اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

7 پلان از هجمه فیک نیوزها به اعتبار و وجهه مردم، چهره های سیاسی و هنرمندان/ از حکم زندان برای بازیگر پرحاشیه تا فرار قالیباف به آلمان!

7 پلان از هجمه فیک نیوزها به اعتبار و وجهه مردم، چهره های سیاسی و هنرمندان/ از حکم زندان برای بازیگر پرحاشیه تا فرار قالیباف به آلمان!
در هفته گذشته پخش اخبار فیک و جعلی هم گستردگی خاصی داشته و هم مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفت.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «فیک نیوزها» یا «اخبار جعلی» معضلی در حوزه اطلاع رسانی است که با وجود رشد شبکه‌های غیر رسمی و شبکه های اجتماعی گسترش پیدا کرده است. فیک نیوز عبارتی بود که «دانلد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در توئیتر خود برای رسانه‎های منتقد بکار ‌می‌برد. این اصطلاح در سال 96 به عنوان عبارت سال برگزیده شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

با گسترش استفاده از این لفظ متاسفانه شاهد رشد آن هم بوده ایم. اخبار فیک و جعلی دارای ویژگی هایی هستند که متاسفانه باعث می شوند این جعلیات بیشتر از اخبار واقعی مورد توجه مخاطبان قرار می گیرند.

,

این جعلیات با ارزشهای خبری که برای مخاطبان دارند و یا اینکه با نیازهای روزمره آنها ارتباط دارند بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار می گیرد. جالب اینجاست که در فضای مجازی خصوصا شبکه های اجتماعی و پیام رسانان این موارد بیشتر جای رشد یافته اند و جالب اینجاست که بعضا رسانه های رسمی نیز فریب این اخبار را می خورند و خودشان به بازانتشار آن می پردازد. به هر جهت این نوع جعلیات اخبار واقعی و اعتبار رسانه ها را نیز تهدید می کند. اخیرا در هفته گذشته چند خبر جعلی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی منتشر شد که در ادامه به این موارد می پردازیم که از جهت سطوحی که این جعلیات درست شده و سطح گسترده ای که انتشار یافته اند جالب توجه هستند.

,

شایعه پراکنی درباره علت فوت دختربچه سنندجی

, شایعه پراکنی درباره علت فوت دختربچه سنندجی, شایعه پراکنی درباره علت فوت دختربچه سنندجی,

چندی پیش خبر ناگواری درباره فوت دختر بچه سنندجی به علت ریزش دیوار فرسوده در رسانه ها منتشر شد.

,

«رشید قربانی:، مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان گفت: «"دنیا ویسی" دانش‌آموز پایه اول دبستان روستای گرماش شهرستان سنندج، بر اثر ریزش دیوار حیاط مدرسه جان خود را از دست داد.»

,

اما با وجود این خبر بعد از مدتی خبرنگار روزنامه اصلاح طلب قانون در توئیتر خود خبر جعلی منتشر کرد که افکارعمومی را جریحه دار کرد.

,

بر اساس این ادعا، دانش آموز یاد شده مورد تجاوز قرار گرفته، سپس با اصابت یک میله به سرش به قتل رسیده و در انتها دیوار مدرسه بر سرش آوار شده است. آواری برای پوشاندن جنایتی سیاه که قربانی اش، دخترکی خردسال بوده که روزهای ابتدایی مدرسه را تجربه می‌کرد و در آغاز راهی جدید قرار داشت.

, بر اساس این ادعا، دانش آموز یاد شده مورد تجاوز قرار گرفته، سپس با اصابت یک میله به سرش به قتل رسیده و در انتها دیوار مدرسه بر سرش آوار شده است. آواری برای پوشاندن جنایتی سیاه که قربانی اش، دخترکی خردسال بوده که روزهای ابتدایی مدرسه را تجربه می‌کرد و در آغاز راهی جدید قرار داشت., .,

, ,

 

,

ماجرایی به غایت تلخ و آزار دهنده که در ساعات  اولیه پخش خبر به شدت مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و به سرعت تکثیر شد. رسانه ها به پیگیری این موضوع پرداختند و بعد از مدتی جعلی بودن آن آشکار شد.

, .,
خبرنگار روزنامه قانون پس از انتشار خبر تجاوز به دنیا ویسی در توئیتر با حذف خبر ضمن عذرخواهی از خانواده ویسی مدعی شد علت این اشتباه "شتاب زدگی " بود. این در حالی است که در خبر اولیه مدعی شده بود با یکی از دکترهای پزشکی قانونی مصاحبه کرده و مدارک این واقعه موجود است.
, خبرنگار روزنامه قانون پس از انتشار خبر تجاوز به دنیا ویسی در توئیتر با حذف خبر ضمن عذرخواهی از خانواده ویسی مدعی شد علت این اشتباه "شتاب زدگی " بود. این در حالی است که در خبر اولیه مدعی شده بود با یکی از دکترهای پزشکی قانونی مصاحبه کرده و مدارک این واقعه موجود است., خبرنگار روزنامه قانون پس از انتشار خبر تجاوز به دنیا ویسی در توئیتر با حذف خبر ضمن عذرخواهی از خانواده ویسی مدعی شد علت این اشتباه "شتاب زدگی " بود. این در حالی است که در خبر اولیه مدعی شده بود با یکی از دکترهای پزشکی قانونی مصاحبه کرده و مدارک این واقعه موجود است.,
 
,
, ,
 
,
«مهناز افشار» سلبریتی سینمای ایران نیز به دنبال همین دروغ پراکنی به بازانتشار آن در توئیتر خود پرداخت که بعد ازتکذیب آن بسیار مورد انتقاد از سوی کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفت.  
,
 
,
تجاوز، دختر بچه بودن، مسائل قومی و ... این خبر کذب را به شدت مورد توجه قرار داد.
,

تکذیب صدور حکم 6 سال زندان برای بازیگر پر حاشیه

, تکذیب صدور حکم 6 سال زندان برای بازیگر پر حاشیه, تکذیب صدور حکم 6 سال زندان برای بازیگر پر حاشیه,

رئیس دادگستری استان تهران در خصوص شایعه فضای مجازی مبنی بر صدور حکم زندان برای محسن افشانی بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص جمع آوری کمک برای نیازمندان توضیحاتی ارائه کرد.

,

غلامحسین اسماعیلی رئیس دادگستری استان تهرا در رابطه با صدور حکم 6 سال حبس برای محسن افشانی جهت جمع آوری کمک نقدی برای کمک به «حلما» گفت: «این گونه اخبار مختص فضای مجازی است.»

, غلامحسین اسماعیلی رئیس دادگستری استان تهرا در رابطه با صدور حکم 6 سال حبس برای محسن افشانی جهت جمع آوری کمک نقدی برای کمک به «حلما» گفت: «این گونه اخبار مختص فضای مجازی است.», غلامحسین اسماعیلی رئیس دادگستری استان تهرا در رابطه با صدور حکم 6 سال حبس برای محسن افشانی جهت جمع آوری کمک نقدی برای کمک به «حلما» گفت: «این گونه اخبار مختص فضای مجازی است.»,

, ,

وی افزود: «اگر حکمی برای شخصی صادر شود از طریق دستگاه قضایی اطلاع رسانی می شود.»

,

گفتنی است؛ در فضای مجازی اخباری مبنی بر صدور حکم شش سال حبس و عودت پول کمک های مردمی برای محسن افشانی به اتهام کلاهبردای در پرونده جمع آوری کمک برای دختر بچه ای به نام «حلما» منتشر شده بود که رئیس دادگستری استان تهران آن را تکذیب کرد.

,

تکذیب چند باره یک خبر دروغ درباره مشایخی

, تکذیب چند باره یک خبر دروغ درباره مشایخی, , تکذیب چند باره یک خبر دروغ درباره مشایخی,

فرزند جمشید مشایخی برای چندمین بار خبر دروغ درگذشت جمشید مشایخی را تکذیب کرد.

,

«سام مشایخی» فرزند جمشید مشایخی در واکنش به انتشار چندباره خبر درگذشت جمشید مشایخی در فضای مجازی و کانالهای تلگرامی گفت: متاسفانه عده‌ای در رفتاری کاملاً غیر اخلاقی هر ازگاهی اقدام به انتشار خلاف واقع درباره جمشید مشایخی می‌کنند.

, متاسفانه عده‌ای در رفتاری کاملاً غیر اخلاقی هر ازگاهی اقدام به انتشار خلاف واقع درباره جمشید مشایخی می‌کنند.,

وی ادامه داد: متاسفانه این خبرهای دروغ اقوام و آشنایان ما را که در خارج از کشور حضور دارند و همچنین هموطنان و علاقمندان جمشید مشایخی را در ایران ناراحت و دلگیر می‌کند.

, متاسفانه این خبرهای دروغ اقوام و آشنایان ما را که در خارج از کشور حضور دارند و همچنین هموطنان و علاقمندان جمشید مشایخی را در ایران ناراحت و دلگیر می‌کند., متاسفانه این خبرهای دروغ اقوام و آشنایان ما را که در خارج از کشور حضور دارند و همچنین هموطنان و علاقمندان جمشید مشایخی را در ایران ناراحت و دلگیر می‌کند.,

خبر جعلی فوت بازیگران مختلف در فضای مجازی به یکی از فیک نیوزهای روتین و رویه جعل خبر تبدیل شده است.

,

شایعه ای درباره سریال فاخر مختارنامه

, شایعه ای درباره سریال فاخر مختارنامه, شایعه ای درباره سریال فاخر مختارنامه,

مختارنامه سریالی است که هرسال در ماه محرم از رسانه ملی پخش می شود. این سریال با وجود بازپخش بینندگان خاص خود را دارد. البته با این موضوع حتی «مهران مدیری» در برنامه خود شوخی کرده بود.

,

اخیرا رسانه‌های مختلف از قول کارگردان سریال «مختارنامه»‌ با انتقاد از پخش چندین و چند باره این سریال از تلویزیون به ماهنامه سینما و ادبیات نوشتند: «حالا یک «مختار» با بضاعت ناچیز ما ساخته شده، رسش را کشیده‌اند. آنقدر پخشش کرده‌اند که امسال داد من درآمد و گفتم کافی است دیگر. واقعا رویتان می‌شود که باز هم پخش کنید؟

, «حالا یک «مختار» با بضاعت ناچیز ما ساخته شده، رسش را کشیده‌اند. آنقدر پخشش کرده‌اند که امسال داد من درآمد و گفتم کافی است دیگر. واقعا رویتان می‌شود که باز هم پخش کنید؟,

, ,

اما به دنبال این موضوع داود میرباقری اظهارات منتسب به خود را از اساس کذب دانست.

, اما به دنبال این موضوع داود میرباقری اظهارات منتسب به خود را از اساس کذب دانست., اما به دنبال این موضوع داود میرباقری اظهارات منتسب به خود را از اساس کذب دانست.,

تکذیب کناره گیری ایت الله جنتی از دبیری شورای نگهبان

, تکذیب کناره گیری ایت الله جنتی از دبیری شورای نگهبان, , تکذیب کناره گیری ایت الله جنتی از دبیری شورای نگهبان,

باز هم آیت الله جنتی در کانون اخبار ایران قرار گرفت. انتشار شایعه‌ای درباره کناره گیری وی از دبیری شورای نگهبان با واکنش سخنگوی شورای نگهبان روبه رو شد و عباسعلی کدخدایی این شایعه را قویا تکذیب کرد.

,

در این خبر جانشین «آیت الله جنتی»، «محمد حسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران» معرفی شده بود.

, در این خبر جانشین «آیت الله جنتی»، «محمد حسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران» معرفی شده بود., .,

پس از انتشار این خبر عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در توئیتی به آن واکنش نشان داد. او نوشت: «دبیر شورای نگهبان هر سال از بین اعضا انتخاب می‌شود. انتخابات هیات رئیسه نیز در ۲۶ تیر ماه برگزار می‌گردد. بنا بر این؟!»

,

کدخدایی در گفتگو با خبرگزاری فارسی نیز به صورت رسمی خبر منتشر شده را تکذیب نمود. کدخدایی گفت: «هیچ بحثی درباره تغییرات در شورای نگهبان بخصوص درباره تغییر دبیر شورا یعنی آیت‌الله جنتی مطرح نیست و خبر‌های اینچنینی غلط است، زیرا دبیر شورا از بین اعضای شورا و با رای‌گیری انتخاب می‌شود و در چنین صورتی اصلا ورود دبیر از بیرون شورا امکان پذیر نیست.»

, «هیچ بحثی درباره تغییرات در شورای نگهبان بخصوص درباره تغییر دبیر شورا یعنی آیت‌الله جنتی مطرح نیست و خبر‌های اینچنینی غلط است، زیرا دبیر شورا از بین اعضای شورا و با رای‌گیری انتخاب می‌شود و در چنین صورتی اصلا ورود دبیر از بیرون شورا امکان پذیر نیست.», «هیچ بحثی درباره تغییرات در شورای نگهبان بخصوص درباره تغییر دبیر شورا یعنی آیت‌الله جنتی مطرح نیست و خبر‌های اینچنینی غلط است، زیرا دبیر شورا از بین اعضای شورا و با رای‌گیری انتخاب می‌شود و در چنین صورتی اصلا ورود دبیر از بیرون شورا امکان پذیر نیست.», .,

ماجرای سفر قالیباف به آلمان

, ماجرای سفر قالیباف به آلمان , ماجرای سفر قالیباف به آلمان ,

رسانه‌هایی که پیش از این شایعه سفر قالیباف به لندن و ملبورن را مطرح کرده بودند، اکنون مدعی فرار شهردار اسبق تهران به هامبورگ شدند.

,

از اواخر هفته گذشته دوباره کانال‌های ضدانقلاب شایعه دستور بازداشت محمدباقر قالیباف، شهردار اسبق تهران را مطرح کردند. شایعه‌کنندگان مدعی شدند که دستور بازداشت قالیباف روز چهارشنبه ۱۸ مهرماه صادر شده و وی قبل از بازداشت به هامبورگ آلمان فرار کرده است. عده ای دیگر هم شایعه کردند وی به استرالیا رفته است.

, از اواخر هفته گذشته دوباره کانال‌های ضدانقلاب شایعه دستور بازداشت محمدباقر قالیباف، شهردار اسبق تهران را مطرح کردند. شایعه‌کنندگان مدعی شدند که دستور بازداشت قالیباف روز چهارشنبه ۱۸ مهرماه صادر شده و وی قبل از بازداشت به هامبورگ آلمان فرار کرده است. عده ای دیگر هم شایعه کردند وی به استرالیا رفته است., از اواخر هفته گذشته دوباره کانال‌های ضدانقلاب شایعه دستور بازداشت محمدباقر قالیباف، شهردار اسبق تهران را مطرح کردند. شایعه‌کنندگان مدعی شدند که دستور بازداشت قالیباف روز چهارشنبه ۱۸ مهرماه صادر شده و وی قبل از بازداشت به هامبورگ آلمان فرار کرده است. عده ای دیگر هم شایعه کردند وی به استرالیا رفته است.,

, ,

چند هفته پیش و در زمان تولد محمدباقر قالیباف هم شایعه رفتن وی به لندن مطرح شده بود.خانواده اسبق شهردار تهران هم از این شایعات در امان نبودند.

, .,

, ,

 

,

تکذیب نقل قول مربوط به آیت الله مکارم

, تکذیب نقل قول مربوط به آیت الله مکارم, , تکذیب نقل قول مربوط به آیت الله مکارم,

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفت وگو با یکی از رسانه ها با اشاره به نظرخواهی آیت‌الله مکارم شیرازی از رهبر انقلاب پیرامون لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم اظهار داشت: «حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در دیداری که در مشهد با رهبر انقلاب داشتند نظر خودشان را در این موارد مطرح می‌کنند و از حضرت آقا سوال می‌کنند که نظر خود شما چیست؟ مقام معظم رهبری در جواب می‌فرمایند «من اینها را دیدم خودم به جمع‌بندی نرسیدم و چون خودم به جمع‌بندی نرسیدم نظر خاصی ندارم».

,

اما دفتر آیت الله ناصر مکارم شیرازی، شنبه شب نقل قول منتسب به این مرجع تقلید در مورد لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم را تکذیب کرد.

,

در اطلاعیه دفتر این مرجع تقلید آمده بود: «صبح امروز نقل قولی از حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی پیرامون نظر رهبر معظم انقلاب در مورد لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم از سوی برخی خبرگزاری ها منتشر گردید. به اطلاع عموم مخاطبین می رساند معظم له از چنین نقل قولی اظهار بی اطلاعی نمود.»

, «صبح امروز نقل قولی از حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی پیرامون نظر رهبر معظم انقلاب در مورد لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم از سوی برخی خبرگزاری ها منتشر گردید. به اطلاع عموم مخاطبین می رساند معظم له از چنین نقل قولی اظهار بی اطلاعی نمود.»]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه