اخبار داغ

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان شمالی:

۳۰مهندس برای اجرای "طرح ملی همگام با کشاورز " به کارگیری شدند/ مقاومت کشاورزان در پذیرش شیوه های نوین کشاورزی

۳۰مهندس برای اجرای "طرح ملی همگام با کشاورز " به کارگیری شدند/ مقاومت کشاورزان در پذیرش شیوه های نوین کشاورزی
مسئول بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی سپاه جوادالائمه خراسان شمالی از اجرای طرح ملی همگام با کشاورز در استان خبر داد و گفت: هدف گذاری اولیه برای خراسان شمالی 186 روستا است .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  عصراترک، ذکریا محمدیاران، مسئول بسیج مهندسین کشاورزی سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار ما در رابطه با طرح ملی همگام با کشاورز گفت: با توجه به بیانات و تاکیدات رهبری، طرح ملی همگام با کشاورز از ابتدای سال 97 به صورت رسمی در سراسر کشور کارش را آغاز کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  , عصراترک،, عصراترک, ذکریا محمدیاران، مسئول بسیج مهندسین کشاورزی سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار ما,  در رابطه با طرح ملی همگام با کشاورز گفت: با توجه به بیانات و تاکیدات رهبری، طرح ملی همگام با کشاورز از ابتدای سال 97 به صورت رسمی در سراسر کشور کارش را آغاز کرد.,

وی با اشاره به اینکه کانون های کشاورزی در سه شهرستان بجنورد، اسفراین و شیروان فعال هستند، گفت: همچنین درخواست هایی از شهرستان های مانه و سملقان و رازوجرگلان و فاروج هم جهت اجرای طرح در این مناطق داده شده است.

,

محمدیاران افزود: هدف گذاری اولیه برای خراسان شمالی 186 روستا بوده است که از آغاز طرح ملی همگام با کشاورز تاکنون 100 روستا مورد پوشش واقع شده اند.

,

وی رسیدگی به امور کشاورزی را از وظایف ذاتی جهادکشاورزی دانست و گفت: باتوجه به اینکه جهاد به لحاظ نیرویی این ظرفیت را ندارد تا به طور مداوم از کشاورزان سرکشی کند، براین اساس بسیج با طرح همگام با کشاورز به این بخش ورود پیدا کرد تا در راستای کاری، جهادکشاورزی و در بعضی از بخشها به صورت مشترک در جهت تحقق اهداف کشاورزان گام بردارند.

,

محمدیاران با اشاره به اینکه ایجاد امنیت غذایی، همانند امنیت سیاسی و نظامی مهم و قابل توجه است، ادامه داد: محصولات استراتژیک از جمله گندم، جو، کلزا، برنج و ذرت موارد هدف در طرح همگام با کشاورز هستند ولی خراسان شمالی باتوجه به اینکه از نظر تولید میوه های سردرختی سیب، انگور، گردو در کشور سرآمد است،  به صورت پایلوت محصولات باغی در نظر گرفته شده است.

,

 

,

, ,

 

,

وی افزود: اجرای طرح از ابتدای سال 97 با شناسایی روستاهای هدف با بکارگیری مهندسان و کارشناسان بومی، جهت ارتباط پایدارتر و قوی بین کشاورز و مهندس و اولویت بندی بین روستاها آغاز شده است.

,

محمدیاران با اشاره به اینکه تاکنون 30 مهندس جذب شده اند، گفت: قراردادها با این مهندسان بسته شده و روستاها به آنها معرفی و دوره آموزشی دو روزه برای توجیه این کارشناسان برگزار شد.

,

وی اضافه کرد: همچنین پایگاه بسیج هر روستا به عنوان رابط بین بسیج کشاورزی و مردم جهت فراخوانها در نظر گرفته شده است.

,

محمدیاران ادامه داد: در طرح ملی همگام با کشاورز به صورت کاملا رایگان به کشاورزان خدمات دهی می شود و کشاورز با حضور در کلاسهای آموزشی و حضور در زمین های کشاورزی برای آموزش عملی می تواند در عرصه ی کاری خود به صورت موفق تر عمل کنند.

,

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی سپاه استان خاطر نشان کرد: گاها مقاومت از سمت کشاورزان برای گرایش به سمت کشاورزی و باغداری نوین دیده می شود،  اما براساس هدف تعیین شده در این طرح اگر از هر روستا یک کشاورز را بتوان توجیه کرد قطعا بقیه افراد روستا با مشاهده نتایج حاصله در کارش از او الگو می گیرند و این یعنی ما کار را به صورت کامل انجام داده ایم.

,

محمدیاران با اشاره به اینکه اکثر کشاورزان استان خرده مالک بوده و کشاورزیسنتی می کنند، ادامه داد: یکی از دلایل اصلی افت و کیفیت محصول، ذخیره بذر از محصول جمع آوری شده است، در حالی که استفاده از بذرهای اصلاح شده در جهادکشاورزی می تواند نتیجه بهتری داشته باشد.

,

 

,

, ,

 

,

وی ادامه داد: در واقع طرح ملی همگام با کشاورز با مشاوره هایی که به کشاورز می دهد، می تواند باعث تولید محصول با کیفیت و ایجاد اقتصاد پایدار در این زمینه شود.

,

محمدیاران خام فروشی و عدم فرآوری محصولات باغی در استان را نقطه ضعف دیگری خواند و گفت: دلالان محصولات باغی استان را به صورت خام با هزینه کم در داخل استان از باغدار خریداری می کنند و در استان های دیگر با چندین برابر قیمت به فروش می رسانند.

,

وی با اشاره به اینکه در خراسان شمالی یک کارخانه تولید آبمیوه در شهرستان شیروان فعالیت دارد، گفت: براین اساس طرح هایی را جهت افزایش کارگاه های فرآوری به استانداری و بسیج کشوری جهت بررسی و تحقق کار ارسال کرده ایم.

,

محمدیاران گفت: طرح ملی همگام با کشاورز پنج ماه است که آغاز شده و برای بررسی ثمره کار تا خرداد ماه انتهای سال زراعی منتظر بمانیم.

,

بیش از 60 درصد مردم خراسان شمالی در بخش های کشاورزی و دامداری مشغول به فعالیت هستند و اجرای این چنین طرح هایی می تواند گام مهمی در جهت پیشرفت این حرفه ها ایجاد کند.

,

 رحمانی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه