اخبار داغ

کارشناس اقتصادی:

داشتن بورس پویا موجب گذر از بحران اقتصادی بیمار و ملتهب می شود/ نوسانات طبیعی بورس در هفته های اخیر

داشتن بورس پویا موجب گذر از بحران اقتصادی بیمار و ملتهب می شود/ نوسانات طبیعی بورس در هفته های اخیر
کارشناس اقتصادی گفت: یکی از راه‌های گذر از بحران اقتصاد بیمار و ملتهب، داشتن یک بورس پویا و توانمند است که توان تامین مالی شرکت‌ها را داشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین محمودی اصل در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; ،اظهار داشت: نوسانات اخیر بورس که با رشد شارپی همراه است، تا حدودی  طبیعی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی با بیان اینکه تجربه گذشته نشان می‌دهد در پی افزایش دلار بازارهای مختلف افزایشی می‌شوند، ادامه داد: بازار بورس نیز از این روند تبعیت می‌کند اگر چه این افزایش منطقی است.

,

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه به دلیل افزایش قیمت کالاها، شرکت‌ها، کالاهای تولیدی خود را به قیمت بالاتری می‌فروشند و عدد سود حاصله افزایش پیدا می‌کند،ادامه داد: ممکن است در یک شرکت اتفاق جدید، رشد بهره‌وری و کسب بازارهای جدید نیز پیش نیاید اما سود دوبرابر شود. کارشناس اقتصادی بیان داشت: این می‌تواند ناشی از افزایش قیمت کالا و خدمات باشد و این مورد در اثر افزایش قیمت کالاها و ارز صورت می‌گیرد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه این اتفاق در مورد کالاها یا شرکت‌هایی که دلاری هستند مشهودتر دیده شد،افزود: این افزایش‌ها به میزان افزایش قیمت کالاها و افزایش قیمت ارز می‌تواند طبیعی تلقی شود.

,
,

این استاد دانشگاه افزود:با افزایش قیمت کالاها شاهد افزایش بهای تمام شده کالاها نیز هستیم اما موضوع مهم این است که میزان افزایش بهای تمام شده کمتر از میزان قیمت کالاهای فروش رفته است.

,

محمودی اصل خاطرنشان کرد: فروش حقوقی‌ها در صف‌های فروش و رقابت در فروش، ایجاد روند کاهشی در بازار سهام را عمدی جلوه داد.

,

وی تصریح کرد: این حرکت‌ها از جنس همان حرکت‌هایی بود که در ماه‌های گذشته در چندین نوبت در رسانه‌ها تذکر داده شد اما متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت و ما به وضوح شاهد برخی از حرکت‌ها برای حفظ منافع اشخاصی که مدیریت شرکت‌ها، صندوق‌ها و موسسات حقوقی را داشتند، بودیم.
محمودی اصل یکی از مشکلات بازار بورس را عدم مشخص کردن  محدوده منافع اشخاص حقوقی با کد‌های خاص و اجاره‌ای عنوان کرد و افزود: در ماه‌های گذشته شاهد این بازی با سرمایه سهامداران خرد و بازی با اعتبار بورس کشور بودیم.

,
,

وی گفت: در چنین وضعیتی به راحتی با یک گزارش قیمت سهم از صد تومان پنجاه تومان کاهش داده می‌شود و با اطلاعیه‌ای دیگر پس از جمع‌آوری سهام شرکت به بیش از 130 تومان افزایش پیدا می‌کند.

,

این کارشناس اقتصادی افزود: این بازی‌ها گاه مشخص و قابل ردیابی است. بنابراین مسئولان بورس نباید به دلیل ترس از عملکرد حقوقی‌ها در ایجاد شوک در بازار به مقابله با این پدیده شوم بپردازند.

,

محمودی اصل بیان داشت: از آنجایی که بازار بورس می‌تواند محل تجمع نقدینگی سرگردان کشور باشد، نیاز به تقویت این بازار وجود دارد.

,

وی گفت: لازم است مسئولان با تصمیمی مناسب روند افزایش ارزش بازار را به عنوان یک راهبرد میان‌مدت لحاظ کرده و برای هدایت نقدینگی به این سمت اهتمام خاصی داشته باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه