اخبار داغ

گزارشی از یک اتفاق عجیب در خراسان جنوبی؛

سیاست خارجی خارج از دسترس در یک استان مرزی مهم/ بی توجهی مسئولان در انتخاب نماینده وزیر خارجه در مجاورت مرز افغانستان!

سیاست خارجی خارج از دسترس در یک استان مرزی مهم/ بی توجهی مسئولان در انتخاب نماینده وزیر خارجه در مجاورت مرز افغانستان!
نمایندگی دفتر وزارت خارجه در خراسان جنوبی با بی تدبیری مسئولان و استانداری خراسان‌جنوبی تعطیل شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، تقویت بازاریابی و شناساندن محصولات تولیدی ایران به بازار جهانی، تسهیل رفت و آمد با کشورهای همسایه، گسترش ارتباطات با جوامع بین‌الملل، جذب سرمایه‌گذار خارجی و شناساندن ظرفیت‌های گردشگری از جمله مزیت‌های راه اندازی دفتر وزارت خارجه در هر استانی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , خاورستان،, خاورستان, خاورستان, ،,  تقویت بازاریابی و شناساندن محصولات تولیدی ایران به بازار جهانی، تسهیل رفت و آمد با کشورهای همسایه، گسترش ارتباطات با جوامع بین‌الملل، جذب سرمایه‌گذار خارجی و شناساندن ظرفیت‌های گردشگری از جمله مزیت‌های راه اندازی دفتر وزارت خارجه در هر استانی است.,

 

,

460 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان و چهار بازارچه مرزی که تنها یکی از آنها بازارچه آن به صورت فعال است؛ ظرفیت‌های بالقوه استان خراسان جنوبی برای صادرات، مراودات اقتصادی است که نیاز به حضور سرمایه‌گذار در پروژه‌های مهمی چون راه‌آهن دارد.

,

 

,

حضور در بازارهای جهانی برای معرفی محصولات راهبردی کشاورزی، صنایع دستی و البته حضور گردشگران از جمله ظرفیت‌های استان است که وجود دفتر وزارت خارجه می‌تواند بر بهره‌گیری از آنها کمک کند.

,

 

,

خراسان‌جنوبی؛ واجد الشرایط تصویب نمایندگی دفتر وزارت خارجه

, خراسان‌جنوبی؛ واجد الشرایط تصویب نمایندگی دفتر وزارت خارجه, خراسان‌جنوبی؛ واجد الشرایط تصویب نمایندگی دفتر وزارت خارجه,

استان خراسان‌جنوبی به دلیل دارا بودن ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مختلف مانند مرز مشترک، بازارچه‌ها، تبادلات و همکاری با کشورهای مجاور مثل افغانستان و حتی کشورهای غیرهمجوار تمام شرایط برای تصویب دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه دارد.

,

 

,

بعد از کش و قوس‌های فراوان و رایزنی‌های مسئولان و نماینده مجلس در مرکز استان و پیگیری سه ساله، بالاخره نمایندگی وزارت امورخارجه در آبان ماه سال 1393 با حضور معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان افتتاح شد تا از این به بعد شاهد تسهیل مراودات با کشور افغانستان، گسترش ارتباط خراسان جنوبی با جوامع بین‌الملل، جذب سرمایه‌گذار خارجی و شناساندن ظرفیت‌های گردشگری استان باشیم و از طرف دیگر از مراجعات غیرضروری مردم برای انجام کارهایی که نیاز به تائید وزارت امور خارجه با سایر استان‌ها دارد جلوگیری شود.
 

,
,

نیروی پاسخگوی دفتر امور خارجه خراسان‌جنوبی تنها یک راننده است

, نیروی پاسخگوی دفتر امور خارجه خراسان‌جنوبی تنها یک راننده است, نیروی پاسخگوی دفتر امور خارجه خراسان‌جنوبی تنها یک راننده است,

با وجود تلاش‌هایی که برای تأسیس این نمایندگی در طول سنوات گذشته صورت گرفته به نظر می‌رسد در حال حاضر عملا از فعالیت آن در استان خبری نیست چرا که از اسفندماه سال گذشته بعد از اتمام مأموریت محمد فیاضی سرپرست نمایندگی، تاکنون سکان داری برای این حوزه مهم معرفی نشده است.

, با وجود تلاش‌هایی که برای تأسیس این نمایندگی در طول سنوات گذشته صورت گرفته به نظر می‌رسد در حال حاضر عملا از فعالیت آن در استان خبری نیست چرا که از اسفندماه سال گذشته بعد از اتمام مأموریت محمد فیاضی سرپرست نمایندگی، تاکنون سکان داری برای این حوزه مهم معرفی نشده است.,

 

,

حال و روز دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان نشان می‌دهد که یک راننده بخش خصوصی در ساعت اداری به ارباب رجوع پاسخ می‌دهد که تلفن‌چی و همه کاره دفتر است بدون این‌که یک نفر نیرو در این مجموعه مشغول بکار باشد.

, .,

 

,

شاید در وزارت عریض و طویل امور خارجه، این تنها راننده دیپلمات باشد که علاوه بر رانندگی، مراجعان را به سایر مراکز استان‌ها ارجاع می‌دهد.

,


یکی از اساتید دانشگاه که برای ارسال مقاله‌ای به یکی از کشورهای اروپایی به نمایندگی مراجعه کرده است در این زمینه گفت: تمامی کارهای مربوط به ترجمه مقاله و تائیدیه دادگستری را برای ارسال مقاله‌ام انجام داده‌ام که در مرحله آخر نیاز بود مهر نمایندگی وزارت امور خارجه نیز پای این تائیدیه باشد که متأسفانه موقع مراجعه به دفتر، آقایی که خود را راننده بخش خصوصی معرفی کرد به من گفت برای انجام کارم به مشهد یا زاهدان بروم چرا که در حال حاضر نمایندگی مسئولی ندارد.

,
, .,

 

,

یک تابلو؛ سهم یک استان از دفتر وزارت امور خارجه
وی ضمن ابراز تأسف از این وضعیت، گفت: به نظر می‌رسد دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان فقط در حد نصب یک تابلو بوده است و برای انجام کوچکترین امور مربوطه باید به سایر استان‌ها مراجعه کنیم.

, یک تابلو؛ سهم یک استان از دفتر وزارت امور خارجه, یک تابلو؛ سهم یک استان از دفتر وزارت امور خارجه,
,

به گزارش خاورستان، روزانه افراد مختلفی برای انجام کارهای متعدد به نمایندگی وزارت امور خارجه مراجعه می‌کنند که بخش عمده آن‌ها اتباع افغانی هستند که برای ازدواج به تائیدیه این مجموعه نیازمندند یا رانندگانی که در حوزه ترانزیت بویژه در افغانستان مشغول بکارند و گاهی برای انجام کارهایشان به اینجا مراجعه می‌کنند و نیاز است مسئول دفتر با کنسول‌گری افغانستان ارتباطاتی بگیرد.

, خاورستان, خاورستان, .,


البته حوزه فعالیت نمایندگی وزارت خارجه بسیار گسترده و فراتر از این موارد است و می‌تواند در مراودات تجاری و جذب سرمایه‌گذار نقش مهمی ایفا کند بویژه در حال حاضر که کشور افغانستان صادرات برخی کالاها را ممنوع و لغو ممنوعیت می‌کند نیاز است تا دفتر وزارت خارجه با اقتدار از خواسته بحق کشور و استان در زمینه صادرات دفاع کند.

,
,

 

,

تصویب نمایندگی در استان‌های نزدیک پایتخت؛ در خراسان‌جنوبی تعطیل

, تصویب نمایندگی در استان‌های نزدیک پایتخت؛ در خراسان‌جنوبی تعطیل, تصویب نمایندگی در استان‌های نزدیک پایتخت؛ در خراسان‌جنوبی تعطیل,

در حالی‌که در برخی استان‌های نزدیک پایتخت که یک یا دو ساعت فاصله دارند، تصویب نمایندگی وزارت امور خارجه در حال پیگیری است اما در بیرجند با گذشت تقریبا ۴ سال از فعالیت نمایندگی وزارت خارجه، این به حال خود رها شده است.

, در حالی‌که در برخی استان‌های نزدیک پایتخت که یک یا دو ساعت فاصله دارند، تصویب نمایندگی وزارت امور خارجه در حال پیگیری است اما در بیرجند با گذشت تقریبا ۴ سال از فعالیت نمایندگی وزارت خارجه، این به حال خود رها شده است.,

 

,

علی ابراهیمی اولین مسئول دفتر وزارت خارجه در خراسان جنوبی در روزهای آخر فعالیت خود در این مسئولیت، گفت: نمایندگی وزارت امور خارجه بر اساس قرارداد 3 ساله بین استانداری و وزارت امور خارجه در سال 1393 فعال شد، اما مصوب نیست و هر آن ممکن است تعطیل شود.

, تعطیل,

 

,

وی ادامه داد: اگر مسئولان ارشد استان، مسئولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و نمایندگان مجلس دست به کار نشوند و پیگیر کار نباشند، احتمال تعطیلی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه وجود دارد.

,

 

,

هر چند پس از ابراهیمی، دو مسئول دیگر برای این دفتر منصوب شد اما به دلیل عدم همراهی مسئولان خراسان‌جنوبی با این دفتر اکنون تعطیل و رها شده است.

,

 

,

به گفته امینیان، مدیرکل امور ابنیه و اموال وزارت امور خارجه ، در حال حاضر در ۲۳ استان کشور دفاتر وزارت خارجه فعال شده و برخی از این دفاتر در استان‌هایی چون خراسان رضوی و آذربایجان شرقی متعلق به خود وزارت امور خارجه است و سایر استان‌ها نیز از اماکن دولتی سایر دستگاه‌ها استفاده می کنند. در بقیه دفاتر که ساختمان آنها در تملک وزارت خارجه نیست با همکاری استانداری‌ها لازم است مکان مناسبی جهت فعالیت‌های این دفاتر پیش‌بینی شود.

, در ۲۳ استان کشور دفاتر وزارت خارجه فعال شده, ., با همکاری استانداری‌ها لازم است, .,

 

,

 

,

حال طبق این گفته مدیرکل امور ابنیه و اموال وزارت خارجه باید مسئولان استانداری خراسان‌نوبی پس از 7 ماه بلاتکلیفی و تعطیلی دفتر وزارت خارجه برای آن مسئولی تعیین کنند اکنون در بی‌خبری و پاسکاری به سر می‌برند.

, بی‌خبری,

 

,

بی‌توجهی حتی در انتخاب یک مدیر

, بی‌توجهی حتی در انتخاب یک مدیر, بی‌توجهی حتی در انتخاب یک مدیر,

سید مهدی موسوی، مدیرکل سیاسی استاندار خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، گفت: من تازه به این مسئولیت منصوب شده‌ام و اطلاعاتی از تعیین مسئول برای دفتر وزارت خارجه ندارم و باید از معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار این موضوع را جویا شوید.

, خاورستان, خاورستان, ،,

 

,

علی اسماعیلی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهارکرد: داستان تعیین مدیر دفتر وزارت خارجه برای خراسان جنوبی قبل از آمدن من به این مسئولیت بوده است و من اطلاعی از این موضوع ندارم که باید موضوع را از مدیرکل حوزه استاندار جویا شوید.

, خاورستان, خاورستان,

 

,

وی در پاسخ به این‌که آیا قرار است مسئولی برای دفتر وزارت خارجه در استان تعیین شود، گفت: استانداری دنبال تعیین مسئول برای این دفتر بوده است اما این‌که مسئولی انتخاب شده باشد را نمی‌دانم.

,

 

,

علی محمودی، مدیرکل حوزه استاندار خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، بیان کرد: اقداماتی صورت می‌گیرد، پیگیری می‌شود اما اطلاعات را باید از روابط عمومی بگیرید.

, خاورستان, خاورستان,

 

,

خبرنگار خاورستان، پس از تماس‌های پی‌درپی با مدیرکل روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی و استاندار خراسان‌جنوبی نتوانست با این مسئولان، ارتباط برقرار کند و پاسخی جهت تعیین مسئول برای دفتر وزارت خارجه در خراسان جنوبی بگیرد اما علی‌رغم پاسکاری مسئولان در گرفتن پاسخ، آن‌چه به نظر می‌رسد خمودگی دستگاه‌های اجرایی در تعیین مسئول دفتر وزارت خارجه در خراسان‌جنوبی است.

, خبرنگار خاورستان, خبرنگار , خاورستان, خاورستان,

 

,

دفتر وزارت خارجه با خون دل ایجاد شد

, دفتر وزارت خارجه با خون دل ایجاد شد, دفتر وزارت خارجه با خون دل ایجاد شد,

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدباقر عبادی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی که از همان ابتدا پیگیر تشکیل دفتر وزارت خارجه در خراسان‌جنوبی بود در گفت‌وگو با خاورستان، ضمن بیان این‌که تاکنون آن طور که باید و شاید قدر دفتر نمایندگی وزارت خارجه دانسته نشده است، گفت: دفتــر وزارت امــور خارجه را من با خون دل تاسیس کردم؛ دســتور آن را در دوره گذشته مجلس از وزیر خارجه گرفتم و ایــن دفتر ایجاد شــد و خدمات فراوانی ارائه مــی داد.

, خاورستان, خاورستان, .,

 

,

وی خاطرنشان کرد: دفتر وزارت خارجه نعمت بزرگی برای خراسان‌جنوبی است که باید قدر آن دانسته شود.

, نعمت بزرگی, .,

 

,

وی افزود: دفتر وزارت خارجه به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد اما با مشارکت دستگاه‌های اجرایی همه کار می‌تواند انجام دهد. این دفتر پل ارتباطی برای دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی با همه سفرای ایران در کشورهای مختلف است.

, .,

 

,

حجت‌الاسلام عبادی گفت: از ظرفیت دفتر نمایندگی وزارت خارجه می‌توان حداکثر استفاده برای سرمایه‌گذاری، معرفی محصولات، جذب گردشگری و صدور فرهنگ مردم متدین خراسان‌جنوبی و خدماتی که می‌تواند برای کنسولی ارائه دهد بهره گرفت.

, .,

 

,

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این دفتر در ابتدایی که تاسیس شد مدیر و دستگاه‌های اجرایی همراهی کردند؛ مدیر دفتر وزارت خارجه فرد پر تلاشی بود؛ خیلی تاثیرگذار بود به طوری که سفرایی ازکشورهای سوئیس، ژاپن و آلمان به خراسان‌جنوبی سفرکرده و گردشگرهای بسیاری به این استان سفر کردند.

,

 

,

خمودگی دستگاه های اجرایی نسبت به دفتر وزارت خارجه

, خمودگی دستگاه های اجرایی نسبت به دفتر وزارت خارجه, خمودگی دستگاه های اجرایی نسبت به دفتر وزارت خارجه,

حجت‌الاسلام عبادی تصریح کرد: متاسفانه خمودگی در دستگاه‌های اجرایی نسبت به بهره‌گیری از ظرفیت بالای دفتر وزارت خارجه در خراسان جنوبی مشاهده می‌کنیم که کسی توجه به این ظرفیت بالا ندارد.

, .,

 

,

وی گفت: دفتر وزارت خارجه در استان مانند وزارت خارجه برای کشور می‌تواند موثر باشد؛ اگر بخواهیم از این ظرفیت استفاده شود تلاش بیشتری نیاز دارد که متاسفانه سستی مشاهده می‌شود.

, .,

 

,

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باید دستگاه‌های اجرایی به جای تمرکز بر بازی‌های سیاسی به بهره‌گیری این دفتر تمرکز کنند.

, .,

 

,

خطر تعطیلی دائمی بیخ گوش دفتر وزارت خارجه

, خطر تعطیلی دائمی بیخ گوش دفتر وزارت خارجه, خطر تعطیلی دائمی بیخ گوش دفتر وزارت خارجه, خطر تعطیلی دائمی بیخ گوش دفتر وزارت خارجه,

حجت‌الاسلام عبادی اظهارکرد: از همان ابتدا که در خواست برای تاسیس نمایندگی وزارت خارجه وجود داشت تاکید شده بود در صورت استفاده از این دفتر، این دفتر نگه داشته می‌شود.

,

 

,

وی تاکید کرد: باید برای نگه داشت این نمایندگی، نیروی انسانی و امکانات خوب توسط مسئولان ارشد استان در اختیار آن قرار بگیرد.

,

 

,

وی با بیان این‌که اســتانداری متعهد شــده بود امکاناتی در اختیــار این دفتر قــرار دهد، افزود: دفتر وزارت خارجه از همان ابتدا تاکنون نسبت به امکاناتی که متعهد شده بود در اختیار آن‌ها قرار بگیرد راضی نبوده است.

, .,

 

,

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی افزود: انتخاب مسئول قوی برای این دفتر و همراهی دستگاه‌های اجرایی می‌تواند در رونق این دفتر تاثیرگذار باشد چراکه این دفتر، مانند آچار فرانسه‌ای است که خیلی از دردها را می توان با آن درمان کرد.

, .,

 

,

وی یادآورشد: در ابتدای بازگشایی این دفتر معاونت استانداری تعهداتی به دفتر وزارت خارجه داده است که امکاناتی برای این دفتر فراهم کند.

, .,

 

,

طبق این گزارش، علی‌رغم نیاز مبرم خراسان‌جنوبی به فعالیت دفتر نمایندگی امور خارجه، متاسفانه مسئولان این استان به جای بهره‌گیری مؤثر از آن برای پیشبرد اهداف در حوزه‌های مختلف از جمله سرمایه‌گذاری، گردشگری و مراودات تجاری و اقتصادی به این دفتر بی‌توجهی می‌کنند که اگر در زمان کوتاهی برای این دفتر، مسئول انتخاب نشود این دفتر برای همیشه از خراسان جنوبی گرفته می‌شود و شاید دیگر نتوان دفتر نمایندگی وزارت خارجه برای این استان ایجاد کرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه