اخبار داغ

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی:

تنها یک پنجم از فعالان فرش آذربایجان‌غربی بیمه هستند/ ردِپای نوسانات ارزی در نابسامانی صنعت فرش

تنها یک پنجم از فعالان فرش آذربایجان‌غربی بیمه هستند/ ردِپای نوسانات ارزی در نابسامانی صنعت فرش
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با بیان اینکه ۷۲ هزار نفر قالیباف در سطح استان فعالیت دارند، گفت: تنها یک پنجم از این فعالان مشمول بیمه قالیبافی هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا اسد درویشی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، با بیان اینکه صنعت فرش در آذربایجان غربی جایگاه به خصوص برای خود دارد، اظهار داشت: قریب به ۷۲ هزار قالیباف در سراسر استان به صورت پراکنده در حال فعالیت قالیبافی هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

وی، با بیان اینکه فرش هم یک هنر و هم صنعت است و به همین دلیل هنر صنعتی نامگذاری می شود، ادامه داد: بدون شک مسایل پیرامون فرش تنها در مشکلات و موانع خلاصه نشده و زیبایی های پیرامون این هنر صنعتی نیز باید جلوه داده شود.

,

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، ابراز کرد: فرش استان از ۲ بخش تولید و بازاریابی تشکیل می شود که هر کدام به نوبه خود از اهمیت بالایی برخوردار است.

,

وی، افزود: در چند سال اخیر طراحان فرش با گذراندن دوره های گوناگون به طراحی فرش هایی باب میل مصرف کنندگان اقدام کرده و درصدد هستیم طراحان جوان استان در کشور و یا حتی مجامع بین المللی نیز عرض اندام کنند.

,

درویشی، تصریح کرد: در بخش مواد اولیه در برخی از بخش ها قادر به تامین مواد اولیه فرش ها برای بافندگان از داخل کشور نبوده ایم و اقدام به واردات پشم و ابریشم از کشور های خارجی می کنیم.

,

وی، با اشاره به اینکه چین مرجع ابریشم ناب در سطح دنیا از چند سال گذشته است، ابراز کرد: البته این روزها کشور های اروپایی نیز اقدام به تولید ابریشم کرده اند البته در شمال کشور نیز این اقدام در حال انجام است اما کفاف تمام نیاز های تولیدکنندگان فرش را نمی دهد البته ابریشم به دلیل قدرت جذب بالای رطوبت و آب و همچنین تحمل گرما تا ۱۴۰ درجه سانتی گراد بیشتر مورد توجه است.

,

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، عنوان کرد: برای فرش های با رج های بالا مجبور به واردات پشم از کشور های دیگر هستیم اما در بخش فرش های ریز بافت یا فرش های با رج های پایین پشم های تولیدی در ماکو، چالدران و سنندج پاسخگوی نیاز های اولیه بوده و مناسب و مساعد هستند. حال پشم نیز دارای خواص مختلفی از جمله حالت خود تمیزی و خود خاموشی، عایق بودن گرما و سرما خواصل درمانی باید مورد توجه قرار گیرد.

,

* رد پای نوسات ارزی در افزایش قیمت فرش دستباف

, * رد پای نوسات ارزی در افزایش قیمت فرش دستباف,

وی، تاکید کرد: البته امسال با توجه به افزایش قیمت ارز که باعث افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی شده، شاهد افزایش قیمت تولید و در نتیجه قیمت فروش فرش های دستبافت هستیم که در این شرایط با توجه به افزایش قیمت فرش، قدرت خرید مردم کاهش و عرضه بر تقاضا مقدم می شود.

,

درویشی، با بیان اینکه مسئولین و نقش اصلی تولید فرش برعهده بافندگان است، تاکید کرد: در سطح استان فرش های گوناگونی تولید می شود که فرش ریز ماهی خوی به ثبت ملی و جهانی رسیده و ماهی افشار تکاب به ثبت ملی و در حال طی مراحل ثبت جهانی است.

,

وی، خاطر نشان کرد: البته فرش های همچون ساوجبلاغ مهاباد، عشایری ارومیه، ایل جلالی ماکو و بافت تکاب از جمله فرش هایی هستند که تولید آن ها کاهش و یا حتی به صفر رسیده که درصدد هستیم با احیای دوباره این فرش ها مسیر ثبت های ملی و جهانی رابپیماییم تا حق و حقوق فرش استان پایمال نشود.

,

* یک پنجم فعالان قالیبافی استان مشمول بیمه قالیبافی

, * یک پنجم فعالان قالیبافی استان مشمول بیمه قالیبافی,

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، با اشاره به مشکلات قالیبافان در سطح استان عنوان کرد: یکی از مهم ترین و اولویت دار ترین مشکلات قالیبافان بحث بیمه قالیبافی است که با آغاز بیمه قالیبافی از سال ۸۹ تا شهریور ۹۳، ۲۵ هزار نفر مشمول بیمه قالیبافی شدند.

,

وی، تاکید کرد: اما از مهر سال ۹۳ تا به امروز هیچ ابلاغیه و مصوبه ای مبنی بر بیمه قالیبافان ابلاغ نشده و البته طبق دستور سازمان تامین اجتماعی پالایش قالیبافان فعال و راکد انجام شده و ۱۰ هزار نفر از چرخه بیمه خارج شدند که تنها ۱۵ هزار نفر از قالیبافان امروز مشمول بیمه می شوند.

,

درویشی، گفت: البته با همکاری مرکز ملی فرش و صندوق بیمه کشاورزی، قالیبافی و عشایر قالیبافان می توانند با مراکز به اتحادیه های فرش شهرستانی اقدام به استفاده از بیمه بازنشستگی کنند.

,

وی، در ادامه به اشاره اینکه مسئله رنگرزی در بحث بازاریابی امروز از نقش اساسی برخوردار است، تاکید کرد: رنگ اولین موضوع مورد توجه مشتری در بخش فرش است و بعد ها طرح و کیفیت فرش مورد توجه قرار می گیرد که با توجه به پتانسیل های بالای رنگرزی در استان درصدد استفاده از این ظرفیت ها هستیم.

,

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، ضمن انتقاد از عملکرد رسانه ها در بحث فرش استان، گفت: بسیاری از مردم استان از خواص فرش دستباف استان بی خبر بوده و اطلاعی ندارند متاسفانه رسانه ها بجای اطلاع رسانی و کمک به پیشرفت صنعت فرش در پی مورد توجه قرار دادن مشکلات و ایرادات این هنر صنعتی هستند.

,

* رتبه ۷ آذربایجان غربی در تولید فرش

, * رتبه ۷ آذربایجان غربی در تولید فرش,

وی، با بیان اینکه در چند سال اخیر هیچ سرشماری در خصوص میزان فرش تولیدی استان ها انجام نگرفته است، عنوان کرد: در همین راستا نمی توان به صورت دقیق گفت که استان رتبه چند تولید فرش را به خود اختصاص داده چراکه استان های مختلف نوسانات گوناگون تولید فرش داشته اند اما به طور تقریبی آذربایجان غربی رتبه ۷ و یا ۸ تولید فرش را به خود اختصاص داده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه