اخبار داغ

هانی زاده در گفت و گو با دانا؛

سناریوی هالیوودی پمپئو در ماجرای اعتراف عربستان به قتل خاشقجی/ آمریکا به دنبال تبرئه آل سعود است/ فشار کنگره آمریکا به ترامپ برای اعمال تحریم علیه عربستان

سناریوی هالیوودی پمپئو در ماجرای اعتراف عربستان به قتل خاشقجی/ آمریکا به دنبال تبرئه آل سعود است/ فشار کنگره آمریکا به ترامپ برای اعمال تحریم علیه عربستان
این موضوع یک سناریوی کاملاً هالیوودی است که توسط مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر به ریاض و آنکارا تهیه شده است و افکار عمومی را قانع نخواهد کرد.
[

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل منطقه در گفت و گو با دانا شبکه اطلاع رسانی راه دانا در تحلیل اعتراف عربستان به قتل جمال الخاشقجی، روزنامه نگار دولت سعودی اظهار داشت: قتل خاشقجی را عربستان به گردن گرفته است اما این را نتیجه یک درگیری بین جمال الخاشقجی و کارکنان کنسولگری عربستان در استانبول دانست و این یک بهانه غیر قابل قبول و یک بهانه کاملاً مضحکی است که افکار عمومی را نمی تواند قانع کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی تصریح کرد: این موضوع یک سناریوی کاملاً هالیوودی است که توسط مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر به ریاض و آنکارا تهیه شده است و افکار عمومی را قانع نخواهد کرد.

,

 

,

کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: آمریکایی ها به دنبال تبرئه رژیم آل سعود از قتل این روزنامه نگار برجسته سعودی است و نشان می دهد که مسئله حقوق بشر و احترام به آرای و افکار عمومی، جایگاهی در ادبیات سیاسی آمریکا ندارد.

,

 

,

هانی زاده آمریکا را شریک جرم اصلی عربستان سعودی در قتل جمال خاشقجی دانست و گفت": دولت ترکیه نیز باید افکار عمومی را در این رابطه با جریان قتل روزنامه نگار سعودی قانع کند.

,

 

,

وی با طرح این سوال که اگر جمال الخاشقجی در جریان درگیری به قتل رسیده است، چرا عربستان با تاخیر 17 روزه این مسئله را اعلام کرده است، بیان داشت: بیش از دو هفته است که مسئله قتل خاشقجی افکار عمومی را به خودش مشغول کرده و عربستان هم سکوت اختیار کرده است.

,

 

,

کارشناس مسائل بین الملل اشاره کرد: این مسئله نشان می دهد که عربستان به نوعی با کمک آمریکا سعی می کند که از مسئولیت های خودش در کشتن خاشقجی شانه خالی کند و عربستان سعودی و آمریکا نیز باید پاسخگوی افکار عمومی باشند.

,

 

,

هانی زاده اظهار داشت: این مسئله قابل قبول نیست، ترکیه هم قبلاً مدعی شده بود که اطلاعات و اسنادی در اختیار دارد که نشان می دهد، جسد خاشقجی مثله شده و به جاهای دیگری منتقل شده است؛ لذا به نظر می رسد این بهانه کاملاً آبکی و غیر قابل قبول است.

,

 

,

وی تاکید کرد: ترکیه باید در این خصوص افکار عمومی را قانع کند و اگر مدارکی در اختیار دارد، باید این مدارک را عرضه کند تا رژیم آل سعود را محکوم کند.

,

 

,

کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد: یک سری توافقات بین عربستان، ترکیه و آمریکا صورت گرفته است که بن سلمان ولیعهد عربستان که در قتل خاشقجی مباشرت و اشراف کامل داشته و به دستور او به قتل رسیده است، تبرئه شود.

,

 

,

هانی زاده در پاسخ به این سوال که "جامعه بین الملل در اعتراف عربستان به قتل خاشقجی چه انتظاری خواهد داشت؟" گفت: در داخل خود عربستان هم یک سری اختلاف نظرهایی پیرامون سیاست های محمدبن سلمان وجود دارد و طی روزهای آینده تحولاتی در ساختار داخلی عربستان در حاکمیت عربستان بوجود خواهد آمد.

,

 

,

وی تصریح کرد: با اتفاقی که افتاده است، به نظر می رسد که محمدبن سلمان در آینده عربستان جایی نخواهد داشت و شخص دیگری بعنوان ولیعهد انتخاب خواهد شد؛ به همین دلیل الآن در خود عربستان هم در میان شاهزادگان بلند پایه سعودی اختلاف نظرهایی وجود دارد و پادشاه عربستان به شدت تحت فشار است که در حقیقت محمد بن سلمان را برکنار کند.

,

 

,

کارشناس مسائل بین الملل در ادامه گفت: هم اکنون بسیاری از سناتورهای آمریکایی و اعضای کنگره آمریکا دنبال این هستند که مدارکی دال بر کشته شدن خاشقجی به افکار عمومی ارائه بدهند.

,

 

,

حسن هانی زاده عنوان کرد:  در حال حاضر وضعیت روابط بین عربستان و آمریکا بسیار متزلزل شده است و هرچند ترامپ اعلام کرده است که جایگاه عربستان در تقابل با ایران و روابط آمریکا با عربستان برای تقابل با ایران باید حفظ شود، ولی به هر حال به نظر می رسد که برخی از اعضای کنگره آمریکا به شدت رئیس جمهور آمریکا را تحت فشار قرار دادند تا تحریم هایی علیه عربستان اعمال کند.

,

 

,

وی در پایان گفت: در روزهای آینده یک مقداری در روابط عربستان و آمریکا تیرگی هایی ایجاد می شود و سطح روابط کاهش خواهد یافت تا عربستان و آمریکا بتوانند در فضای مناسب تری روابط خودشان را در آینده بهبود ببخشند.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه