اخبار داغ

وزیر ارشاد در ساری خبر داد:

مکاتبه با سازمان برنامه و بودجه برای افزایش یارانه مصبوعات/چشم‌انداز آینده باید صیانت از رسانه‌های کلاسیک باشد

مکاتبه با سازمان برنامه و بودجه برای افزایش یارانه مصبوعات/چشم‌انداز آینده باید صیانت از رسانه‌های کلاسیک باشد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با همکاری و هماهنگی رئیس سازمان برنامه بودجه یارانه بیشتری نسبت به شش ماهه اول سال در اختیار وزارت ارشاد قرار می‌گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، سیدعباس صالحی ظهر امروز در اجلاسیه سراسری خانه‌های مطبوعات و رسانه‌های کشور اظهار کرد: در فضای رسانه‌ای کشور باید چشم‌اندازی ترسیم کنیم که مصرف رسانه‌ای آن چگونه است تا براساس آن رویکرد رسانه‌ای را انتخاب کنیم‌.

وی افزود: براساس پیمایش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۴ نگرش‌های ایرانیان بررسی شد و در سال ۹۵ جمع‌بندی که انجام شد در مصرف رسانه‌ای تلویزیون ۱۹۴ دقیقه بوده که بالاترین استان کرمان با ۲۵۶ دقیقه مصرف بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در شبکه‌های ماهواره‌ای ۴۸ دقیقه مصرف رسانه‌ای را شاهد بودیم که استان کردستان با ۱۱۶ دقیقه و خراسان جنوبی هشت دقیقه بوده است‌، افزود: در اینترنت میانگین مصرف کشور ۱۶۹ دقیقه بود که بالاترین آن هرمزگان بوده است.

این مسؤول بیان کرد: روزنامه و مجلات کاغذی و اینترنتی میانگین کشوری ۲۷.۸ دقیقه است که بیشترین آن تهران با ۴۴ دقیقه و البرز با ۴۳ دقیقه است.

صالحی افزود: استان‌های کمتر مصرف‌کننده حدود ۱۱ دقیقه است و مسیر تلویزیون، شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنت رو به تزاید است.

وی با بیان اینکه طبق پیمایشی که در شهریورماه در تهران برای بالاترین مصرف مطبوعاتی انجام شد نشان داده شد ۵۸.۶ درصد مردم به روزنامه و مجله علاقه ندارند و ۴۱ درصد خواهان روزنامه و مجله هستند، ادامه داد: در استان تهران ۴۹.۶ درصد مردان و ۳۲.۸ درصد زنان علاقه‌مند به خواندن روزنامه و مجله هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: رده‌های سنی ۱۸ تا ۲۹ سال معادل ۳۰ درصد خواهان خواندن مطبوعات نیستند و ۴۵ سال به بالا معادل ۴۶.۷ درصد تمایل به خواندن مطبوعات دارند.

این مسؤول بیان کرد: دهه پنجم انقلاب باید مسیر رسانه‌ای کشور را بر اساس سلایق جامعه و براساس آخرین متدهای علمی باشد.

صالحی ادامه داد: برای رسانه‌ها رقبای جدی در اطلاعات، خبر، پرکردن اوقات فراغت و آگهی‌ها به‌وجود آمده است که هم ارزان‌تر و هم در دسترسی آسان‌تر قرار دارد.

وی با بیان اینکه سرعت زیاد اطلاعات از مزایای رسانه‌ های کلاسیک است که به همین اندازه می‌تواند خطرناک باشد، گفت: رسانه‌های کلاسیک می‌تواند اعتمادآفرین باشد و تحلیل از مواردی است که رسانه‌های کلاسیک را از سنتی جدا کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اکتشاف سوژه‌های خاص از مزایای رسانه‌های کلاسیک است که سوژه‌های جذاب را کشف کنند و به آن عمق ببخشند ادامه داد: خانه مطبوعات فرصتی برای تهدیدزدایی از رسانه‌های کلاسیک است.

این مسؤول تصریح کرد: رسانه‌ها با تمام اجزا باید از بقای خود دفاع کنند و از خبرنگار تا سردبیر و مدیر مسؤول باید تلاش کنند.

صالحی با اشاره به اینکه نهاد خانه مطبوعات یک نهاد به هم پیوسته است که تمام اجزا از مدیر مسؤول تا خبرنگار در آن حضور دارند ادامه داد: رویکرد رسانه‌ای و چشم‌انداز آینده باید صیانت از رسانه‌های کلاسیک با هدف عمق و نگاه ژرف به اطلاعات، اخبار و تحلیل باشد.

وی افزود: وزارت ارشاد باید نگاه تصدی گرایانه خود را کاهش داده و همزمان خانه مطبوعات نگاه ستادی خود را کاهش و بیشتر جنبه اجرایی و عملیاتی داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حمایت‌های ارشاد شامل آموزش، دفاع از حقوق رسانه‌ها و افزایش درآمدهای پایدار است گفت: کار قانون مطبوعات در دولت به اتمام رسیده و به‌زودی به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.

این مسؤول اظهار کرد: رسانه‌‌هایی که براساس قانون جدید مجوز انتشار اخذ می‌کنند تا سه سال نمی‌توانند از یارانه بهره مند شوند و سختگیری‌های بیشتری برای صدور مجوز انجام می‌شود.

صالحی گفت: با همکاری و هماهنگی رئیس سازمان برنامه بودجه یارانه بیشتری نسبت به شش ماهه اول سال در اختیار وزارت ارشاد قرار می‌گیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: اهمیت رکن چهارم را کسی واقف نیست که باید جدی گرفته شود.

مصطفی کواکبیان ادامه داد: مطبوعات جایگاه مهمی دارد که می‌تواند خیلی حزب‌ها را تحت تاثیر بگذارد.

وی با بیان اینکه امروزه مشکلات حقوقی داریم و بی جهت خبرنگاران را احضار می‌کنند، گفت: انتخابی بودن، همه جانبه و فراگیر بودن، صنفی بودن از اصول خانه مطبوعات است.

کواکبیان گفت: خانه‌های مطبوعات از هرگونه مالیات معاف هستند.

مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان اینکه باید نگاه ملی به خانه‌های مطبوعات داشته باشیم گفت: در برخی مواقع شاهد هستیم به اصول اساسنامه توجه جدی نمی‌شود.

سیدمحمدرضا دربندی با بیان اینکه باید نگاه ملی به خانه‌های مطبوعات داشته باشیم اظهار کرد: در برخی مواقع شاهد هستیم به اصول اساسنامه توجه جدی نمی‌شود در حالی که اصل و مبنا باید اجرای اصول و اجرای اساسنامه باشد.

وی ادامه داد: همکاری متقابل با ارشاد اسلامی یکی از مواردی است که باید به آن توجه شود و بر این اساس مازندران یکی از استان‌هایی است که چنین رابطه‌ای وجود دارد.

مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه خلاهای موجود در برقراری ارتباط سبب بروز مشکلات می‌شود گفت: باید تلاش شود تا تمامی اهالی رسانه به عضویت خانه مطبوعات درآیند تا در تصمیم‌سازی کمک حال باشند.

این مسؤول اظهار کرد: از ۳۲ استان برای ۲۸ استان در چهار مرحله انتخابات خانه مطبوعات برگزار شد و اساسنامه آن تایید شد.

رئیس مجمع نمایندگان مازندران نیز بیان کرد: دشمن به دنبال پیاده‌سازی اهداف خود در کشور است و با عملیات روانی توانسته شرایطی را در کشور راه بیندازد که به بی اعتمادی مردم و مسئولان دامن بزند.

علی اسماعیلی با بیان اینکه خبرنگاران و رسانه‌ها چشم و چراغ آگاهی بخشی جامعه هستند افزود: برای توسعه یافتگی باید به سه اصل اصالت خبر، دقت و امانتداری در انتقال خبر و رسانه‌ها باید توجه کنیم و اخلاق حرفه‌ای را در جامعه اولویت قرار دهیم.

وی وظیفه دستگاه‌های دولتی را تقویت زیرساخت‌ها و حمایت از تشکل‌های صنفی و نهادهای مدنی عنوان کرد.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: در چهل سال گذشته به رکن چهارم توسعه که احزاب و رسانه‌ها هستند کمتر توجه شده است که باید مشکلات و موانع توسعه یافتگی این رکن رفع شود و امنیت شغلی در این حرفه ایجاد شود و دولت باید در این زمینه گام‌های اساسی بردارد.

وی ادامه داد: ارتباط و اعتماد دولت و ملت از طریق رسانه‌ها باید انجام شود و نقش رسانه‌ها در این حیطه ارزشمند است.

اسماعیلی با بیان اینکه رسانه‌ها به دنبال مطالبات مردمی باشند، گفت: از تمام ظرفیت مجلس برای تقویت احزاب، رسانه‌ها و نهادهای مدنی جامعه استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه