اخبار داغ

در گفت و گو با دانا عنوان شد؛

بررسی روابط روسیه و عربستان در ماجرای "جمال خاشقجی"/ بهشتی پور: تحت فشار بودن عربستان در منطقه، به نفع ایران است/ روسیه نمی تواند همسر و فرزند خاشقجی را از عربستان خارج کند

بررسی روابط روسیه و عربستان در ماجرای "جمال خاشقجی"/ بهشتی پور: تحت فشار بودن عربستان در منطقه، به نفع ایران است/ روسیه نمی تواند همسر و فرزند خاشقجی را از عربستان خارج کند
کارشناس مسائل منطقه در رابطه با پناهندگی خانواده روزنامه نگار عربستانی به سفارتخانه روسیه در عربستان گفت: بحث پناهندگی همسر و فرزند خاشقجی باید توسط رسانه های روسی تائید شود.
[

حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا در رابطه با پناهنده شدن همسر و فرزند خاشقجی به سفارتخانه روسیه در کشور عربستان اظهار داشت: رابطه کشور عربستان با کشور روسیه خوب است؛ طبق قوانین بین المللی نیز، اگر کسی به سفارتخانه کشوری پناهنده شود، کشور میزبان نمی تواند فرد پناهنده را از سفارتخانه بیرون بیاورد و یا سفارتخانه را محاصره کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی تصریح کرد: این موضوع بین روسیه و عربستان قابل حل و فصل است، چون روابط عربستان با روسیه روابط پیچیده ای نیست که نیاز به بکارگیری اهرم های فشار باشد و لزوماً باید دید که این موضوع تا چه حد صحت دارد و اینکه آیا منابع روسی این خبر را تائید کردند یا خیر.

,

 

,

کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: دو سه سال است که عربستان با روسیه روابط بسیار خوبی پیدا کرده است و بعید است به خاطر این موضوع که از نظر قوانین بین المللی اگر کسی به سفارتخانه ای پناه ببرد و چون سفارتخانه خاک کشور طرف مقابل است، نمی شود پناهندگان را خارج کرد، مگر اینکه خود دولت روسیه پناهندگان را خارج کند و یا پناهندگی را نپذیرد.

,

 

,

بهشتی پور اذعان داشت: این موضوع در سطح روابط روسیه و عربستان قابل حل و فصل است و اگر صحت داشته باشد، با رابطه دو جانبه این مسئله و موضوع را حل خواهند کرد.

,

 

,

وی به خبری مبنی بر اعزام 50 نفر نیروی روسی برای خروج همسر و فرزند خاشقجی از خاک عربستان اشاره کرد و گفت: محل تردید است که 50 نفر از روسیه به عربستان اعزام شوند، اولاً برای ورود به عربستان باید پاسپورت سیاسی داشته باشند و یا اینکه ویزا بگیرند؛ ثانیاً برای خروج هم اگر دولت عربستان راضی نباشد، اجازه ندارند که پناهنده ها را از عربستان خارج کنند و باید با هماهنگی دولت سعودی از عربستان خارج شوند.

,

 

,

کارشناس مسائل منطقه عنوان کرد: اگر دولت عربستان اجازه ندهد که همسر و پسر خاشقجی از کشور عربستان بروند 50 نفر که هیچ 500 نفر هم نمی توانند کاری کنند و اگر اجازه بدهد روسیه دیگر نیازی به اعزام نفر ندارد.

,

 

,

بهشتی پور اظهار داشت: با توجه به قوانین بین المللی برای خارج کردن شخص پناهنده در سفارتخانه ای، با اعمال زور نمی شود کار را پیش برد و در خصوص همسر و فرزند خاشقجی هم نهایت کاری که می شود کرد این است که یک توافق دوجانبه انجام شود تا برای خارج شدن از عربستان به آن ها ویزا بدهند.

,

 

,

وی در ادامه گفت: این موضوع به احتمال، خبر سازی باشد و باید به منابع خبری موثق تری مثل رسانه های روسی مراجعه کرد که آیا آن ها هم چنین اخباری رو تائید می کنند یا خیر؛ لذا ممکن است این جریان عملیات روانی علیه دولت عربستان باشد.

,

 

,

حسن بهشتی پور در پاسخ به این سوال که "رفتار ایران در این رابطه باید چگونه باشد؟" تصریح کرد: اگر جمهوری اسلامی ایران به این موضوع ورود نکند بهتر است، چون این مسئله هیچ ارتباطی به ایران ندارد.

,

 

,

وی افزود: اصل قضیه این است که عربستان که گرفتار همچین معضلی شده برای ایران خوب است ولی اینکه ایران بخواهد وارد ماجرا شود و دخالت کند به هیچ وجه به نفع ایران نیست.

,

 

,

کارشناس مسائل منطقه اذعان داشت: اگر ایران در این حادثه یک مشاهده گر تیز بین و یک مشاهده گر فعال باشد، خیلی بهتر است؛ در این موضوع با توجه به اینکه هیچ ارتباطی به جمهوری اسلامی ندارد ، ایران باید تحولات را به دقت دنبال کند و در کلیت ماجرا نیز هر چقدر عربستان سعودی در این شرایط تحت فشار بین المللی قرار بگیرد به نفع ایران است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه