اخبار داغ

بازار آشفته لوازم خانگی؛

وقتی تولیدکنندگان داخلی مشتریان را تحریم می‌کنند!/ خبری از لوازم خانگی ایرانی در بازار نیست

وقتی تولیدکنندگان داخلی مشتریان را تحریم می‌کنند!/ خبری از لوازم خانگی ایرانی در بازار نیست
در آشفته بازار لوازم خانگی، تولیدکنندگان داخلی نیز بازار را تحریم کرده‌اند و کمتر کالاهایشان را روانه مغازه‌ها می‌کنند!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج؛ این روزها اگرچه حال اقتصاد ما خوب نیست اما بازار لوازم خانگی شاید در نوعی به کما رفته باشد، قیمت‌ها به یکباره بالا کشیده و وضعیت روز به روز در این بازار نامساعدتر می‌شود. در این میان تولیدکنندگان داخلی نیز دست مشتریان را خالی می‌گذارند و خریداران جنس داخلی را سرگردان!

اگر به تازگی ازدواج کرده و به دنبال تهیه جهاز باشید روزهای سختتان شروع می‌شود به ویژه اگر بخواهید تولید ایرانی بخرید! به غیر از سرویس پلاستیک و آشپرخانه که هنوز تولیدات داخلی‌اش نایاب نشده (اگرچه نشیبت به سال قبل با افزایش دو برابری قیمت مواجه بودند) در هیچ کدام از لوازم خانگی به راحتی نمی‌توانید کالای ایرانی پیدا کنید.

برای خرید لوازم خانگی کل تیمچه لوازم خانگی در بازار سرپوشیده را زیر و رو می‌کنیم اما هرچقدر بیشتر می‌گردیم کمتر کالای داخلی به چشممان می‌خورد. برندهای رنگ به رنگ خارجی در مغازه‌ها چیده شده و برای هر وسیله برقی ساده و پیچیده انواع مارک‌ها با قیمت‌های مختلف را می‌بینید. قیمت‌هایی که راغبتان می‌کند با توجه به اوضاع بازار آ‌نها را تهیه کنید و از خیر جنس داخلی بگذرید!

سعی می‌کنم بیشتر جست‌وجو کنم تا در سال حمایت از کالای ایرانی جنس خارجی برای جهیزیه به خانه نبرم پس به سراغ یکی از نمایندگی‌های لوازم برقی ایرانی در خیابان دارایی می‌روم. نیم نگاهی به قیمت‌ها نشان می‌دهد که باید برای خرید این اجناس قیمتی مشابه با مارک‌های تقریبا معروف خارجی بدهم و از این مساله گلایه می‌کنم.

فروشنده که مردی نسبتا جوان است با گلایه از اوضاع توضیح می‌دهد: " این وضعیت برای ما هم خوب نیست چون مشتری قیمت‌ها را که می‌بیند از خرید منصرف می‌شود اما چاره چیست اجناس را به همین قیمت بالا به ما می‌دهند، حتی این روزها مجبور شدیم از حداقل سودمان نیز کم کنیم تا مشتری از خرید پشیمان نشود.

وی می‌افزاید: "اجناس جدیدی هم به مغازه نرسیده و هر زمانی که پیگیر می‌شویم جواب درستی به ما نمی‌دهند اگرچه وضعیت لوازم برقی آشپزخانه نسبت به یخچال، ماشین لباسشویی و ظرفشویی بهتر است اما باز هم مشکل وجود دارد و کارخانه‌های داخلی هم ما را تحریم کرده‌اند!"

این فروشنده لوازم خانگی اذعان می‌کند: "تا سال قبل غذاسازی که می‌توانستیم سیصد هزار تومان بفروشیم نزدیک به یک سال است که بالای ششصد هزار تومان می‌فروشیم و مردمی که توان خرید ندارند منصرف می‌شوند اگرچه در همین ششصد هزار تومان ما سودمان را به حداقل می‌رسانیم تا جنس را بفروشیم اما دیگر کسی توان خرید ندارد."



وی تصریح می‌کند:" کسانی همه مجبور به خرید هستند به دنبال خرید اقساطی‌اند و کمتر کسی پول نقد پرداخت می‌کند، اگر همین تک و توک مشتری‌ها هم نبودند باید مغازه را می‌بستیم و در خانه می‌نشستیم."

فروشنده جوان با اشاره به کارخانه‌های تولید لوازم خانگی ادامه می‌دهد: "دولت برای این کارخانه‌ها باید ارز دولتی بدهد تا بهانه‌ای برای کمبود مواد اولیه و گران شدن دلار نداشته‌ باشند، هر موقع به نمایندگی تهران زنگ می‌زنم می‌گویند فعلا فروش نمی‌صرفد و صبر کنید! مشتری هم فکر می‌کند به عمد کالاها را نگه داشته‌ایم در حالیکه ما هم از همه جا بی‌خبریم."

از نمایندگی خارج شده و به سراغ دیگر مغازه‌ها می‌روم که حال و روز بهتری ندارند، یا لوازم خانگی داخلی وجود ندارد و یا هم اگر وجود دارد قیمت سرسام آوری دارند. در این میان چند خرید انجام می‌دهم که به ناچار تلفیقی از لوازم ایرانی و آلمانی است. حال من مانده‌ام و راه سختِ پیش ِ رو. منِ مدعی حمایت از کالای ایرانی، گرانی تولیدات داخلی را به جان بخرم یا به دنبال مارک‌ها خارجی با قیمت مناسب‌تر بروم؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

فرناز پورعباس

 
انتهای پیام/

,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه