اخبار داغ

گزارش دانا از پس لرزه های قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان؛

ضرب آخرین میخ بر تابوت لیبرالیسم توسط ترامپ/ از استاندارد 2 گانه در مواجهه با حقوق بشر تا لیبرالیسم ابزاری در آزادی خواهی

ضرب آخرین میخ بر تابوت لیبرالیسم توسط ترامپ/ از استاندارد 2 گانه در مواجهه با حقوق بشر تا لیبرالیسم ابزاری در آزادی خواهی
اعترافات مقامات سعودی مبنی بر کشته شدن روزنامه نگار عربستان در کنسولگری این کشور جامعه رسانه ای را به شدت نگران کرده است.
[

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رژیم آل سعود در پی شدت گرفتن فشارهای افکار عمومی ناچار به پذیرش کشته شدن جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد شد. برای بسیاری این اعتراف یک نقطه شروع برای پذیرفت تبعاتی است که قتل این روزنامه نگاری سعودی به دنبال خواهد داشت. قتل تابلو روزنامه نگاری که در روز روشن به کنسولگری عربستان برای کارهای اداری مراجعه کرده است، یک هشدار جدی به همه کسانی است که شعار آزادی بیان را سر می دهند و کشورهای غربی را به عنوان مهد و منبع این آزادی ها تحسین می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, .,

در همین رابطه، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد شنبه، ساعتی بعد از آنکه عربستان سعودی به کشته شدن «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود اعتراف کرد این رژیم را «متحدی فوق‌العاده» برای کشورش توصیف کرد.رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت که کشورش برای مهار ایران به عربستان سعودی نیاز دارد. این موضوع نادیده گرفتن آزادی های مدنی است که آمریکایی‌ها هموار به آن تکیه می کنند و حتی آنرا به عنوان ابزاری برای فشار علیه مخالفان خود بکار می برند.

,

میخ های ترامپ بر تابوت لیبرالیسم: حالا ترامپ آب پاکی را به دست بسیاری از آزادی طلبانی که غرب را قبله آمال خود می دانند، می ریزد و به خوبی مطرح می کند که همه چیز گرد منافع آمریکا در طواف است و هیچ چیزی حتی شعارهای لیبرالی که با آن پز می دهد برای این کشور بیشتر از منافع آن ارزش ندارد.

, میخ های ترامپ بر تابوت لیبرالیسم:,

احساس ناامنی رسانه‌ای : این موضوع باعث نگرانی شدیدی در میان رسانه های جهان بخصوص آمریکا شده است. درواقع امروز احساس ناامنی برای بسیاری در سایه پشتیبانی آمریکا از رژیم خبرنگارکش سعودی بروز کرده است. از آنجایی که احساس امنیت از خود امنیت بالاتر است، حالا با پشتبانی آمریکا و تطهیر خون خاشقچی و خون های ریخته شده دیگر این احساس ناامنی به شدت افزایش یافته و با قتل خاشقچی رنگ واقعیت و تجربه تلخ واقعی بودن به خود گرفته است.

, احساس ناامنی رسانه‌ای :,

در همین زمینه، رسانه آمریکایی «سی ان ان» مطرح می کند که این در ظاهر اعتراف است، اما در عمل ارعاب است. به وضوح و بی ترس و تردید می‌گویند روز روشن با اره تکه‌تکه می‌کنیم و کسی هم نمی‌تواند چیزی به ما بگوید.حاکمان سعودی عربستان عفونتی هستند که اگر متوقف نشوند کل خاورمیانه را عفونی خواهند کرد. درواقع نه تنها دیگر مسئله شعاری و آرمانی لیبرالیسم مطرح نیست بلکه در یک گام به جلوتر احساس امنیت گذشته نیز وجود ندارد و حتی روزنامه نگاران با ناامنی در فضای رسانه ای جامعه جهانی مجبور به ادامه فعالیت خود هستند.

,

استاندارد دوگانه: «مهدی حسن»، مجری شبکه خبری الجزیره روایت عربستان سعودی را «مضحک» توصیف کرد و از بیانیه کاخ سفید هم انتقاد کرد. او با انتشار تصویری از بیانیه کاخ سفید در توئیتر نوشت: «تصور کنید، فقط تصور کنید ایران خاشقچی را وحشیانه داخل کنسولگری‌ایش می‌کشت، دو هفته انکارش می‌کرد و بعد اینقدر مضحک آن را گردن می‌گرفت. تصور کنید بیانیه آمریکا آن موقع چطور بود. بعد این بیانیه (کاخ سفید) را بخوانید.»

, استاندارد دوگانه:, .,

لیبرالیسم ابزاری: با اعلام حمایت ترامپ از رژیم آل سعود و بی اعتنایی به قتل خاشقچی یک نوع نگرش ابزاری در مورد مباحث آرمانی و ارزشی آمریکا بروز می کند. تا پیش از این موضوع آزادی مدنی برای آمریکایی ها به عنوان یک موضوع حیثیتی مطرح می شد و بسیاری از جمله روشنفکران کشورهای در حال توسعه به آن استناد می کردند و آنرا جزو آرمانهای خود قرار می دادند اما امروز با بروز چنین ماجرایی بیش از پیش مطرح می شود که دیگر لیبرالیسم به عنوان یک ابزار سیاسی و نه پایه دموکراسی و آزادی خواهی در خود آمریکا مطرح است و تنها این موارد به عنوان ابزار فشار برای کشورهای دیگر به کار می رود.

, لیبرالیسم ابزاری:,

لیبرالیسم نمایشی تحت نظر غرب: چندی پیش بود که عربستان طی یک اصلاحات نمایشی سعی کرد با آزادسازی حق رانندگی زنان نشان دهد که در حوزه دموکراسی و آزادی خواهی گام برداشته است. این موضوع از سوی کسانی که به طور واقعی با تحولات داخلی این کشور آشنا بودند از ابتدا آنرا نمایش مضحک دموکراسی خواندند اما بسیاری از جمله برخی از اصلاح طلبان ایرانی با کنایه مطرح کردند که ایران از عربستان سعودی هم عقب افتاده است. قتل خاشقچی و اعتراف عربستان به آغشته بودن دستهای مقامات این کشور به خون این روزنامه نگار عربستانی نشان داد که عربستان یک اصلاحات کاملا پوشالی را در این کشور طراحی و اجرا کرده است؛ اصلاحاتی که نه تنها به آزادی و دموکراسی در این کشور منجر نشده است بلکه پوششی برای سرکوب شدیدتر روزنامه نگارانی همچون خاشقچی بوده است. جالب اینجاست که این لیبرالیسم در عربستان تحت نظارت آمریکا اجرا شد اما ماجرای خاشقچی پشت پرده واقعی این ماجرا را مشخص کرد.

, لیبرالیسم نمایشی تحت نظر غرب:]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه