اخبار داغ

گزارشی از مشکلات روستای بیابانک؛

پساب شرکت کربنات سدیم یک فاجعه زیست محیطی است/ معیوب بودن راه دسترسی روستاییان به شهر

پساب شرکت کربنات سدیم یک فاجعه زیست محیطی است/ معیوب بودن راه دسترسی روستاییان به شهر
روستای بیابانک یکی از روستاهای تاریخی استان سمنان است که در فاصله 6 کیلومتری شهرستان سرخه واقع شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت،‌ روستای بیابانک با قدمت 4 هزار ساله وجمعیتی حدود 255 نفر می باشد که بخاطر بافت قدیمی و تاریخی روستا، از ظرفیت های مناسبی در حوزه گردشگری برخوردار می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

راه دسترسی اهالی روستای بیابانک به شهر، معیوب و فرسوده است/ بناهای تاریخی در انتظار ثبت

, راه دسترسی اهالی روستای بیابانک به شهر، معیوب و فرسوده است/ بناهای تاریخی در انتظار ثبت,

محمود کرکه آبادی دهیار روستای بیابانک در گفتگو با خبرنگار مرآت با بیان اینکه مسیر دسترسی اهالی بیابانک به شهرستان سرخه حدود 6 کیلومتر می باشد، گفت: آسفالت این مسیر حدود 20 سال پیش انجام شده و هم اکنون کاملا فرسوده و معیوب شده است.

,

وی با اشاره به قدمت 4هزار ساله روستای بیابانک، بیان کرد: بافت این روستا کاملا تاریخی است و و اماکنی اعم از 2 آب انبار قدیمی، وجود یخچالهای قدیمی و تپه های دیدنی پایین روستا از جمله آثار تاریخی روستا محسوب می شود.

,

کرکه آبادی با بیان اینکه روستای بیابانک در حوزه گردشگری نیازمند ثبت آثار تاریخی ست، افزود: در این زمینه اقداماتی انجام شده و پیشگیری از فرسایش سازه های تاریخی نیازمند تسریع بیشتر در این امر می باشد.

,

دهیار روستای بیابانک در خصوص وضعیت آموزشی، بهداشتی و درمانی روستا با بیان اینکه اکثر مردم این روستا کشاورز و یا بازنشسته راه آهن هستند، گفت: نبود شغل باعث مهاجرت جوانان به شهر شده و شغل کشاورزی نیز بخاطر کمبود آب با مخاطراتی روبرو شده است.

,

وی تصریح کرد: در این روستا یک بهداری وجود دارد که هفته ای 2 روز فعال است؛ یک خانه ورزشی با امکاناتی مختصر در سال 96 افتتاح شده و مدارس این روستا نیز بخاطر کم شدن دانش آموزان بسته شده و هم اینک دانش آموزان برای آموزش به مدارس شهرستان سرخه می روند.

,

عدم دفع بهداشتی زباله در بیابانک/ تجهیز 3 خانه بومگردی در روستا و راه اندازی 5 خانه دیگر

, عدم دفع بهداشتی زباله در بیابانک/ تجهیز 3 خانه بومگردی در روستا و راه اندازی 5 خانه دیگر,

کرکه آبادی با اشاره به عدم دفع بهداشتی زباله در بیابانک، گفت: بخاطر نداشتن ماشین حمل زباله برای دور کردن زباله ها از محیط مسکونی، ناچار به دفع زباله بصورت غیر اصولی هستیم.

,

دهیار روستای بیابانک با اشاره به پتانسیل های فراوان گردشگری دراین روستای تاریخی ، گفت: هم اکنون 3 خانه بومگردی در روستا تجهیز شده است که این امر تاثیر زیادی در مهاجرت معکوس روستاییان به شهر دارد.

,

وی افزود: 5 سرای دیگر نیز در حال تکمیل است که تسریع در این امر نیازمند تسهیلات و همکاری بیشتر دستگاههای اجرایی ست.

,

پساب شرکت کربنات سدیم یک فاجعه زیست محیطی ست/ از بین رفتن چاله های آب درمانی"نمک دره" بخاطر پساب های آلوده

, پساب شرکت کربنات سدیم یک فاجعه زیست محیطی ست/ از بین رفتن چاله های آب درمانی"نمک دره" بخاطر پساب های آلوده,

محمد کرک آبادی از اعضای شورای روستای بیابانک در گفتگو با خبرنگار مرآت با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات روستای بیابانک، جاری شدن پساب شرکت کربنات سدیم می باشد، گفت: این شرکت با فاصله اندک در شمال غرب بیابانک واقع شده است و جاری شدن پساب آن از کنار روستا علاوه بر تخریب زیست محیطی و ایجاد عوامل بیماری زا،تاثیراتی برروی دامها و حیات وحش نیز داشته است.

,

کرک آبادی با اشاره به وجود منطقه ای در شمال غرب روستای بیابانک به نام "نمک دره" که جزو آبهای معدنی کشور به ثبت رسیده است، گفت: آب شور این چاله ها خاصیت درمانی داشته و مردم منطقه از قدیم الایام ازآب این چشمه برای درمان دردهایی مانند روما تیسم و ... بهره می بردند که هم اکنون پساب شرکت کربنات سدیم سبب از بین رفتن این منطقه شده است.

,

حفر چاههای غیر مجاز، کشاورزی روستا را از بین برده است/ توقف قطار گردشگری به دلایل واهی

, حفر چاههای غیر مجاز، کشاورزی روستا را از بین برده است/ توقف قطار گردشگری به دلایل واهی,

این عضو شورای روستای بیابانک با بیان اینکه کمبود آب شرب گاهی اوقات به ویژه در فصل تابستان وجود دارد، گفت: در این روستا از گذشته های دور حدود 30 رشته قنات جاری بوده که 20 رشته آن دائما تا دهه 90 دائما فعال بوده است.

,

وی افزود: هم اکنون بخاطر حفر چاههای عمیق و غیر عمیق بدون کارشناسی، قناتهای منطقه خشک شده و کشاورزی در حال نابودی است.

,

کرک آبادی با اشاره به وجود پتانسیل های فراوان در روستای بیابانک برای تبدیل شدن به حوزه گردشگری، گفت: این روستا جزو اکو موزه حاشیه کویر تایید شده ولی مطالعات آن رها شده است.

,

وی با اشاره به راه اندازی 3 قطار گردشگری در ایران، بیان کرد: اوایل سالجاری قطار گردشگری استان سمنان به روستای بیابانک آمد و مقرر شد این کار بصورت ماهانه تداوم تداشته باشد ولی به خطر کارشکنی عده ای و دلایل واهی از جمله: مهیا نبودن زیر ساختها تردد این قطار هم اکنون متوقف شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه