اخبار داغ

محمدتقی فهیم، منتقد سینما؛

فیلم‌هایی که تاکنون به عنوان نماینده ایران در جشنواره های جهانی شرکت کرده اند با مضامین انقلاب اسلامی همخوان نبوده‌اند/ سینمای ما برای بیان دستاوردهای انقلاب به جهان چه کرده است؟

فیلم‌هایی که تاکنون به عنوان نماینده ایران در جشنواره های جهانی شرکت کرده اند با مضامین انقلاب اسلامی همخوان نبوده‌اند/ سینمای ما برای بیان دستاوردهای انقلاب به جهان چه کرده است؟
منتقد سینمای کشورمان گفت: تمام فیلم هایی که به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در جشنواره های جهانی شرکت کرده اند هیچ کدام با مضمون انقلاب و دفاع مقدس نبوده است و این جای تاسف دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدتقی فهیم، منتقد سینما با بیان اینکه که سینمای جمهوری اسلامی، افتخار آفرین است اظهار داشت: در طول این چهل سال، سینما توانسته است به دستاوردهای خوبی برسد اما ضعف هایی هم وجود داشته است که باید موردتوجه قرار گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: جمهوری اسلامی به مفهوم یک نظام دیپلماتیک توانسته است دستاوردهایی در حوزه سینما به دست بیاورد مانند کسب جوایز اسکار، کن، برلین و ... اما به لحاظ مفاهیم و مضامین حاکم بر این فیلم ها سوالات جدی وجود دارد.

,

این منتقد سینما با نقدی بر فیلم هایی که راهی جشنواره های جهانی می‌شوند گفت: تمام فیلم هایی که به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در جشنواره های جهانی شرکت کرده اند هیچ کدام با مضمون انقلاب و دفاع مقدس نبوده است و این جای تاسف دارد.

,

فهیم ادامه داد: امروز شرایط ساخت فیلم هایی با موضوع انقلاب چه از لحاظ کمی چه از لحاظ کیفی دچار نوسان بوده و به نوعی در حق انقلاب و دفاع مقدس در سینما اجحاف شده است.

,

فهیم تصریح کرد: زمانی می توانیم از سینمای انقلاب دفاع کنیم که در عرصه جهانی بتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم؛ سینما می‌تواند صدای مردم ایران به دنیا باشد اما متاسفانه اکنون سینمای ایران حتی در دستگاه دیپلماسی هم جایی ندارد.

,

وی ادامه داد: سینمای امروز ما فیلمی ندارد که بتواند دستاوردهای انقلاب اسلامی یا موضوعات مرتبط با عدالت اجتماعی را به جهان مخابره کند.

,

این منتقد سینما در پاسخ به این سوال که چگونه رویکرد سینمای ما می تواند تبدیل به یک مکتب شود؟ گفت: مکتب بدون برنامه ریزی ایجاد نمی شود، مکتب سینمای انقلاب در درجه اول باید در حوزه نظری تشکیل شود و بعد به یک بعد تئوریک برسد تا بشود به یک جمع بندی نهایی رسید و سینما تبدیل به یک مکتب شود.

,

وی تاکید کرد: در سینمای آمریکا و اروپا روشنفکرهایی بودند که برای ساخت فیلم اول در حوزه نظری بحث می‌کردند و در صورتی که به یک توافق نهایی می‌رسیدند شروع به ساخت فیلم می‌کردند که نتیجه‌ آن امروز، سینمای مکتبی آمریکا و اروپا شده است.

,

فهیم درپایان گفت: سینمای شوروی با مکتب آیزن اشتایر توانست مکتبی با تفکر، تئوری و نظریه های سوسیالیستی و کمونیستی ایجاد کند که حتی در آن زمان توانست حمایت های لنین را هم به خود کسب کند.

,

 

,

منبع:فرهنگ سدید

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه