اخبار داغ

دردسرهای بسته های شبانه

دردسرهای بسته های شبانه
وزیر ارتباطات تصمیم درستش را درباره بسته های شبانه اجرا کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ معاون وزیر ارتباطات در نشست خبری اخیرش گفته است: «بسته های شبانه یک نوع هدیه محسوب می شود اما شاید از نظر رفتاری و فرهنگی مناسب محدوده سنی نوجوانان و جوانان نباشد. البته همچنان این طرح وجود دارد ولی به تدریج از بین خواهد رفت. با این حال، مطمئن باشید اگر این طرح ها را حذف کنیم، یک عده همچنان ناراضی خواهند بود و این اقدام را اشتباه خواهند خواند.» (منبع: عصر ایران). این سخن بار دیگر بحث مزایا و معایب اینترنت را پیش می کشد. در ادامه مطلب نگاهی می کنیم به اینترنت تلفن همراه از منظر فرهنگی و این که آیا حذف بسته های شبانه اینترنت به خاطر مسائل فرهنگی، کار درستی است یا خیر.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
  پیوست فرهنگی که در حوزه فناوری نداریم
,
 
,
سال هاست که در اقصا نقاط جهان هر پروژه ای که تعریف می شود، غیر از توضیحات اصلی و فنی، پیوست های فرهنگی و محیط زیستی هم دارد. حال این پروژه می خواهد ساخت یک خیابان یا بوستان باشد یا راه اندازی شبکه تلفن همراه، اینترنت یا اپ های اینترنتی. در ایران، این پیوست نویسی برای پروژه های بزرگ عمرانی آغاز شده اما هنوز در حوزه فناوری وارد نشده است.
,
 
,
  اختلال در چرخه خواب و بیداری
,
 
,
با این حال، هر تغییری در ارائه خدمات می تواند به یک تغییر پایدار در سبک زندگی مردم منجر شود مانند همین بسته های شبانه اینترنت که سال هاست در کشور ما فروخته می شوند و شرکت های اینترنتی برای مدیریت ترافیک، ترافیک شبانه را رایگان یا نیم بها ارائه می کنند. این عمل در اولین گام باعث اختلال در چرخه خواب و بیداری افراد می شود. به خصوص نوجوانان و جوانانی که بیشترین استفاده را از حجم دانلود اینترنت دارند. شب بیداری به طور طبیعی برای نوجوان جذاب است، حال وجود یک مشوق مانند اینترنت رایگان هم آن را تشدید کرده و باعث اختلال در یادگیری او نیز شده، زیرا ساعت کار مدارس تغییر نکرده است.
,
 
,
  کاهش امکان نظارت بر نوجوانان
,
 
,
موضوع دیگر، کاهش قابلیت نظارت بر استفاده نوجوانان از اینترنت است. درست است که در شبکه جهانی اینترنت، اطلاعات ارزشمندی وجود دارد و استفاده صحیح از آن بسیار مفید است اما باید بر استفاده نوجوانان نظارت وجود داشته باشد تا آن ها گرفتار جنبه های منفی آن نشوند. معمولا هنگامی که صحبت از جنبه منفی اینترنت می شود، ذهن بیشتر افراد سراغ سایت های هرزه نگاری و تصاویر مستهجن می رود و برخی استدلال می کنند که امروزه دیگر اینترنت تنها راه دسترسی به تصاویر هرزه نگاری نیست پس دلیلی برای نظارت بر استفاده نوجوان وجود ندارد اما جنبه منفی اینترنت صرفا این گونه محتوا نیست. سایت های شرط بندی هم اکنون به شدت فراگیر شده اند که باعث اعتیاد به قمار در افراد می شود. از سوی دیگر، بازی های آنلاین که معمولا به شدت جذاب هستند، قابلیت ایجاد اعتیاد را دارند. تعداد نوجوانانی که به بازی های آنلاین اعتیاد دارند و دیگر وقتی برای فعالیت های اجتماعی تحصیلی ندارند، کم نیست.
,
 
,
  آسیب های افزایش بی رویه از اینترنت
,
 
,
دریافت اطلاعات غلط هم از آسیب های اینترنتی برای نوجوانان است. آن ها هنوز به مرحله ای نرسیده اند که توان تفکر منطقی کامل و به دور از هیجان را داشته باشند. همه آن چیزی که در سایت های اینترنتی نوشته شده است، صحیح نیست. همین الان می توانید کلی مطلب درباره مزایای استفاده از ماری جوانا در اینترنت پیدا کنید! اما مصرف این ماده در دوره نوجوانی آسیب پایدار مغزی را سبب خواهد شد. همچنین افزایش بی رویه استفاده از اینترنت هم یکی از ضررهای استفاده از بسته های شبانه رایگان است که قطعا برای سلامت نوجوانان مضر است و باعث کاهش فعالیت های فیزیکی آن ها می شود. با این توضیحات واضح به نظر می رسد که وزارت ارتباطات باید هرچه زودتر این تصمیم درست خود را اجرایی کند. در آخر باید مقوله توجه به جنبه های فرهنگی محصولات را به فال نیک گرفت و امیدوار بود که حداقل سازمان های دولتی به سمت پیوست نویسی فرهنگی، اجتماعی و محیط زیستی بروند و پدیده های مدرن را از تمام زوایا ببینند که در آینده، آسیب های اجتماعی کمتری، جامعه را تهدید کند.
,
 
,
منبع:خراسان
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه