اخبار داغ

لزوم تسهیل شرایط برای تردد زائران اربعین در مهران

لزوم تسهیل شرایط برای تردد زائران اربعین در مهران
از آنجایی که هیچ موکبی در شهرهای مهران و ایلام در اربعین امسال دایر نخواهد شد لذا این مسئله مشکلاتی را برای زائران به وجود آورده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از دانا، پیام ابدی حسین ابن علی (ع) آنچنان نافذ و موثر بوده که هر ساله انسانهایی در، بزرگ‌ترین پیاده‌روی و گردهمایی دنیا، یعنی پیاده روی اربعین شرکت می کنند؛ این افراد علاوه بر زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین اهداف دیگری را نیز دنبال می کنند که می توان به نشر مبانی اعتقادی و اصیل تشیع با هدف گسترش فرهنگ شیعی و مبارزه با انحرافات، صدور دقیق و کارشناسی شده آرمان‌های انقلاب و تقویت جبهه مقاومت در جهان اسلام، شبکه سازی بین مسلمانان، اشاره کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

تحقق این اهداف منجر نخواهد شد مگر این که درکنار شرکت کنندگان، خدمات دهی مناسبی صورت گیرد. لازمه خدمت دهی مناسب وجود موکب برای پذیرایی از زوار اربعین حسینی است.

,

شنیده های موثق حاکی از آن است که مصوبه استانداری ایلام به این صورت بوده که در شهر مهران از پارکینگ اربعین تا پل زائر و از پل زائر تا ایست و بازرسی مهران هیچگونه خدماتی به زوار ارائه نشود ! به این نحو پس از پل زائر تا ایست و بازرسی در فاصله ای کوتاه بنا است که موکب ها برپا شوند و زوار امام حسین(ع) پذیرایی شوند که عملا هیچ جای مناسبی برای خدمت رسانی نیست.

,

عدم وجود آب و برق ، نبود شانه خاکی و فضای مناسب برای موکب ها مشکل ساز است. هر فرد برای عبور از پل زائر نیازمند ارائه ویزا است، این موضوع در حالی است که اکثر خادمین پیاده روی اربعین ویزا ندارند و نمی توانند در سوی دیگر پل زائر به زوار خدمت رسانی کنند ! چندی پیش «نوذری»معاون سیاسی استانداری ایلام در این مورد گفت: هیچ موکبی در شهرهای مهران و ایلام در اربعین امسال دایر نخواهد شد. تلاش داریم با حضور زائران در استان، فواید اقتصادی لازم را نیز برای بازاریان استان در پی داشته باشد. می توان با استفاده از ظرفیت های موجود در مسیر ایلام به مهران برای ایجاد موکب هایی در قالب مجتمع استفاده کرد تا بلکه در دراز مدت چشم اندازهای اقتصادی را در پی داشته باشد.

,

مشکلات حال حاضر زائران در شهر مهران

, مشکلات حال حاضر زائران در شهر مهران,

حمزه صفربیگی از فعالان فرهنگی در خصوص عدم خدمت رسانی بین ادارات و استانداری استان یک توجیه وجود دارد، اینکه می گویند با جمع آوری موکب ها چرخ اقتصادی مهران خواهد چرخید و اقتصاد اربعین جان می گیرد، اما آنقدر نبود موکب ها به مهران ضربه می زند وجود آنان ضرر نمی رساند، چرا که موکب ها تمامی مواد خود را از مهران خریداری می کنند و به علت ازدحان و مخاطرات مسیر موجود در راه برای آنان به صرفه نیست که از شهر ایلام خریدهای خود را صورت دهند.

,

وی افزود: یک موکب در طول خدمت رسانی چیزی در حدود 900 میلیون تومان از مهران خرید می کند و همین خرید موکب ها است که منجر به جان گرفتن اقتصاد اربعین می شود.

,

صفربیگی عنوان کرد: حداکثر مهران دارای 30 فروشگاه خرید، 5 رستوران و تعداد کمی مسافر خانه است؛ آیا می شود گفت چنین جمعیت عظیمی را میتوان با این تعداد کم اقناع کرد?! مهران با توجه به زیر ساخت های ضعیف نمی تواند به تنهایی پاسخگوی فوج عظیم زوار اربعین حسینی باشد به نحوی که هر ساله در کنار موکبها زوار امام حسین (ع) باز هم به مشقت می افتند، اما اگر موکبها نباشند اصل راهپیمایی اربعین با مشکلات عدیده ای مواجه می شود.

,

وی تشریح کرد: نبود ایستگاه ها از لحاظ امنیتی نیز مشکل ساز است، عدم وجود موکبها منجر به تجمع زوار در مقابل رستوران ها و مسافرخانه ها می شود که این امر از لحاظ امنیتی غیر قابل کنترل خواهد بود.

,

وی اذعان کرد: تصمیم منطقی این است که امسال به تعداد موکبها افزوده و نه کاسته شود؛ یکی از راه های دیگر راه اندازی چرخ اقتصادی مهران احداث پارکینگ مردمی برای اهالی مهران است که از سالهای گذشته این امکان برای آنان وجود نداشته به نحوی که پارکینگ بزرگ اربعین در احاطه افرادی خاص و بخش خصوصی بوده و پارکینگ انتظامی نیز در دست بخش دولتی که اتفاقا هر دو پارکینگ فاقد هرگونه امکانات ایمنی و امنیتی است؛ گزارشات موثق حاکی از آن است که سال گذشته در پارکینگ های مذکور تعداد زیادی از ماشین ها به سرقت رفته و دچار مشکل شده اند.

,

صفربیگی ادامه داد: اگر همین پارکینگ ها در اختیار مردم مهران قرار بگیرد خون تازه ای در جان اقتصاد شهرستان مهران تزریق خواهد شد و به نحو احسن از اموال مردم پاسداری و حفاظت می شود.

,

تصمیم استانداری ایلام مبنی بر عدم برپایی موکبهای مردمی در مهران با رویه دولت نیز در تضاد کامل است چرا که اخیرا «حیدری» مدیرکل امور مرزی وزارت کشور و دبیر ستاد اربعین اخیرا گفته است: رویکرد ستاد مرکزی اربعین کاهش نقش حاکمیت به جز در موارد امنیتی و انتظامی و سپردن امور برگزاری مراسم اربعین به مردم است.

,

لزوم تسهیل شرایط برای زائران اربعین

, لزوم تسهیل شرایط برای زائران اربعین,

در این خصوص محمد حسن قدیری ابیانه نیز گفت: ظاهرا قرار است در سطح شهر مهران موکبی دایر نشود در این صورت لازم است تمهیدات لازم برای استقبال از زائران اندیشیده شده و موکب ها در مسیرهایی که اعلام شده با قدرت کار خدمت رسانی به زائران را انجام دهد.

,
وی اظهار کرد: دولت بایستی شرایط را برای زیارت زائران اربعین تسهیل کند،متاسفانه روند کنونی دولت در مبحث اربعین رضایت بخش نبود و انتقادات زیادی به آن وارد است.
,

ابیانه افزود: با توجه به شرایط اقتصادی انتظار می رفت دولت تسهیلات بیشتری برای زائران در نظر می گرفت.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه