اخبار داغ

آغاز برداشت سیب زمینی از مزارع تربت حیدریه

آغاز برداشت سیب زمینی از مزارع تربت حیدریه
کار برداشت سیب زمینی بذری در منطقه جلگه رخ تربت حیدریه از هفته جاری آغاز و بازار کسب و کار اهالی از قبل برداشت و خرید و فروش این محصول، رونق گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار تابان تربت؛ بخشدار جلگه رخ تربت حیدریه در حاشیه برداشت این محصول در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: ارتفاع هزار و 800 منری از سطح دریا موجب شده تا منطقه دارای شرایط ویژه آب و هوایی بشود که مهمترین آن فقدان یا نامحسوس بود آفت در خاک، آب و هوای منطقه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تابان تربت,

جعفر رضوانی افزود: همین ویژگی منحصر بفرد موجب شده تا به مدد کشاورزان پرتلاش و اجرای برنامه های ترویجی جهاد کشاورزی، رخ به یکی از معدود مناطق جغرافیایی کشور تبدیل شود که در تولید محصولات کشاورزی و به خصوص سیب زمینی بذری (سیبی است که از آن سیب زمینی خوراکی تولید می شود) و نیز سیب زمینی خوراکی، جایگاه نخست کشور را به خود اختصاص بدهد.

,

وی گفت: وجود 204 حلقه چاه، 155 رشته قنات و 38 هزار هکتار سطح زیرکشت، دست به دست هم داده اند تا امروز این منطقه در زمینه تولید چغندرقند، گندم، جو، زعفران و کلزا حرف های زیادی برای گفتن حداقل در استان داشته باشد.

,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تربت حیدریه نیز گفت: هر چند کار برداشت محصول سیب زمینی شهرستان از شهریور ماه آغاز می شود، اما زمان اوج برداشت از هفته جاری آغاز شده است.

,

محمدرضا عباسپور با بیان اینکه امسال 2 هزار هکتار از اراضی شهرستان که عمده آن ها در رخ و کدکن می باشد، به کشت سیب زمینی اختصاص یافته است، افزود: پیش بینی می شود امسال تا پایان فصل برداشت (نیمه آبان) شاهد 76 هزار تن برداشت محصول باشیم.
وی در ادامه اظهار داشت: اکنون 36 درصد سطح زیرکشت سیب زمینی در کل استان، به این شهرستان اختصاص دارد و میانگین تولید امسال 38 تن در هکتار است.

,
,

عباسپور افزود: در عین حال سرمای 12 شهریور امسال نیز باعث کاهش تولید نسبت به پارسال شده است.

,

به گفته وی: در تربت حیدریه هفت رقم سیب زمینی کشت می شود که عمده ترین آن ها آگریا و فونتانا هستند و 98 درصد کشت نیز به صورت مکانیزه و آبیاری به صورت تیپ یا قطره ای صورت می گیرد و با این شیوه میزان مصرف آب بسیار کاهش یافته و به 7500 متر در هر هکتار رسیده است.

,

وی اظهار کرد: کشت سیب زمینی در جلگه رخ تربت حیدریه علاوه بر درآمدزایی برای کشاورزان، زمینه اشتغال 50 تا 60 کارگر در هر هکتار را زمان فصل برداشت محصول فراهم می کند.

,

عباسپور افزود: بیشتر محصول سیب زمینی برای مصرف به بازارهای تربت حیدریه، مشهد، استان های کشور و کارخانه های چیپس سازی حمل می شود.

,

وی همچنین اظهار داشت: اکنون در شهرستان تربت حیدریه 2 هزار خانوار به کشت سیب زمینی اشتغال دارند.
یکی از کشاورزان نمونه سیب زمینی کار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: " اگریا " و " فونتانا " 2 رقم متداول کشت سیب زمینی در این منطقه است، اما ارقام جدیدی نیز بتازگی از هلند و آلمان خریداری شده که اکنون به صورت آزمایشی و در سطح محدود به منطور آزمایش و بررسی کاشته ام.

,
,

احمدرضا شرکت افزود: عمده سیب بذری یا نسل نخست را به کشاورزان هم استانی و از جمله قوچان و چناران و دیگر استان ها نظیر اردبیل و همدان عرضه می کنم.

,

وی گفت: امسال و در فصل کاشت به دلیل قطع بی موقع و مکرر برق و نیز به واسطه آنکه کود اوره در زمان مناسب از سوی کارخانه ها تولید و در نتیجه توزیع نشد، لذا با افت تناژ مواجه شده ام، اما با این وجود با کمک کارشناسان جهاد کشاورزی توانستیم تا حدودی این کاهش تولید را جبران کنیم

,

شرکت با بیان اینکه بیشتر در زمینه تولید سیب زمینی بذری فعالیت دارم، افزود: امسال سطح زیر کشت 110 هکتار است که 70 تا 80 هکتار سیب زمینی بذری و بقیه خوراکی است.

,

بخش رخ شهرستان تربت حیدریه با جمعیت 23 هزار نفر دارای 53 روستا و 47 دهیاری است که 49 روستا از این تعداد بیش از 20 خانوار جمعیت دارند.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه