اخبار داغ

صریح و صمیمی با مدیرکل ارشاد استان سمنان؛

ایستادگی بر سر مبانی، هزینه دارد!/ با حکم وزارت اطلاعات به مدیران حراست تدریس می‌کردم/ فقط در واتس‌آپ حضور دارم

ایستادگی بر سر مبانی، هزینه دارد!/ با حکم وزارت اطلاعات به مدیران حراست تدریس می‌کردم/ فقط در واتس‌آپ حضور دارم
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با اشاره به اختلافات گذشته خود با یکی از مسئولان استان گلستان می‌گوید: ایستادن روی برخی از مبانی هزینه دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، چندی قبل حجت‌الاسلام علی‌اصغر فضیلت با حضور در دفتر شبکه اطلاع‌رسانی مرآت با خبرنگاران این مجموعه به گفتگو نشست. از آن‌جا که بخش نخست سخنان مدیرکل ارشاد با الزامات مترتب بر فعالیت رسانه‌ای مرتبط بود، این بخش را به طور مجزا منتشر کردیم. بخش دوم گفتگو شامل پرسش‌ و پاسخ‌های صریح و صمیمی با حجت‌الاسلام فضیلت است. موضوعات مهمی در این گفتگو مطرح شده است. مرآت شما را به مطالعه گفتگو با مدیرکل ارشاد دعوت می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

مرآت- شما الزامات مترتب بر کار رسانه‌ای را به درستی برشمردید و من می‌دانم که اهالی رسانه به این موضوعات توجه خواهند کرد اما پرسش من این است که شما برای رسانه‌ها چه خواهید کرد؟

من پیش‌تر عرض کرده بودم که رسانه‌ها باید اقدامات دشمنان را خنثی کنند و در این گفتگو هم الزامات آن را برشمردم اما پیش از آن که من بگویم که قرار است برای رسانه‌ها چه کنیم، قانونگذار آن را به ما گفته است و من مجری فرامین قانونگذارم. خیلی‌ها ممکن است ادعای فعالیت رسانه‌ای داشته باشند و اعتماد بنفس آن‌ها هم احسنت دارد اما آیا فعالیت آن‌ها کارکرد بیرونی هم دارد؟

حقیقت آن است که ما نیازمند بسترسازی و کار در حوزه زیرساخت‌های رسانه‌ای هستیم. اگر من مطلبی 2 دقیقه‌ای را به 600 فعال رسانه‌ای استان بگویم، فکر می‌کنید چند نفر می‌توانند آن را به صورت خبر بنویسند؟ مرحوم علامه مطهری پنجاه سال قبل با زبان سرخ خود حوزه علمیه را نقد می‌کند. ایشان می‌گوید چرا وضع حوزه باید به گونه‌ای باشد که برای این که به 100 گل آب‌رسانی کند، مجبور باشد تعداد زیادی علف هرز را هم آبیاری کند؟

من قرص نانی دارم که همه این 600 نفر مستحق دریافت تکه‌ای از آن نیستند و فقط تعداد خاصی این حق را دارند؛ بنابراین باید برای راستی‌آزمایی و رتبه‌بندی فعالان رسانه‌ای با کمک تشکل‌های صنفی و از طریق کاهش تصدی، بسترسازی کنم. خیلی خوب است که استانی به این ظرفیت برسد که 600 فعال رسانه‌ای داشته باشد اما می‌دانیم که فعلا این‌گونه نیست.

نیروی امنیتی نیستم!

مرآت- جناب فضیلت! پست‌های قبلی شما قدری امنیتی بوده‌اند، یک شخصیت نسبتا امنیتی چگونه می‌تواند متولی فرهنگی باشد؟

شما شوخی دوستان را باور کرده‌اید؟ من به معنی خاص کلمه مسئولیت امنیتی نداشته‌ام. من مدیرکل اطلاعات نبوده‌ام! با حکم وزارت اطلاعات، به مدیران حراستی تدریس می‌کردم که یک کار پژوهشی و آموزشی بوده است. البته اگر کار امنیتی هم کرده باشم، ابایی ندارم و قطعا جزو باقیات صالحات من است اما نکرده‌ام. تحصیلات من حقوق است و در برهه‌ای رئیس شعبه تجدیدنظر تعزیرات حکومتی بوده‌ام.

پس از آن به عنوان معاون پژوهشکده سازمان تعزیرات حکومتی کشور فعالیت کردم. بگذارید این را هم بگویم که هیچ آداب و ترتیبی مجوی/ هرچه می‌خواهد دل تنگت بپرس!

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

از مدعیان سمنانی بودن، سمنانی‌ترم!

مرآت- شما در گفتگویی که در روز تودیع و معارفه داشتیم، فرمودید اصالت من سمنانی است و بعدا درباره آن توضیح می‌دهم. آن «بعدا» اینک فرارسیده است!

من خدمت یکی از بزرگان سمنانی توضیح دادم که اگر می‌خواهی بدانی که من سمنانی هستم یا نه، باید بگویم که من از شما سمنانی‌ترم. می‌گویند آن‌چه را که خوبان جهان جدا جدا دارند تو یک‌جا داری! آن‌چه را که مدعیان سمنانی بودن از شهرهای مختلف استان دارند، من یک‌جا دارم! مادربزرگ مادری من اهل فولادمحله است و مادربزرگ پدری‌ام اهل ابرسج است.

یکی از دامادهای ما اهل غنی‌آباد دامغان است. همسر من هم شاهرودی است. من برخی از نقاط استان سمنان را با پای پیاده بازدید کرده‌ام که بعید می‌دانم شما سمنانی‌ها نامش را هم شنیده باشید! مثلا شما تا بحال به غار مشتی رفته‌اید؟ من به ارتفاعات مشرف بر پرور قدم گذاشته‌ام.

مرآت- من قانع شدم! شما در روز تودیع و معارفه شعری را قرائت کردید که نه وزن داشت و نه قافیه! از دیدگاه شما مدیرکل ارشاد باید شخصا با جزئیات هنرها آشنا باشد یا داشتن دانش مدیریت کافی است؟

شعر من وزن و قافیه داشت! اما دیدگاه خود من این است که اشراف یک مدیر به جزئیات بخش‌های مختلف فعالیتش یک ترجیح، اولویت و مزیت است و نه یک الزام. علم مدیریت می‌گوید هرچه سطح مدیریت از کارشناسی به رده‌های بالاتر می‌رود، مهارت‌های فنی کم‌تر می‌شود و مهارت‌های انسانی افزایش پیدا می‌کند. اگر مدیری پیدا شد که موسیقی را می‌فهمید و با مبانی تئاتر آشنا بود، مزیت دارد اما دانستن این‌ها الزامی نیست.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

قرار نیست مدیرکل ارشاد نت موسیقی بنویسد!

قرار نیست مدیرکل ارشاد تئاتر بسازد یا نت موسیقی بنویسد، او بناست که برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری بسترسازی کند. بنابراین این‌گونه نیست که اگر مدیری موسیقی یا تئاتر را به معنی خاص کلمه نمی‌شناسد، نتواند از ظرفیت‌های وجودی در آن بخش استفاده کند. آیا رئیس دانشگاه جامع که دارای تمامی رشته‌هاست، باید از جزئیات تمامی رشته‌ها مطلع باشد؟ اما اگر چنین فردی وجود داشته باشد نورعلی نور است!

می‌گویند کسی کنار دریا نشسته بود و قاشق‌قاشق ماست در دریا می‌ریخت تا دوغ درست کند. به او گفتند با یک سطل ماست که نمی‌شود یک دریا دوغ درست کرد! گفت من هم می‌دانم که نمی‌شود، اما اگر بشود، چه می‌شود!

ایستادگی بر سر مبانی، هزینه دارد!

مرآت- در حکمی که وزیر ارشاد به شما دادند، از «تعامل سازنده با مسئولان» یاد شده است؛ آیا این قید به دلیل سابقه اختلافات شما با استاندار گلستان است یا برای همه حکم‌ها این عبارت را ذکر می‌کنند؟

ایستادن روی برخی از مبانی، هزینه دارد. آن اختلافات هم ناشی از اقدامات یک شبه‌رسانه بود. ما داریم در جمهوری اسلامی زندگی می‌کنیم. رسانه‌ای که اخلاق زیر پا بگذارد دیگر رسانه نیست. من نمی‌دانم که آقای وزیر در تمامی احکام این قید را ذکر می‌کند یا نه و باید حداقل پنج شش حکم را بررسی کنم اما به گمانم موضوع تعامل را به طور معمول ذکر می‌کنند.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

مرآت- معاون وزیر ارشاد در آیین معارفه شما به ضرورت ساماندهی مقررات مرتبط با نهادهای فعال فرهنگی اشاره کردند. آیا شما می‌توانید به طور محلی در این حوزه ورود پیدا کنید؟

در عمده این موارد باید منتظر دستورالعمل‌ها باشیم الا مواردی که به ما تفویض شده باشد. مثلا در حوزه ممیزی کتاب ما می‌توانیم درخواست تفویض اختیار کنیم اما من نه در گلستان این کار را کرده‌ام و نه هر جای دیگری که مرا بفرستند این کار را می‌کنم؛ مگر آن که مرا ملزم کنند.

همه در یک حد نیستند؛ این یعنی ضرورت پذیرش تکثر!

مرآت- شما پیش‌تر در دیدار با اعضای انجمن خبرنگاران اشاره کردید که وجود تشکل‌های مشابه انجمن خبرنگاران می‌تواند اسباب پویایی در عرصه‌های مختلف را فراهم کند. جای چه تشکلی را در استان سمنان خالی می‌بینید؟

آیا همه اصحاب پیامبر(ص) که نفس به نفس، ایشان را درک کرده بودند به یک میزان در نماز حضور قلب داشتند؟ ببینید، در منابع اسلامی آمده است که تماشای خطوط قرآن هم ثواب دارد ولو این که سواد خواندن قرآن را هم نداشته باشید. حالا اگر کسی هم ببیند و هم قرائت کند، ثوابش بیشتر می‌شود. حرف من این است همه در یک حد نیستند و این یعنی تکثر.

اصل تکثر امری نیست که لازم باشد از آن بترسیم. آیین ما هم وحشتی از تکثر ندارد. کسی که حتی منکر وجود خدا بود می‌آمد در محضر امام صادق(ع) و در کلاس درس ایشان شرکت می‌کرد. حرف امام این بود که اگر این منکر وجود خدا سوالش را از من نپرسد، پس باید از چه سوال کند؟ می‌رود و از یک آدم بی‌سواد می‌پرسد و گمراه‌تر می‌شود. بنابراین از اصل این موضوع که بیماری به خاطر درد و رنجی که می‌برد، آه و ناله کند، نباید ترسید.

اما باید پرسید پیش چه کسی ناله می‌کنی؟ اگر پیش طبیب ناله کند، هیچ اشکالی ندارد.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

سِمتم را به یک خانم بدهم؟

مرآت- پس از شما، سرکار خانم کشمیری به عنوان مدیرکل ارشاد استان گلستان انتخاب شدند. یکی از شعارهای آقای روحانی این بود که سهم بانوان را در کابینه افزایش دهد که متأسفانه این وعده محقق نشد. آیا شما برنامه‌ای برای پررنگ‌تر کردن نقش بانوان در اداره‌کل ارشاد سمنان دارید؟

مقصودتان این است که سمتم را به یک خانم بدهم یا زیرمجموعه را مدنظر دارید؟ بخش اول در اختیار مافوق من است.(می‌خندد)

مرآت- البته شما ابزاری به نام استعفا را هم در اختیار دارید!

پیش از آن که بر صندلی ارشاد سمنان بنشینم، به من گفتند اینجا سه‌چهار نفر مدعی مدیرکلی ارشاد بودند! می‌خواستند بگویند حواست جمع باشد که به میدان مین آمده‌ای! من در جمع همکاران گفتم که از این موضوع جدا خوشحالم که به جایی آمده‌ام که به جای 40 سرباز، 4 افسر دارد. و من مخلص افسرانم اگرچه سربازان را هم دوست می‌دارم.

نگران افسران ارشاد سمنان نیستم!

مدیر ظرفیت‌های فکری و ذهنی دیگران را به کمک ظرفیت‌های فکری و ذهنی خود می‌آورد. به قول مولانا وقتی مصباحی با مصباح دیگر جمع شود، روشنایی بیش‌تر می‌شود. بنابراین من نگران موضوعی که به آن اشاره کردم نیستم. من قبلا که مدیر سازمان فرهنگی بودم، معاونین را هم به تمامی جلسات هیأت مدیره دعوت می‌کردم و وقتی از من می‌پرسیدند چرا این کار را می‌کنی، جواب می‌دادم برای این که در جلسه چرت و پرت گفته نشود!

دومین دلیل من هم این بود که عده‌ای مشق مدیریت کنند. می‌گفتند این کار باعث می‌شود که چند صباح دیگر همین افراد برای تو شاخ بشوند!! مانع کارت می‌شوند و ادعا می‌کنند که بهتر از تو عمل می‌کنند اما خدا شاهد است اگر همین الان بدانم که کسی بهتر از من ارشاد سمنان را مدیریت می‌کند، در واقع این صندلی را غصب کرده‌ام. برای غصب، لازم نیست حتما از دیوار خانه مردم بالا بروی، همین که در جایی مسئولیت بگیری که شایسته آن نیستی، حق دیگران را غصب کرده‌ای.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

مرآت- بالاخره نفرمودید سهم زنان در مدیریت ارشاد بیش‌تر می‌شود یا خیر؟

دستورالعمل این نیست که به هر قیمتی، زنان را در مناصب قرار دهیم؛ اصل، شایسته‌سالاری است. البته 30 درصد مناصب مدیریتی باید به زنان اختصاص پیدا کند. من در گلستان این اصل را رعایت کردم. این‌جا هم اگر ظرفیتی وجود داشته باشد از آن استفاده خواهم کرد. باید توجه داشت که برخی کارها زنانه و برخی مردانه است. دستگاه آفرینش، منبع تأمین عاطفه را در وجود زن قرار داده است.

عواطف زنان بر عقل معاششان می‌چربد

اگر این خصلت زن نبود، نسل بشر منقرض می‌شد. وقتی نوزاد شما در نیمه‌شب گریه می‌کند، زن نسبت به او از خودگذشتگی می‌کند و بیدار می‌ماند؛ این خصلتی است که در مردان وجود ندارد. زنان عواطفشان بر عقل معاششان می‌چربد و برعکس، مردان عقل معاششان بر عواطفشان می‌چربد. وقتی نوزاد گریه می‌کند، عقل معاش مرد می‌گوید الان وقت خواب است!

مرآت- چند سال قبل رهبر انقلاب اشاره کردند که برخی از معضلات فرهنگی خواب را از چشم من می‌گیرد. کدام‌یک از معضلات فرهنگی استان سمنان شما را نگران می‌کند؟

این که من به عنوان یک مسئول فرهنگی، از مسئولیت‌هایی که قانون‌گذار بر عهده من گذاشته، فاصله بگیرم.

شورای فرهنگ عمومی باید موضوع‌محور عمل کند، نه مناسبت‌محور

مرآت- از کدام مأموریت خود فاصله گرفته‌اید؟

شورای فرهنگ عمومی باید موضوع‌محور باشد و نه مناسبت‌محور. ما با مأموریت‌هایمان در حوزه رسانه فاصله داریم که بخشی مربوط به کمبود منابع و بخشی مربوط به کم‌ثبات بودن مدیریت‌هاست. اگر نگوییم که قانون نظام مقدس جمهوری اسلامی هم مقدس است، لااقل باید بپذیریم که محترم است؛ پس باید رعایت شود اگرچه مطابق با سلیقه ما نباشد.

مگر همه احکام دین مطابق خواست و سلیقه ماست؟ مهم‌ترین کارستان این است که هر دستگاهی مراقب باشد که از مأموریت‌های خود فاصله نگیرد. اگر هر دستگاهی به مأموریت‌های ذاتی خود به درستی عمل کند، کارستان اتفاق افتاده است. مثل قضیه سیمرغ!

مرآت- اخیرا موضوع قانون منع بکارگیری بازنشستگان، مباحث بسیاری را پیرامون جوان‌گرایی در فضای رسانه‌ای به راه انداخت. شما چه برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت‌های جوانان دارید؟

ما در بحث برون‌سپاری فعالیت‌ها می‌توانیم از ظرفیت تشکل‌های دارای مجوز که شکل و شمایل قانونی دارند، به تناسب کارویژه‌هایی که در اساسنامه‌هایشان دیده شده استفاده کنیم. برای مجتمع کومش شورای سیاستگذاری تشکیل شده است. کار این شورا این است که برای مدیر مجتمع، شرح وظایف مشخص کند. برای این که از عمل بر اساس سلیقه فاصله بگیریم و به ضابطه‌ها نزدیک شویم. در این راه از ظرفیت جوانان استفاده می‌کنیم.

در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هم از ظرفیت‌های جوانان به صورت حداقلی استفاده می‌شود که این حداقلی بودن به دلیل کمبود اعتبارات است. تشکل‌هایی مثل انجمن سینمای جوان، زمینه را برای جذب نیروهای جوان فراهم کرده‌اند.

در واتس‌آپ حضور دارم

مرآت- در کدام‌یک از شبکه‌های اجتماعی حضور دارید و اگر عضو کانال خاصی در استان سمنان هم هستید بفرمایید.

در واتس‌آپ! من در این پیام‌رسان حضور دارم و در گروه مدیران ارشاد استان‌ها فعال هستم. در این گروه تجربیات افراد به اشتراک گذاشته می‌شود. در سروش و گپ هم عضو بودم اما خیلی به کارم نمی‌آمد. عمده همکاران من در ارشاد در واتس‌آپ فعال بودند و من هم به واتس‌آپ آمدم. من البته به طور غیرمستقیم در جریان محتواهای دیگر پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرم.

مرآت- حدود هفت سال به پایان چشم‌انداز بیست‌ساله باقی مانده است. مستحضرید که در ذیل چشم‌انداز 20 ساله کارویژه‌های گوناگونی در حوزه‌های گوناگون طرح‌ریزی شده است که یکی از مهم‌ترین این حوزه‌ها، فرهنگ است. شما در مسئولیتتان قطعه‌ای از پازل فرهنگ استان را تکمیل می‌کنید. اگر بخواهید سال 1404 را تخیل کنید، فرهنگ استان سمنان را چگونه می‌بینید؟

تصور من این است که در سال 1404 ان‌شاءالله حوزه رسانه سمنان به شفافیت بیش‌تری رسیده باشد و اگر می‌گوییم فلان تعداد فعال رسانه‌ای داریم، فاصله این رقم با رقم واقعی زیاد نباشد. موسسات فرهنگی و هنری‌مان ان‌شاءالله به پویایی در برنامه‌ها و خودکفایی رسیده باشند. در حوزه چاپ و نشر، به وضعیت کیفی مطلوب‌تری رسیده باشیم. سرانه مطالعه رشد قابل انتظاری داشته باشد.

در حوزه برون‌سپاری مأموریت‌های دستگاه به جایی رسیده باشیم که بسیاری از موسسات و مشتریان دستگاهی ما متصدی امور باشند و ما فقط سیاست‌گذاری کنیم. تکلیف پروژه‌های عمرانی، نفیا و اثباتا روشن شده باشد. و ای کاش کلنگ بسیاری از پروژه‌های عمرانی به زمین نمی‌خورد.

مرآت- ما در مجموعه مرآت دست شما را به گرمی می‌فشاریم و امیدواریم که شما ما را در کنار خود بدانید.

من از شما و همکارانتان شبکه اطلاع‌رسانی مرآت قدردانی می‌کنم.

انتهای پیام/

,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

مرآت- شما الزامات مترتب بر کار رسانه‌ای را به درستی برشمردید و من می‌دانم که اهالی رسانه به این موضوعات توجه خواهند کرد اما پرسش من این است که شما برای رسانه‌ها چه خواهید کرد؟

من پیش‌تر عرض کرده بودم که رسانه‌ها باید اقدامات دشمنان را خنثی کنند و در این گفتگو هم الزامات آن را برشمردم اما پیش از آن که من بگویم که قرار است برای رسانه‌ها چه کنیم، قانونگذار آن را به ما گفته است و من مجری فرامین قانونگذارم. خیلی‌ها ممکن است ادعای فعالیت رسانه‌ای داشته باشند و اعتماد بنفس آن‌ها هم احسنت دارد اما آیا فعالیت آن‌ها کارکرد بیرونی هم دارد؟

حقیقت آن است که ما نیازمند بسترسازی و کار در حوزه زیرساخت‌های رسانه‌ای هستیم. اگر من مطلبی 2 دقیقه‌ای را به 600 فعال رسانه‌ای استان بگویم، فکر می‌کنید چند نفر می‌توانند آن را به صورت خبر بنویسند؟ مرحوم علامه مطهری پنجاه سال قبل با زبان سرخ خود حوزه علمیه را نقد می‌کند. ایشان می‌گوید چرا وضع حوزه باید به گونه‌ای باشد که برای این که به 100 گل آب‌رسانی کند، مجبور باشد تعداد زیادی علف هرز را هم آبیاری کند؟

من قرص نانی دارم که همه این 600 نفر مستحق دریافت تکه‌ای از آن نیستند و فقط تعداد خاصی این حق را دارند؛ بنابراین باید برای راستی‌آزمایی و رتبه‌بندی فعالان رسانه‌ای با کمک تشکل‌های صنفی و از طریق کاهش تصدی، بسترسازی کنم. خیلی خوب است که استانی به این ظرفیت برسد که 600 فعال رسانه‌ای داشته باشد اما می‌دانیم که فعلا این‌گونه نیست.

نیروی امنیتی نیستم!

مرآت- جناب فضیلت! پست‌های قبلی شما قدری امنیتی بوده‌اند، یک شخصیت نسبتا امنیتی چگونه می‌تواند متولی فرهنگی باشد؟

شما شوخی دوستان را باور کرده‌اید؟ من به معنی خاص کلمه مسئولیت امنیتی نداشته‌ام. من مدیرکل اطلاعات نبوده‌ام! با حکم وزارت اطلاعات، به مدیران حراستی تدریس می‌کردم که یک کار پژوهشی و آموزشی بوده است. البته اگر کار امنیتی هم کرده باشم، ابایی ندارم و قطعا جزو باقیات صالحات من است اما نکرده‌ام. تحصیلات من حقوق است و در برهه‌ای رئیس شعبه تجدیدنظر تعزیرات حکومتی بوده‌ام.

پس از آن به عنوان معاون پژوهشکده سازمان تعزیرات حکومتی کشور فعالیت کردم. بگذارید این را هم بگویم که هیچ آداب و ترتیبی مجوی/ هرچه می‌خواهد دل تنگت بپرس!

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

از مدعیان سمنانی بودن، سمنانی‌ترم!

مرآت- شما در گفتگویی که در روز تودیع و معارفه داشتیم، فرمودید اصالت من سمنانی است و بعدا درباره آن توضیح می‌دهم. آن «بعدا» اینک فرارسیده است!

من خدمت یکی از بزرگان سمنانی توضیح دادم که اگر می‌خواهی بدانی که من سمنانی هستم یا نه، باید بگویم که من از شما سمنانی‌ترم. می‌گویند آن‌چه را که خوبان جهان جدا جدا دارند تو یک‌جا داری! آن‌چه را که مدعیان سمنانی بودن از شهرهای مختلف استان دارند، من یک‌جا دارم! مادربزرگ مادری من اهل فولادمحله است و مادربزرگ پدری‌ام اهل ابرسج است.

یکی از دامادهای ما اهل غنی‌آباد دامغان است. همسر من هم شاهرودی است. من برخی از نقاط استان سمنان را با پای پیاده بازدید کرده‌ام که بعید می‌دانم شما سمنانی‌ها نامش را هم شنیده باشید! مثلا شما تا بحال به غار مشتی رفته‌اید؟ من به ارتفاعات مشرف بر پرور قدم گذاشته‌ام.

مرآت- من قانع شدم! شما در روز تودیع و معارفه شعری را قرائت کردید که نه وزن داشت و نه قافیه! از دیدگاه شما مدیرکل ارشاد باید شخصا با جزئیات هنرها آشنا باشد یا داشتن دانش مدیریت کافی است؟

شعر من وزن و قافیه داشت! اما دیدگاه خود من این است که اشراف یک مدیر به جزئیات بخش‌های مختلف فعالیتش یک ترجیح، اولویت و مزیت است و نه یک الزام. علم مدیریت می‌گوید هرچه سطح مدیریت از کارشناسی به رده‌های بالاتر می‌رود، مهارت‌های فنی کم‌تر می‌شود و مهارت‌های انسانی افزایش پیدا می‌کند. اگر مدیری پیدا شد که موسیقی را می‌فهمید و با مبانی تئاتر آشنا بود، مزیت دارد اما دانستن این‌ها الزامی نیست.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

قرار نیست مدیرکل ارشاد نت موسیقی بنویسد!

قرار نیست مدیرکل ارشاد تئاتر بسازد یا نت موسیقی بنویسد، او بناست که برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری بسترسازی کند. بنابراین این‌گونه نیست که اگر مدیری موسیقی یا تئاتر را به معنی خاص کلمه نمی‌شناسد، نتواند از ظرفیت‌های وجودی در آن بخش استفاده کند. آیا رئیس دانشگاه جامع که دارای تمامی رشته‌هاست، باید از جزئیات تمامی رشته‌ها مطلع باشد؟ اما اگر چنین فردی وجود داشته باشد نورعلی نور است!

می‌گویند کسی کنار دریا نشسته بود و قاشق‌قاشق ماست در دریا می‌ریخت تا دوغ درست کند. به او گفتند با یک سطل ماست که نمی‌شود یک دریا دوغ درست کرد! گفت من هم می‌دانم که نمی‌شود، اما اگر بشود، چه می‌شود!

ایستادگی بر سر مبانی، هزینه دارد!

مرآت- در حکمی که وزیر ارشاد به شما دادند، از «تعامل سازنده با مسئولان» یاد شده است؛ آیا این قید به دلیل سابقه اختلافات شما با استاندار گلستان است یا برای همه حکم‌ها این عبارت را ذکر می‌کنند؟

ایستادن روی برخی از مبانی، هزینه دارد. آن اختلافات هم ناشی از اقدامات یک شبه‌رسانه بود. ما داریم در جمهوری اسلامی زندگی می‌کنیم. رسانه‌ای که اخلاق زیر پا بگذارد دیگر رسانه نیست. من نمی‌دانم که آقای وزیر در تمامی احکام این قید را ذکر می‌کند یا نه و باید حداقل پنج شش حکم را بررسی کنم اما به گمانم موضوع تعامل را به طور معمول ذکر می‌کنند.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

مرآت- معاون وزیر ارشاد در آیین معارفه شما به ضرورت ساماندهی مقررات مرتبط با نهادهای فعال فرهنگی اشاره کردند. آیا شما می‌توانید به طور محلی در این حوزه ورود پیدا کنید؟

در عمده این موارد باید منتظر دستورالعمل‌ها باشیم الا مواردی که به ما تفویض شده باشد. مثلا در حوزه ممیزی کتاب ما می‌توانیم درخواست تفویض اختیار کنیم اما من نه در گلستان این کار را کرده‌ام و نه هر جای دیگری که مرا بفرستند این کار را می‌کنم؛ مگر آن که مرا ملزم کنند.

همه در یک حد نیستند؛ این یعنی ضرورت پذیرش تکثر!

مرآت- شما پیش‌تر در دیدار با اعضای انجمن خبرنگاران اشاره کردید که وجود تشکل‌های مشابه انجمن خبرنگاران می‌تواند اسباب پویایی در عرصه‌های مختلف را فراهم کند. جای چه تشکلی را در استان سمنان خالی می‌بینید؟

آیا همه اصحاب پیامبر(ص) که نفس به نفس، ایشان را درک کرده بودند به یک میزان در نماز حضور قلب داشتند؟ ببینید، در منابع اسلامی آمده است که تماشای خطوط قرآن هم ثواب دارد ولو این که سواد خواندن قرآن را هم نداشته باشید. حالا اگر کسی هم ببیند و هم قرائت کند، ثوابش بیشتر می‌شود. حرف من این است همه در یک حد نیستند و این یعنی تکثر.

اصل تکثر امری نیست که لازم باشد از آن بترسیم. آیین ما هم وحشتی از تکثر ندارد. کسی که حتی منکر وجود خدا بود می‌آمد در محضر امام صادق(ع) و در کلاس درس ایشان شرکت می‌کرد. حرف امام این بود که اگر این منکر وجود خدا سوالش را از من نپرسد، پس باید از چه سوال کند؟ می‌رود و از یک آدم بی‌سواد می‌پرسد و گمراه‌تر می‌شود. بنابراین از اصل این موضوع که بیماری به خاطر درد و رنجی که می‌برد، آه و ناله کند، نباید ترسید.

اما باید پرسید پیش چه کسی ناله می‌کنی؟ اگر پیش طبیب ناله کند، هیچ اشکالی ندارد.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

سِمتم را به یک خانم بدهم؟

مرآت- پس از شما، سرکار خانم کشمیری به عنوان مدیرکل ارشاد استان گلستان انتخاب شدند. یکی از شعارهای آقای روحانی این بود که سهم بانوان را در کابینه افزایش دهد که متأسفانه این وعده محقق نشد. آیا شما برنامه‌ای برای پررنگ‌تر کردن نقش بانوان در اداره‌کل ارشاد سمنان دارید؟

مقصودتان این است که سمتم را به یک خانم بدهم یا زیرمجموعه را مدنظر دارید؟ بخش اول در اختیار مافوق من است.(می‌خندد)

مرآت- البته شما ابزاری به نام استعفا را هم در اختیار دارید!

پیش از آن که بر صندلی ارشاد سمنان بنشینم، به من گفتند اینجا سه‌چهار نفر مدعی مدیرکلی ارشاد بودند! می‌خواستند بگویند حواست جمع باشد که به میدان مین آمده‌ای! من در جمع همکاران گفتم که از این موضوع جدا خوشحالم که به جایی آمده‌ام که به جای 40 سرباز، 4 افسر دارد. و من مخلص افسرانم اگرچه سربازان را هم دوست می‌دارم.

نگران افسران ارشاد سمنان نیستم!

مدیر ظرفیت‌های فکری و ذهنی دیگران را به کمک ظرفیت‌های فکری و ذهنی خود می‌آورد. به قول مولانا وقتی مصباحی با مصباح دیگر جمع شود، روشنایی بیش‌تر می‌شود. بنابراین من نگران موضوعی که به آن اشاره کردم نیستم. من قبلا که مدیر سازمان فرهنگی بودم، معاونین را هم به تمامی جلسات هیأت مدیره دعوت می‌کردم و وقتی از من می‌پرسیدند چرا این کار را می‌کنی، جواب می‌دادم برای این که در جلسه چرت و پرت گفته نشود!

دومین دلیل من هم این بود که عده‌ای مشق مدیریت کنند. می‌گفتند این کار باعث می‌شود که چند صباح دیگر همین افراد برای تو شاخ بشوند!! مانع کارت می‌شوند و ادعا می‌کنند که بهتر از تو عمل می‌کنند اما خدا شاهد است اگر همین الان بدانم که کسی بهتر از من ارشاد سمنان را مدیریت می‌کند، در واقع این صندلی را غصب کرده‌ام. برای غصب، لازم نیست حتما از دیوار خانه مردم بالا بروی، همین که در جایی مسئولیت بگیری که شایسته آن نیستی، حق دیگران را غصب کرده‌ای.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

مرآت- بالاخره نفرمودید سهم زنان در مدیریت ارشاد بیش‌تر می‌شود یا خیر؟

دستورالعمل این نیست که به هر قیمتی، زنان را در مناصب قرار دهیم؛ اصل، شایسته‌سالاری است. البته 30 درصد مناصب مدیریتی باید به زنان اختصاص پیدا کند. من در گلستان این اصل را رعایت کردم. این‌جا هم اگر ظرفیتی وجود داشته باشد از آن استفاده خواهم کرد. باید توجه داشت که برخی کارها زنانه و برخی مردانه است. دستگاه آفرینش، منبع تأمین عاطفه را در وجود زن قرار داده است.

عواطف زنان بر عقل معاششان می‌چربد

اگر این خصلت زن نبود، نسل بشر منقرض می‌شد. وقتی نوزاد شما در نیمه‌شب گریه می‌کند، زن نسبت به او از خودگذشتگی می‌کند و بیدار می‌ماند؛ این خصلتی است که در مردان وجود ندارد. زنان عواطفشان بر عقل معاششان می‌چربد و برعکس، مردان عقل معاششان بر عواطفشان می‌چربد. وقتی نوزاد گریه می‌کند، عقل معاش مرد می‌گوید الان وقت خواب است!

مرآت- چند سال قبل رهبر انقلاب اشاره کردند که برخی از معضلات فرهنگی خواب را از چشم من می‌گیرد. کدام‌یک از معضلات فرهنگی استان سمنان شما را نگران می‌کند؟

این که من به عنوان یک مسئول فرهنگی، از مسئولیت‌هایی که قانون‌گذار بر عهده من گذاشته، فاصله بگیرم.

شورای فرهنگ عمومی باید موضوع‌محور عمل کند، نه مناسبت‌محور

مرآت- از کدام مأموریت خود فاصله گرفته‌اید؟

شورای فرهنگ عمومی باید موضوع‌محور باشد و نه مناسبت‌محور. ما با مأموریت‌هایمان در حوزه رسانه فاصله داریم که بخشی مربوط به کمبود منابع و بخشی مربوط به کم‌ثبات بودن مدیریت‌هاست. اگر نگوییم که قانون نظام مقدس جمهوری اسلامی هم مقدس است، لااقل باید بپذیریم که محترم است؛ پس باید رعایت شود اگرچه مطابق با سلیقه ما نباشد.

مگر همه احکام دین مطابق خواست و سلیقه ماست؟ مهم‌ترین کارستان این است که هر دستگاهی مراقب باشد که از مأموریت‌های خود فاصله نگیرد. اگر هر دستگاهی به مأموریت‌های ذاتی خود به درستی عمل کند، کارستان اتفاق افتاده است. مثل قضیه سیمرغ!

مرآت- اخیرا موضوع قانون منع بکارگیری بازنشستگان، مباحث بسیاری را پیرامون جوان‌گرایی در فضای رسانه‌ای به راه انداخت. شما چه برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت‌های جوانان دارید؟

ما در بحث برون‌سپاری فعالیت‌ها می‌توانیم از ظرفیت تشکل‌های دارای مجوز که شکل و شمایل قانونی دارند، به تناسب کارویژه‌هایی که در اساسنامه‌هایشان دیده شده استفاده کنیم. برای مجتمع کومش شورای سیاستگذاری تشکیل شده است. کار این شورا این است که برای مدیر مجتمع، شرح وظایف مشخص کند. برای این که از عمل بر اساس سلیقه فاصله بگیریم و به ضابطه‌ها نزدیک شویم. در این راه از ظرفیت جوانان استفاده می‌کنیم.

در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هم از ظرفیت‌های جوانان به صورت حداقلی استفاده می‌شود که این حداقلی بودن به دلیل کمبود اعتبارات است. تشکل‌هایی مثل انجمن سینمای جوان، زمینه را برای جذب نیروهای جوان فراهم کرده‌اند.

در واتس‌آپ حضور دارم

مرآت- در کدام‌یک از شبکه‌های اجتماعی حضور دارید و اگر عضو کانال خاصی در استان سمنان هم هستید بفرمایید.

در واتس‌آپ! من در این پیام‌رسان حضور دارم و در گروه مدیران ارشاد استان‌ها فعال هستم. در این گروه تجربیات افراد به اشتراک گذاشته می‌شود. در سروش و گپ هم عضو بودم اما خیلی به کارم نمی‌آمد. عمده همکاران من در ارشاد در واتس‌آپ فعال بودند و من هم به واتس‌آپ آمدم. من البته به طور غیرمستقیم در جریان محتواهای دیگر پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرم.

مرآت- حدود هفت سال به پایان چشم‌انداز بیست‌ساله باقی مانده است. مستحضرید که در ذیل چشم‌انداز 20 ساله کارویژه‌های گوناگونی در حوزه‌های گوناگون طرح‌ریزی شده است که یکی از مهم‌ترین این حوزه‌ها، فرهنگ است. شما در مسئولیتتان قطعه‌ای از پازل فرهنگ استان را تکمیل می‌کنید. اگر بخواهید سال 1404 را تخیل کنید، فرهنگ استان سمنان را چگونه می‌بینید؟

تصور من این است که در سال 1404 ان‌شاءالله حوزه رسانه سمنان به شفافیت بیش‌تری رسیده باشد و اگر می‌گوییم فلان تعداد فعال رسانه‌ای داریم، فاصله این رقم با رقم واقعی زیاد نباشد. موسسات فرهنگی و هنری‌مان ان‌شاءالله به پویایی در برنامه‌ها و خودکفایی رسیده باشند. در حوزه چاپ و نشر، به وضعیت کیفی مطلوب‌تری رسیده باشیم. سرانه مطالعه رشد قابل انتظاری داشته باشد.

در حوزه برون‌سپاری مأموریت‌های دستگاه به جایی رسیده باشیم که بسیاری از موسسات و مشتریان دستگاهی ما متصدی امور باشند و ما فقط سیاست‌گذاری کنیم. تکلیف پروژه‌های عمرانی، نفیا و اثباتا روشن شده باشد. و ای کاش کلنگ بسیاری از پروژه‌های عمرانی به زمین نمی‌خورد.

مرآت- ما در مجموعه مرآت دست شما را به گرمی می‌فشاریم و امیدواریم که شما ما را در کنار خود بدانید.

من از شما و همکارانتان شبکه اطلاع‌رسانی مرآت قدردانی می‌کنم.

انتهای پیام/

,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

مرآت- شما الزامات مترتب بر کار رسانه‌ای را به درستی برشمردید و من می‌دانم که اهالی رسانه به این موضوعات توجه خواهند کرد اما پرسش من این است که شما برای رسانه‌ها چه خواهید کرد؟

من پیش‌تر عرض کرده بودم که رسانه‌ها باید اقدامات دشمنان را خنثی کنند و در این گفتگو هم الزامات آن را برشمردم اما پیش از آن که من بگویم که قرار است برای رسانه‌ها چه کنیم، قانونگذار آن را به ما گفته است و من مجری فرامین قانونگذارم. خیلی‌ها ممکن است ادعای فعالیت رسانه‌ای داشته باشند و اعتماد بنفس آن‌ها هم احسنت دارد اما آیا فعالیت آن‌ها کارکرد بیرونی هم دارد؟

حقیقت آن است که ما نیازمند بسترسازی و کار در حوزه زیرساخت‌های رسانه‌ای هستیم. اگر من مطلبی 2 دقیقه‌ای را به 600 فعال رسانه‌ای استان بگویم، فکر می‌کنید چند نفر می‌توانند آن را به صورت خبر بنویسند؟ مرحوم علامه مطهری پنجاه سال قبل با زبان سرخ خود حوزه علمیه را نقد می‌کند. ایشان می‌گوید چرا وضع حوزه باید به گونه‌ای باشد که برای این که به 100 گل آب‌رسانی کند، مجبور باشد تعداد زیادی علف هرز را هم آبیاری کند؟

من قرص نانی دارم که همه این 600 نفر مستحق دریافت تکه‌ای از آن نیستند و فقط تعداد خاصی این حق را دارند؛ بنابراین باید برای راستی‌آزمایی و رتبه‌بندی فعالان رسانه‌ای با کمک تشکل‌های صنفی و از طریق کاهش تصدی، بسترسازی کنم. خیلی خوب است که استانی به این ظرفیت برسد که 600 فعال رسانه‌ای داشته باشد اما می‌دانیم که فعلا این‌گونه نیست.

نیروی امنیتی نیستم!

مرآت- جناب فضیلت! پست‌های قبلی شما قدری امنیتی بوده‌اند، یک شخصیت نسبتا امنیتی چگونه می‌تواند متولی فرهنگی باشد؟

شما شوخی دوستان را باور کرده‌اید؟ من به معنی خاص کلمه مسئولیت امنیتی نداشته‌ام. من مدیرکل اطلاعات نبوده‌ام! با حکم وزارت اطلاعات، به مدیران حراستی تدریس می‌کردم که یک کار پژوهشی و آموزشی بوده است. البته اگر کار امنیتی هم کرده باشم، ابایی ندارم و قطعا جزو باقیات صالحات من است اما نکرده‌ام. تحصیلات من حقوق است و در برهه‌ای رئیس شعبه تجدیدنظر تعزیرات حکومتی بوده‌ام.

پس از آن به عنوان معاون پژوهشکده سازمان تعزیرات حکومتی کشور فعالیت کردم. بگذارید این را هم بگویم که هیچ آداب و ترتیبی مجوی/ هرچه می‌خواهد دل تنگت بپرس!

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

از مدعیان سمنانی بودن، سمنانی‌ترم!

مرآت- شما در گفتگویی که در روز تودیع و معارفه داشتیم، فرمودید اصالت من سمنانی است و بعدا درباره آن توضیح می‌دهم. آن «بعدا» اینک فرارسیده است!

من خدمت یکی از بزرگان سمنانی توضیح دادم که اگر می‌خواهی بدانی که من سمنانی هستم یا نه، باید بگویم که من از شما سمنانی‌ترم. می‌گویند آن‌چه را که خوبان جهان جدا جدا دارند تو یک‌جا داری! آن‌چه را که مدعیان سمنانی بودن از شهرهای مختلف استان دارند، من یک‌جا دارم! مادربزرگ مادری من اهل فولادمحله است و مادربزرگ پدری‌ام اهل ابرسج است.

یکی از دامادهای ما اهل غنی‌آباد دامغان است. همسر من هم شاهرودی است. من برخی از نقاط استان سمنان را با پای پیاده بازدید کرده‌ام که بعید می‌دانم شما سمنانی‌ها نامش را هم شنیده باشید! مثلا شما تا بحال به غار مشتی رفته‌اید؟ من به ارتفاعات مشرف بر پرور قدم گذاشته‌ام.

مرآت- من قانع شدم! شما در روز تودیع و معارفه شعری را قرائت کردید که نه وزن داشت و نه قافیه! از دیدگاه شما مدیرکل ارشاد باید شخصا با جزئیات هنرها آشنا باشد یا داشتن دانش مدیریت کافی است؟

شعر من وزن و قافیه داشت! اما دیدگاه خود من این است که اشراف یک مدیر به جزئیات بخش‌های مختلف فعالیتش یک ترجیح، اولویت و مزیت است و نه یک الزام. علم مدیریت می‌گوید هرچه سطح مدیریت از کارشناسی به رده‌های بالاتر می‌رود، مهارت‌های فنی کم‌تر می‌شود و مهارت‌های انسانی افزایش پیدا می‌کند. اگر مدیری پیدا شد که موسیقی را می‌فهمید و با مبانی تئاتر آشنا بود، مزیت دارد اما دانستن این‌ها الزامی نیست.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

قرار نیست مدیرکل ارشاد نت موسیقی بنویسد!

قرار نیست مدیرکل ارشاد تئاتر بسازد یا نت موسیقی بنویسد، او بناست که برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری بسترسازی کند. بنابراین این‌گونه نیست که اگر مدیری موسیقی یا تئاتر را به معنی خاص کلمه نمی‌شناسد، نتواند از ظرفیت‌های وجودی در آن بخش استفاده کند. آیا رئیس دانشگاه جامع که دارای تمامی رشته‌هاست، باید از جزئیات تمامی رشته‌ها مطلع باشد؟ اما اگر چنین فردی وجود داشته باشد نورعلی نور است!

می‌گویند کسی کنار دریا نشسته بود و قاشق‌قاشق ماست در دریا می‌ریخت تا دوغ درست کند. به او گفتند با یک سطل ماست که نمی‌شود یک دریا دوغ درست کرد! گفت من هم می‌دانم که نمی‌شود، اما اگر بشود، چه می‌شود!

ایستادگی بر سر مبانی، هزینه دارد!

مرآت- در حکمی که وزیر ارشاد به شما دادند، از «تعامل سازنده با مسئولان» یاد شده است؛ آیا این قید به دلیل سابقه اختلافات شما با استاندار گلستان است یا برای همه حکم‌ها این عبارت را ذکر می‌کنند؟

ایستادن روی برخی از مبانی، هزینه دارد. آن اختلافات هم ناشی از اقدامات یک شبه‌رسانه بود. ما داریم در جمهوری اسلامی زندگی می‌کنیم. رسانه‌ای که اخلاق زیر پا بگذارد دیگر رسانه نیست. من نمی‌دانم که آقای وزیر در تمامی احکام این قید را ذکر می‌کند یا نه و باید حداقل پنج شش حکم را بررسی کنم اما به گمانم موضوع تعامل را به طور معمول ذکر می‌کنند.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

مرآت- معاون وزیر ارشاد در آیین معارفه شما به ضرورت ساماندهی مقررات مرتبط با نهادهای فعال فرهنگی اشاره کردند. آیا شما می‌توانید به طور محلی در این حوزه ورود پیدا کنید؟

در عمده این موارد باید منتظر دستورالعمل‌ها باشیم الا مواردی که به ما تفویض شده باشد. مثلا در حوزه ممیزی کتاب ما می‌توانیم درخواست تفویض اختیار کنیم اما من نه در گلستان این کار را کرده‌ام و نه هر جای دیگری که مرا بفرستند این کار را می‌کنم؛ مگر آن که مرا ملزم کنند.

همه در یک حد نیستند؛ این یعنی ضرورت پذیرش تکثر!

مرآت- شما پیش‌تر در دیدار با اعضای انجمن خبرنگاران اشاره کردید که وجود تشکل‌های مشابه انجمن خبرنگاران می‌تواند اسباب پویایی در عرصه‌های مختلف را فراهم کند. جای چه تشکلی را در استان سمنان خالی می‌بینید؟

آیا همه اصحاب پیامبر(ص) که نفس به نفس، ایشان را درک کرده بودند به یک میزان در نماز حضور قلب داشتند؟ ببینید، در منابع اسلامی آمده است که تماشای خطوط قرآن هم ثواب دارد ولو این که سواد خواندن قرآن را هم نداشته باشید. حالا اگر کسی هم ببیند و هم قرائت کند، ثوابش بیشتر می‌شود. حرف من این است همه در یک حد نیستند و این یعنی تکثر.

اصل تکثر امری نیست که لازم باشد از آن بترسیم. آیین ما هم وحشتی از تکثر ندارد. کسی که حتی منکر وجود خدا بود می‌آمد در محضر امام صادق(ع) و در کلاس درس ایشان شرکت می‌کرد. حرف امام این بود که اگر این منکر وجود خدا سوالش را از من نپرسد، پس باید از چه سوال کند؟ می‌رود و از یک آدم بی‌سواد می‌پرسد و گمراه‌تر می‌شود. بنابراین از اصل این موضوع که بیماری به خاطر درد و رنجی که می‌برد، آه و ناله کند، نباید ترسید.

اما باید پرسید پیش چه کسی ناله می‌کنی؟ اگر پیش طبیب ناله کند، هیچ اشکالی ندارد.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

سِمتم را به یک خانم بدهم؟

مرآت- پس از شما، سرکار خانم کشمیری به عنوان مدیرکل ارشاد استان گلستان انتخاب شدند. یکی از شعارهای آقای روحانی این بود که سهم بانوان را در کابینه افزایش دهد که متأسفانه این وعده محقق نشد. آیا شما برنامه‌ای برای پررنگ‌تر کردن نقش بانوان در اداره‌کل ارشاد سمنان دارید؟

مقصودتان این است که سمتم را به یک خانم بدهم یا زیرمجموعه را مدنظر دارید؟ بخش اول در اختیار مافوق من است.(می‌خندد)

مرآت- البته شما ابزاری به نام استعفا را هم در اختیار دارید!

پیش از آن که بر صندلی ارشاد سمنان بنشینم، به من گفتند اینجا سه‌چهار نفر مدعی مدیرکلی ارشاد بودند! می‌خواستند بگویند حواست جمع باشد که به میدان مین آمده‌ای! من در جمع همکاران گفتم که از این موضوع جدا خوشحالم که به جایی آمده‌ام که به جای 40 سرباز، 4 افسر دارد. و من مخلص افسرانم اگرچه سربازان را هم دوست می‌دارم.

نگران افسران ارشاد سمنان نیستم!

مدیر ظرفیت‌های فکری و ذهنی دیگران را به کمک ظرفیت‌های فکری و ذهنی خود می‌آورد. به قول مولانا وقتی مصباحی با مصباح دیگر جمع شود، روشنایی بیش‌تر می‌شود. بنابراین من نگران موضوعی که به آن اشاره کردم نیستم. من قبلا که مدیر سازمان فرهنگی بودم، معاونین را هم به تمامی جلسات هیأت مدیره دعوت می‌کردم و وقتی از من می‌پرسیدند چرا این کار را می‌کنی، جواب می‌دادم برای این که در جلسه چرت و پرت گفته نشود!

دومین دلیل من هم این بود که عده‌ای مشق مدیریت کنند. می‌گفتند این کار باعث می‌شود که چند صباح دیگر همین افراد برای تو شاخ بشوند!! مانع کارت می‌شوند و ادعا می‌کنند که بهتر از تو عمل می‌کنند اما خدا شاهد است اگر همین الان بدانم که کسی بهتر از من ارشاد سمنان را مدیریت می‌کند، در واقع این صندلی را غصب کرده‌ام. برای غصب، لازم نیست حتما از دیوار خانه مردم بالا بروی، همین که در جایی مسئولیت بگیری که شایسته آن نیستی، حق دیگران را غصب کرده‌ای.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

مرآت- بالاخره نفرمودید سهم زنان در مدیریت ارشاد بیش‌تر می‌شود یا خیر؟

دستورالعمل این نیست که به هر قیمتی، زنان را در مناصب قرار دهیم؛ اصل، شایسته‌سالاری است. البته 30 درصد مناصب مدیریتی باید به زنان اختصاص پیدا کند. من در گلستان این اصل را رعایت کردم. این‌جا هم اگر ظرفیتی وجود داشته باشد از آن استفاده خواهم کرد. باید توجه داشت که برخی کارها زنانه و برخی مردانه است. دستگاه آفرینش، منبع تأمین عاطفه را در وجود زن قرار داده است.

عواطف زنان بر عقل معاششان می‌چربد

اگر این خصلت زن نبود، نسل بشر منقرض می‌شد. وقتی نوزاد شما در نیمه‌شب گریه می‌کند، زن نسبت به او از خودگذشتگی می‌کند و بیدار می‌ماند؛ این خصلتی است که در مردان وجود ندارد. زنان عواطفشان بر عقل معاششان می‌چربد و برعکس، مردان عقل معاششان بر عواطفشان می‌چربد. وقتی نوزاد گریه می‌کند، عقل معاش مرد می‌گوید الان وقت خواب است!

مرآت- چند سال قبل رهبر انقلاب اشاره کردند که برخی از معضلات فرهنگی خواب را از چشم من می‌گیرد. کدام‌یک از معضلات فرهنگی استان سمنان شما را نگران می‌کند؟

این که من به عنوان یک مسئول فرهنگی، از مسئولیت‌هایی که قانون‌گذار بر عهده من گذاشته، فاصله بگیرم.

شورای فرهنگ عمومی باید موضوع‌محور عمل کند، نه مناسبت‌محور

مرآت- از کدام مأموریت خود فاصله گرفته‌اید؟

شورای فرهنگ عمومی باید موضوع‌محور باشد و نه مناسبت‌محور. ما با مأموریت‌هایمان در حوزه رسانه فاصله داریم که بخشی مربوط به کمبود منابع و بخشی مربوط به کم‌ثبات بودن مدیریت‌هاست. اگر نگوییم که قانون نظام مقدس جمهوری اسلامی هم مقدس است، لااقل باید بپذیریم که محترم است؛ پس باید رعایت شود اگرچه مطابق با سلیقه ما نباشد.

مگر همه احکام دین مطابق خواست و سلیقه ماست؟ مهم‌ترین کارستان این است که هر دستگاهی مراقب باشد که از مأموریت‌های خود فاصله نگیرد. اگر هر دستگاهی به مأموریت‌های ذاتی خود به درستی عمل کند، کارستان اتفاق افتاده است. مثل قضیه سیمرغ!

مرآت- اخیرا موضوع قانون منع بکارگیری بازنشستگان، مباحث بسیاری را پیرامون جوان‌گرایی در فضای رسانه‌ای به راه انداخت. شما چه برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت‌های جوانان دارید؟

ما در بحث برون‌سپاری فعالیت‌ها می‌توانیم از ظرفیت تشکل‌های دارای مجوز که شکل و شمایل قانونی دارند، به تناسب کارویژه‌هایی که در اساسنامه‌هایشان دیده شده استفاده کنیم. برای مجتمع کومش شورای سیاستگذاری تشکیل شده است. کار این شورا این است که برای مدیر مجتمع، شرح وظایف مشخص کند. برای این که از عمل بر اساس سلیقه فاصله بگیریم و به ضابطه‌ها نزدیک شویم. در این راه از ظرفیت جوانان استفاده می‌کنیم.

در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هم از ظرفیت‌های جوانان به صورت حداقلی استفاده می‌شود که این حداقلی بودن به دلیل کمبود اعتبارات است. تشکل‌هایی مثل انجمن سینمای جوان، زمینه را برای جذب نیروهای جوان فراهم کرده‌اند.

در واتس‌آپ حضور دارم

مرآت- در کدام‌یک از شبکه‌های اجتماعی حضور دارید و اگر عضو کانال خاصی در استان سمنان هم هستید بفرمایید.

در واتس‌آپ! من در این پیام‌رسان حضور دارم و در گروه مدیران ارشاد استان‌ها فعال هستم. در این گروه تجربیات افراد به اشتراک گذاشته می‌شود. در سروش و گپ هم عضو بودم اما خیلی به کارم نمی‌آمد. عمده همکاران من در ارشاد در واتس‌آپ فعال بودند و من هم به واتس‌آپ آمدم. من البته به طور غیرمستقیم در جریان محتواهای دیگر پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرم.

مرآت- حدود هفت سال به پایان چشم‌انداز بیست‌ساله باقی مانده است. مستحضرید که در ذیل چشم‌انداز 20 ساله کارویژه‌های گوناگونی در حوزه‌های گوناگون طرح‌ریزی شده است که یکی از مهم‌ترین این حوزه‌ها، فرهنگ است. شما در مسئولیتتان قطعه‌ای از پازل فرهنگ استان را تکمیل می‌کنید. اگر بخواهید سال 1404 را تخیل کنید، فرهنگ استان سمنان را چگونه می‌بینید؟

تصور من این است که در سال 1404 ان‌شاءالله حوزه رسانه سمنان به شفافیت بیش‌تری رسیده باشد و اگر می‌گوییم فلان تعداد فعال رسانه‌ای داریم، فاصله این رقم با رقم واقعی زیاد نباشد. موسسات فرهنگی و هنری‌مان ان‌شاءالله به پویایی در برنامه‌ها و خودکفایی رسیده باشند. در حوزه چاپ و نشر، به وضعیت کیفی مطلوب‌تری رسیده باشیم. سرانه مطالعه رشد قابل انتظاری داشته باشد.

در حوزه برون‌سپاری مأموریت‌های دستگاه به جایی رسیده باشیم که بسیاری از موسسات و مشتریان دستگاهی ما متصدی امور باشند و ما فقط سیاست‌گذاری کنیم. تکلیف پروژه‌های عمرانی، نفیا و اثباتا روشن شده باشد. و ای کاش کلنگ بسیاری از پروژه‌های عمرانی به زمین نمی‌خورد.

مرآت- ما در مجموعه مرآت دست شما را به گرمی می‌فشاریم و امیدواریم که شما ما را در کنار خود بدانید.

من از شما و همکارانتان شبکه اطلاع‌رسانی مرآت قدردانی می‌کنم.

انتهای پیام/

,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

مرآت- شما الزامات مترتب بر کار رسانه‌ای را به درستی برشمردید و من می‌دانم که اهالی رسانه به این موضوعات توجه خواهند کرد اما پرسش من این است که شما برای رسانه‌ها چه خواهید کرد؟

, مرآت- شما الزامات مترتب بر کار رسانه‌ای را به درستی برشمردید و من می‌دانم که اهالی رسانه به این موضوعات توجه خواهند کرد اما پرسش من این است که شما برای رسانه‌ها چه خواهید کرد؟,

من پیش‌تر عرض کرده بودم که رسانه‌ها باید اقدامات دشمنان را خنثی کنند و در این گفتگو هم الزامات آن را برشمردم اما پیش از آن که من بگویم که قرار است برای رسانه‌ها چه کنیم، قانونگذار آن را به ما گفته است و من مجری فرامین قانونگذارم. خیلی‌ها ممکن است ادعای فعالیت رسانه‌ای داشته باشند و اعتماد بنفس آن‌ها هم احسنت دارد اما آیا فعالیت آن‌ها کارکرد بیرونی هم دارد؟

,

حقیقت آن است که ما نیازمند بسترسازی و کار در حوزه زیرساخت‌های رسانه‌ای هستیم. اگر من مطلبی 2 دقیقه‌ای را به 600 فعال رسانه‌ای استان بگویم، فکر می‌کنید چند نفر می‌توانند آن را به صورت خبر بنویسند؟ مرحوم علامه مطهری پنجاه سال قبل با زبان سرخ خود حوزه علمیه را نقد می‌کند. ایشان می‌گوید چرا وضع حوزه باید به گونه‌ای باشد که برای این که به 100 گل آب‌رسانی کند، مجبور باشد تعداد زیادی علف هرز را هم آبیاری کند؟

,

من قرص نانی دارم که همه این 600 نفر مستحق دریافت تکه‌ای از آن نیستند و فقط تعداد خاصی این حق را دارند؛ بنابراین باید برای راستی‌آزمایی و رتبه‌بندی فعالان رسانه‌ای با کمک تشکل‌های صنفی و از طریق کاهش تصدی، بسترسازی کنم. خیلی خوب است که استانی به این ظرفیت برسد که 600 فعال رسانه‌ای داشته باشد اما می‌دانیم که فعلا این‌گونه نیست.

,

نیروی امنیتی نیستم!

, نیروی امنیتی نیستم! , نیروی امنیتی نیستم! ,

مرآت- جناب فضیلت! پست‌های قبلی شما قدری امنیتی بوده‌اند، یک شخصیت نسبتا امنیتی چگونه می‌تواند متولی فرهنگی باشد؟

, مرآت- جناب فضیلت! پست‌های قبلی شما قدری امنیتی بوده‌اند، یک شخصیت نسبتا امنیتی چگونه می‌تواند متولی فرهنگی باشد؟,

شما شوخی دوستان را باور کرده‌اید؟ من به معنی خاص کلمه مسئولیت امنیتی نداشته‌ام. من مدیرکل اطلاعات نبوده‌ام! با حکم وزارت اطلاعات، به مدیران حراستی تدریس می‌کردم که یک کار پژوهشی و آموزشی بوده است. البته اگر کار امنیتی هم کرده باشم، ابایی ندارم و قطعا جزو باقیات صالحات من است اما نکرده‌ام. تحصیلات من حقوق است و در برهه‌ای رئیس شعبه تجدیدنظر تعزیرات حکومتی بوده‌ام.

,

پس از آن به عنوان معاون پژوهشکده سازمان تعزیرات حکومتی کشور فعالیت کردم. بگذارید این را هم بگویم که هیچ آداب و ترتیبی مجوی/ هرچه می‌خواهد دل تنگت بپرس!

,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

از مدعیان سمنانی بودن، سمنانی‌ترم!

, از مدعیان سمنانی بودن، سمنانی‌ترم!, از مدعیان سمنانی بودن، سمنانی‌ترم!,

مرآت- شما در گفتگویی که در روز تودیع و معارفه داشتیم، فرمودید اصالت من سمنانی است و بعدا درباره آن توضیح می‌دهم. آن «بعدا» اینک فرارسیده است!

, مرآت- شما در گفتگویی که در روز تودیع و معارفه داشتیم، فرمودید اصالت من سمنانی است و بعدا درباره آن توضیح می‌دهم. آن «بعدا» اینک فرارسیده است!,

من خدمت یکی از بزرگان سمنانی توضیح دادم که اگر می‌خواهی بدانی که من سمنانی هستم یا نه، باید بگویم که من از شما سمنانی‌ترم. می‌گویند آن‌چه را که خوبان جهان جدا جدا دارند تو یک‌جا داری! آن‌چه را که مدعیان سمنانی بودن از شهرهای مختلف استان دارند، من یک‌جا دارم! مادربزرگ مادری من اهل فولادمحله است و مادربزرگ پدری‌ام اهل ابرسج است.

,

یکی از دامادهای ما اهل غنی‌آباد دامغان است. همسر من هم شاهرودی است. من برخی از نقاط استان سمنان را با پای پیاده بازدید کرده‌ام که بعید می‌دانم شما سمنانی‌ها نامش را هم شنیده باشید! مثلا شما تا بحال به غار مشتی رفته‌اید؟ من به ارتفاعات مشرف بر پرور قدم گذاشته‌ام.

,

مرآت- من قانع شدم! شما در روز تودیع و معارفه شعری را قرائت کردید که نه وزن داشت و نه قافیه! از دیدگاه شما مدیرکل ارشاد باید شخصا با جزئیات هنرها آشنا باشد یا داشتن دانش مدیریت کافی است؟

, مرآت- من قانع شدم! شما در روز تودیع و معارفه شعری را قرائت کردید که نه وزن داشت و نه قافیه! از دیدگاه شما مدیرکل ارشاد باید شخصا با جزئیات هنرها آشنا باشد یا داشتن دانش مدیریت کافی است؟, مرآت- من قانع شدم! شما در روز تودیع و معارفه شعری را قرائت کردید که نه وزن داشت و نه قافیه! از دیدگاه شما مدیرکل ارشاد باید شخصا با جزئیات هنرها آشنا باشد یا داشتن دانش مدیریت کافی است؟,

شعر من وزن و قافیه داشت! اما دیدگاه خود من این است که اشراف یک مدیر به جزئیات بخش‌های مختلف فعالیتش یک ترجیح، اولویت و مزیت است و نه یک الزام. علم مدیریت می‌گوید هرچه سطح مدیریت از کارشناسی به رده‌های بالاتر می‌رود، مهارت‌های فنی کم‌تر می‌شود و مهارت‌های انسانی افزایش پیدا می‌کند. اگر مدیری پیدا شد که موسیقی را می‌فهمید و با مبانی تئاتر آشنا بود، مزیت دارد اما دانستن این‌ها الزامی نیست.

,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

قرار نیست مدیرکل ارشاد نت موسیقی بنویسد!

, قرار نیست مدیرکل ارشاد نت موسیقی بنویسد!, قرار نیست مدیرکل ارشاد نت موسیقی بنویسد!,

قرار نیست مدیرکل ارشاد تئاتر بسازد یا نت موسیقی بنویسد، او بناست که برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری بسترسازی کند. بنابراین این‌گونه نیست که اگر مدیری موسیقی یا تئاتر را به معنی خاص کلمه نمی‌شناسد، نتواند از ظرفیت‌های وجودی در آن بخش استفاده کند. آیا رئیس دانشگاه جامع که دارای تمامی رشته‌هاست، باید از جزئیات تمامی رشته‌ها مطلع باشد؟ اما اگر چنین فردی وجود داشته باشد نورعلی نور است!

,

می‌گویند کسی کنار دریا نشسته بود و قاشق‌قاشق ماست در دریا می‌ریخت تا دوغ درست کند. به او گفتند با یک سطل ماست که نمی‌شود یک دریا دوغ درست کرد! گفت من هم می‌دانم که نمی‌شود، اما اگر بشود، چه می‌شود!

,

ایستادگی بر سر مبانی، هزینه دارد!

, ایستادگی بر سر مبانی، هزینه دارد!, ایستادگی بر سر مبانی، هزینه دارد!,

مرآت- در حکمی که وزیر ارشاد به شما دادند، از «تعامل سازنده با مسئولان» یاد شده است؛ آیا این قید به دلیل سابقه اختلافات شما با استاندار گلستان است یا برای همه حکم‌ها این عبارت را ذکر می‌کنند؟

, مرآت- در حکمی که وزیر ارشاد به شما دادند، از «تعامل سازنده با مسئولان» یاد شده است؛ آیا این قید به دلیل سابقه اختلافات شما با استاندار گلستان است یا برای همه حکم‌ها این عبارت را ذکر می‌کنند؟,

ایستادن روی برخی از مبانی، هزینه دارد. آن اختلافات هم ناشی از اقدامات یک شبه‌رسانه بود. ما داریم در جمهوری اسلامی زندگی می‌کنیم. رسانه‌ای که اخلاق زیر پا بگذارد دیگر رسانه نیست. من نمی‌دانم که آقای وزیر در تمامی احکام این قید را ذکر می‌کند یا نه و باید حداقل پنج شش حکم را بررسی کنم اما به گمانم موضوع تعامل را به طور معمول ذکر می‌کنند.

,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

مرآت- معاون وزیر ارشاد در آیین معارفه شما به ضرورت ساماندهی مقررات مرتبط با نهادهای فعال فرهنگی اشاره کردند. آیا شما می‌توانید به طور محلی در این حوزه ورود پیدا کنید؟

, مرآت- معاون وزیر ارشاد در آیین معارفه شما به ضرورت ساماندهی مقررات مرتبط با نهادهای فعال فرهنگی اشاره کردند. آیا شما می‌توانید به طور محلی در این حوزه ورود پیدا کنید؟,

در عمده این موارد باید منتظر دستورالعمل‌ها باشیم الا مواردی که به ما تفویض شده باشد. مثلا در حوزه ممیزی کتاب ما می‌توانیم درخواست تفویض اختیار کنیم اما من نه در گلستان این کار را کرده‌ام و نه هر جای دیگری که مرا بفرستند این کار را می‌کنم؛ مگر آن که مرا ملزم کنند.

,

همه در یک حد نیستند؛ این یعنی ضرورت پذیرش تکثر!

, همه در یک حد نیستند؛ این یعنی ضرورت پذیرش تکثر!, همه در یک حد نیستند؛ این یعنی ضرورت پذیرش تکثر!,

مرآت- شما پیش‌تر در دیدار با اعضای انجمن خبرنگاران اشاره کردید که وجود تشکل‌های مشابه انجمن خبرنگاران می‌تواند اسباب پویایی در عرصه‌های مختلف را فراهم کند. جای چه تشکلی را در استان سمنان خالی می‌بینید؟

, مرآت- شما پیش‌تر در دیدار با اعضای انجمن خبرنگاران اشاره کردید که وجود تشکل‌های مشابه انجمن خبرنگاران می‌تواند اسباب پویایی در عرصه‌های مختلف را فراهم کند. جای چه تشکلی را در استان سمنان خالی می‌بینید؟,

آیا همه اصحاب پیامبر(ص) که نفس به نفس، ایشان را درک کرده بودند به یک میزان در نماز حضور قلب داشتند؟ ببینید، در منابع اسلامی آمده است که تماشای خطوط قرآن هم ثواب دارد ولو این که سواد خواندن قرآن را هم نداشته باشید. حالا اگر کسی هم ببیند و هم قرائت کند، ثوابش بیشتر می‌شود. حرف من این است همه در یک حد نیستند و این یعنی تکثر.

,

اصل تکثر امری نیست که لازم باشد از آن بترسیم. آیین ما هم وحشتی از تکثر ندارد. کسی که حتی منکر وجود خدا بود می‌آمد در محضر امام صادق(ع) و در کلاس درس ایشان شرکت می‌کرد. حرف امام این بود که اگر این منکر وجود خدا سوالش را از من نپرسد، پس باید از چه سوال کند؟ می‌رود و از یک آدم بی‌سواد می‌پرسد و گمراه‌تر می‌شود. بنابراین از اصل این موضوع که بیماری به خاطر درد و رنجی که می‌برد، آه و ناله کند، نباید ترسید.

,

اما باید پرسید پیش چه کسی ناله می‌کنی؟ اگر پیش طبیب ناله کند، هیچ اشکالی ندارد.

,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

سِمتم را به یک خانم بدهم؟

, سِمتم را به یک خانم بدهم؟, سِمتم را به یک خانم بدهم؟,

مرآت- پس از شما، سرکار خانم کشمیری به عنوان مدیرکل ارشاد استان گلستان انتخاب شدند. یکی از شعارهای آقای روحانی این بود که سهم بانوان را در کابینه افزایش دهد که متأسفانه این وعده محقق نشد. آیا شما برنامه‌ای برای پررنگ‌تر کردن نقش بانوان در اداره‌کل ارشاد سمنان دارید؟

, مرآت- پس از شما، سرکار خانم کشمیری به عنوان مدیرکل ارشاد استان گلستان انتخاب شدند. یکی از شعارهای آقای روحانی این بود که سهم بانوان را در کابینه افزایش دهد که متأسفانه این وعده محقق نشد. آیا شما برنامه‌ای برای پررنگ‌تر کردن نقش بانوان در اداره‌کل ارشاد سمنان دارید؟,

مقصودتان این است که سمتم را به یک خانم بدهم یا زیرمجموعه را مدنظر دارید؟ بخش اول در اختیار مافوق من است.(می‌خندد)

,

مرآت- البته شما ابزاری به نام استعفا را هم در اختیار دارید!

, مرآت- البته شما ابزاری به نام استعفا را هم در اختیار دارید!,

پیش از آن که بر صندلی ارشاد سمنان بنشینم، به من گفتند اینجا سه‌چهار نفر مدعی مدیرکلی ارشاد بودند! می‌خواستند بگویند حواست جمع باشد که به میدان مین آمده‌ای! من در جمع همکاران گفتم که از این موضوع جدا خوشحالم که به جایی آمده‌ام که به جای 40 سرباز، 4 افسر دارد. و من مخلص افسرانم اگرچه سربازان را هم دوست می‌دارم.

,

نگران افسران ارشاد سمنان نیستم!

, نگران افسران ارشاد سمنان نیستم!, نگران افسران ارشاد سمنان نیستم!,

مدیر ظرفیت‌های فکری و ذهنی دیگران را به کمک ظرفیت‌های فکری و ذهنی خود می‌آورد. به قول مولانا وقتی مصباحی با مصباح دیگر جمع شود، روشنایی بیش‌تر می‌شود. بنابراین من نگران موضوعی که به آن اشاره کردم نیستم. من قبلا که مدیر سازمان فرهنگی بودم، معاونین را هم به تمامی جلسات هیأت مدیره دعوت می‌کردم و وقتی از من می‌پرسیدند چرا این کار را می‌کنی، جواب می‌دادم برای این که در جلسه چرت و پرت گفته نشود!

,

دومین دلیل من هم این بود که عده‌ای مشق مدیریت کنند. می‌گفتند این کار باعث می‌شود که چند صباح دیگر همین افراد برای تو شاخ بشوند!! مانع کارت می‌شوند و ادعا می‌کنند که بهتر از تو عمل می‌کنند اما خدا شاهد است اگر همین الان بدانم که کسی بهتر از من ارشاد سمنان را مدیریت می‌کند، در واقع این صندلی را غصب کرده‌ام. برای غصب، لازم نیست حتما از دیوار خانه مردم بالا بروی، همین که در جایی مسئولیت بگیری که شایسته آن نیستی، حق دیگران را غصب کرده‌ای.

,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

مرآت- بالاخره نفرمودید سهم زنان در مدیریت ارشاد بیش‌تر می‌شود یا خیر؟

, مرآت- بالاخره نفرمودید سهم زنان در مدیریت ارشاد بیش‌تر می‌شود یا خیر؟,

دستورالعمل این نیست که به هر قیمتی، زنان را در مناصب قرار دهیم؛ اصل، شایسته‌سالاری است. البته 30 درصد مناصب مدیریتی باید به زنان اختصاص پیدا کند. من در گلستان این اصل را رعایت کردم. این‌جا هم اگر ظرفیتی وجود داشته باشد از آن استفاده خواهم کرد. باید توجه داشت که برخی کارها زنانه و برخی مردانه است. دستگاه آفرینش، منبع تأمین عاطفه را در وجود زن قرار داده است.

,

عواطف زنان بر عقل معاششان می‌چربد

, عواطف زنان بر عقل معاششان می‌چربد, عواطف زنان بر عقل معاششان می‌چربد,

اگر این خصلت زن نبود، نسل بشر منقرض می‌شد. وقتی نوزاد شما در نیمه‌شب گریه می‌کند، زن نسبت به او از خودگذشتگی می‌کند و بیدار می‌ماند؛ این خصلتی است که در مردان وجود ندارد. زنان عواطفشان بر عقل معاششان می‌چربد و برعکس، مردان عقل معاششان بر عواطفشان می‌چربد. وقتی نوزاد گریه می‌کند، عقل معاش مرد می‌گوید الان وقت خواب است!

,

مرآت- چند سال قبل رهبر انقلاب اشاره کردند که برخی از معضلات فرهنگی خواب را از چشم من می‌گیرد. کدام‌یک از معضلات فرهنگی استان سمنان شما را نگران می‌کند؟

, مرآت- چند سال قبل رهبر انقلاب اشاره کردند که برخی از معضلات فرهنگی خواب را از چشم من می‌گیرد. کدام‌یک از معضلات فرهنگی استان سمنان شما را نگران می‌کند؟,

این که من به عنوان یک مسئول فرهنگی، از مسئولیت‌هایی که قانون‌گذار بر عهده من گذاشته، فاصله بگیرم.

,

شورای فرهنگ عمومی باید موضوع‌محور عمل کند، نه مناسبت‌محور

, شورای فرهنگ عمومی باید موضوع‌محور عمل کند، نه مناسبت‌محور, شورای فرهنگ عمومی باید موضوع‌محور عمل کند، نه مناسبت‌محور,

مرآت- از کدام مأموریت خود فاصله گرفته‌اید؟

, مرآت- از کدام مأموریت خود فاصله گرفته‌اید؟,

شورای فرهنگ عمومی باید موضوع‌محور باشد و نه مناسبت‌محور. ما با مأموریت‌هایمان در حوزه رسانه فاصله داریم که بخشی مربوط به کمبود منابع و بخشی مربوط به کم‌ثبات بودن مدیریت‌هاست. اگر نگوییم که قانون نظام مقدس جمهوری اسلامی هم مقدس است، لااقل باید بپذیریم که محترم است؛ پس باید رعایت شود اگرچه مطابق با سلیقه ما نباشد.

,

مگر همه احکام دین مطابق خواست و سلیقه ماست؟ مهم‌ترین کارستان این است که هر دستگاهی مراقب باشد که از مأموریت‌های خود فاصله نگیرد. اگر هر دستگاهی به مأموریت‌های ذاتی خود به درستی عمل کند، کارستان اتفاق افتاده است. مثل قضیه سیمرغ!

,

مرآت- اخیرا موضوع قانون منع بکارگیری بازنشستگان، مباحث بسیاری را پیرامون جوان‌گرایی در فضای رسانه‌ای به راه انداخت. شما چه برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت‌های جوانان دارید؟

, مرآت- اخیرا موضوع قانون منع بکارگیری بازنشستگان، مباحث بسیاری را پیرامون جوان‌گرایی در فضای رسانه‌ای به راه انداخت. شما چه برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت‌های جوانان دارید؟,

ما در بحث برون‌سپاری فعالیت‌ها می‌توانیم از ظرفیت تشکل‌های دارای مجوز که شکل و شمایل قانونی دارند، به تناسب کارویژه‌هایی که در اساسنامه‌هایشان دیده شده استفاده کنیم. برای مجتمع کومش شورای سیاستگذاری تشکیل شده است. کار این شورا این است که برای مدیر مجتمع، شرح وظایف مشخص کند. برای این که از عمل بر اساس سلیقه فاصله بگیریم و به ضابطه‌ها نزدیک شویم. در این راه از ظرفیت جوانان استفاده می‌کنیم.

,

در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هم از ظرفیت‌های جوانان به صورت حداقلی استفاده می‌شود که این حداقلی بودن به دلیل کمبود اعتبارات است. تشکل‌هایی مثل انجمن سینمای جوان، زمینه را برای جذب نیروهای جوان فراهم کرده‌اند.

,

در واتس‌آپ حضور دارم

, در واتس‌آپ حضور دارم, در واتس‌آپ حضور دارم,

مرآت- در کدام‌یک از شبکه‌های اجتماعی حضور دارید و اگر عضو کانال خاصی در استان سمنان هم هستید بفرمایید.

, مرآت- در کدام‌یک از شبکه‌های اجتماعی حضور دارید و اگر عضو کانال خاصی در استان سمنان هم هستید بفرمایید.,

در واتس‌آپ! من در این پیام‌رسان حضور دارم و در گروه مدیران ارشاد استان‌ها فعال هستم. در این گروه تجربیات افراد به اشتراک گذاشته می‌شود. در سروش و گپ هم عضو بودم اما خیلی به کارم نمی‌آمد. عمده همکاران من در ارشاد در واتس‌آپ فعال بودند و من هم به واتس‌آپ آمدم. من البته به طور غیرمستقیم در جریان محتواهای دیگر پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرم.

,

مرآت- حدود هفت سال به پایان چشم‌انداز بیست‌ساله باقی مانده است. مستحضرید که در ذیل چشم‌انداز 20 ساله کارویژه‌های گوناگونی در حوزه‌های گوناگون طرح‌ریزی شده است که یکی از مهم‌ترین این حوزه‌ها، فرهنگ است. شما در مسئولیتتان قطعه‌ای از پازل فرهنگ استان را تکمیل می‌کنید. اگر بخواهید سال 1404 را تخیل کنید، فرهنگ استان سمنان را چگونه می‌بینید؟

, مرآت- حدود هفت سال به پایان چشم‌انداز بیست‌ساله باقی مانده است. مستحضرید که در ذیل چشم‌انداز 20 ساله کارویژه‌های گوناگونی در حوزه‌های گوناگون طرح‌ریزی شده است که یکی از مهم‌ترین این حوزه‌ها، فرهنگ است. شما در مسئولیتتان قطعه‌ای از پازل فرهنگ استان را تکمیل می‌کنید. اگر بخواهید سال 1404 را تخیل کنید، فرهنگ استان سمنان را چگونه می‌بینید؟,

تصور من این است که در سال 1404 ان‌شاءالله حوزه رسانه سمنان به شفافیت بیش‌تری رسیده باشد و اگر می‌گوییم فلان تعداد فعال رسانه‌ای داریم، فاصله این رقم با رقم واقعی زیاد نباشد. موسسات فرهنگی و هنری‌مان ان‌شاءالله به پویایی در برنامه‌ها و خودکفایی رسیده باشند. در حوزه چاپ و نشر، به وضعیت کیفی مطلوب‌تری رسیده باشیم. سرانه مطالعه رشد قابل انتظاری داشته باشد.

,

در حوزه برون‌سپاری مأموریت‌های دستگاه به جایی رسیده باشیم که بسیاری از موسسات و مشتریان دستگاهی ما متصدی امور باشند و ما فقط سیاست‌گذاری کنیم. تکلیف پروژه‌های عمرانی، نفیا و اثباتا روشن شده باشد. و ای کاش کلنگ بسیاری از پروژه‌های عمرانی به زمین نمی‌خورد.

,

مرآت- ما در مجموعه مرآت دست شما را به گرمی می‌فشاریم و امیدواریم که شما ما را در کنار خود بدانید.

, مرآت- ما در مجموعه مرآت دست شما را به گرمی می‌فشاریم و امیدواریم که شما ما را در کنار خود بدانید.,

من از شما و همکارانتان شبکه اطلاع‌رسانی مرآت قدردانی می‌کنم.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه