رهبری بر تولید داخلی از سوی مسؤولان نیز مورد حمایت بیشتری قرار گیرد.
,
 
,
در صحبتی که با برخی نخبگان داشتیم اکثریت قریب به اتفاق بر این عقیده‌اند که در صورت اجرای سیاست‌های مقام معظم رهبری مسیر محققان برای پیشرفت هموار می‌شود.
,
 
,
سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در این باره می‌گوید: انصافا هیچ کشوری را نمی‌توانید پیدا کنید که سکاندار آن مملکت به اندازه مقام معظم رهبری بر توسعه علم تأکید داشته باشد و بر فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان تأکید کند. ایشان در هر فرصتی بر این موضوع تأکید می‌کنند، ولی خودشان که نمی‌توانند وارد اجرا شوند، بارها و بارها تأکید کردند و رسانه باید مطالبات رهبری را پیگیری کند، شما از متولیان امر بپرسید که درباره مطالبات مقام معظم رهبری چه کرده‌اند، از تمام نهادها بپرسید، رسانه‌های ما باید تمام این مسائل را پیگیری کنند. باید دنبال مطالبات مردم، محققان و رهبری باشند.
,
 
,
 
,
 
,
وی می‌افزاید: زمانی که بودجه توسعه فناوری در این مملکت بسیار پایین است، کدامیک از خبرنگاران یقه متولیان را گرفتند؟ مگر این جزو مطالبات مقام معظم رهبری نبوده؟ مگر در سند چشم‌انداز نبوده که سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی به ۲ درصد برسد؟ چرا به این عدد نرسیدیم؟ چه کسی باید پاسخگو باشد؟ چه کسی باید پیگیری کند؟ ما اگر روی این مسائل فریاد نزنیم که شرایط مطلوب نمی‌شود.
,
 
,
همچنین محمد مهدی‌نژاد نوری معاون پژوهشی و فناوری اسبق وزارت علوم نیز درباره خواسته محققان از مسؤولان می‌گوید: حقیقت بزرگی وجود دارد که خواهش می‌کنم آن را هرگز نادیده نگیرید؛ آن کارآمدی بخش‌هایی است که باید وظیفه‌شان را انجام دهند، باید بدانیم دوستان برای اجرای احکام مقام معظم رهبری چه کاری کرده‌اند و خودشان گزارش دهند چند درصد از این احکام را انجام داده‌اند. دستورات مقام معظم رهبری واضح است و اکثریت این افراد نیز با حکم رهبری منصوب می‌شوند. بیایند بگویند که چقدر از حکم رهبری اجرا شده است.
,
 
,
 
,
 
,
وی می‌افزاید: مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده ما مسئولیتی را به شما واگذار کرده است، بفرمایید عملکردتان به‌ازای هر بند احکام رهبری چگونه بوده است؟ باید درباره اجرای قوانین در سیاست‌های مقام معظم رهبری پاسخگویی وجود داشته باشد و این نهادها بر اساس این سیاست‌ها باید بدانند که چه کارهایی باید بکنند و چه کارهایی نباید بکنند.
,
 
,
علی عمرانی رئیس کارگروه اجرایی جایزه مصطفی(ص) نیز می‌گوید: برای پیشرفت علم و فناوری، هر مجموعه‌ای به فراخور مأموریت خود نیاز است که در راستای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری گام بردارد.
,
 
,
 
,
 
,
یکی از محققان شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه نانو نیز خواسته‌های خود از مسؤولان را اینگونه مطرح می‌کند که ما حمایت‌های مادی نمی‌خواهیم بلکه با توجه به قوانین خوب و سیاست‌های کلی علم و فناوری که در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد حمایت‌های قانونی برای توسعه اشتغال و بازار می‌خواهیم.
,
 
,
محقق دیگر کشورمان با اشاره به فروش محصولات تقلبی به نام فناوری بخصوص در حوزه نانو می‌گوید: در حال حاضر برخی از محصولات در بازار و متروی تهران به فروش می رسد که تقلبی است و این امر سبب می‌شود تا اعتماد مردم به کالای ایرانی سلب شود و از این رو مردم زیاد تمایلی به خرید کالای ایرانی ندارند که مهمترین راهکار اعتماد سازی است، فرهنگ مردم باید به سمتی برود که «برندمحور» خرید کنند.
,
 
,
به گزارش فارس، در سالی که به نام «حمایت از تولید داخلی» نامگذاری شده تولیدکنندگان داخل انتظار حمایت بیشتر از کالاهایشان را دارند تا بتوانند این کالاها را با کیفیت بهتری به دست متقاضیان برسانند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه