اخبار داغ

با همت هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان انجام شد؛

وادات بز مورسیا با هدف محرومیت زدایی در روستاهای کشور

وادات بز مورسیا با هدف محرومیت زدایی در روستاهای کشور
بنیاد مستضعفان طرح راه اندازی دامداری های خرد صنعتی را با هدف اشتغال زایی و محرومیت زدایی با محوریت نژاد مرغوب بز مورسیا در دستور کار قرار داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی بنیاد مستضعفان، بنیاد مستضعفان از سال ۱۳۹۴ پروژه پرورش بز‌های شیری نژاد مورسیا را در منطقه محروم قلعه‌گنج آغاز کرد. این بز با آب و هوای ایران سازگاری دارد و به عنوان یک دام کم مصرف تولید شیر باکیفیت و بالایی دارد، به طوری که هر یک از این بز‌ها روزانه ۲.۵ الی ۳ لیتر شیر با درصد چربی ۵ درصد تولید می‌کند.۹۰ درصد این بز‌ها از زایش دوم به بعد ۱۰۰ درصد دوقلوزا هستند، ضمن آنکه زایش غیرفصلی هم دارند. جزو دام‌های جان سخت هستند و شیر آن‌ها از بهترین و باکیفیت‌ترین شیر‌های دنیاست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

بنیاد مستضعفان در راستای اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی در مناطق محروم پس از پرورش این بز‌ها تسهیلات کم‌بهره ساخت دامداری‌های صنعتی خرد و خرید این بز‌ها را به متقاضیان ارائه می‌دهد. این روش در کنار اشتغال‌زایی در مناطق محروم موجب می‌شود روستائیانی که برای اشتغال به سمت شهر‌ها مهاجرت کرده‌اند، به مناطق خود برگردند.
,
,

حمایت صد در صدی از متقاضیان بز مورسیا
,
,

بنیاد مستضعفان در قالب سه مرحله در دو دسته ۲ هزار رأسی و یک دسته هزار رأسی، تعداد ۵ هزار رأس بز از این نژاد را وارد کشور کرده است که ۳ هزار رأس آن در قلعه گنج و ۲ هزار رأس آن در مجتمع کشاورزی و دامپروری مگسال در قزوین است. هدف واردات دام سبک حداکثر کردن بهره‌وری در تولید و اشتغال‌زایی در مناطق محروم است.
,
,
 
,
وادات بز مورسیا با هدف محرومیت زدایی در روستاهای کشور
, وادات بز مورسیا با هدف محرومیت زدایی در روستاهای کشور,

در منطقه قلعه‌گنج در حال حاضر ۲۰ رأس از این بز‌ها به متقاضیان ارائه می‌شود و تاکنون ۱۵ دامپروری خرد به بهره برداری رسیده است، ۱۰ دامپروری در حال احداث است و ۵۰ متقاضی نیز برای ایجاد دامپروری و استفاده از تسهیلات بنیاد تشکیل پرونده داده اند. با توجه به اینکه هر دامپروری خرد به صورت مستقیم برای ۴ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند؛ کمک شایانی به کاهش مشکل اشتغال جنوب کرمان کرده است. ضمن آنکه ساخت دامداری نیز از محل تسهیلات کم‌بهره بنیاد مستضعفان انجام می‌شود. مهمتر اینکه بنیاد مستضعفان با ایجاد کارخانه پاک در قلعه‌گنج به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های این نهاد انقلابی ضمانت خرید شیر این بز‌ها را انجام داده است.
,
,

پس از پروژه موفق قلعه گنج بنیاد مستضعفان مدل مشابه را با وارد کرد ۲ هزار راس دیگر بز از نژاد مورسیا در استان قزوین دنبال می‌کند. بز‌هایی اکنون حدودا ۷ ماهه هستند و در آینده نزدیک به مرحله زایمان و شیردهی می‌رسند.
,
,

تولید شیر بز مورسیا در قزوین از اوایل اسفند
,
,

مدیرعامل شرکت کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان در قزوین در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از این مجتمع کشاورزی و دامداری اظهار داشت: شرکت کشاورزی و دامپروری مگسال تابع هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان است و در این منطقه فعالیت‌هایی در زمینه کشاورزی از جمله کشت کلزا، یونجه، چغندر قند و ... انجام می‌دهد. شرکت کشاورزی و دامپروری مگسال از شرکت‌های تابعه هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان است که با دارا بودن قدمتی بیش از نیم قرن، اولین شرکت دامداری کشور است که موفق به عرضه سهام خود در بورس شده است.
,
,

وی با اشاره به انجام فعالیت دامپروری در این مجتمع گفت: ۵۵۰۰ رأس گاو نژاد هلشتاین در این مجتمع داریم که روزانه ۱۰۰ تن شیر تولید می‌کنند.
,
,
 
,
وادات بز مورسیا با هدف محرومیت زدایی در روستاهای کشور
, وادات بز مورسیا با هدف محرومیت زدایی در روستاهای کشور,

نیکدل افزود: به تازگی پرورش بز نژاد مورسیا را آغاز کردیم در این راستا ۲ هزار رأس از این بز مرداد ماه امسال وارد کشور و این مجتمع شد که ۸۰ رأس آن نر و مابقی ماده است.
,
,

نیکدل ادامه داد: سن بز‌ها در زمان ورود ۵ تا ۹ ماه بود و پیش‌بینی می‌شود از اواخر اسفند ماه امسال اولین زایش‌ها و تولید شیر آغاز شد.
,
,

این مقام مسئول بنیاد مستضعفان افزود: شیر این بز‌ها در کنار آنکه برای نوزادان مفید است، برای تولید پنیر جزو بهترین شیر محسوب می‌شود؛ این مدل بز‌ها به خشکی مقاوم هستند و ۷۰ درصد غذای آن‌ها کاه است. این شیرقابلیت‌های بسیار منحصر به فردی را دارد بطوریکه به خاطر سبک بودن و آنزیم‌های آن؛ برای افرادی که آلرژی دارند و افراد مسن بهترین کیفیت را دارد و حتی می‌تواند به جای سیرخشک برای نوزادان استفاده شود. برای همین هم هست که قیمت هر لیتر شیر بز مورسیا بیشتر از شیر‌های معمولی است و هم پنیرو لبنیات تولیدی آن‌ها بسیار مرغوب‌تر از لبنیات‌های موجود در بازار ایران است.
,
,

هدف اصلی اشتغال زایی و محرومیت زدایی است
,
,

وی ادامه داد: ظرفیت پرورش بز در مجتمع مگسال ۵ هزار رأس است، این بز‌ها در حال حاضر در قلعه‌گنج حدود ۴ میلیون تومان قیمت دارد که امیدواریم پس از افزایش در این منطقه قیمت آن کمتر شود.
,
,

این مقام مسئول در بنیاد مستضعفان ادامه داد: بازگشت سرمایه در پروژه‌ای که آغاز کرده‌ایم ۷ ساله است در مجتمع مگسال برای پروژه پرورش بز شیری مورسیا ۲۴ میلیارد تومان از سال گذشته هزینه شد که ۱۱ میلیارد تومان آن هزینه واردات دام، ۷ میلیارد تومان هزینه ساختمان و تجهیزات و ۶ میلیارد تومان هزینه تجهیزات و ماشین‌آلات بود.
,
,
 
,
وادات بز مورسیا با هدف محرومیت زدایی در روستاهای کشور
, وادات بز مورسیا با هدف محرومیت زدایی در روستاهای کشور,

وی ادامه داد: تعدادی از این بز‌های نر را برای اسپرم‌گیری نگهداری می‌کنیم و بقیه بز‌ها بابت فروش به صورت استفاده از گوشت آن‌ها به فروش می‌رسند.
,
,

بنابر این گزارش، بنیاد مستضعفان که موضوع محرومیت‌زدایی در کشور را از سال‌ها پیش دنبال می‌کند، تلاش کرده است با استفاده از ظرفیت‌های خود و به کارگیری توان مردمی با کمک مردم مناطق محروم و همراهی آن‌ها نسبت به محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی اقدام کند.
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه